Regeringens skattesänkningar ger fler jobb, enligt finansminister Anders Borg.
Men han mörkar att det sker genom att löneökningarna hålls nere.
– Regeringen vill inte ha en diskussion om det här, därför duckar de, säger nationalekonomen Lars Calmfors.
Moderaterna kallar sig det nya arbetarpartiet. På partistämman 2005 förklarade flera ledande moderater sin kärlek till fack och kollektivavtal.
Så har det fortsatt under hela mandatperioden. Senast i fredags tog Anders Borg och Fredrik Reinfeldt strid för arbetsrätten mot de övriga partierna i alliansen.
Fokuserat på drivkraften
Men att Moderaternas absolut viktigaste fråga – jobbskatteavdraget – bygger på lägre löneökningar har de inte velat marknadsföra.
– Det är väldigt enkelt. Om jag får en högre standard genom att min skatt sänks, då har jag inte lika stort intresse av att höja min lön före skatt, säger nationalekonomen Lars Calmfors, regeringens expert och ordförande i Finanspolitiska rådet.
Det handlar om en lönedumpning i smyg helt enkelt! hur många direktörer skulle gå med på detta?
Detta kan göra inledningen till valet mycket spännande! det kokar nog i stugorna när de läser detta! jag ska själv lägga fram Aftonbladet på arbetet idag!