Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
palmevara
fredrik rahm70
6 posters

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Omröstning

    samhällstjänst för unga

    [ 10 ]
    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_left100%Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_right [100%] 
    [ 0 ]
    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_left0%Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_right [0%] 
    [ 0 ]
    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_left0%Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Bar_right [0%] 

    Totalt antal röster: 10
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-21, 19:01

    Avskaffa böter som straff för brottslingar under 18 år.

    Unga brottslingar ska i stället få arbeta av straffet.

    Helena Bouveng, riksdagsledamot (M), anser att böter är en påföljd för vuxna med inkomst. -Det är den unge som har ansvar för sina handlingar, inte mamma, säger Helena Bouveng.

    Hon anser att böter dessutom är orättvist. -Killen på Östermalm har ju föräldrar som kan plocka pengar ur plånboken samtidigt som det är han som behöver jobba några veckor på Myrorna.

    Kan tillägga att Bodström (s) var inne på samma spår för ett antal år sedan när denna var justitieminister.

    Alltså, kort sagt under 18 år på med dumstruten greppa sopborsten/krattan och gör din plikt, det är ej ballt att bryta emot lagen.

    Ps Rösta gärna.


    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2501009.svd

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2501029.svd
    avatar
    palmevara


    Antal inlägg : 82
    Join date : 09-02-15

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  palmevara 2009-02-21, 19:36

    fredrik rahm skrev:Avskaffa böter som straff för brottslingar under 18 år.

    Unga brottslingar ska i stället få arbeta av straffet.

    Helena Bouveng, riksdagsledamot (M), anser att böter är en påföljd för vuxna med inkomst. -Det är den unge som har ansvar för sina handlingar, inte mamma, säger Helena Bouveng.

    Hon anser att böter dessutom är orättvist. -Killen på Östermalm har ju föräldrar som kan plocka pengar ur plånboken samtidigt som det är han som behöver jobba några veckor på Myrorna.

    Kan tillägga att Bodström (s) var inne på samma spår för ett antal år sedan när denna var justitieminister.

    Alltså, kort sagt under 18 år på med dumstruten greppa sopborsten/krattan och gör din plikt, det är ej ballt att bryta emot lagen.

    Ps Rösta gärna.


    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2501009.svd

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2501029.svd
    Instämmer med denna ide. Straff ska vara rimligt, och kännas lika för alla ovs vilken ekonomisk bakgrund man har. Därför är detta ett bra alternativ. Men viktigt är att dessa samhällsarbetare hamnar under statens utbud. Alltså inte att det blir en form av gratis arbetare för privata företag.

    Sedan skulle jag verkligen vilja se en lagändring ang brottslingar under 15 år. (Idag är dessa ej straffgörliga) Jag skulle vilja att föräldrar till barn under 15 år får ta deras straff. Detta kan få föräldrarna att intressera sig lite mera för sina barns uppfostran! Alltså ett barn som rånar ett annat barn på tex mobiltelefon, då ska föräldrarna åtalas. Föräldrar har faktiskt ett ansvar att lära sina barn empati och att skilja på rätt och fel. Barn som fått lära sig vad empati är mördar inte andra barn. Om dom gör detta så är någonting fel i deras uppväxt. För uppväxten ansvarar föräldrarna. Jag tror även att detta skulle få ett slut på barn som ränner ute efter kl 23:00 vardagskvällar. Jag låter säkert barsk i mitt inlägg, men jag menar väl. Jag vill lyfta kritiken från barnbrottslingen till dennes förälder. Inga barn föds onda, barn är de renaste själarna som finns. Men någon måste ansvara för deras uppväxt, detta bör inte vara statens ansvar.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-22, 02:13


    Instämmer med denna ide. Straff ska vara rimligt, och kännas lika för alla ovs vilken ekonomisk bakgrund man har. Därför är detta ett bra alternativ. Men viktigt är att dessa samhällsarbetare hamnar under statens utbud. Alltså inte att det blir en form av gratis arbetare för privata företag.

    Sedan skulle jag verkligen vilja se en lagändring ang brottslingar under 15 år. (Idag är dessa ej straffgörliga) Jag skulle vilja att föräldrar till barn under 15 år får ta deras straff. Detta kan få föräldrarna att intressera sig lite mera för sina barns uppfostran! Alltså ett barn som rånar ett annat barn på tex mobiltelefon, då ska föräldrarna åtalas. Föräldrar har faktiskt ett ansvar att lära sina barn empati och att skilja på rätt och fel. Barn som fått lära sig vad empati är mördar inte andra barn. Om dom gör detta så är någonting fel i deras uppväxt. För uppväxten ansvarar föräldrarna. Jag tror även att detta skulle få ett slut på barn som ränner ute efter kl 23:00 vardagskvällar. Jag låter säkert barsk i mitt inlägg, men jag menar väl. Jag vill lyfta kritiken från barnbrottslingen till dennes förälder. Inga barn föds onda, barn är de renaste själarna som finns. Men någon måste ansvara för deras uppväxt, detta bör inte vara statens ansvar.


    tror snarare jobben blir kommunala isåfall, och ja jag har länge funderat på mera föräldreansvar.

    En 12-13åring har INGET absolut inget att göra ute en kväll efter 22-23 inte ens en helg
    avatar
    m.nordd


    Antal inlägg : 3
    Join date : 09-02-22
    Age : 56

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  m.nordd 2009-02-22, 18:22

    jättebra förslag.!!!!

    skrämmande att det ej genomförts tidigare av sossarna Suspect
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  MartinLindgren 2009-02-22, 18:44

    Samhällstjänst finns redan, inget nytt! Det kan utdömmas kombinerat med t.ex fotboja!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-22, 20:01

    martin7lindgren skrev:Samhällstjänst finns redan, inget nytt! Det kan utdömmas kombinerat med t.ex fotboja!

    och du har ej läst nått?

    handlade om unga..som ist får böter

    som vanligt visar du att du ej läst nått utan bara "skriver"
    SilverSurfer
    SilverSurfer


    Antal inlägg : 332
    Join date : 09-02-23

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  SilverSurfer 2009-02-23, 01:56

    Hmmm klart att ungdomar inte ska ha böter det svider desto mer om de får samhällstjänst. Om nu föräldrarna som det är nu får betala böterna så skiter ju ungdomarna i vad de gjort och konsekvenserna av det......Tyvärr.

    Straff ska kännas.,
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  visuellt 2009-02-23, 20:31

    Kanske dax att lära sig att det man gör har en konsekvens. Inte låta föräldrarna få fortsätta att plåstra om. Är den ungdomen under 15 år eventuellt även då låta föräldrarna få föräldrar utbildning. För någonstans har ansvaret gått från föräldrarna till institutionerna, som förskola, skola etc...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-24, 17:24

    Intressant att t.o.m "röda" debattörer håller med ur sin "rättvise" synpunkt


    Då kan man ju bara fråga sig varför detta förslaget ej uppkommit tidigare på högsta nivån

    hmmm
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  visuellt 2009-02-24, 17:30

    fredrik rahm skrev:Intressant att t.o.m "röda" debattörer håller med ur sin "rättvise" synpunkt


    Då kan man ju bara fråga sig varför detta förslaget ej uppkommit tidigare på högsta nivån

    hmmm

    Kostar väl mera än det kanske smakar.... Rolling Eyes
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-24, 17:36

    visuellt skrev:
    fredrik rahm skrev:Intressant att t.o.m "röda" debattörer håller med ur sin "rättvise" synpunkt


    Då kan man ju bara fråga sig varför detta förslaget ej uppkommit tidigare på högsta nivån

    hmmm

    Kostar väl mera än det kanske smakar.... Rolling Eyes

    Eller så är det lättare att blunda??

    För att inte stöta sig med NÅN.

    (gp politik 1998 - 2006)


    ett exempel jag minns var klottret på min skola.. det försvann magiskt när KLOTTRARNA själva fick tvätta väggar så händerna blödde.

    dock började ju vissa föräldrar gapa om "barn arbete" då..

    och ansåg att skolans pengar skulle gå till klottersanering istället för till skolan och att deras "änglar" fick klottra .

    Sponsored content


    Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar Empty Sv: Samhällstjänst istället för böter för Unga brottslingar

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 15:53