Sniperace 2012-04-19, 09:31
F.I.S.T skrev: ericTheDog skrev: F.I.S.T skrev: ericTheDog skrev: F.I.S.T skrev: Secrist skrev: F.I.S.T skrev: Secrist skrev:det krävs ju då att egoister som du av fri vilja ska ge ifrån dig nåt till nån behövande
Vänstern syn på sina medmänniskor. Att svenskar är egoister som inte ska få något förtroende att förvalta sina egna pengar. Bättre att staten lägger beslag på lönen.
Så det visar ju att jag har rätt, du är inte villig att bruka din privata egendom solidariskt, alltså spricker tesen om effektivare solidaritet utan skattepengar
Du menar solidaritet genom konfiskation?
Menar du att det ska vara frivilligt att bidra till rättsväsende, polis, skola och omsorg, men en rättighet att utnyttja dom som även alla borgare gör
Till stor det så är det redan frivilligt.
frivilligt att betala skatt ?
Japp, till stor del.
berätta !
genom att förbruka mer eller mindre el, genom at köra mer eller mindre bil, genom att handla mer eller mindre, på alla dessa sätt bestämmer man själv mur mycket moms (skatt) man tillför samhället, liksom hur mycket energiskatt man tillför, äga eller inte äga en bil i trafik (fordonsskatt)
om man vill köpa alkoholhaltiga drycker i sverige, eller om man hellre bunkrar upp legal ranbson i Tyskland, eller avstår alkohol helt (alkoholskatt)
om man vill röka och köpa cigaretter som är beskattade snusa.... (tobaksskatt?
man kan göra samma sak genom att välja om man ska arbeta full tid, eller om man vill dra ner på denna och leva enklare
det finns massor av sätt att själv frivilligt bestämma hur mycket av dessa man nu vill bistå med
så detta blir mao frivilligt bestämma hur mycket man vill bistå med, ju mer man handlar ju mer bistå man
Du måste förstå att det inte enbart är inkomstskatt som är något som dras in till staten som just skatt, och att denna kan påverkas av eget val om man vill jobba mer eller mindre, om man vill utnyttja de avdrag man har rätt till eller inte.
så det finns mao en stor del frivillighet om hur mycket skatter man vill bidra med och att leva därefter.
tex så bidrar jag inte med en krona i tobaksskatt genom att varken röka eller snusa, men det gör väl inte mig till skattesmitare hoppas jag
den lilla del alkohol jag dricker kommer från just tyskland, jag vore väl dum om jag inte tillvaratog den legala möjligheten (ett par liter per år)