Corven skrev:croz skrev:
Jag menade bara att den siffran var väl KD:s siffra? Det var väl inget uttalat löfte från alliansen att sänka med just den siffran. Det är svårt ibland att skilja på om det är enskilda partier som uttalar sig eller om dem representerar den gemensamma politiken.
Ja, det var KD som lovade det innan valet. Men verkligheten blev en höjning.
MP har ju nu innan valet gått med på det gemensamma beslutet om hur koldioxidskatten ska höjas. Så jag har lite svårt att se att det skulle vara något oärligt i det?
Jag vill gärna påpeka att jag gillar inte att den skatten höjs, jag anser att bränslepriserna redan är alldeles för höga. Innan alternativa bränslen och transportmedel finns, borde man inte straffbeskatta bränslet.
Och effekten blir som Verc säger dyrare för alla, med ökade transportkostnader. Jag tror dessutom att ännu fler svenska åkerier kommer att slås ut av utlandsbaserade åkerier med verksamhet i Sverige, eftersom dom utnyttjar det faktum att deras chaufförer får en för hemlandet hög lön, men som är betydligt lägre än vad svenska chaufförer får.
Jag säger inte att det är oärligt. Men frågan var om det är oärligt i efterhand om det inte blir som det enskilda partiet vill. KD ville sänka med ett belopp men det blev inte så. Oärligt? MP vill höja med ett belopp, det blir inte så. Oärligt?
Man vet ju inte hur mycket KD bråkade med dem andra angående detta.