Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Sniperace
formsvackan
R.O.F.L
redalert
x-medborgare
F.I.S.T
RedCloud
RedMentalCase
12 posters

De "rika"

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

De "rika" - Sida 3 Empty Sv: De "rika"

Inlägg  Sniperace 2010-05-03, 15:04

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:enligt båda blocken är skatt ett bra styrmedel, men det är kanske en omskrivning av en bra mjölkko?
    Jag köper bara omskrivningen.

javisst blir det en omskrivning, för rökaren som är fast i lasten gör det oftast ingen skillnad, för den som behöver bilen blir det bara dyrare, MEN många minskar på bilkörandet ju högre bensinprisrna blir, släcker ner när elen är för dyr, osv
    så en viss effekt får ju skattehöjningar när det gäller styrning av konsumtion eller hur?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

De "rika" - Sida 3 Empty 3 miljoner

Inlägg  RedMentalCase 2010-05-03, 15:07

Det har redan räknats ut att 3 !! miljoner Svenskar får höjd skatt av rödgrön röras förslag .
    Så var det med att det bara skulle drabba rika, de enda som inte får höjd skatt är väl typ de som inte jobbar och pensionisterna !

Det hade väl varit ok med sänkt skatt för de som inte jobbar och pensionister OM vi hade levt i en gyllene tid av överflöd och högkonjunktur, nu blir det ett spel på Chokladhjulet med Toblerone vinster !!
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-03, 15:17

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: skatter i avsikt att fra ner en förbrukning
    Är skatter i så fall den enda vägen ?

enligt båda blocken är skatt ett bra styrmedel, men det är kanske en omskrivning av en bra mjölkko? inte vet jag, men som sagt båda sidor har ju uttalat att höjd tobaksskatt ska göra så att färre röker, höjd bensinskatt och kilometerskatt ska göra så att folk inte kör i onödan, höjd elskatt ska göra så att folk spar el osv.....

men när det gäller just tobaken så vågar de inte arbeta för att förbjuda denna, eller åtminstone förbjuda att andra utsätts för röken.....
    att se småbarn utsättas för bolmandet i ett hem ser jag inte som något bra, hade denna rök ingått i en tillverkningsprocess i en industri skulle arbetarna INTE fått utsättas för denna.....

Skjut dem – eller kasta tunga askfat

Här är några olika förslag på vad man kan göra med rökare:
    a) Skjuta dem.
    b) Sätta dem i stupstock och kasta askfat i massivt, gjutet glas på dem.
    c) Skicka dem i omskolningsläger, någonstans på ryska tajgan.
    d) Ge dem mindre betalt än andra.
    e) Tvinga ut dem i regnet och hoppas att de dör av lunginflammation.
    f) Fnysa, grimasera och vifta med båda händerna framför näsan så fort de visar sig.

Landstinget i Jönköping betar sig långsamt uppför listan. De har klarat av punkt f) och e). Nu är det dags för d). Löntagare som röker ska få mindre betalt än andra. ”Vi jagar inte rökarna, men de ska veta att rökning inte accepteras någonstans i vården och att det är en rökfri zon så fort de närmar sig sjukhuset”, säger landstingets ”folkhälsodirektör”.

Innan ni kastar er på mejlen och berättar om hur farligt det är att röka och hur allergiker och astmatiker lider av rökning, eller påpekar att ”arg skattebetalare” inte vill betala folk för att röka på arbetstid, eller rabblar upp statistik över vad rökningen kostar, vänta ett ögonblick. Låt mig först få tala om för er, kära antirökfanatiker, vad problemet är.

Problemet är ni.

Rökning kan vara störande. Men ännu mer störande är beskäftiga gnällspikar som njuter av att bestämma över andra. Som talar om hänsyn för sjuka och överkänsliga för att få frisedel att vara intoleranta mot allt och alla.

Vad får man om man bygger ett samhälle på sådan grund? Visst, kanske får man ordning och reda. Kanske blir allt rent och snyggt. Kanske utrotas omoral och osundhet. Kanske blir alla folkhälsosamma praktexemplar.

Och vad har vi då? Jo, Disneyland om Hitler hade byggt det.

Den största och snabbast växande miljöföroreningen i Sverige i dag är åsikter och åtgärder för att klämma åt folk som anses göra fel. Alla som producerar sådana, i stället för att arbeta på riktigt, borde få löneavdrag varje gång de öppnar käften. Och alla som frivilligt antar titeln ”folkhälsodirektör” borde betala för att alls få gå till jobbet.

Johan Hakelius
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-03, 15:21

RedMentalCase skrev: eller om driftiga ungdomar väljer andra länder än Sverige.
    Där har vi ungefär samma åsikt Very Happy

Jag tror dock inte att problemet är skatterna, utan politikers och företagares syn på ungdomars roll i samhället.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-03, 15:25

jag tycker inte man ska skjuta rökare, men jag förväntar mig att de viusar hänsyn och inte utsättaer andra för sitt bolmande.

jag har sagt det innan, undrar hur många som skulle acceptera om ett antal människor hade sprayburkar med surströmmingslukt som de med jämna mellanrum utsatte omgivningen för, eller de gamla "hederliga" stinkbomberna som såldes på alla marknader sov, de är idag förbjudna...

Att en rökare själv drar i sig denna rök skiter jag ett stort stycke i, men att de utsätter andra för detta ser jag inte som något bra.

att kräva att det finns utsug och inga skadliga ångor gaser på en arbetsplats förefaller för mig konstigt om man i samma andetag försvarar rökarnas sätt att utsätta andra för denna eller hur?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-05-03, 15:48

R.O.F.L skrev:
    RedMentalCase skrev:Jag anser att diskussionen hamnat i petitesser om tobak och alkohol.

Jag tvivlar på att välfärden räddas genom höjda skatter på varken det ena eller andra.
    Och höjda skatter på arbete fär välfärden betala för.

34 miljarder kronor i skattehöjningar ska gå spårlöst förbi, förutom för "de förmögna" förstås. Det är nog ingen som känner en så rik person, så få är de. Men pengar har de och de ska räcka till allt. Någon som tror på det?
    Knappast, vanliga löntagare får stå för kalaset!!!!

Det finns uppenbarligen en grupp människor som hela tiden inbillar sig att grannen ska betala hela kalaset.

Tveklöst kommer rödgrön röras Tobelrone politik att påverka både ränta och inflation negativt, så goodbye reallöneökningar forever.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2010-05-03, 15:53

RedMentalCase skrev:
    R.O.F.L skrev:
    RedMentalCase skrev:Jag anser att diskussionen hamnat i petitesser om tobak och alkohol.

Jag tvivlar på att välfärden räddas genom höjda skatter på varken det ena eller andra.
    Och höjda skatter på arbete fär välfärden betala för.

34 miljarder kronor i skattehöjningar ska gå spårlöst förbi, förutom för "de förmögna" förstås. Det är nog ingen som känner en så rik person, så få är de. Men pengar har de och de ska räcka till allt. Någon som tror på det?
    Knappast, vanliga löntagare får stå för kalaset!!!!

Det finns uppenbarligen en grupp människor som hela tiden inbillar sig att grannen ska betala hela kalaset.

Tveklöst kommer rödgrön röras Tobelrone politik att påverka både ränta och inflation negativt, så goodbye reallöneökningar forever.

Om skattetjyvar likt dig tjyvaset gustavander skulle betala det du och ni andra skattetjuvar försnillar bort från det allmänna skulle skatten säkerligen kunnas sänkas med hälften.
    Så sitt inte här kverulera om budgeten som är en skuggbuget för din trovärdighet är sedan länge borta iomed ditt eget erkännande av ditt tjyveri.
    //berra
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-05-03, 15:58

Skottpengar på rökare? Ja, någon skall utses till syndabock..*suck*

Jag minns en gång när jag stod och väntade på bussen. Jag ställde mig långt från andra för att tända en cigarett. Inte en människa på 20 meters håll.... Nog sjutton kom det fram en gammal kärring till mig, låtsas hosta och började skälla på mig för att jag 'utsatte andra' för mitt cigarettrök. DÅ blev jag sur. Jag tog ett djupt bloss, blåste röken i ansiktet på henne och sade att hon inte behövde stå nära mig om hon inte gillade röken...

Jag har också läst en undersökning från det förlovade landet, USA.... Där gjorde ett företag en undersökning av rökare vs icke-rökare på arbetsplatsen i syfte att sätta dit rökare för att arbeta mindre. Inhyrda bevakare fick kartlägga all personals bortfallstid. Toabesök, rökpauser, fikapauser och dyligt..... Förvånansvärd nog så var det rökarna som arbetade mest!!

Rökarna sprang snabbt ut på sina raster, drog i sig sina bloss och skyndade tillbaka till skrivbordet. Icke-rökarna tog det lugnare, de drack sitt fika, pratade om gårdagens fotbollsmatch på tv, skvallrade och var allmänt sällskapliga.

Och hur kommer det sig att icke-rökare känner ett behov att komma in i rökrum, där rökarna skrattar och har trevligt, och gnäller på att 'usch, vad det är rökigt härinne...... Om någon tycker ett rökrum är för rökigt är det bara att hålla sig utanför...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-03, 16:14

Regndrottning skrev:Skottpengar på rökare? Ja, någon skall utses till syndabock..*suck*

Jag minns en gång när jag stod och väntade på bussen. Jag ställde mig långt från andra för att tända en cigarett. Inte en människa på 20 meters håll.... Nog sjutton kom det fram en gammal kärring till mig, låtsas hosta och började skälla på mig för att jag 'utsatte andra' för mitt cigarettrök. DÅ blev jag sur. Jag tog ett djupt bloss, blåste röken i ansiktet på henne och sade att hon inte behövde stå nära mig om hon inte gillade röken...

Jag har också läst en undersökning från det förlovade landet, USA.... Där gjorde ett företag en undersökning av rökare vs icke-rökare på arbetsplatsen i syfte att sätta dit rökare för att arbeta mindre. Inhyrda bevakare fick kartlägga all personals bortfallstid. Toabesök, rökpauser, fikapauser och dyligt..... Förvånansvärd nog så var det rökarna som arbetade mest!!

Rökarna sprang snabbt ut på sina raster, drog i sig sina bloss och skyndade tillbaka till skrivbordet. Icke-rökarna tog det lugnare, de drack sitt fika, pratade om gårdagens fotbollsmatch på tv, skvallrade och var allmänt sällskapliga.

Och hur kommer det sig att icke-rökare känner ett behov att komma in i rökrum, där rökarna skrattar och har trevligt, och gnäller på att 'usch, vad det är rökigt härinne...... Om någon tycker ett rökrum är för rökigt är det bara att hålla sig utanför...

Nåja att röka är skadligt för hälsan, och kostar samhället enorma pengar, likaväl som sprit...

Så det är bra att höja skatt på sådant, och kanske ta bort den på mjölk, bröd och vissa basvaror....
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-05-03, 16:20

F.I.S.T skrev:
    Regndrottning skrev:Skottpengar på rökare? Ja, någon skall utses till syndabock..*suck*

Nåja att röka är skadligt för hälsan, och kostar samhället enorma pengar, likaväl som sprit...

Så det är bra att höja skatt på sådant, och kanske ta bort den på mjölk, bröd och vissa basvaror....

Förvisso sant.... Jag tänker inte käfta emot. Men, jag kan säga att jag borde sluta röka men inte sluta med nikotin! Enligt min läkare är nikotin hämmande mot min sjukdom.

Och jag har redan dragit ner på rökningen. Jag får inte röka på jobbet, förutom på onsdagarna.... Jag snusar istället!
    Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-03, 17:02

Jag satt för ett antal år sedan tillsammans med några vänner i rökavdelningen på en långt ifrån fullsatt restaurang och åtnjöt kaffe med avec efter en god middag. In kommer ett äldre par, slår sig ner, beställer mat varpå damen i sällskapet strax därefter upplyser min bordsgranne om att hans rökning förstör hennes smakupplevelse och att han därför genast måste släcka sina cigarett.

Jag upplyste då damen om att hennes beteende och fula uppsyn förstörde min aptit och bad henne istället flytta in i den rökfria delen av restaurangen. Det satans hallå som den kärringen då lyckades ställa till talades det länge om i socknen Very Happy
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2010-05-03, 17:07

formsvackan skrev:

Jag satt för ett antal år sedan tillsammans med några vänner i rökavdelningen på en långt ifrån fullsatt restaurang och åtnjöt kaffe med avec efter en god middag. In kommer ett äldre par, slår sig ner, beställer mat varpå damen i sällskapet strax därefter upplyser min bordsgranne om att hans rökning förstör hennes smakupplevelse och att han därför genast måste släcka sina cigarett.

Jag upplyste då damen om att hennes beteende och fula uppsyn förstörde min aptit och bad henne istället flytta in i den rökfria delen av restaurangen. Det satans hallå som den kärringen då lyckades ställa till talades det länge om i socknen Very Happy

He he jag gjorde samma sak på stadhotellet i Orsa *bonnläpparna där slängde ut mig sedan vart jag insläppt igen då dom upptäckte att jag var en storkund i bygden.
    *gillar bonnläppar.
    //berra
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-05-03, 17:14

berralarzon skrev:He he jag gjorde samma sak på stadhotellet i Orsa *bonnläpparna där slängde ut mig sedan vart jag insläppt igen då dom upptäckte att jag var en storkund i bygden.
    *gillar bonnläppar.
    //berra
    Stadshotellet i Orsa ! Förmodligen menar du rucklet vid järnvägsstation Very Happy
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2010-05-03, 17:30

formsvackan skrev:
    berralarzon skrev:He he jag gjorde samma sak på stadhotellet i Orsa *bonnläpparna där slängde ut mig sedan vart jag insläppt igen då dom upptäckte att jag var en storkund i bygden.
    *gillar bonnläppar.
    //berra
    Stadshotellet i Orsa ! Förmodligen menar du rucklet vid järnvägsstation Very Happy

Ja det rucklet men det var fräscht -97 när jag var där.
    //berra
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2011-12-10, 15:24

Det är ju populärt att lyfta upp trådar:

rumänske smugglarkungen skrev:1:a maj, numera är den bidragssnyltarnas dag.
    Nyliberalismens nyttiga idioter förnekar sig aldrig....
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-12-10, 22:21

RedCloud skrev:Det är ju populärt att lyfta upp trådar:

rumänske smugglarkungen skrev:1:a maj, numera är den bidragssnyltarnas dag.
    Nyliberalismens nyttiga idioter förnekar sig aldrig....

Är du en nyttig idiot?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-12-11, 00:28

Den vrickade kackerlackan citerade inte ens mig korrekt.. herrejisses vad han är uppsnurrad.
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2011-12-11, 00:30

RedMentalCase skrev:Den vrickade kackerlackan citerade inte ens mig korrekt.. herrejisses vad han är uppsnurrad.

Baah.. att citera dig du skämtar uppifrån din kära "pottkant"
    //Berra
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-12-11, 00:59

berralarzon skrev:
    RedMentalCase skrev:Den vrickade kackerlackan citerade inte ens mig korrekt.. herrejisses vad han är uppsnurrad.

//Berra

Fick du huvudet ur spyhinken?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-12-11, 15:19

ericTheDog skrev:
    berralarzon skrev:

//Berra

Fick du huvudet ur spyhinken?
    Får visserligen inte göra sådana här inlägg för dirty dog men va fan....*asg* *asg* *asg*

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 05:30