Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
croz
x-medborgare
fingubben
Dao
Corven
MartinLindgren
Sniperace
Vercingetorix
RedCloud
13 posters

UD bekräftar

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

UD bekräftar - Sida 4 Empty Sv: UD bekräftar

Inlägg  Dao 2010-06-01, 17:31

x-medborgare skrev:Ja jag har ju just nu väldeigt svårt att sätta min tilltro av händelseförloppet till israel pga detta..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article7224932.ab

"Första dygnen avgörande", enligt forskare
    När Israel slog ut satellit- och mobiltrafiken i samband med bordningen fanns det ett väldigt bra skäl.

Man ville vinna propagandakriget.

När Israel stoppade fredsaktivisternas möjligheter att meddela sig med omvärlden hindrade man dem samtidigt från att få ut sin bild av händelseförloppet.

Man stoppade också de internationella TV-bolag och journalister som fanns ombord från att få ut en fristående rapportering.

Istället är det Israel som kontrollerar informationen. Det tog mer än ett dygn innan de första deltagarna i Ship to Gaza kunde berätta sin historia. De var inte ombord på båten där dramatiken utspelades.

Mycket tyder på att aktivisterna på den turkiska båten där nio personer blev dödade har isolerats från de övriga. Deras berättelse är mest känslig.

Bra skrivet, x!
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-06-01, 17:34

Dao skrev:
    x-medborgare skrev:Ja jag har ju just nu väldeigt svårt att sätta min tilltro av händelseförloppet till israel pga detta..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article7224932.ab

"Första dygnen avgörande", enligt forskare
    När Israel slog ut satellit- och mobiltrafiken i samband med bordningen fanns det ett väldigt bra skäl.

Man ville vinna propagandakriget.

När Israel stoppade fredsaktivisternas möjligheter att meddela sig med omvärlden hindrade man dem samtidigt från att få ut sin bild av händelseförloppet.

Man stoppade också de internationella TV-bolag och journalister som fanns ombord från att få ut en fristående rapportering.

Istället är det Israel som kontrollerar informationen. Det tog mer än ett dygn innan de första deltagarna i Ship to Gaza kunde berätta sin historia. De var inte ombord på båten där dramatiken utspelades.

Mycket tyder på att aktivisterna på den turkiska båten där nio personer blev dödade har isolerats från de övriga. Deras berättelse är mest känslig.

Bra skrivet, x!

Tackar men det är inte mitt kolla länken men bra uppmärksammat.. Kommentaren är min förståss Very Happy Very Happy
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-06-02, 11:37

Dao skrev:
    croz skrev:Jag tror som dig att soldaterna som hoppade ombord hade den inställningen och det därför var extra viktigt att vara tyst och göra exakt som dem sa. Det var ju inget överskningsanfall. Dem visste att dem skulle komma så varför sätter man sig inte ner och är still?
    Men man vet aldrig som sagt vad hänt innan som utlöste attackerna med järnrör. Men om bilderna från båtarna är sanna så hade dem ju planerat att göra motstånd.

Men men, jag var inte där. Jag går bara efter vad som rapporterats..

Vad som kan ha orsakat att soldaterna öppnar eld, är något som vi inte kan bedömma i nuläget. Vad som utlöste detta med järnrör behöver man inte vara en Einstein för att förstå - det var helt enkelt självförsvar!

Det är inte bilderna som visas som är intressanta här, utan bilderna som INTE visas!

Jag är fortfarande lite skakad över att du tror att de PLANERADE att angripa en skjutglad, beväpnad, bepansrad och välutbildad israelisk elitsoldat med järnrör. Är inte det lite vääääl naivt att tro detta?

Och om du gör DEN tolkningen, så kan du inte utgå från vad som rapporterats, croz!

Hur ser bilderna ut som inte visas?
    När du säger självförsvar, är det självförsvar mot bordningen eller efter att första skottet avfyrats?
    Sen så tycker jag inte alls att dte är naivt att tro att det finns en chans att detta har hänt, det finns ett stort hat mot Israel och jag tror att det finns de som är beredda att gå långt för att visa hur militären där beter sig.
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-06-02, 11:40

croz skrev:
    Dao skrev:
    croz skrev:Jag tror som dig att soldaterna som hoppade ombord hade den inställningen och det därför var extra viktigt att vara tyst och göra exakt som dem sa. Det var ju inget överskningsanfall. Dem visste att dem skulle komma så varför sätter man sig inte ner och är still?
    Men man vet aldrig som sagt vad hänt innan som utlöste attackerna med järnrör. Men om bilderna från båtarna är sanna så hade dem ju planerat att göra motstånd.

Men men, jag var inte där. Jag går bara efter vad som rapporterats..

Vad som kan ha orsakat att soldaterna öppnar eld, är något som vi inte kan bedömma i nuläget. Vad som utlöste detta med järnrör behöver man inte vara en Einstein för att förstå - det var helt enkelt självförsvar!

Det är inte bilderna som visas som är intressanta här, utan bilderna som INTE visas!

Jag är fortfarande lite skakad över att du tror att de PLANERADE att angripa en skjutglad, beväpnad, bepansrad och välutbildad israelisk elitsoldat med järnrör. Är inte det lite vääääl naivt att tro detta?

Och om du gör DEN tolkningen, så kan du inte utgå från vad som rapporterats, croz!

Hur ser bilderna ut som inte visas?
    När du säger självförsvar, är det självförsvar mot bordningen eller efter att första skottet avfyrats?
    Sen så tycker jag inte alls att dte är naivt att tro att det finns en chans att detta har hänt, det finns ett stort hat mot Israel och jag tror att det finns de som är beredda att gå långt för att visa hur militären där beter sig.

Om din teori stämmer så har de isf lyckats över förväntan! 10 mördade och flera sårade! hur många soldater dödades?
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-06-02, 15:20

Fortfarande inte fått svar på vad sionistnazisterna i IDF och Israels regering måste göra innan högern reagerar...
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-06-02, 16:06

marxisten skrev:Fortfarande inte fått svar på vad sionistnazisterna i IDF och Israels regering måste göra innan högern reagerar...

Formulerar du frågorna som den knäppe kommunskit du är får du nog inga svar, röde idiot.
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-02, 16:43

RedMentalCase skrev:
    marxisten skrev:Fortfarande inte fått svar på vad sionistnazisterna i IDF och Israels regering måste göra innan högern reagerar...

Formulerar du frågorna som den knäppe kommunskit du är får du nog inga svar, röde idiot.

På bra hummör idag ser jag... Kan det vara solen.. Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-06-02, 16:47

x-medborgare skrev:
    RedMentalCase skrev:

?? Que ??

Du ska nog sluta tolka andras humör, försök hålla ordning på din egen förvirrade personlighet först.
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-02, 16:48

RedMentalCase skrev:
    x-medborgare skrev:
    RedMentalCase skrev:

?? Que ??

Du ska nog sluta tolka andras humör, försök hålla ordning på din egen förvirrade personlighet först.

Behövs inte det gör andra åt mig... Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-06-02, 16:53

På tal om humör, hur står det egentligen till hos alla hatvänster som nu startart en sådär 25 trådar där man kallar israel mördare, och annat dårskp.

Det förekommer nu idaghot mot synagoger och Israeler i Sverige !!, säkerligen triggade av denna perversa våg av hat som strömmar från avgrundsvänstern.

När kommer det första dådet mot oskyldiga Israeler, har hatvänstern inget samvete ?
    Svar nej.

Det ska också sägas att redan idag flyr Israeler och judar Malmö efter de hot och trakasserier de utsätts för där, vart är Sverige på väg ?
    Ska vi styras av en vänster-arab mobb ?

Ni är faktiskt inte ett dugg bättre än Natinaldemkraterna.
    Vet hut !
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-06-02, 16:57

RedMentalCase skrev:På tal om humör, hur står det egentligen till hos alla hatvänster som nu startart en sådär 25 trådar där man kallar israel mördare, och annat dårskp.

Det förekommer nu idaghot mot synagoger och Israeler i Sverige !!, säkerligen triggade av denna perversa våg av hat som strömmar från avgrundsvänstern.

När kommer det första dådet mot oskyldiga Israeler, har hatvänstern inget samvete ?
    Svar nej.

Det ska också sägas att redan idag flyr Israeler och judar Malmö efter de hot och trakasserier de utsätts för där, vart är Sverige på väg ?

Vet hut !

Där håller jag med dig... Folk här och civila överhuvudtaget i världen.. Skall lämmnas ifred.. Kritiken är mot Israels regering/militär..
    Förmodar att folk i Israel är mest som oss.. vissa stödjer andra gör det inte..

Har inte sett nått sådant som du beskriver i Malmö men är det så så tar jag avstånd från dyligt..
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-02, 17:15

croz skrev:Hur ser bilderna ut som inte visas?

Vi vet inte vad det var självförsvar MOT, cruz. Men om man skall utgå från Mankells vittnesmål på en annan båt var soldaterna allt ifrån vänliga när de kom ombord!

De som medverkade i Ship to Gaza har inget med hatet mot Israel att göra. Sådana personer sållades noga bort före avresan, på samma sätt som lasten och vad folk bar på sig kontrollerades!

Tanken var att båtarna skulle ta sig till Gaza för att lasta av varor där. Varför skulle man utifrån detta planera en självmordsangrepp på soldater. INGEN förväntade sig att Israel skulle bete sig så här inkompetent!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-02, 17:17

RedMentalCase skrev:

Jag har ställt frågan också, och då formulerat den neutralt - men ändå inte fått något sbar. Men vi tar det igen. Egentligen är det två självklara frågor:

1 Vad skall Israel göra för att Sniper och RMC, samt fingubben, skall bli upprörda?

2 Får alla stater bete sig likadant som Israel gjort?

Följdfråga på tvåan:

Hur skulle världen se ut om så vore fallet?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-02, 17:18

RedMentalCase skrev:På tal om humör, hur står det egentligen till hos alla hatvänster som nu startart en sådär 25 trådar där man kallar israel mördare, och annat dårskp.

Svar nej.

Vet hut !

Du får ta upp frågan på en tråd där dety finns några från "hatvänstern"! här finns inga sådana!

Att byta ämne försvarar inte Israels aktion ett skity, skall du veta...
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-06-02, 17:25

De som medverkade i Ship to Gaza har inget med hatet mot Israel att göra. Sådana personer sållades noga bort före avresan, på samma sätt som lasten och vad folk bar på sig kontrollerades!

Tanken var att båtarna skulle ta sig till Gaza för att lasta av varor där. Varför skulle man utifrån detta planera en självmordsangrepp på soldater. INGEN förväntade sig att Israel skulle bete sig så här inkompetent!

ok, med anddra ord ljuger al-jazeera i sin rapport om allt eggande tal om att bli martyrer, och att slå hårt mot dem om de bordade, om att desjöng antisemitska visor och hällpå med likadana slagord, det varkar inte särskilt fredligt, att det fanns ett större antal bensinbomber osv osv osv talar inte på något sätt till deras fördel
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-02, 17:34

Sniperace skrev:

ok, med anddra ord ljuger al-jazeera i sin rapport om allt eggande tal om att bli martyrer, och att slå hårt mot dem om de bordade, om att desjöng antisemitska visor och hällpå med likadana slagord, det varkar inte särskilt fredligt, att det fanns ett större antal bensinbomber osv osv osv talar inte på något sätt till deras fördel

Som sagt, jag har inte tagit del av vad som framkommit i al-Jazeera, så det är svårt att avgöra vad som skedde och i vilket sammanhang.

Men oavsett detta, så hade Israel ingen rätt att med våld borda skeppen!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-02, 17:57

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Som sagt, jag har inte tagit del av vad som framkommit i al-Jazeera, så det är svårt att avgöra vad som skedde och i vilket sammanhang.

Men oavsett detta, så hade Israel ingen rätt att med våld borda skeppen!
    våldet startade aktivisterna, inte soldaterna, enligt rapport använde de i inledningsskedet när de attackerades PAINTBALLGEVÄR, men när det inte funkade blev det skarpa skott, så aktivisterna har varit riktigt aktiva i sitt våld...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-02, 18:35

Sniperace skrev:våldet startade aktivisterna, inte soldaterna, enligt rapport använde de i inledningsskedet när de attackerades PAINTBALLGEVÄR, men när det inte funkade blev det skarpa skott, så aktivisterna har varit riktigt aktiva i sitt våld...

Enligt VILKEN rapport?

VISSA soldater skall ha haft painballgevärer, enlig ISRAEL, javisst - men de hade också riktiga skjutvapen OCKSÅ!

Det finns INGET - I N G E T - som visar att aktivisterna startade våldet, Sniper!!!

Du har INGET, utom vålds-Israel, som stödjer din teori!!!

GE DIG!!!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-02, 19:32

Dao skrev:
    Sniperace skrev:våldet startade aktivisterna, inte soldaterna, enligt rapport använde de i inledningsskedet när de attackerades PAINTBALLGEVÄR, men när det inte funkade blev det skarpa skott, så aktivisterna har varit riktigt aktiva i sitt våld...

Enligt VILKEN rapport?

VISSA soldater skall ha haft painballgevärer, enlig ISRAEL, javisst - men de hade också riktiga skjutvapen OCKSÅ!

Det finns INGET - I N G E T - som visar att aktivisterna startade våldet, Sniper!!!

Du har INGET, utom vålds-Israel, som stödjer din teori!!!

GE DIG!!!

ja enligt DIG ja, men tack och lov så är det inte du som bestämmer vad som är sant och inte sant eller hur?

du TROR det, men om det så stod skrivet på din näsa skulle du förneka det, såpass har jag lärt känna dig
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-06-02, 20:21

Ja du Snappe, större delen av världen är nog rätt glada att det inte är du heller som sitter i din garderob med sista ordet!

Att ditt kära och älskade Israel kapar en konvoj med hjälpsändningar dödar delar av besättningen och tvingar dom in till Israel från internationellt vatten
    med ditt fulla stöd gör ju bara att du återigen biter dig själv i baken!

Du tänder på din egen smutsiga bak, eller hur Snappe?

SÅ PASS BRA HAR JAG LÄRT KÄNNA DIG SNAPPE!
    pig
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-06-02, 20:29

MartinLindgren skrev:Ja du Snappe, större delen av världen är nog rätt glada att det inte är du heller som sitter i din garderob med sista ordet!

Att ditt kära och älskade Israel kapar en konvoj med hjälpsändningar dödar delar av besättningen och tvingar dom in till Israel från internationellt vatten
    med ditt fulla stöd gör ju bara att du återigen biter dig själv i baken!

Du tänder på din egen smutsiga bak, eller hur Snappe?

SÅ PASS BRA HAR JAG LÄRT KÄNNA DIG SNAPPE!
    pig

nej Martin, jag är inte som du och tänder på min egen bak eller någon mans bak, du bör veta att alla är inte som du....

och vad gäller garderob verkar du veta mycket om sådana Very Happy

men läs vad Ulf Carmesund säger i intrevju, han var med på en av de andra båtarna och hans hstoria skiljer sig mycket från de andras

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7231718.ab
    Inget övervåld

Han säger att de israeliska soldaterna inte använde övervåld.

– De betedde sig korrekt mot oss, förutom att de knackade ner vår kapten.

När de kom i land blev de av med alla sina tillhörigheter och skiljdes upp från varandra.

Carmesund ställdes sen inför ett ultimatum – deporteras eller ställas inför rätta i Israel.

– Eftersom jag ville hem till mina barn valde jag direkt att skriva under deporteringen, det var inte tal om något annat..

skillnaden är att på den båten var det inte Islamistgänget IHH som var passagerare, ett gäng med nära samarbeten med ja just det HAMAZ....

Hamaz som nu genom hot stoppar transporten av varorna in till Gaza
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2010-06-04, 20:04

RedMentalCase skrev:

Det är en direkt fråga.

Vad ska Israel göra för jävelskap innan du fördömer deras våldsaktioner och brott mot folkrätten?
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2010-06-04, 20:16

marxisten skrev:
    RedMentalCase skrev:

Det är en direkt fråga.

Vad ska Israel göra för jävelskap innan du fördömer deras våldsaktioner och brott mot folkrätten?

Tjyvaset skattetjuven gustavander kommer alldrig att ge dig ett svar han är redan uppe på sin trygga pottakant det miffotgustavander som han är.
    //berra
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-06-04, 23:09

Nu har jag tagit del av al-Jazeeramaterialet, och åter visar det sig att Snipers tolkning är ideologiskt styrd!

För detta talar för att Sniper FORTFARANDE inte talat om vad hans källor var redan från början - INNAN detta material kom ut!

Sniper tillhör de som sorterar bort den fakta som inte passar han värld, och det är mycket beklagligt!

Och givetvis är det i hand värld alla andra som "är dumma"!

Hur som helst har Sniper inte kommit med speciellt hållbara bortförklaringar för Israels agerande. Stämmer det som bilderna visar, så är det inte tillräckligt för att frånta Israel sitt ansvar!

Så är det bara!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 19:22