Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Har polisen inget viktigare för sig?

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 09:10

    Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  theward 2010-07-22, 09:42

    marxisten skrev:Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...


    Polisen måste få in pengar, då gör de så här...
    Du vet de har ju "kvoter " som de ska fylla Wink

    Deras ökade iver kan ju även ha ett samband, med att staten får in mindre pengar...eftersom skatterna sänks...
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 09:45

    theward skrev:
    marxisten skrev:Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...


    Polisen måste få in pengar, då gör de så här...
    Du vet de har ju "kvoter " som de ska fylla Wink

    Deras ökade iver kan ju även ha ett samband, med att staten får in mindre pengar...eftersom skatterna sänks...

    Möjligen. Anser ändå att 56 på 50väg är fånigt att ens bötfälla för, och om man nu ska få bot för det är ju 2papp att ta i för kung och fosterland.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 11:37

    men var ska gränsen gå?
    60?

    men vaddå, tänk den som då BARA kör 61, en ynka km över denna satta gräns, det vore väl ynkligt att sätta denne pga att han gått över med bara en kilometer från godkänt överträdande av hastigheten, sedan är det ju så att i VERKLIGHETEN höll han 59, för de ger tre kms rabatt.

    HAr vi gränser så ska man väl ändå inte töja på dessa.

    JAg fick själv likadana böter, jag har det inte fett så det kändes verkligen, men VEMS var felet, det var jag SJÄLV som körde och ingen annan, att jag inte var noga att hålla hastigheten kan inte skyllas på någon annan än mig.

    Och dessutom just 50 och 30 gränser ser jag som de absolut viktigaste att hålla, 709, 90 0ch 110 känner jag som inte lika viktigt som just dessa inin tätrbebyggt där det är BEFOGAT, jag skulle INTE protestera mot trettio inne i ALLA samhällen...
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 11:41

    Sniperace skrev:JAg fick själv likadana böter, jag har det inte fett så det kändes verkligen, men VEMS var felet, det var jag SJÄLV som körde och ingen annan, att jag inte var noga att hålla hastigheten kan inte skyllas på någon annan än mig.

    Kunde man egentligen inte införa dagsböter på fortkörning också. Har man lite pengar får mindre i böter, mycket så får man mer. Ett rättvist system som gör att det känns lika mycket för alla..


    Senast ändrad av marxisten den 2010-07-22, 11:44, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 11:43

    Sniperace skrev:Och dessutom just 50 och 30 gränser ser jag som de absolut viktigaste att hålla, 709, 90 0ch 110 känner jag som inte lika viktigt som just dessa inin tätrbebyggt där det är BEFOGAT, jag skulle INTE protestera mot trettio inne i ALLA samhällen...

    Gällande det håller jag med dig till 100%. Men 56 är ändå lite fånigt. Men okej, man kanske kan räkna det om fortkörning, det är över 10% för fort. Men jag reagerar mest på att det är 2 000 i böter. 500 kanske, men 2 000!

    Sedan beror det på var det ähnde, var det som i Nybro blir man bara förbannad. Där står nämligen snuten nedanför en kulle ibland, som man på farthållare kommer upp i 55 60 vid. Där står de med lasern. Twisted Evil
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 11:47

    marxisten skrev:
    Sniperace skrev:men var ska gränsen gå?
    60?

    men vaddå, tänk den som då BARA kör 61, en ynka km över denna satta gräns, det vore väl ynkligt att sätta denne pga att han gått över med bara en kilometer från godkänt överträdande av hastigheten, sedan är det ju så att i VERKLIGHETEN höll han 59, för de ger tre kms rabatt.

    HAr vi gränser så ska man väl ändå inte töja på dessa.

    JAg fick själv likadana böter, jag har det inte fett så det kändes verkligen, men VEMS var felet, det var jag SJÄLV som körde och ingen annan, att jag inte var noga att hålla hastigheten kan inte skyllas på någon annan än mig.

    Kunde man egentligen inte införa dagsböter på fortkörning också. Har man lite pengar får mindre i böter, mycket så får man mer. Ett rättvist system som gör att det känns lika mycket för alla..

    Jag tycker ändå 56 är fånigt. En nedförsbacke och du är uppe i det med farthållare. Så är de i Nybro på ett ställe. Man är uppe i 60 när man åker ner för backen, och där står snutarna med lasern....

    Men då är du inte uppmärksam och ser till att hålla farten, chansen för en påkörd att överleva öka starkt med varje km/h saktare du kör, och från 50 till 60 är det från stor chans att överleva till nästan NOLL chans att överleva.

    Det med dagsböter kommer vid ännu högre straffskala där det alltid är rättegång, och tyvärr kan där en mångmiljonär som skattar lågt genom skatteplanering få väldigt låga böter i klass med en med kanske enbart garantipension och socialbidrag...

    Men visst känns det som bra om de rika får betala efter vad de har råd till, men som sagt tyvärr blir det ju ofta så att det ändå inte blir rättvisa alltid.

    Men som sagt, hastighetsgränser inom tätbebyggt ser jag son väldigt viktigt att hålla, just pga att det räddar LIV vid påkörning.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 12:01

    Sniperace skrev:Men då är du inte uppmärksam och ser till att hålla farten, chansen för en påkörd att överleva öka starkt med varje km/h saktare du kör, och från 50 till 60 är det från stor chans att överleva till nästan NOLL chans att överleva.

    Det med dagsböter kommer vid ännu högre straffskala där det alltid är rättegång, och tyvärr kan där en mångmiljonär som skattar lågt genom skatteplanering få väldigt låga böter i klass med en med kanske enbart garantipension och socialbidrag...

    Men visst känns det som bra om de rika får betala efter vad de har råd till, men som sagt tyvärr blir det ju ofta så att det ändå inte blir rättvisa alltid.

    Men som sagt, hastighetsgränser inom tätbebyggt ser jag son väldigt viktigt att hålla, just pga att det räddar LIV vid påkörning.

    Det skulle iaf. blir rättvisare. En som har aktivitetsersättning på 6 000/månad efter skatt är 2 000 skitmycket för. En som har 50 000/mån efter skatt kan ta 2 000 i böter utan att de känns. Och de ska väl kännas även för de som har det gott ställt att köra för fort.

    I bl.a. Finland har de inkomstbaserad böter på fortkörning (iaf. hade de när denna artikeln skrevs 02).

    Finsk fortkörning gav miljonböter

    Att köra för fort i Finland kan bli en riktig smäll. En Nokia-direktör skall betala över en miljon kronor i fortkörningsböter.

    Antti Vanjoki, en finsk Nokia-direktör, körde sin motorcykel i Helsingfors i 75 km/h på en 50-sträcka. Han skall nu betala över en miljon i böter för fortkörning.
    Eftersom fortkörningsböter i Finland är relaterade till årsinkomsten dömdes Vanjoki att betala motsvarande 1,1 miljon kronor då hans senaste årsinkomst uppgick till närmare 130 miljoner kronor för sålda Nokia-optioner.


    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3718

    Likaså i Schweiz

    Fortkörare slog rekord i böter

    Schweizisk miljonär får betala två miljoner kronor för fortkörning.


    Miljonären körde i 137 kilometer i timmen med sin röda Ferrari Testarossa genom en liten by när polisen fick korn på honom.

    Bötesbeloppet baserades på mannens förmögenhet, 160 miljoner kronor, och blev därför rekordstort. 290 000 dollar, motsvarande två miljoner kronor, är världsrekord, uppger Reuters.

    Det tidigare föga smickrande rekordet i fortkörningsböter sattes av finländaren och mångmiljonären Jussi Salonoja som tvingades betala 1,7 miljoner kronor när han åkte fast.

    Både Schweiz och Finland baseras alla bötesbelopp för fortkörning på förmögenhet och inkomst.

    http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/268842-fortkorare-slog-rekord-i-boter

    Även om detta är gigantiska belopp så drabbar det de som har råd, och de känns på något sätt bra. Om en vanlig person får böta 2 papp för fortkörning, kan en rik VD för Nokia böta nån miljon. Det drabbar lika ekonomiskt.


    Senast ändrad av marxisten den 2010-07-22, 12:12, ändrad totalt 6 gånger
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  DMustaine 2010-07-22, 12:03

    theward skrev:
    marxisten skrev:Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...


    Polisen måste få in pengar, då gör de så här...
    Du vet de har ju "kvoter " som de ska fylla Wink

    Deras ökade iver kan ju även ha ett samband, med att staten får in mindre pengar...eftersom skatterna sänks...

    Det är seg kola i den där kolan.....
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  redalert 2010-07-22, 12:10

    marxisten skrev:Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...


    Absolut!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  Sniperace 2010-07-22, 12:10

    marxisten skrev:
    Sniperace skrev:Men då är du inte uppmärksam och ser till att hålla farten, chansen för en påkörd att överleva öka starkt med varje km/h saktare du kör, och från 50 till 60 är det från stor chans att överleva till nästan NOLL chans att överleva.

    Det med dagsböter kommer vid ännu högre straffskala där det alltid är rättegång, och tyvärr kan där en mångmiljonär som skattar lågt genom skatteplanering få väldigt låga böter i klass med en med kanske enbart garantipension och socialbidrag...

    Men visst känns det som bra om de rika får betala efter vad de har råd till, men som sagt tyvärr blir det ju ofta så att det ändå inte blir rättvisa alltid.

    Men som sagt, hastighetsgränser inom tätbebyggt ser jag son väldigt viktigt att hålla, just pga att det räddar LIV vid påkörning.

    Det skulle iaf. blir rättvisare. En som har aktivitetsersättning på 6 000/månad efter skatt är 2 000 skitmycket för. En som har 50 000/mån efter skatt kan ta 2 000 i böter utan att de känns. Och de ska väl kännas även för de som har det gott ställt att köra för fort.

    I bl.a. Finland har de inkomstbaserad böter på fortkörning (iaf. hade de när denna artikeln skrevs 02).

    Finsk fortkörning gav miljonböter

    Att köra för fort i Finland kan bli en riktig smäll. En Nokia-direktör skall betala över en miljon kronor i fortkörningsböter.

    Antti Vanjoki, en finsk Nokia-direktör, körde sin motorcykel i Helsingfors i 75 km/h på en 50-sträcka. Han skall nu betala över en miljon i böter för fortkörning.
    Eftersom fortkörningsböter i Finland är relaterade till årsinkomsten dömdes Vanjoki att betala motsvarande 1,1 miljon kronor då hans senaste årsinkomst uppgick till närmare 130 miljoner kronor för sålda Nokia-optioner.


    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3718

    Likaså i Schweiz

    Fortkörare slog rekord i böter

    Schweizisk miljonär får betala två miljoner kronor för fortkörning.


    Miljonären körde i 137 kilometer i timmen med sin röda Ferrari Testarossa genom en liten by när polisen fick korn på honom.

    Bötesbeloppet baserades på mannens förmögenhet, 160 miljoner kronor, och blev därför rekordstort. 290 000 dollar, motsvarande två miljoner kronor, är världsrekord, uppger Reuters.

    Det tidigare föga smickrande rekordet i fortkörningsböter sattes av finländaren och mångmiljonären Jussi Salonoja som tvingades betala 1,7 miljoner kronor när han åkte fast.

    Både Schweiz och Finland baseras alla bötesbelopp för fortkörning på förmögenhet och inkomst.

    http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/268842-fortkorare-slog-rekord-i-boter

    JAvisst, jag vet att det är länder som har sådana, och en sak är säker DET SKA KÄNNAS, det SKA svida i plånboken, så tvåtusen för dig svider rejält, och gör förhoppningsvis att du blir mer observant på hur fort du kör, och det hade varit bra om det var samma böter i procent av ex årsinkomsten för andra....

    Men troligen blir det ändå så att en del rika har möjligheten att få låga böter trots sin rikedom om de ex har ett jätteföretag, men bara tar ut en struntsumma i lön.....
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  marxisten 2010-07-22, 12:10

    redalert skrev:
    marxisten skrev:Måste bara kommentera en artikel i tidningen för nån dag sedan. Här har väl polisen slagit rekord i dumhet. En stackare fick 2 papp i böter för att har kört "hela" 56km/h på 50 väg! Han överklagade till tingsrätten, men tingsrätten går på polisens linje. Man hade tydligen kollat om bilens hastighetsmätare funkade och den stämde, därför dömer tingsrätten mannen.

    Nog för att man ska hålla hastigheten, men seriöst: 6km extra på en 50väg, är det något snuten bör jobba med? Och är inte en bot på 2 000 för 6km en något oskälig summa?

    Måste väl finnas värre saker för polisen att ta tag i än detta...


    Absolut!

    Ser man på, vi två kan ju vara överens ibland. Very Happy

    Sponsored content


    Har polisen inget viktigare för sig? Empty Sv: Har polisen inget viktigare för sig?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 13:01