Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+26
Potatiskungen
R.O.F.L
GustavAnder
IK HAAT COMMUNISME
bing
Sossar-e-lata
Kakmonstret
KickTheRasist
Redvictory
Corven
SiP
kanaljen
DirtyDog
Susz X
theward
berralarzon
Hungary
råttan.
blueheaven
formsvackan
RedCloud
ANNA2LINK
fredrik rahm70
Regndrottning
lazy
MartinLindgren
30 posters

NYA SIFFROR/OPINION...!

bing

Antal inlägg : 138

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 22 Empty Sv: NYA SIFFROR/OPINION...!

Inlägg  bing 2009-04-01, 22:15

theward skrev:Jag har ingen bra koll på det, förutom att jag hört uttalanden som tyder på att pengarna iaf rinner ut ur landet.

den rödgröna röran leder mätningarna, den rödgröna röran kommer att återinföra skatten... go figure?

theward skrev:En annan fråga är ju om regering,riksdag ska vara de som bestämmer eller om de ska vara nickedockor till marknaden?

helt rätt, det är bättre att återinföra förmögenhetesskatt och se hur kapitalet flyr landet än att anpassa sig och låta de förmögna spendera pengarna i landet - not! (varför flyttar alla idrottsstjärnor utomlands? jo för att de har väldigt hög inkomst under några få år = skapar sig en förmögenhet, en som de inte vill skatta bort utan spara tills de inte längre kan leva på sin idrott (eller till pensionen))

fakta: de rödgröna avskaffade förmögenhetesskatten för de allra allra allra rikaste svenskarna (som hotade med att flytta sina företag utomlands) - varför?

självklart för att det är bättre att företaget är kvar i sverige utan förmögenhetsskatt än att det flyttar ut sverige och politikerna ändå inte får in någon förmögenhetsskatt... om det gäller för de allra allra allra rikaste - gäller inte samma princip för alla förmögna?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-01, 22:16

Han sa ju det Ingemar Stenmark, när han gästade K.G,
    Att han har flyttat hem igen, och har inget emot att betala skatt,
    Något ska man ju bidraga med tyckte han!
    Helt i enlighet med detjag tror, roligare att vara förmögen om man vet att alla som inte har det lika bra ställt åtminstone har en hyfsad nivå?

Björn Borg är en annan som också flyttat hem och gärna betalar skatt?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-01, 22:19

Nu var ju jag snäll när jag sa tala i munnen på varandra, Wink
    Nu är ju sanningen den att regeringen går ut med vilt skilda åsikter ena dagen för att göra sina piruetter dagen efter?
    Så den omtalade enigheten inom alliansen tror ju jag vad jag vill på,
    Skenet bedrar? Wink
    bing

Inlägg  bing 2009-04-01, 22:31

martin7lindgren skrev:
    Så den omtalade enigheten inom alliansen tror ju jag vad jag vill på,

allians partierna är inte överrens i vissa frågor. martin: "oenigheten inom alliansen är stor"

rödgröna röran är inte överrens i någon fråga. martin: "de rödgröna är överrens om allt och kommer att vinna valet"

ryck upp huvudet ur sanden strutsen, här har du en ny bild till din profil NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 22 Ostrich
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-01, 22:52

Var strutsen det bästa du hade och komma med BingBong? Wink Like a Star @ heaven
    Det var inte mycket, men djuret i sig själv är rätt häftigt! Very Happy Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Råkar man ut för en struts så lär man åka på dingen, springa ifrån dom kan man bara glömma, sparkar från deras starka ben med vassa klor är nog inte heller någon höjdare, No Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Men å´andra sidan, att få 3/4 blånäsor över sig, som närmast är att jämföra med några huggormar slingrande runt fötterna, och ett gäng bålgetingar snurrande runt skallen varje gång man säger något, är rätt bra sparring det också! Wink Like a Star @ heaven
    Men det vet ju inte du något om då du oftast är en av huggormarna eller bålgetingarna? geek Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Men det är okey, jag står gärna i skottgluggen, för medlen helgar ju målen! Very Happy
    Och det som gäller är ju rödgrön valseger 2010! bounce
    Så lite skit får man ta! Very Happy Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    theward
    theward

Antal inlägg : 6709

NYA SIFFROR/OPINION...! - Sida 22 Empty Du glömde äggen

Inlägg  theward 2009-04-01, 22:55

martin7lindgren skrev:Var strutsen det bästa du hade och komma med BingBong? Wink Like a Star @ heaven
    Det var inte mycket, men djuret i sig själv är rätt häftigt! Very Happy Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Råkar man ut för en struts så lär man åka på dingen, springa ifrån dom kan man bara glömma, sparkar från deras starka ben med vassa klor är nog inte heller någon höjdare, No Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Men å´andra sidan, att få 3/4 blånäsor över sig, som närmast är att jämföra med några huggormar slingrande runt fötterna, och ett gäng bålgetingar snurrande runt skallen varje gång man säger något, är rätt bra sparring det också! Wink Like a Star @ heaven
    Men det vet ju inte du något om då du oftast är en av huggormarna eller bålgetingarna? geek Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Men det är okey, jag står gärna i skottgluggen, för medlen helgar ju målen! Very Happy
    Och det som gäller är ju rödgrön valseger 2010! bounce
    Så lite skit får man ta! Very Happy Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Så här i påsktider Wink

bättre att var struts, än blåmes
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 01:13

Är du nu här och grälar martin?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 09:51

Jaha, vad menar du? Har jag inte rätten att gå in på en tråd som jag själv startat?
    Får väl kolla upp det, och visar det sig att jag inte har den rätten så får jag skärpa mig,
    Huvudsaken är ju att du blir nöjd, eller hur?
    Och du, är du Mr. Blueheaven, eller Mrs. Blueheaven?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 10:37

Såg och lyssnade nyss på Svenotto Littorin, debattera med Svenerik Österberg i SVT:s morgonsoffa?
    Vad Littorin hade där och göra kan man ju undra, syntes lång väg att han tycker Österberg är en tung och jobbig motståndare?
    Fick känslan att luften börjar gå ur Littorin och det börjar se ut som om han önskar han var någon annanstans?

Rödgrön valseger!
    2010! bounce
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-04-02, 11:21

Märkligt att så många här är rädda för högre skatter om det skulle komma från oppositionen....

För alliansen har höjt många skatter under sin tid i regeringsställning men det är inga klagomål på dessa.

Så jag drar slutsatsen att det är inte höga skatter som är så hemska utan vem som höjer dem...

queen
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 12:43

Regndrottning skrev:Märkligt att så många här är rädda för högre skatter om det skulle komma från oppositionen....

För alliansen har höjt många skatter under sin tid i regeringsställning men det är inga klagomål på dessa.

Så jag drar slutsatsen att det är inte höga skatter som är så hemska utan vem som höjer dem...

queen

Du har fel!

Höga skatter är alltid hemska oavsett vem som höjer dem, men sedan finns det ju mer eller mindre motiverade skatter om det är bensinskattehöjningar du tänker på?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-04-02, 12:54

blueheaven skrev:
    Regndrottning skrev:Märkligt att så många här är rädda för högre skatter om det skulle komma från oppositionen....

queen

Du har fel!

Höga skatter är alltid hemska oavsett vem som höjer dem, men sedan finns det ju mer eller mindre motiverade skatter om det är bensinskattehöjningar du tänker på?

Bensinskattehöjning
    Elskattehöjning
    Slopad avdragsrätt (smygskattehöjning)
    Höjd fastighetsskatt/avgift (jodå folk fick betala mer i avgift än vad de gjorde i skatt)

Det finns mer men jag kommer inte på dem på rak arm. Face it... Alliansen sänkte INKOMSTskatten för vissa men höjde allmänna skatter för alla!

queen
    bing

Inlägg  bing 2009-04-02, 13:00

Regndrottning skrev:(jodå folk fick betala mer i avgift än vad de gjorde i skatt)

avgiften är 0,75% av taxeringsvärdet, skatten var 1% av taxeringvärdet

vad är högst 1% eller 0,75%?

Att folk betalar mer beror på att taxeringsvärdet räknas om men jämna mellanrum, det som spelar störst roll är vad hus i närområdet blivit sålda för och högkonjkturen har höjt huspriserna, vilket ger ett högre taxeringsvärde

Om vi hade haft kvar den gamla skatten hade höjning blivit ännu större... men det kanske är för avancerad matematik?
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2009-04-02, 13:09

Regndrottning skrev:Så jag drar slutsatsen att det är inte höga skatter som är så hemska utan vem som höjer dem...

queen
    Framförallt är det väl VAD man höjer skatten på.
    Om man höjer skatten på alkohol, ciggaretter eller bensin så ger det effekten att förbrukningen minskar vilket av väldigt många anses vara positivt. Höjer man skatten på grönsaker blir det inte lika populärt även om man där kan anpassa sin konsumtion till annat som man också gillar.

Höjer man skatten på arbete så ger det effekten att motivationen att arbeta blir lägre och motivationen att jobba svart avsevärt stiger. Den främsta bidragande orsaken till kreativitet är faktiskt ännu utsikten att berika sitt liv. Att komma på den där produkten/tjänsten som "alla" vill ha och som kan åstadkommas/anskaffas till lägsta möjliga pris.

Själv anser jag att vi borde diskutera möjligheten att införa en "Platt skatt" i Sverige (som numera används i nästan hela öst-europa). Då blir det svårare för topp-direktörer och andra att motivera fantasi-löner och bonusar. Nu kan de enklare hänvisa till vårt progressiva skattesystem som automatiskt leder till ständigt ökande (okontrollerbara) löneskillnader. För 50 år sedan tjänade "chefen" kanske 3 ggr så mycket som den lägst betalde på firman. Idag tjänar de 25 ggr så mycket (och har utöver det bonusar) men efter skatt så är skillnaderna nästan desamma (ifall de inte gör en massa kreativa avdrag) som förr i tiden. Med PLATT SKATT så synliggör man skillnaderna på ett mycket bättre sätt.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-04-02, 13:15

Regndrottning skrev:
    blueheaven skrev:

queen

Du har fel!

Bensinskattehöjning
    Elskattehöjning
    Slopad avdragsrätt (smygskattehöjning)
    Höjd fastighetsskatt/avgift (jodå folk fick betala mer i avgift än vad de gjorde i skatt)

Det finns mer men jag kommer inte på dem på rak arm. Face it... Alliansen sänkte INKOMSTskatten för vissa men höjde allmänna skatter för alla!

queen

Okej hur stora sänkningar av energiskatterna kan vi räkna med när mp bestämmer?
    Varför skall man få dra av för fackföreningsavgifter?
    Så vitt jag vet har fastighetsskatten sänks för en stor majoritet av fastighetsägarna!

Summa summarum så fick jag skattehöjning på energi som högst troligtvis hade varit ännu högre med Mona, fick sänkt fastighetsskatt, sänkt inkomstskatt, däremot fick jag höjda egenavgifter och någon avdragsrätt har jag aldrig haft!

P.S. jag tycker det var dåligt att höja egenavgifterna, trots att det gjordes av alliansen, rena sossetilltaget!

Utgår från att detta rättas till så snart som möjligt, däremot räknar jag inte med några skattesänkningar what so ever med de rödgröna!
    bing

Inlägg  bing 2009-04-02, 13:22

blueheaven skrev:
    Varför skall man få dra av för fackföreningsavgifter?

bra fråga. varför fick man inte dra av andra föreningsavgifter? det kan väl inte ha något att göra med att S "äger" stora delar av fackförbunden?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-04-02, 13:27

Varför får fackets motståndarsida, Svenskt Näringslivs medlemsföretag dra av den avgiften ?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 16:23

Kan det vara så att fackets motståndarsida, Svenskt näringslivs medlemsföretag tackar S för att deras anställda får dra av avgiften, Wink
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2009-04-02, 18:03

RedCloud skrev:Varför får fackets motståndarsida, Svenskt Näringslivs medlemsföretag dra av den avgiften ?
    Årsavgiften för medlemskap i t.ex företagarförbundet ligger på 350:- men ger inte företagaren några speciella förmåner utan är ju riktat till företaget.
    Företag får dra av ALLA sina omkostnader, märkligt vore det annars, men HUR kan man jämföra detta med fackföreningsavgifter som ger PERSONLIGA förmåner till INDIVIDER. Fackförbund får OCKSÅ dra av sina omkostnader så VARFÖR jämför man enkilda MEDLEMMAR med företag?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 19:17

Nu börjar regeringes misslyckanden få genomslag, staten beräknas redan i år få ett underskott på 149 miljarder som en följd av skattesänkningar!

Samtidigt gick regeringen på pumpen när man försökte stoppa chefsbonusarna hos NORDEA, där staten äger 20%, styrelsen röstade igenom vidare bonusar!

Sen förlänger man sin bankakut till oktober då bankerna visat svagt intresse,
    misslyckande travarna bara blir högre och sanningen nafsar borgaralliansen i baken!

Oppositionen får stort stöd för sina förslag hur vi ska ska möta och lindra kriserna,

Jag räknar med att blåvargarna går till anfall när som helst, så jag är beredd, Wink
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2009-04-02, 19:46

martin7lindgren skrev:Nu börjar regeringes misslyckanden få genomslag, staten beräknas redan i år få ett underskott på 149 miljarder som en följd av skattesänkningar!
    Nej, som en följd av en global ekonomisk kris. Förra året (med samma skattesänkningar) var överskottet 135 miljarder. Då var förvisso inte staten tvingad att finansiera banker med 85 miljarder.
    martin7lindgren skrev:Samtidigt gick regeringen på pumpen när man försökte stoppa chefsbonusarna hos NORDEA, där staten äger 20%, styrelsen röstade igenom vidare bonusar!
    Nordea (fd PK-Banken) är en gammal sosse-bank (som de flesta sossar har som bank) som alltid misskött sig. Den ENDA bank som fick stöd i den förra krisen på början av 90-talet. Därav äger staten fortfarande en del av banken.
    Äger man mindre än 50% så kan man inte diktera villkoren men anser du att det var fel av regeringen att försöka stoppa bonusarna?
    martin7lindgren skrev:Sen förlänger man sin bankakut till oktober då bankerna visat svagt intresse,
    misslyckande travarna bara blir högre och sanningen nafsar borgaralliansen i baken!
    Är det möjligt att bli mer patetisk än dig? Smile
    martin7lindgren skrev:Oppositionen får stort stöd för sina förslag hur vi ska ska möta och lindra kriserna,
    Ha, ha, ha, ha, ha, ha..............du borde verkligen satsa på att bli komiker!
    martin7lindgren skrev:
    Jag räknar med att blåvargarna går till anfall när som helst, så jag är beredd, Wink
    Tror de måste skratta färdigt först! Laughing Laughing Laughing
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 20:00

SUCK..., Mr. Dirty Dog! No
    Finns inte mycket att säga mer än vov, vov! Wink
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-02, 20:20

Sorry Dirty Dog, det var en liten sak till, Very Happy

Leve Mona Sahlin!
    Leve Lars Ohly! bounce
    Leve Maria Wetterstrand!
    Leve Peter Erikson!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2009-04-03, 08:40

Regeringen visar sitt rätta ansikte igen, nu gällande FRA lagen, där man i höstas skrev om lagen efter den gigantiska protest stormen, signalspaning skulle inte få bedrivas mot svenska medborgare här hemma, vilket gjorde att regeringen fick igenom lagen,
    Vilket som nu visar sig vara ett spel för galleriet, man utreder nu ändå en special lag som ska tillåta signalspaning mot vem som helst iallafall?
    Blir intressant att följa, men alliansen vill väl reta upp oss väljare igen genom att bara köra över oss väljare,
    Men det lär väl knappast bli den opinionsvändare man säger sig vänta på,
    Vem vill ha en regering som dumförklarar sveriges väljarkår,?

Nej att rösta rödgrönt är vad som gäller 2010, säg nej till alliansen, då deras sken bedrar!
    bing

Inlägg  bing 2009-04-03, 10:25

Med de förkrossande röstsiffrorna 225 ja mot 34 nej röstades privatpolislagen IPRED igenom i Sveriges riksdag den 25 februari.

Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna var för, Miljöpartiet och Vänsterpartiet emot.

Förslaget träder därför i kraft den 1 april 2009.

leve oenigheten i den rödgröna röran! clown

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 21:49