Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
RedMentalCase
redalert
Thetaxpayer
Vercingetorix
RedCloud
Sniperace
F.I.S.T
Thecharmed
12 posters

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Thecharmed
    Thecharmed

Antal inlägg : 197

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter Empty Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 10:26

Ingen har väl undgått att läsa om de kämpande arbetarna uppe i de norra skogarna, som blev lovade blåbär stora som apelsiner, garantilön och boende. Tyvärr fanns knappt ett enda bär i skogarna, och någon mat eller garantilön verkar inte dessa människor sett till heller. Reinfeldts utspel igår i DN "att reglerna borde räcka", när hundratals arbetare går hungriga, tyder på en stor folkfientlighet och på kapitalistisk krampolitik.

Och medan dessa bärplockare, som har skuldsatt sig enormt mycket för att kunna komma hit och plocka bär, så går bärföretagen med storvinst. Polarica är den största inköparen och försäljaren av bär i Sverige. Företaget omsatte förra räkenskapsåret 740 miljoner kronor och redovisade en vinst på 46 miljoner kronor före skatt.
    De vietnamesiska bärplockarna i Särna har fått skriva på kontrakt där de förväntas plocka 90 kilo lingon, 50 kilo blåbär eller 20 kilo hjortron om dagen i tre månader för att ha rätt till minimilön. Samtidigt växer deras skulder till bemanningsföretaget för mat och husrum.

Var är alla protestaktioner?
    De Vietnamesiska arbetarna är just det: ARBETARE, precis som du och jag. Vi sitter i samma hål, men de förstnämnda något längre ner. Var är solidariteten?
    När Anton Nilsson, Amaltheamannen, sprängde strejkbrytarnas båt i början på 1900-talet och blev genom denna hjältemodiga aktion dömd till döden, marscherade tiotusentals arbetare mot fängelset i en solidaritetsaktion för att kräva att Anton släpps och åtalets nedläggande.
    Idag sitter fem Vietnamesiska arbetare häktade då de låste in sina blodsugande kapitalister till chefer i en källare och gick ut i strejk i en protest mot de vidriga förhållanden som de tvingas leva under. Facket, partier och övriga står och tittar på, och låter polisen "göra sin sak".

Kraven bör vara tydliga, riktade mot herrarna som räknar profiter:
    Släpp dessa människor genast.
    Erbjud dem en fet kompensation för förlorad arbetsinkomst, även för de bär de blivit lovade skulle finnas. Återbetalning av de pengar, sexton tusen kronor, som de blev tvingade att betala för att få komma hit att arbeta. Och sist men inte minst,..att de som vill stanna kvar i Sverige är hjärtligt välkomna.

"....Mina herrar som räknar profiter,
    Parasiter som styr detta land
    Ni ska få sopa i våra fabriker
    ert förbannade rövarband.."

-Dan Berglund
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter Empty Sv: Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-15, 10:29

Thecharmed skrev:Ingen har väl undgått att läsa om de kämpande arbetarna uppe i de norra skogarna, som blev lovade blåbär stora som apelsiner, garantilön och boende. Tyvärr fanns knappt ett enda bär i skogarna, och någon mat eller garantilön verkar inte dessa människor sett till heller. Reinfeldts utspel igår i DN "att reglerna borde räcka", när hundratals arbetare går hungriga, tyder på en stor folkfientlighet och på kapitalistisk krampolitik.

Och medan dessa bärplockare, som har skuldsatt sig enormt mycket för att kunna komma hit och plocka bär, så går bärföretagen med storvinst. Polarica är den största inköparen och försäljaren av bär i Sverige. Företaget omsatte förra räkenskapsåret 740 miljoner kronor och redovisade en vinst på 46 miljoner kronor före skatt.
    De vietnamesiska bärplockarna i Särna har fått skriva på kontrakt där de förväntas plocka 90 kilo lingon, 50 kilo blåbär eller 20 kilo hjortron om dagen i tre månader för att ha rätt till minimilön. Samtidigt växer deras skulder till bemanningsföretaget för mat och husrum.

De Vietnamesiska arbetarna är just det: ARBETARE, precis som du och jag. Vi sitter i samma hål, men de förstnämnda något längre ner. Var är solidariteten?
    När Anton Nilsson, Amaltheamannen, sprängde strejkbrytarnas båt i början på 1900-talet och blev genom denna hjältemodiga aktion dömd till döden, marscherade tiotusentals arbetare mot fängelset i en solidaritetsaktion för att kräva att Anton släpps och åtalets nedläggande.
    Idag sitter fem Vietnamesiska arbetare häktade då de låste in sina blodsugande kapitalister till chefer i en källare och gick ut i strejk i en protest mot de vidriga förhållanden som de tvingas leva under. Facket, partier och övriga står och tittar på, och låter polisen "göra sin sak".

Erbjud dem en fet kompensation för förlorad arbetsinkomst, även för de bär de blivit lovade skulle finnas. Återbetalning av de pengar, sexton tusen kronor, som de blev tvingade att betala för att få komma hit att arbeta. Och sist men inte minst,..att de som vill stanna kvar i Sverige är hjärtligt välkomna.

-Dan Berglund

Ska bli sååå intressant att höra från forumhögern i denna fråga
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter Empty Sv: Bärföretag gör storvinst - Arbetarna svälter

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 11:53

Det stora problemet är att det är parasiter i KINA och Vietnam som lurar dessa och gör profit, det är inte svenska arbetsgivare som ligger bak detta.

Som jag ser det så borde det vara FÖRBUD mot kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, så att företag INTE fick skicka bärplockare på allmän eller annans mark.....
    då skulle dessa tragedier få ett snabbt slut
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-08-15, 11:58

Sveriges flathet att hantera detta får mig att skämmas en smula.
    En handfallen regering ånyo....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-15, 11:59

För egen del är jag alldeles för snål för att anlita bärplockare, utan jag plockar mina blåbär själv...
    Massor av sylt, marmelad, kräm, och saft blir det... Dessutom kommer jag o ungarna ut i skogen o får röra på oss..

Självklart ska de asiatiska bärplockarna ha en dräglig tillvaro, men vad göra när de själva (tvunget eller ej) förhandlat bort viktiga delar i kontraktet med de kinesiska bemanningsföretagen?

Den stora frågan är ändå. Var fan är de inhemska plockarna någonstans????
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-15, 12:01

Sniperace skrev:Det stora problemet är att det är parasiter i KINA och Vietnam som lurar dessa och gör profit, det är inte svenska arbetsgivare som ligger bak detta.

Som jag ser det så borde det vara FÖRBUD mot kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, så att företag INTE fick skicka bärplockare på allmän eller annans mark.....
    då skulle dessa tragedier få ett snabbt slut

Hmmm... Kloka tankar där, Sniper...
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 12:03

Sniper:

Det spelar ingen roll vilken nationalitet utsugarna har.
    Det är i Sverige det händer.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 12:04

RedCloud skrev:Sveriges flathet att hantera detta får mig att skämmas en smula.

I den frågan har nog inte något färändrats till det sämre sedan sossetiden, snarare tvärtom, men inte tillnärmelsevis mycket nog.

Fortfarande skulle jag gärna se att allemansrätten ändras så att den INTE får utnyttjas kommersiellt på det sätt den görs idag, med ofta totalt renplockade skogar, där i stotr sett ALL svamp försvinner, och alla bär dammsugs bort från skogarna av stora skaror rensar helt i enbart kommersiellt syfte, det är nog inte allemansrättens andemening
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 12:05

Sniper:

Det största bärföretaget heter Polarica, och det ligger i Haparanda och är helsvenskt.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 12:09

Thecharmed skrev:Sniper:

Det spelar ingen roll vilken nationalitet utsugarna har.
    Det är i Sverige det händer.

JA, men UTAN sveriges stöd, NU har sverige gjort lite iallafall jämfört med vad det gjorts innan, eller vore det bättre om det fortfarande var som under sosseriets tid?
    det har iallafall gått framåt en bit, och som sagt förbjud kommersiellt utnyttjande av allemansrätten så försvinner det problemet...

Men visst, annars KAN vi ju förbjuda att utländs arbetskaft jobbar i sverige för utländska företagare/arbetsgivare, kräva svensk timlön, svensk skatteplikt för dessa, att dessa ska arbeta på exakt samma villkor som svenska arbetare, och voila, plötsligt så är problemet löst, INGEN skulle då längre komma hit.

Så det egentliga felet är att vi tillåter dem komma då eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 12:12

Thecharmed skrev:Sniper:

Det största bärföretaget heter Polarica, och det ligger i Haparanda och är helsvenskt.

INKÖPARNA av bären JA, men inte bemanningsföretaget som lurar hit plockarna.

Så återigen, ändra det så att kommersiellt utnyttjande av allemansrätten förbjuds, förbjud utländsk arbetskraft i sverige, så att det enda sättet är med arbetstillstånd, samma löner som svenska arbetare, skatta i sverige för inkomsten osv osv...

men det är kanske inte bra det heller?
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 12:12

Varför ska inte alla arbetare i Sverige arbeta under samma villkor, Sniper?
    Varför ska vietnameser och kineser få mindre betalt?
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-15, 12:14

Thecharmed skrev:Varför ska inte alla arbetare i Sverige arbeta under samma villkor, Sniper?

Var skriver han det?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-15, 12:19

Thecharmed skrev:Varför ska inte alla arbetare i Sverige arbeta under samma villkor, Sniper?

Men snälla du, det är ju det jag skriver att de SKULLE ha, men det innebär ju samtidigt att då stoppar vi dessa från en chans, för med handen på hjärtat tror du det skulle kunna bli fråga om utländsk arbetskraft om den redan fanns till samma pris i sverige?

Dvs blir det så att vi stoppar all möjlighet för människor från låglöneländer att komma hit och tjäna på det, för det HAR tjänats på det i många fall med.

så frågan blir, ska vi kämpa för sverige åt svenskarna, för DET blir resultatet med samma löner och villkor.
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 12:36

Vi ska bekämpa det med kravet att alla som anställs gör det på grund av sin kompetens och inget annat. Kines som svensk. Smile
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-15, 12:42

Thecharmed skrev:Vi ska bekämpa det med kravet att alla som anställs gör det på grund av sin kompetens och inget annat. Kines som svensk. Smile

Är det någonspeciell kompetens du efterstävar som bärplockare?
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 13:00

Ja, det är det absolut!

Vem som helst kan inte plocka bär, jag skulle absolut inte fixa det. Den som pallar med sånt ska bli belönad bigtajm!
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-15, 13:06

RedCloud skrev:Sveriges flathet att hantera detta får mig att skämmas en smula.

Så bärplockeriet började 19 september 2006? Shocked affraid

Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-15, 13:10

Thecharmed skrev:Ja, det är det absolut!

Vem som helst kan inte plocka bär, jag skulle absolut inte fixa det. Den som pallar med sånt ska bli belönad bigtajm!

Ok, Hur mycket tycker du är en rimlig timlön och hur mycket är du beredd att betala för tex blåbär?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-15, 13:12

Thecharmed skrev:Ingen har väl undgått att läsa om de kämpande arbetarna uppe i de norra skogarna, som blev lovade blåbär stora som apelsiner, garantilön och boende. Tyvärr fanns knappt ett enda bär i skogarna, och någon mat eller garantilön verkar inte dessa människor sett till heller. Reinfeldts utspel igår i DN "att reglerna borde räcka", när hundratals arbetare går hungriga, tyder på en stor folkfientlighet och på kapitalistisk krampolitik.

-Dan Berglund

Vilket sjukt företagarhat och pervers syn på vårt samhälle du har .
    Dessa bär företag tjänar pengar, pengar som kommer vfårt land och vår välfärd tillgodo
    förmodligen utnyttjar du dessa friskt.

Problemen här är ju dels ganska naiva plockare, cyniska bemanningsföretag i deras hemländer, och en något slapp inställning till utgivande av arbetstillstånd och visa.
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 13:14

Om jag vill ha blåbär så köper jag dem, tycker jag det är för dyrt..så får jag väl gå ut o plocka dem själv.

Hur mycket är du beredd att betala för en ny Volvo?

Bärföretaget Polarica gick med dryga 50(!!) miljoner i REN vinst förra året,...det om något säger väl att man kan höja dessa arbetares löner väsentligt, utan att priset på blåbär skulle öka!

Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-15, 13:16

Thecharmed skrev:Om jag vill ha blåbär så köper jag dem, tycker jag det är för dyrt..så får jag väl gå ut o plocka dem själv.

Bärföretaget Polarica gick med dryga 50(!!) miljoner i REN vinst förra året,...det om något säger väl att man kan höja dessa arbetares löner väsentligt, utan att priset på blåbär skulle öka!

Ok marknaden skall alltså få styra. Bra.
    Thecharmed
    Thecharmed

Inlägg  Thecharmed 2010-08-15, 13:17

Marknaden styr väl allt, och har i stort sett alltid gjort? Tyvärr.

Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-08-15, 13:17

Thecharmed skrev:Om jag vill ha blåbär så köper jag dem, tycker jag det är för dyrt..så får jag väl gå ut o plocka dem själv.

Bärföretaget Polarica tillhör naturligtvis de giriga högern som även förespråkar slaveriet!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-15, 13:55

Vem blir förvånad, RoffarReinfeldts blå borgarsverige i sitt nötskal!

Vilka är alliansens vänner, bärföretagen som utnyttjar arbetskraft till minipris, eller bärplockarna som utnyttjas?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:09