Visst är det bra att dessa människor har fått jobb, men är det verkligen värt priset?
Ingen kan ju säga något med säkerhet, men nog återgår det ett antal människor i arbete varje år, från långa sjukskrivningar. Så har det väl alltid varit? Så hur stor effekten av häxjakten på sjuka egentligen har varit är svår att mäta. 370 personer låter inte som något direkt högt antal....
Och de människor som hamnat i kläm tack vare detta, de betalar ett väldigt högt pris, för något man inte vet om det gjort någon nytta....
Att man måste göra något åt sjuktalet, det är jag helt med på. Men nog sjutton kunde man ha gjort det på ett betydligt humanare sätt än man valde?
Att utgå ifrån att alla sjuka är lata fuskare, där de sjuka måste bevisa sin oskuld, är för mig totalt förkastligt.
Man borde, inom FK ha skapat en riktig rehabiliteringsgrupp, som bara sysslar med utredning av folks arbetsförmåga, utan att kasta ut någon ur försäkringen. Nu kastar man ut folk ur sjukförsäkringen, så sjuktalet minskar. Men folk blir inte friskare av det, dom får bara sin försörjning från andra ställen, t ex kommunerna, som tvingas betala ut mer försörjningsstöd, med allt vad det innebär för den enskilde individen, som tvingas gå från hus och hem för att få pengar. Detta trots att det ju i alla undersökningar som gjorts visats att det är billigare att bo i ett eget hus än i en hyresrätt. Och om den som behöver försörjningsstöd bott länge i sitt hus, så borde amorteringarna ha sjunkit rätt mycket också.
Där anser jag att man inte borde tvingas sälja sin bostad till att börja med. Säg att du behöver försörjningsstöd under bara ett par månader, sen har problemen löst sig, och då har man tvingats sälja sin bostad, hur knäckande är inte det? Bara en sån sak kan få folk att ramla ner i depression, med lång sjukskrivning som följd. Och hur mycket har samhället då tjänat på det? Däremot skulle man kunna göra en regel som säger att om man måste ha försörjningsstöd under längre tid än t ex 6 månader, så måste man realisera sina tillgångar.
Och ja, jag vet att det var sossarna som drog igång det hela, men vad jag vet, så var det inte dom som bestämde hur det hela skulle utformas. De besluten har alliansen tagit. På ofullständiga grunder, vilket har lett till stora problem för många.