Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
redalert
RedMentalCase
Dao
MartinLindgren
Regndrottning
Redvictory
Thetaxpayer
ericTheDog
12 posters

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 01:27

    Lägre ingångslöner debatteras så flitigt att fenomenet förtjänar en egen tråd.

    Tänk er att ni jobbat 5 år och blivit väldigt bra på ert jobb. Lönen var ok när ni började, men utvecklingen har varit dålig. Din kollega slutar och in från studentflaket kommer en ungdom. Denne ungdom får högre lön än ni då ingångslönerna stigit snabbare än din personliga lönekurva. Hur känns detta? På arbetsplatserna är det inget ovanligt.

    Säg att du tjänar 25k, vad är en rimlig lön för den nybakade, oprövade ?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Thetaxpayer 2010-07-05, 01:38

    Jag tror att det beror på hur lönesystemet ser ut på den specifika arbetsplatsen. Jag har bland annat arbetat på ställen där man har olika pottsystem. Hur fel det kan kännas så är det ibland bättre att det kommer in högavlönade till arbetsplatsen då det höjer "värdet" på potten rent procentuellt. Detta gör ju att även den lågavlönades lön har större chans att få större höjning. Även om att det naturligtvis kan kännas fel att personen man eventuellt lär upp tjänar mera än du.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Redvictory 2010-07-05, 08:41

    ericTheDog skrev:Lägre ingångslöner debatteras så flitigt att fenomenet förtjänar en egen tråd.

    Tänk er att ni jobbat 5 år och blivit väldigt bra på ert jobb. Lönen var ok när ni började, men utvecklingen har varit dålig. Din kollega slutar och in från studentflaket kommer en ungdom. Denne ungdom får högre lön än ni då ingångslönerna stigit snabbare än din personliga lönekurva. Hur känns detta? På arbetsplatserna är det inget ovanligt.

    Säg att du tjänar 25k, vad är en rimlig lön för den nybakade, oprövade ?

    Din fråga är aningen ledande då du enbart vill ha ett svar! därför kan du sitta utan svar din lilla sumpråtta!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Regndrottning 2010-07-05, 08:53


    Det beror väldigt mycket på arbetet. Det är lätt att ha stora skillnader i lönerna när man kommer upp över 25 000 kr. Men, för lågavlönade är det svårare. Vad är ingångslönen för en städerska och vad är deras högsta löner, t.ex?

    I mitt yrke finns en lönetrappa, baserad på yrkeserfarenhet, upp till 6 år. Efter 6 år har man nått den högsta lönen.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  MartinLindgren 2010-07-05, 09:03

    Nämn gärna ett exempel Doggen, där en ungdom kommit in på arbetsplatsen och får mer betalt än den som jobbat 6 år och kan sitt jobb?

    Men jag tror att du egentligen tycker unga ska hålla käften och hoppa jämfota av glädjen att få visa upp sig?

    Vad är det man ska visa upp på t.ex snabbmatskedjorna, stormarknader och mindre livsbutiker och liknande?

    Hur skulle du själv göra som arbetsgivare om 4 sökande kom, två under 24 år för en usel halverad lön, eller över 24 år för avtalslön!


    ELLER TALAR EN SMITARE SOM DU AV EGEN ERFARENHET?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 10:26

    Regndrottning skrev:
    Det beror väldigt mycket på arbetet. Det är lätt att ha stora skillnader i lönerna när man kommer upp över 25 000 kr. Men, för lågavlönade är det svårare. Vad är ingångslönen för en städerska och vad är deras högsta löner, t.ex?

    I mitt yrke finns en lönetrappa, baserad på yrkeserfarenhet, upp till 6 år. Efter 6 år har man nått den högsta lönen.


    Jag håller med dig om detta. För yrken med lägre löner bör intervallet vara mer komprimerat. Låt oss hålla oss till yrken där lönen ligger under 25k.

    Tycker ni det är rimligt att någon kommer in direkt från studentflaket och landar på samma nivå som de som jobbat 10 år?

    Min erfarenhet är att de nybakade har massor att lära på många olika plan.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 10:33

    MartinLindgren skrev:Nämn gärna ett exempel Doggen, där en ungdom kommit in på arbetsplatsen och får mer betalt än den som jobbat 6 år och kan sitt jobb?

    Men jag tror att du egentligen tycker unga ska hålla käften och hoppa jämfota av glädjen att få visa upp sig?

    Vad är det man ska visa upp på t.ex snabbmatskedjorna, stormarknader och mindre livsbutiker och liknande?

    Hur skulle du själv göra som arbetsgivare om 4 sökande kom, två under 24 år för en usel halverad lön, eller över 24 år för avtalslön!


    ELLER TALAR EN SMITARE SOM DU AV EGEN ERFARENHET?


    Jag tycker dina inlägg ofta är otrevliga. Kan du inte söka skärpa dig.

    Det finns massor av exempel där nybakade fått högre lön än de som jobbat några år.

    Vad tror du själv att man ska visa upp på en snabbmatskedja, stormarknad eller butik? Det man behöver för ett sådant jobb är inget man lär sig i skolan kan jag lova dig. Det är lätt för dig att sitta och raljera över de som faktiskt arbetar håty i låglöneyrken.

    Jag skulle välja bäste man för jobbet, vilket beror såväl på arbetets art samt personernas kvalifikationer. Det är en enorm skillnad på en 24-åring och en 18-åring. Skillnaden i lön är så klart inte en faktor 2, men det ska definitivt vara skillnad.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  MartinLindgren 2010-07-05, 10:40

    Nu får du fan ge dig Doggen, varför ens snacka med mig när du är så djävla missnöjd!

    Men tydligen var det för mycket att fråga dig två enkla frågor,

    1. GE ETT EXEMPEL PÅ NÄR EN UNGDOM HAR GÅTT IN PÅ EN ARBETSPLATS OCH FÅTT HÖGRE LÖN ÄN DEN SOM JOBBAT DÄR OCH KAN SITT JOBB?

    2. TALAR DU AV EGEN ERFARENHET, DÅ DET ÄR DU SOM KOMMER MED DINA SANSLÖSA PÅSTÅENDEN?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:44

    Alla skall få likartad lön för likartat arbete!

    Oavsett ålder, kön, etnicitet, religiositet eller annat!
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 10:46

    Dao,

    Man ska också få lön utifrån hur väl man uträttar detta arbete.


    martin,

    Chefer på några av landets stora företag har bekräftat för mig att detta inträffat många gånger.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  RedMentalCase 2010-07-05, 10:51

    Under de senare åren har ju en markant förskjutning inträffat, man inser på båda sidor , att ingångslönen måste vara lägre än för de som jobbat 30 år i yrket.

    Inom exempelvis den stora industrisektorn var det inte så för ett par årtionden sen, man fick på de flesta ställen samma lön direkt ,som de som jobbat där i 50 år.
    Jag såg det som ett slags förnedring och förringning av industrijobb.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:52

    ericTheDog skrev:Dao,

    Man ska också få lön utifrån hur väl man uträttar detta arbete.

    Då är det inte likartat arbete!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:53

    RedMentalCase skrev:Under de senare åren har ju en markant förskjutning inträffat, man inser på båda sidor , att ingångslönen måste vara lägre än för de som jobbat 30 år i yrket.

    Inom exempelvis den stora industrisektorn var det inte så för ett par årtionden sen, man fick på de flesta ställen samma lön direkt ,som de som jobbat där i 50 år.
    Jag såg det som ett slags förnedring och förringning av industrijobb.

    Tycker nog att de som jobbat 30 år i yrket skall ha en högre lön inom en el del branscher, istället för att rycka undan matta på de unga...

    Inom industrin är detta än tydligare, tycker jag...
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 10:55

    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Dao,

    Man ska också få lön utifrån hur väl man uträttar detta arbete.

    Då är det inte likartat arbete!


    Samma arbetsuppgifter är det.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  redalert 2010-07-05, 12:52

    Dao skrev:Alla skall få likartad lön för likartat arbete!

    Oavsett ålder, kön, etnicitet, religiositet eller annat!

    Och för att upprätta detta skall du införa statliga lönenämder?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 12:57

    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Dao,

    Man ska också få lön utifrån hur väl man uträttar detta arbete.

    Då är det inte likartat arbete!


    Samma arbetsuppgifter är det.

    Ja, visst!

    Och är de lika bra skall de få lika betalt!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 12:58

    redalert skrev:
    Dao skrev:Alla skall få likartad lön för likartat arbete!

    Oavsett ålder, kön, etnicitet, religiositet eller annat!

    Och för att upprätta detta skall du införa statliga lönenämder?

    Avtalsrörelser, arbetsdomstolar och vanlig lagstiftning fungerar alldeles utmärkt!
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  redalert 2010-07-05, 13:08

    Dao skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:Alla skall få likartad lön för likartat arbete!

    Oavsett ålder, kön, etnicitet, religiositet eller annat!

    Och för att upprätta detta skall du införa statliga lönenämder?

    Avtalsrörelser, arbetsdomstolar och vanlig lagstiftning fungerar alldeles utmärkt!

    Undrar du aldrig VARFÖR ungdomsarbetslösheten är så stor någon gång? affraid
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 13:17

    redalert skrev:
    Dao skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:Alla skall få likartad lön för likartat arbete!

    Oavsett ålder, kön, etnicitet, religiositet eller annat!

    Och för att upprätta detta skall du införa statliga lönenämder?

    Avtalsrörelser, arbetsdomstolar och vanlig lagstiftning fungerar alldeles utmärkt!

    Undrar du aldrig VARFÖR ungdomsarbetslösheten är så stor någon gång? affraid

    Klart man undrar på det, men jag anser mig ha en insikt lite om vad som är problemet!

    Och det är knappast att ungdomslönerna är låga! Very Happy

    Försöker man lösa detta genom att ge ungdomar lägre lön, så kör man igång vad som kallas för "låglönekonkurrens" - och sådant har aldrig löst några problem, bara flyttat på dem!
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  ericTheDog 2010-07-05, 14:33

    Det Dao menar betyder att ungdomarna måste hållas sysslolösa för att bibehålla höga löner?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  redalert 2010-07-05, 14:38

    ericTheDog skrev:Det Dao menar betyder att ungdomarna måste hållas sysslolösa för att bibehålla höga löner?

    Ja så måste det vara enligt logiken men i Dao's värld fungerar det inte på det viset och nu kommer vi att få höra en annan version! lol!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 14:59

    ericTheDog skrev:Det Dao menar betyder att ungdomarna måste hållas sysslolösa för att bibehålla höga löner?

    Lämna mina åsikter åt MIG att uttala!

    Vem har pratat om sysslolöshet här?

    Var det inte arbetslöshet vi diskuterade?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 15:38

    redalert skrev:
    ericTheDog skrev:Det Dao menar betyder att ungdomarna måste hållas sysslolösa för att bibehålla höga löner?

    Ja så måste det vara enligt logiken men i Dao's värld fungerar det inte på det viset och nu kommer vi att få höra en annan version! lol!

    Jag vill först och främst höra DIN version, i sakfrågan!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  theward 2010-07-05, 15:42

    Ser man tex vad många undommar som utnyttjats som praktikanter hos företag genom åren, så lär ju detta inte bli någon större skillnad...med lägre löner

    Ska vi ha lägre ingångslöner tycker jag att företagen i princip ska garantera en fortsättning med högre lön inom 6-12 månader.
    Det ska inte gå att byta ut ungdommarna på löpande band och bara få billig arbetskraft
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Dao 2010-07-05, 15:47

    theward skrev:Ser man tex vad många undommar som utnyttjats som praktikanter hos företag genom åren, så lär ju detta inte bli någon större skillnad...med lägre löner

    Ska vi ha lägre ingångslöner tycker jag att företagen i princip ska garantera en fortsättning med högre lön inom 6-12 månader.
    Det ska inte gå att byta ut ungdommarna på löpande band och bara få billig arbetskraft

    Intressant vinkling. Kommer att tänka på alla de företag som ständigt "provanställer" - men aldrig anställer!

    Kraven borde vara riktade även åt det hållet i debatten!

    Sponsored content


    Lägre ingångslön - bra eller dåligt? Empty Sv: Lägre ingångslön - bra eller dåligt?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 13:01