Men nu är det så att allt detta faller på att oerhört många brancher är beroende av olja. framförallt produktionen. Men vi behöver även fossilt bränsle för att kunna flyga och kunna ta bilen, använda maskiner i jordbruket för att bara nämna det absolut mest uppenbara.Sanningen är att vi inte har något alternativ till fossila bränslen, allt prat om biogas hit och dit är en sådan liten del av vårt beroende. Vi är beroende av oljan! Och vetenskapen har inte, och kommer inte på lång framtid kunna lösa detta enorma problem som det faktiskt är! Många menar att vi redan passerat toppen av tillgång på olja, och även om man så tvistar om det skedde 2005 eller 20008, så har vi med stor sannolikhet redan passerat denna topp!
Vi kan inget göra än att acceptera att tillgången på olja nu är i nerförsbacke. Tillgången kommer från och med nu bara att minska. Detta styr helt våra förutsättningar för den heliga tillväxten. För att vi ska få mer tillväxt, krävs mer billig energi. Men den finns inte! Den finns inte.
Nu sinar oljan, och man behöver inte vara ekonom för att förstå sambandet
mellan tillgång och efterfrågan. Oljepriset kommer skena till katastrofala nivåer. Tillgången minskar nu. Men efterfrågan ökar ständigt. I hela världen talar makthavarna genom tillväxtlogiken, att nu kommer återhämtningen. Snart kommer tillväxten och då kommer jobben, och då blir allt bra. Hela världen konkurerar nu om att få mer olja samtidigt som den nu minskar hur vi än gör!
Men vi kan inte trolla fram mer av denna snart väldigt märkbart ändliga resurs.
Så vad väntar nu? Jo den finanskris vi har sett var ingenting. Absolut ingenting! I bästa fall skapar vi tillväxt i några år, men den riktiga kollapsen som på allvar kan ödelägga hela samhällen väntar oss,
vi kan inte undkomma det om vi fortsätter som vi gör. Ingen kan det. När vi inser att tillväxten är vårt problem, då kan börja jobba för hållbar utveckling. Förändringen kan bara ske genom oss, folket. Våra makthavare är de sista som kommer att våga erkänna att vi oundvikligen går mot vår undergång.
Vi kan inte längre fortsätta träta om höger- och vänsterpolitik. För alla våra politiker har fel! De styrs av samma vansiniga tillväxtideologi som lösning. De vågar inte se problemet. Bara du och bara jag och annat vanligt folk kan vara de som skapar den förändring som kan rädda oss. Och ju fattigare du är, desto mer angeläget är detta. De fattiga är de första som samhället kommer att offra! Ditt liv riskerar att ödeläggas, och det kanske snarare än någon kan ana.
Jag har börjat förstå hur vi kan lösa det här, vad för politik som krävs.
Glöm partipolitiken nu, möjligheten till förändring ligger i varje människa.
För att rädda oss krävs en omställning bort från ekonomins tankegångar.
~~~~~~~~~~~~
Nu till de goda nyheterna!
En sådan här omställning kan ge oss tillfälle att berika våra liv. Vi kan skapa en tillvaro bort från den andefattiga konsumtionen. Bort från stress, krav och tvång. Vi har det perfekta tillfället att börja prata om hur vi nu kan börja utveckla oss själva som kreativa och livsglada människor.
Utveckla drömmar och mål! Vi är gjorda för att skapa och alla har vi väl egentligen en vilja att göra gott för våra medmänniskor någonstans?!
Att börja hjälpa varandra ger oss själslig mening med livet långt bortom att kunna köpa en ny elektronisk pryl.
Vi kan börja ta siestor, vetenskapen har lärt oss att det höjer våra inlärningsförmågor och även minnet. Vi kan spela fotboll med varandra om vi vill, eller varför inte unna oss en joggingtur med gott samvete?
Vad man vill! Motion ökar våra välmåenden.
Denna förändring kan ge oss mer gemenskap med våra grannar istället
för en ständigt stressande tävlan om vem som har det mest statusfyllda jobbet. Vi kan börja utvecklas och jobba för gemensamma och personliga mål med livet! Och detta genom att vi faktiskt kan börja ta det lite lugnare och njuta mer av livet.
Vi har för f a n allt att vinna på att förändra! Och kom ihåg, vi har också allt att förlora om vi inte gör något! Låt oss hitta nya sätt! Jag kräver inget av dig, jag vill bara att du också funderar. Jag vill inte ha din röst i något meningslöst politiskt val i höst. Utan jag vill att vi hjälps åt, kommer du på någon bra fundering eller förslag på vad vi kan göra, då vill jag höra! Vi tillsammans kan börja fundera på sätt att börja leva på riktigt, och det i detta nu! Bara tänk att få känna mer mening i livet än att ha lyckats bli personalchef på ett jävla blöjföretag! Tänk om någon skulle respektera dig för tavlan du målat, låten du spelar! Dikten du skrivit! Eller nån idé som faktiskt hjälper andra!
Vi kan om vi vill, och vill vi så kan vi! Så utomordentligt enkelt är det!