Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+15
datic
redalert
KickTheRasist
Susz X
Regndrottning
lazy
Funky Prince
MartinLindgren
Corven
formsvackan
fingubben
RedCloud
Dao
Sniperace
Infra
19 posters

Detta är massmord - dödligt, israeliskt våld mot fredskonvoj

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Detta är massmord - dödligt, israeliskt våld mot fredskonvoj - Sida 22 Empty Sv: Detta är massmord - dödligt, israeliskt våld mot fredskonvoj

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 14:55

lazy skrev:
    Dao skrev:Hittade ingen rapport alls i din länk, Lazy!

Bara ett uttalande från den isreliska krigsmakten!

Vad vet du om källkritik, Lazy?

Om du klarar av att läsa så ser du att det är baserat på Eilandteamets
    rapport men så fort den kommer som pdf så lägger jag ut hela. Wink

The events leading up to and throughout the flotilla incident are recounted in the video, as presented by the team of experts led by Maj. Gen. (res.) Giora Eiland in the IDF’s internal inquiry

Vad Snipern anser om reservares uttalanden har vi dessutom fått oss till del tidigare Very Happy
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Detta är massmord - dödligt, israeliskt våld mot fredskonvoj - Sida 22 Empty Sv: Detta är massmord - dödligt, israeliskt våld mot fredskonvoj

Inlägg  Dao 2010-07-13, 15:17

lazy skrev:

Ja, de nämnde den, i varje fall...

Är det en av dig godkänd rapport?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 15:52

lazy skrev:

Vad anser du att en intern IDF-rapport påvisar ?

The report was handed Monday afternoon to the army's chief of staff as well as a number of high-rank officers. Since the Eiland committee was appointed by the IDF, its report deals neither with the state's conduct nor the army's pre-emptive gathering of intelligence, but rather focuses on preparations for the flotilla's arrival.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-07-13, 15:59

Dao skrev:
    lazy skrev:

Ja, de nämnde den, i varje fall...

Är det en av dig godkänd rapport?

Självklart! Jag tog mitt privata flyg för en snabbsväng och satte dit min
    egen stämpel med ett förgyllt בסדר Laughing
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 16:41

http://svt.se/2.22584/1.2075388/israeliska_flottan_framme_vid_amalthea?lid=senasteNytt_1764882&lpos=rubrik_2075388

Israeliska flottan framme vid Amalthea

Den israeliska flottan har nu kontakt med det libyska fartyg som är på väg mot Gaza för att försöka bryta blockaden.

Undrar om Anton Nilsson är med dem Very Happy

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amalthead%C3%A5det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anton_Nilson
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 17:45

och den kommer gå antingen till El Arish eller Ashdod, att den skulle gå till Gaza är en utopi...

Så kommer det visa sig om de gör det som provokation eller om det är primärt med nödhjälpen, den når dem lika bra via de hamnar Israel tillåter dem att använda.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 18:10

Sniperace skrev:Så kommer det visa sig om de gör det som provokation eller om det är primärt med nödhjälpen
    Menar du att ett ifrågasättande av Israels ockupationspolitik är en provokation ?

Så här ser en provokation ut.

http://www.dn.se/nyheter/poliser-skadade-i-upplopp-i-belfast-1.1137139

De årliga oroligheterna hör samman med 12 juli-firandet av den protestantiske kungen Wilhelm av Oraniens seger över kung Jakob II:s katoliker i slaget vid Boyne 1690. Den här gången angreps protestanternas marsch genom den huvudsakligen katolska stadsdelen Ardoyne

Sniperace skrev:den når dem lika bra via de hamnar Israel tillåter dem att använda.
    Snack. Endast det Israel godkänner kan komma fram.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 18:18

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Så kommer det visa sig om de gör det som provokation eller om det är primärt med nödhjälpen
    Menar du att ett ifrågasättande av Israels ockupationspolitik är en provokation ?

Så här ser en provokation ut.

http://www.dn.se/nyheter/poliser-skadade-i-upplopp-i-belfast-1.1137139

De årliga oroligheterna hör samman med 12 juli-firandet av den protestantiske kungen Wilhelm av Oraniens seger över kung Jakob II:s katoliker i slaget vid Boyne 1690. Den här gången angreps protestanternas marsch genom den huvudsakligen katolska stadsdelen Ardoyne

Sniperace skrev:den når dem lika bra via de hamnar Israel tillåter dem att använda.
    Snack. Endast det Israel godkänner kan komma fram.

där finns INGA Israeler som kollar det som kan släppas in via El Arashi, du vet en EGYPTISK Hamn......

Men nog ser jag det som bra om de kollar så där INTE är vapen i lasten....
    å andra sidan finns INTE Ris, socker och MAjsolja på listan över förbjudna saker.
    och som sagt, att Israel skulle låta dem gå direkt till Gaza, det är bara i dina drömmar...

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 18:28

Sniperace skrev:där finns INGA Israeler som kollar det som kan släppas in via El Arashi, du vet en EGYPTISK Hamn......
    Jaha, så Israel har alltså inga som helst möjligheter, eller kanske inte ens vilja att begränsa Gazas import från Egypten ? Tänk så fel man kan ha.
    Sniperace skrev:å andra sidan finns INTE Ris, socker och MAjsolja på listan över förbjudna saker.
    Jag visste inte att det numera finns en lista över FÖRBJUDNA saker ?
    Sniperace skrev:och som sagt, att Israel skulle låta dem gå direkt till Gaza, det är bara i dina drömmar...
    Javisst är det en orealistisk dröm idag, men om fartygen fortsätter komma och bli uppbringade ökar omvärldens "press" på Israel för varje gång. Politik kallas det av en del, provokation av andra.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 18:37

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:där finns INGA Israeler som kollar det som kan släppas in via El Arashi, du vet en EGYPTISK Hamn......
    Jaha, så Israel har alltså inga som helst möjligheter, eller kanske inte ens vilja att begränsa Gazas import från Egypten ? Tänk så fel man kan ha.
    Sniperace skrev:å andra sidan finns INTE Ris, socker och MAjsolja på listan över förbjudna saker.
    Jag visste inte att det numera finns en lista över FÖRBJUDNA saker ?
    Sniperace skrev:och som sagt, att Israel skulle låta dem gå direkt till Gaza, det är bara i dina drömmar...
    Javisst är det en orealistisk dröm idag, men om fartygen fortsätter komma och bli uppbringade ökar omvärldens "press" på Israel för varje gång. Politik kallas det av en del, provokation av andra.

Ja, tydligen ÄR det så att d INTE vet så mycket, Israel HAR ändrat från en lista med TILLÅTNA saker, till en ny som istället innehåller FÖRBJUDNA saker, allt som inte finns med är nu tillåtet att ta in.

och JA, Israel har ingen personal i Egypten som kollar vad som kan föras över därifrån till Gaza, att sedan Egypten kollar är en helt annan sak, men de vill inte heller att Hamaz ska ha de förbjudna sakerna.

Och du ska få se, Amalthea kommer med all sannolikhet gå till just El Arish, eler i annat fall Ashdod.

Och allt ris, socker och majsolja kommer att föras in i Gaza OM nu inbte Hamaz som med det andra VÄGRADE ta emot och stoppade dessa transporter vid gränsen
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 18:45

Sniperace skrev:Israel HAR ändrat från en lista med TILLÅTNA saker, till en ny som istället innehåller FÖRBJUDNA saker, allt som inte finns med är nu tillåtet att ta in.
    OK, så man har alltså tillmötesgått detta krav. Alltid något.

Vad är anledningen till att vinäger, choklad och färskt kött inte tillåts komma in i Gaza.

http://www.internationalen.se/2010/06/28/ship-to-gaza-kritisk-till-israels-%E2%80%9Dlattnad-av-blockaden%E2%80%9D/
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 18:47

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Israel HAR ändrat från en lista med TILLÅTNA saker, till en ny som istället innehåller FÖRBJUDNA saker, allt som inte finns med är nu tillåtet att ta in.
    OK, så man har alltså tillmötesgått detta krav. Alltid något.
    JA, detta var något jag applåderade, det är bättre att ha den sådan, och lägga till om man märker man glömt något....

Vad gäller det du lade till sedan jag svarat kan jag bara kommentera just järn och cement, hade det garanterats att sådant inte kom till användning av HAMAZ för att befästa så vore det ju fel, men det är ju så att sådana garantier kan man inte förvänta sig att infrias.

nu har jag inte sett listan på förbjudna saker, så jag kan knappast kommentera detta om kött choklad och vinäger, jag kan inte ens veta om det är SANNING eller bara ett skarvande.....

Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-13, 19:10

Men nog ser jag det som bra om de kollar så där INTE är vapen i lasten....
    å andra sidan finns INTE Ris, socker och MAjsolja på listan över förbjudna saker.
    och som sagt, att Israel skulle låta dem gå direkt till Gaza, det är bara i dina drömmar...

Egypten och Israel samarbetar vad gäller Gaza!

Fast det visste du säkert redan, och valde att ignorera...

Ja - vi är många som DRÖMMER - om fred och stabilitet i regionen!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-13, 19:13

Sniperace skrev:Ja, tydligen ÄR det så att d INTE vet så mycket, Israel HAR ändrat från en lista med TILLÅTNA saker, till en ny som istället innehåller FÖRBJUDNA saker, allt som inte finns med är nu tillåtet att ta in.

och JA, Israel har ingen personal i Egypten som kollar vad som kan föras över därifrån till Gaza, att sedan Egypten kollar är en helt annan sak, men de vill inte heller att Hamaz ska ha de förbjudna sakerna.

Och du ska få se, Amalthea kommer med all sannolikhet gå till just El Arish, eler i annat fall Ashdod.

Och allt ris, socker och majsolja kommer att föras in i Gaza OM nu inbte Hamaz som med det andra VÄGRADE ta emot och stoppade dessa transporter vid gränsen

Ja, Israel har lättat på blockaden av Gaza, efter båthändelsen. Ett erkännande så god som någon att de vet att de gjorde fel när de stormade fredsaktivisterna!

Vare sig båten går via Egypten eller Israel, så kommer inte de saker in som Israel inte godkänt.

Det är just SKÄLET med dessa konvojer, att bryta detta!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-07-13, 19:17

Senaste nytt är tydligen att jag hade fel i min förhoppning, nu verkar
    det som att de har ändrat sig och tänker fortsätta mot Gaza.

Jerusalem Post
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-13, 19:21

lazy skrev:Senaste nytt är tydligen att jag hade fel i min förhoppning, nu verkar

Jerusalem Post

Bra! Om det stämmer!!!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 19:22

Sniperace skrev:JA, detta var något jag applåderade, det är bättre att ha den sådan, och lägga till om man märker man glömt något....
    När applåderade du detta ?

http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/UnravelingTheClosureEng.pdf
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 19:24

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Ja, tydligen ÄR det så att d INTE vet så mycket, Israel HAR ändrat från en lista med TILLÅTNA saker, till en ny som istället innehåller FÖRBJUDNA saker, allt som inte finns med är nu tillåtet att ta in.

Ja, Israel har lättat på blockaden av Gaza, efter båthändelsen. Ett erkännande så god som någon att de vet att de gjorde fel när de stormade fredsaktivisterna!

Vare sig båten går via Egypten eller Israel, så kommer inte de saker in som Israel inte godkänt.

Det är just SKÄLET med dessa konvojer, att bryta detta!

Men det ligger faktiskt i ett krigs natur aqtt man gör vad man kan för att HINDRA fienden att få in meteriel, så var ligger felet?

självfallet förstår jag att DU vill att de helt fritt ska kunna få in ordentligt krigsmateriel för att kunna slå till riktigt mot Isael, men som sagt, i krig gör maqn vad man kan för att förhindra såsdant eller hur?

den dag HAMAZ lägger ner vapnen, ändrar stadgarna så kommer förändringen direkt.

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-07-13, 19:28

Sniperace skrev:Men det ligger faktiskt i ett krigs natur aqtt man gör vad man kan för att HINDRA fienden att få in meteriel, så var ligger felet?
    Även enligt dina felaktigt åberopade krigslagar är kollektiva bestraffningar förbjudet.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-13, 19:56

Sniperace skrev:Men det ligger faktiskt i ett krigs natur aqtt man gör vad man kan för att HINDRA fienden att få in meteriel, så var ligger felet?

självfallet förstår jag att DU vill att de helt fritt ska kunna få in ordentligt krigsmateriel för att kunna slå till riktigt mot Isael, men som sagt, i krig gör maqn vad man kan för att förhindra såsdant eller hur?

den dag HAMAZ lägger ner vapnen, ändrar stadgarna så kommer förändringen direkt.

Kanske - men då om det är krig mellan två parter! Nu är det bara Israel som krigar, och bestämmer själv när "krigslagar" skall gälla eller andra lagar. OM det ses som krig, så har de ju faktiskt även brytit mot Genévekonventionen!

Felet ligger just i detta! Palestinierna är inga fiender till Israel. Hamas är det rent teoretiskt - men de kan inte göra mycket till krigföring mot Israel. Dessutom har de ju gång på gång klarlagt att de gärna slutar med den lilla krigföring de för - om Israel går med på samtal!

Så din hållning är inte logisk, hur du än vrider och vänder på det!

Jag vill INTE få in mer vapen till Hamas. Men om Israel fortsätter med sitt eget lilla krig, hoppas jag PALESTINIERNA får in vapen så de kan försvara sig!

För det har de rätt till!

Hamas har redan sagt att de lägger ner vapnen - men Israel vill ju inte detta, så du kan fortsätta att leva i din egen lilla rosa värld i detta fallet, om du vill...
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-07-13, 20:15

Sniperace skrev:och den kommer gå antingen till El Arish eller Ashdod, att den skulle gå till Gaza är en utopi...

Så kommer det visa sig om de gör det som provokation eller om det är primärt med nödhjälpen, den når dem lika bra via de hamnar Israel tillåter dem att använda.

Ingen som åker till Gaza provocerar. De som provocerar
    är israel med sin belägring och sina massmord!
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-07-13, 20:18

Infra skrev:
    Sniperace skrev:och den kommer gå antingen till El Arish eller Ashdod, att den skulle gå till Gaza är en utopi...

Ingen som åker till Gaza provocerar. De som provocerar
    är israel med sin belägring och sina massmord!

Säger du det? Basketball
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-13, 20:27

För våldsverkare är alla som står upp mot dem provokatörer!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-13, 21:18

enligt HAMAZ pågår ett vad de kallar heligt krig mot Israel. Hqamaz är enligt er Palestinas rättmätiga valda regering, så på det sättet kan ni inget annat säga än att Israel och Palestina är i Krig.....

nu väljer Israel att se krigstillståndet mot Gaza där Hamaz har makten, och det är något ni inte kan ens försöka negligera.

så, vilka du än fråga så pågår mellan dess ett krig, och det är fanimej INTE ni som bestämmer vad det ska vara framför vad Hamaz och Israel anser, det är ganska skrattretande att de era lama försök.......

Men som sagt, HAMAZ har fått erbjudandet att om de stryker sina stadgar, ni vet dem soim ni anser att de ska behålla, så är Israel villiga att föra direkta fredssamtal och att ex lätta på en blockad som då inte längre kommer behövas, men som sagt, det vill ni ju inte Laughing
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-07-13, 21:47

Dao skrev:
    lazy skrev:Senaste nytt är tydligen att jag hade fel i min förhoppning, nu verkar

Jerusalem Post

Bra! Om det stämmer!!!

Varför är det bra Dao? Vill du ha mer liknande Mavi Marmara?

Här är senaste nytt igen ang. Libyenskeppet men f-n vet vad man ska tro
    eftersom de ändrar sig från timme till timme, väntar de på natten?

Jerusalem Post

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:34