F.I.S.T 2010-04-05, 21:23
Sniperace skrev: Dao skrev:Hem-liknelsen fungerar inte! Vilken typ av fängelse t.ex. har du i ditt hem som inte finns i samhället omkring dig? Vad finns det för internationell polisstyrka och/eller sociala myndigheter som tar hand om den som skickas bort från Sverige?
vill man inte se det så, så kan man nog inte, det är mest storleken det rör sig om...
men du anser väl att det kvittar VAD en kanske nyinkommen invandrare gör, han ska ÄNDÅ försörjas av den svenska staten??
eller finns det NÅGOT skäl i din värld att utvisa någon?
Problemet med ditt uttalande, och Seels antydning som han inte vågade dtå för (om jag nu inte missat nåt)....problemet är att du påstår att det inte finns rasism i dessa uttalanden, när det i själva verket gör det.
VAR drar du gränsen ? ... när någon snattar på ett varuhus ?? ,.... ska de utvisas då ?... ska man splittra på familjer vid mindre brott.
Du nämnde oxå den klassiskt smygrasistiska kommentaren "överrepresentation i brottsstatistiken".... Alla dessa "argument" används ofta för att få uttryck för sin inneboende rädsla för det okända, sin känsla av att känna sig hotade av invandringen....
Det är på precis samma sätt den svenske smygrasisten resonerar hemma i ens närområde ....
"Några svartskallar gjorde inbrott i källaren" heter det, och sedan en hel harang med okväden över ALLA invandrare.
NÄR svenska barn gör samma sak, så kommer inte ordet svensk upp, och dessutom brukar ordet "bus" stickas in i sammanhanget för att förmildra.
Alla invandrare kallas turkar i detta område där jag bor ... är ytterligare ett ex.
Det kan finnas fall där utvisning bör ske, och det är när personen är efterlyst internationellt. Men har brottet begåtts i Sverige av en utlandsfödd svensk, är det svenskt rättsväsende som ska ta om hand om fallet.
Det finns så många saker som avslöjar folks rasistiska läggning, ibland kommer den ut starkt, ibland mera i smyg. Men det kryper fram hur folk tänker och tycker. Tex den klassiska kommentaren "alla negrer ser likadana ut" tycker nog många är rätt oskyldigt. Jag menar att den är direkt avslöjande i hur man ser på mörkhyade....