Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
MartinLindgren
Infra
PE Dal
theward
x-medborgare
Secrist
SiP
Vercingetorix
Sniperace
F.I.S.T
Dao
15 posters

Grafitti

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Grafitti - Sida 2 Empty Sv: Grafitti

Inlägg  Sniperace 2010-08-04, 21:42

Dao skrev:
    theward skrev:Om man säger så här att graffittimålare fick "uppdrag" att försköna trista betongväggar och att dessa skapelser sedan får vara orörda.
    Så tycker jag att det är enbart en positiv grej...
    Borde finnas relativt många ställen där man skulle kunna få göra detta på.
    Problem är ju att många vill förstöra för andra...

Ett exempel är ju när jag bodde i lägenhet och jag/vi byggde en enorm jultomte i snö på gårdsplanen... som vi satte ljus/lyktor i...
    Denna fick inte stå mer än några timmar innan någon/några personer förstörde den totalt.

När folk förstör saker är det värsta jag vet, tom värre än stöld i mina ögon

Reklam förstör mer än vad grafitti gör!

inte för fastighetsägaren, för reklam på hans vägg får han betalt, det får han INTE för graffittin, MEN om graffittimålaren BETALADE för en "reklamplats" på ett hus tror jag inte det skulle finnas hinder...

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-04, 21:43

Dao skrev:
    theward skrev:
    Dao skrev:
    theward skrev:Om man säger så här att graffittimålare fick "uppdrag" att försköna trista betongväggar och att dessa skapelser sedan får vara orörda.

Ett exempel är ju när jag bodde i lägenhet och jag/vi byggde en enorm jultomte i snö på gårdsplanen... som vi satte ljus/lyktor i...
    Denna fick inte stå mer än några timmar innan någon/några personer förstörde den totalt.

Säkert sant i städerna, men knappast i "min" byhåla...
    Här är graffitin som finns, lite bra.
    Ganska ful oftast.....mer klotter o skadegörelse över det faktiskt

Då är det bara reklamen i den fysiska miljön du räknar med... Vi har ju medierna också. Där är det ÄN VÄRRE!

Men INGEN tvingar dig att läsa tidningarna, ingen tvingar dig att titta på TV, jag har ingen TV, och min lokaltidnings annonser stör mig inte....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-04, 21:46

Jag ser ingen som helst skillnad på dessa, mer än att reklam är satt i system och därför "tillåtet" och grafitti är det inte!

Där har du nog fel, sätt reklam påen fastighet som INTE är din, så får du samma straff som graffittimålaren får för det han gör, köper graffittimålaren en reklamplats och målar har han med all sannolikhet samma rätt som den som köper reklamplats för reklam.

Det är ofoget att STJÄLA plast på annans egendom, att måla något som ägaren INTE vill ha där....
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Grafitti - Sida 2 Empty Reklamtvgraffity

Inlägg  PE Dal 2010-08-04, 22:28

""Hur många vill VERKLIGEN ha reklam upptryckt i ansiktet vart man än vrider sig, ser på TV, hör på radio, etc, etc?"""

Upptryckt i ansiktet???!!! TV,,,reklamfinansierad dessutom,,, Ett allrahelst bakvänt sätt att bedriva tillblivelsen på,... den slags produkt som ihärdigt saluförs, är ju faktiskt rena rama DU och Jag!!!,,, där avsikten med det officiella programutbudet, istället borde betecknas som något slags kvarsittningspåbud, enär TVkvällens aktuella programutbud egentligen är påtvingat nödvändiga avbrott mellan reklaminslagen...

Turligt nog tillhör Jag den lilla minoriteten som medvetet valt bort TVapparaten som vardagsrumssouvenir!!!!

Förövrigt åsiktsrelaterar Jag starkt negativt gällande de kolorerat påtvingade "konstuttryck" på gaveln av min livsboning,,,allrahelst då dessa de slags budskap verkar fullständigt otydbart obegripliga, och kostnaden för reduktion delvis drabbar min arbetssamt skattereducerade plånbok.

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Grafitti - Sida 2 Empty Grafitti

Inlägg  Secrist 2010-08-04, 23:45

Vad anser ni om lagliga väggar, ett sätt för de talangfulla klottrarna att göra sina verk lagligt, men dock motverkar kommunen dessa på många ställen..

Därför att försök som gjorts med detta bara gjort problemet ännu värre med olagligt kladdande.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-08-05, 01:12

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:Hur kan grafitti, även i sin vackraste form, vara till skada för samhället - trots att de i värsta fall bara är klotter - när Reklam är fullt acceptabelt, trots den skada den skapar i folks medvetande?

Reklam talar om för oss hur vi skall se ut, vad vi skall tycka och hur vi skall må! Grafitti är i värsta fall rent klotter utan budskap, men många gånger gräsrotskritik av det rådande systemet - speciellt reklam!

Det första är tillåtet, och det andra är otillåtet!

Förklara detta någon...

Därför att den görs på ANNANS egendom, den reklam som sätts upp blir betald till ägaren av ex väggen...

Om du ägde en fastighet, skulle du då acceptera klotter på den?
    eller klotter på dina egna ägodelar?

Jag skulle ALDRIG acceptera om någon klottrade på mitt hus....
    anser du att sådant skulle vara en rättighet för andra?

Så om de hittar en finansiär som betalar, så kan klotter finnas vart som helst?

JA, i princip, förutsättningen är ju att FASTIGHETSÄGAREN accepterar att det görs på dennes fastighet, och att det INTE går emot bygglov osv.....

men är en stor reklamtavla tillåten på ett hus torde det inte vara något hinder för graffitti

Ddetta har testats - det gick inte!

Reklam däremot fungerar!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 01:13

Sniperace skrev:
    Dao skrev:

inte för fastighetsägaren, för reklam på hans vägg får han betalt, det får han INTE för graffittin, MEN om graffittimålaren BETALADE för en "reklamplats" på ett hus tror jag inte det skulle finnas hinder...

Jag pratade inte fysiskt på fasader och dyligt, utan hur de påverkar människan!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 01:14

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    theward skrev:
    Dao skrev:

Säkert sant i städerna, men knappast i "min" byhåla...
    Här är graffitin som finns, lite bra.
    Ganska ful oftast.....mer klotter o skadegörelse över det faktiskt

Då är det bara reklamen i den fysiska miljön du räknar med... Vi har ju medierna också. Där är det ÄN VÄRRE!

Men INGEN tvingar dig att läsa tidningarna, ingen tvingar dig att titta på TV, jag har ingen TV, och min lokaltidnings annonser stör mig inte....

Om jag vill vara en del av samhället, tvingas jag ta del av reklam, och påverkas mot min vilja!
    PE Dal
    PE Dal

Grafitti - Sida 2 Empty Kreativitet?

Inlägg  PE Dal 2010-08-05, 01:16

"""Därför att försök som gjorts med detta bara gjort problemet ännu värre med olagligt kladdande."""

Där den kreativa konstnärslustans uttryckssätt, blir till allmän och påtvingad betraktelse, förfaller även de goda exemplen på skapande, tyvärr ävensom att betraktas som "kladdkluddande aktiviteter",...

Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 01:16

Secrist skrev:Vad anser ni om lagliga väggar, ett sätt för de talangfulla klottrarna att göra sina verk lagligt, men dock motverkar kommunen dessa på många ställen..

Därför att försök som gjorts med detta bara gjort problemet ännu värre med olagligt kladdande.

Och även utan detta har dessa projekt lagts ner, för folk anser att det är fult!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 01:17

PE Dal skrev:"""Därför att försök som gjorts med detta bara gjort problemet ännu värre med olagligt kladdande."""

Där den kreativa konstnärslustans uttryckssätt, blir till allmän och påtvingad betraktelse, förfaller även de goda exemplen på skapande, tyvärr ävensom att betraktas som "kladdkluddande aktiviteter",...

Som reklam alltså?
    PE Dal
    PE Dal

Grafitti - Sida 2 Empty Konstigt

Inlägg  PE Dal 2010-08-05, 01:45

"Som reklam alltså?"

Nja,,,nu betraktar Jag ju knappast reklam som ett kreativt konstnärligt uttryckssätt... Förövrigt betalar ju vi alla konsumenter via produktpriset för detta tveksamma sätt att saluföra utsagan av förträfflighet och lust till konsumtionsökning,,,vilket naturligtvis är denna typ av avsikt???

Närhelst en st sprayburkskulör bemålar en enstaka husfasad, torde inte avsikten vara i närheten av ovan nämnda fundering, eller allrahelst i närheten av valbar konstupplevelse, vad gäller prioritering av upplevelsefaktor, och därmed en form av Dikturkulturism.

Secrist
    Secrist

Grafitti - Sida 2 Empty Grafitti

Inlägg  Secrist 2010-08-05, 07:48

Och även utan detta har dessa projekt lagts ner, för folk anser att det är fult!

Fast nu har det ju handlat om projekt på ungdomsgårdar och liknande vilket endast berört de som häckat där. Inte gemene man. Men klottrandet ökar snarare än minskar när man subventionerar laglig grafitti.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-08-05, 09:42

Dao skrev:Hur kan grafitti, även i sin vackraste form, vara till skada för samhället - trots att de i värsta fall bara är klotter - när Reklam är fullt acceptabelt, trots den skada den skapar i folks medvetande?

Reklam talar om för oss hur vi skall se ut, vad vi skall tycka och hur vi skall må! Grafitti är i värsta fall rent klotter utan budskap, men många gånger gräsrotskritik av det rådande systemet - speciellt reklam!

Förklara detta någon...

Så har har jag tyckt länge om det här fenomenet.
    Bra formulerat. Jag kom genom jobbet kontakt med en föräldralös
    artonåring som dömdes till en miljon i skadestånd för att man
    hitta hans "tag" både här och där. Men - var han egentligen
    samhällsfarlig?
    Secrist
    Secrist

Grafitti - Sida 2 Empty Farlig?

Inlägg  Secrist 2010-08-05, 10:09

Men - var han egentligen
    samhällsfarlig?

Fast nu handlar det inte om hur farlig han när utan om skadegörelse. Lika lite som att du får slå sönder saker så får du inte måla saker som inte är dina. Inget konstigt med det. "You break, you pay!"
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 11:10

Secrist skrev:Och även utan detta har dessa projekt lagts ner, för folk anser att det är fult!

Fast nu har det ju handlat om projekt på ungdomsgårdar och liknande vilket endast berört de som häckat där. Inte gemene man. Men klottrandet ökar snarare än minskar när man subventionerar laglig grafitti.

Projekt har gjorts ute i samhället också!

Problemet är inte att tillåta eller inte tillåta detta, utan varför den ena är accepterad och den andra inte!

Jag tycker båda är skit!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 11:15

Infra skrev:

Förklara detta någon...

Så har har jag tyckt länge om det här fenomenet.
    Bra formulerat. Jag kom genom jobbet kontakt med en föräldralös
    artonåring som dömdes till en miljon i skadestånd för att man
    hitta hans "tag" både här och där. Men - var han egentligen
    samhällsfarlig?

Detta samtidigt som vi idag VET vilken skadlig åverkan har på människor...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-05, 11:19

Secrist skrev:Men - var han egentligen
    samhällsfarlig?

Fast nu handlar det inte om hur farlig han när utan om skadegörelse. Lika lite som att du får slå sönder saker så får du inte måla saker som inte är dina. Inget konstigt med det. "You break, you pay!"

Men reklam är OK, för att "förövarna" betalar för sig?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-05, 11:51

Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Oh no.... Inte den här diskussionen igen...

Så länge du sprayar ner DIN EGEN jävla vägg är det tillåtet. Att ägandeskap ska vara ett så svårbegripligt koncept för forumvänstern...

Äger du tunnelbanan?

Ja, du också faktiskt.
    Secrist
    Secrist

Grafitti - Sida 2 Empty PR

Inlägg  Secrist 2010-08-05, 12:10

Men reklam är OK, för att "förövarna" betalar för sig?

Japp. Så länge det sker inom rimliga gränser.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-05, 12:38

Många graffitimålare är tycker jag rena konstnärerna, finns många stora gråa betongytor som lämpar sig alldeles utmärkt för graffiti!

Secrist
    Secrist

Grafitti - Sida 2 Empty Betong

Inlägg  Secrist 2010-08-05, 12:41

Många graffitimålare är tycker jag rena konstnärerna, finns många stora gråa betongytor som lämpar sig alldeles utmärkt för graffiti!

Fast det är inte deras ytor. Det är fortfarande olagligt och ska vara det också.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-08-05, 13:49

Secrist skrev:Men - var han egentligen
    samhällsfarlig?

Skadegörelse? Det tycker jag knappast. En del grafiti är mycket dekorativ.

Det är mer än man kan säga om reklamen som omger oss i alla möjliga och
    omöjliga sammanhang. Vid sidan av att den är fördummande, indoktrinerande
    och enerverande skulle jag vilja beteckna den som "mental pullotion".
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-08-05, 13:52

Höken t ex fick omsider deltaga vid dekoration av flera
    av våra tunnelbanestationer. En duktig kille som jag halvt om
    halvt känner.
    I dag en erkänd konstnär.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-05, 14:35

Vi har en stor grå betongvägg utanför en ungdomsgård här utanför staden som inte heller var målarnas vägg när den målades för ett 20 tals år sedan,
    den väggen är idag kulturminnes märkt!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 13:13