theward 2009-04-01, 22:08
bing skrev: theward skrev:Skulle jag ha några som helst problem med att betala förmögenhetskatt, om jag vore nog förmögen.
Förstår inte att rika människor måste var så gnidna???
nu är verkligheten den att rika människor är så "gnidna"... ska man ignorera den verkligheten?
med förmögenhetesskatt: rika människor flyttar sina förmögenheter utomlands, de investerar och spenderar sina pengar i "skatteparadis" där de inte behöver betala förmögenhetsskatt. fakta: med förmögenhetesskatt för sverige in väldigt lite skattepengar och väldigt mycket pengar försvinner ur landet.
utan förmögenhetsskatt: rika människor spenderar och invensterar sina pengar i sverige, detta skapar direkta skatteintäkter (bland annat genom moms) och fler jobbtillfällen i sverige
detta eftersom rika människor är så "gnidna" - fråga: vilket av ovanstående alternativ är det bästa för sverige?
Jag har ingen bra koll på det, förutom att jag hört uttalanden som tyder på att pengarna iaf rinner ut ur landet.
En annan fråga är ju om regering,riksdag ska vara de som bestämmer eller om de ska vara nickedockor till marknaden?
Att vika sig för marknaden tycker jag är galet, eftersom utrycket " ge dem ena fingret, så tar de snart hela handen" mkt väl kan bli en verklighet i detta fall........
Alliansen vill ju stävja fusk till den milda grad, att de som inte fuskar hamnar i kläm.
Tex med sjukförsäkringen...
Då borde det i rättvisan namn krävas mer av förmögna också.
Fast det är klart det är väl skillnad på folk o folk??