Absolut. Det kallas blandekonomi och praktiseras i olika grad i alla västländer.
+7
Thors
Secrist
F.I.S.T
Sniperace
Dao
formsvackan
RedCloud
11 posters
USA: falling down
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 26
Fri
Det är just därför man inte kan släppa marknadsekonomin fri, utan måste styra den med politik ...eller hur svackan ?
Absolut. Det kallas blandekonomi och praktiseras i olika grad i alla västländer.
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 27
Sv: USA: falling down
Att tycka att privata företag ska ta någon sorts samhällsansvar är i mina ögon helt fel. Den privata verksamheten måste agera med vinstmaximering som enda målsättning. Detta innebär att om vi önskar ett samhälle där människans livsvillkor är högprioriterat, måste de privata intressena vara fria endast inom givna ramar.F.I.S.T skrev:formsvackan skrev:Privat verksamhet ska inte ha något annat syfte.F.I.S.T skrev:utan kör bara blint på... med ett enda mål i sikte,,, mer pengar i egen ficka ...'
Detta är marknadsekonomins första budord ....
Det är just därför man inte kan släppa marknadsekonomin fri, utan måste styra den med politik ...eller hur svackan ?
Tillhandahållande av vissa, för oss människor livsnödvändiga "produkter" ska inte få underordnas eller begränsas av privat vinstintresse. Inga privata företag ska tillåtas bli stora nog att påverka våra samhällen. Privata "monopol" ska på inga som helst villkor tillåtas existera, eller ens kunna uppstå.
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 28
Secrist skrev:Det är just därför man inte kan släppa marknadsekonomin fri, utan måste styra den med politik ...eller hur svackan ?
Systemet kallas allt oftare för "kommunistiskt" och motarbetas aktivt från speciellt högerhåll!
Nyliberalismen tar mer och mer över "marknaden", och alla som går emot den blir "kommunister", eller vilket hemskt ord som just då råkar vara på modet bland de ekonomiska extremisterna!
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 29
Tillhandahållande av vissa, för oss människor livnödvändiga "produkter" ska inte få underordnas eller begränsas av privat vinstintresse. Inga privata företag ska tillåtas bli stora nog att påverka våra samhällen. Privata "monopol" ska på inga som helst villkor tillåtas existera, eller ens kunna uppstå.
kommunistj*vel
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 30
formsvackan skrev:Att tycka att privata företag ska ta någon sorts samhällsansvar är i mina ögon helt fel. Den privata verksamheten måste agera med vinstmaximering som enda målsättning. Detta innebär att om vi önskar ett samhälle där människans livsvillkor är högprioriterat, måste de privata intressena vara fria endast inom givna ramar.F.I.S.T skrev:formsvackan skrev:Privat verksamhet ska inte ha något annat syfte.F.I.S.T skrev:utan kör bara blint på... med ett enda mål i sikte,,, mer pengar i egen ficka ...'
Detta är marknadsekonomins första budord ....
Tillhandahållande av vissa, för oss människor livsnödvändiga "produkter" ska inte få underordnas eller begränsas av privat vinstintresse. Inga privata företag ska tillåtas bli stora nog att påverka våra samhällen. Privata "monopol" ska på inga som helst villkor tillåtas existera, eller ens kunna uppstå.
Nja det är ganska sant det du säger..... MEN håller inte med dig helt. Jag vet inte om du riktigt menar vad du skriver här. Självklart har Företag att ansvar, Dom bör ju följa lagar ... eller hur ?? ... Miljölagar !!... lagar som skyddar de anställda !!... personligen tycker jag att de lagarna antingen är för mesiga , för uddlösa, eller helt enkelt att statsmakten inte lyckas, el bryr sig spec mycket... för myglet och samvetslösheten vad gäller miljö, anställningar, och att lura kunder med undermåliga produkter lura dem med falsk varudeklaration, lura dom med köpavtal, som missgynnar kunden ... har aldrig varit ett större problem än det är idag ....
Företag har självklart ett ansvar
- Inlägg 31
Ansvaret att följa befintliga lagar har vi alla.F.I.S.T skrev: Företag har självklart ett ansvar
Det "samhällsansvar" jag menar är t.ex. när företaget XYZ av lönsamhetsskäl minskar personalen med 300 personer. Att politiker då står upp och säger att "man förutsätter att XYZ tar sitt ansvar", anser jag vara åt h-vete. Trinda Bäverns yrande om GM´s ansvar för personalen i Trollhättan är ett exempel på hur en politiker försöker smita undan sitt.
Ansvaret för människors väl och ve bör hanteras av samhället, alltså av den grundtrygghet vi tillsammans bygger upp. Företagens "ansvar" i detta ska inte vara annat än att skattevägen, direkt eller indirekt bidra med medel till denna uppbyggnad.
Begränsa privata företags manöverutrymme, men låt dem vara totalt fria inom de ramar "vi" ger dem.
- Inlägg 32
formsvackan skrev:Ansvaret att följa befintliga lagar har vi alla.F.I.S.T skrev: Företag har självklart ett ansvar
Det "samhällsansvar" jag menar är t.ex. när företaget XYZ av lönsamhetsskäl minskar personalen med 300 personer. Att politiker då står upp och säger att "man förutsätter att XYZ tar sitt ansvar", anser jag vara åt h-vete. Trinda Bäverns yrande om GM´s ansvar för personalen i Trollhättan är ett exempel på hur en politiker försöker smita undan sitt.
Ansvaret för människors väl och ve bör hanteras av samhället, alltså av den grundtrygghet vi tillsammans bygger upp. Företagens "ansvar" i detta ska inte vara annat än att skattevägen, direkt eller indirekt bidra med medel till denna uppbyggnad.
Begränsa privata företags manöverutrymme, men låt dem vara totalt fria inom de ramar "vi" ger dem.
om det är ansvaret för att inte avskeda vi pratar om .... så håller jag med dig
- Inlägg 33
Jag är inte riktig säker att jag förstår vad du menar med detta. Det jag menar är att styrelse och ledning i ett företag, ansvarar inför ägarna och ingen annan. Någon sorts diffust samhällsansvar, av vad slag det vara månde ska inte "krävas" av privata företag.F.I.S.T skrev:om det är ansvaret för att inte avskeda vi pratar om .... så håller jag med dig
Privata företag ska ha endast vinstmaximering som målsättning !
Samhälle och människors villkor ska vi andra gemensamt ta ansvar för. I detta ingår att sätta ramarna för privat verksamhet.
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 34
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 36
formsvackan skrev:Den saken tål verkligen att diskuteras. Hur ska man åstadkomma tillväxt och valutaexpansion med mindre än att vi alla dra vårt strå till stacken genom att låna låna låna ........Sniperace skrev:Men ingen låntagare har TVINGATS låna mer än vad denne borde klara av, men det är ju ett annat problem eller?
Ökar inte krediterna i en allt högre takt rasar systemet samman. Man kan då kanske säga att vi är tvingade.
De "kriminella" subprimelånen är inte den största boven i dramat. De förorsakade "bara" att bankerna inte längre vågade lita på varandra. Det är fasiken en skandal att världen inte kunde stämma USA för bedrägeri !!!
I vilket fall så TÄNKER jag, kollar ekonomi, ser efter att vad händer OM osv, INNAN kjag tog ett lån.
Många tyvärr, bara kastar sig in i en lånekarusell med kreditkort osv och hamnar så att de LÅNAR för att betala lånen.... vems FEL är det, den idiot som inte ser längre än näsan räcker, eller är det långivaren?
Visst, de ger lån alldeles för lättvindigt, men å andra sidan skulle de bli restriktiva så skriar väl andra att bara de besuttna får låna osv....
Men hur man än ställer sig så TVINGAS ingen egentligen att låna pengar av våra namker eller kreditbolag, alla väljer själva om de vill detta eller ej, har de inte pengar att köpa det de vill så kan man antingen vänta och spara, eller avstå, eller vara noga att beräkna KLARAR jag detta?
Thors- Antal inlägg : 2065
- Inlägg 37
RedCloud skrev:Det är i det sydvästra hörnet av USA som bolånekrisens härjningar märks mest: i statistiken över antalet utmätningar, i antalet villaägare som är skyldiga mer än de betalade för huset, på Till salu-skyltar med texten Nu lägre pris samt på alla tomma tomter där byggplanerna fick stoppas.
– En tsunami av utmätningar kommer under 2010 med centrum här i Kalifornien och den blir så häftig att den första vågen lär te sig försvinnande liten, säger fastighetsexperten Dick Brown på ett seminarium om att köpa och sälja utmätta villor.
http://www.e24.se/makro/varlden/bokrisen-i-usa-langt-ifran-over_1938625.e24
tältstad i den [sic] "stora demokratin i väster", idag 2010....
krisen är över yrar högerpajasarna...
DU KAN INTE DEBATTERA KOMMUNISTSVINNAZISTÄCEKL
DU BARA SPRIDER HÖGERHAT!
- Inlägg 38
Det tror jag de flesta gör....Sniperace skrev:
I vilket fall så TÄNKER jag, kollar ekonomi, ser efter att vad händer OM osv, INNAN kjag tog ett lån.
... fast alla kanske inte tänker hela vägenSniperace skrev:
Många tyvärr, bara kastar sig in i en lånekarusell med kreditkort osv och hamnar så att de LÅNAR för att betala lånen....
Det kan nog diskuteras. Ta t.ex. SMS-lånen som "trycks på" många ungdomar. Där anser jag att det är kreditgivarens ansvar.Sniperace skrev:
vems FEL är det, den idiot som inte ser längre än näsan räcker, eller är det långivaren?
Visst, de ger lån alldeles för lättvindigt, men å andra sidan skulle de bli restriktiva så skriar väl andra att bara de besuttna får låna osv....
Jo, alla tvingas vi låna för att karusellen ska fortsätta snurra. Gör vi det inte själva, så gör någon annan det åt oss.Sniperace skrev:
Men hur man än ställer sig så TVINGAS ingen egentligen att låna pengar av våra namker eller kreditbolag, alla väljer själva om de vill detta eller ej, har de inte pengar att köpa det de vill så kan man antingen vänta och spara, eller avstå, eller vara noga att beräkna KLARAR jag detta?
Det är t.ex. mycket få människor i vårt land som kan skaffa sig en bostad utan att ta lån. Priserna drivs hela tiden upp mer och mer. Ökar potatispriserna kallas det inflation, men vad bostäder beträffar tror de flesta att prishöjningen är en värdestegring ! .
Anledningen till denna "värdestegring" är helt enkelt den att vi behöver hela tiden skapa ny valuta och fastigheter är ett av de vanligaste områdena för detta ändamål.
För undvikande av missförstånd. Hyresrätter är också byggda med lånade pengar.
Tittar du dig omkring kan du lätt konstatera att det mesta du ser, för att inte säga allt är uppbyggt med lånade pengar. Vårt ekonomiska system är uppbyggt på detta och därför är vi tvingade att dra vårt strå till stacken.
Nya insatser, nya vinster, kom och låna !
- Inlägg 39
Det kan nog diskuteras. Ta t.ex. SMS-lånen som "trycks på" många ungdomar. Där anser jag att det är kreditgivarens ansvar.
Javisst, det är ju något många tar UTAN att tänka efter, och det borde inte vara så lätt att ta ett lån, självfallet ska det innebära mer än att bara ringa ett samtal, eller skicka ett sms, man bör gå in på banken,tala med rådgivare och efter detta få ett lån baserat på vad man beräknas klara av, och att alla lån är synliga hos alla långivare.
Jo, alla tvingas vi låna för att karusellen ska fortsätta snurra. Gör vi det inte själva, så gör någon annan det åt oss.
Jag tog mitt huslån, så lågt så möjligt, jag fyller INTE på med andra lån, och vad jag vet är det ingen annan som lånar pengar åt mig....
vårt lån är så lågt att OM min fru skulle bli arbetslös, och kanske msta akassan, så klara vi lånen ändå, och så har vi gjort detta för att vi ska veta att vi inte trillar dit om något händer.
- Inlägg 40
Jag antar att du vet vad statsskulden är för något. Förutom den så betalar du en del av räntan på andras lån varje gång du köper något överhuvudtaget.Sniperace skrev: och vad jag vet är det ingen annan som lånar pengar åt mig....
- Inlägg 41
formsvackan skrev:Jag antar att du vet vad statsskulden är för något. Förutom den så betalar du en del av räntan på andras lån varje gång du köper något överhuvudtaget.Sniperace skrev: och vad jag vet är det ingen annan som lånar pengar åt mig....
Är det inte att dra det att JAG lånar lite långt?
det blir ju inte jag som lånar över mina tillgångar...
- Inlägg 42
formsvackan skrev:Jag är inte riktig säker att jag förstår vad du menar med detta. Det jag menar är att styrelse och ledning i ett företag, ansvarar inför ägarna och ingen annan. Någon sorts diffust samhällsansvar, av vad slag det vara månde ska inte "krävas" av privata företag.F.I.S.T skrev:om det är ansvaret för att inte avskeda vi pratar om .... så håller jag med dig
Privata företag ska ha endast vinstmaximering som målsättning !
Samhälle och människors villkor ska vi andra gemensamt ta ansvar för. I detta ingår att sätta ramarna för privat verksamhet.
Nej vi förstår nog inte varann......
Jag uppfattar din hållning som att Företagare är utan ansvar....
.. men det kanske är fel uppfattad ?
Det diffusa samhällsansvaret du pratar om ... är diffust uttryckt !
Själv menar jag på att ett samhälle skall ha lagar skrivna FÖR folket, av representanter (politiker) ...
Och att en företagare naturligtvis bör driva sitt företag till vinst ... inget konstigt och motsägningsfullt i detta...
Men jag menar på att det är ett problem idag, att marknaden styr världen och folket, och inte tvärtom .... och detta är en konsekvens av att släppa marknadskrafterna fria... EFTERSOM de inte tänker på annat sätt än att till varje pris öka vinst.
Ett företag och dess ansvariga..... har ansvar för sina handlingar.... utnyttjar man arbetskraft på regelvidriga sätt, el inhumana ... är detta åt helvete... dumpar man gifter i vattnet..... är detta ett stoooort problem ... det kan inte kallas "diffust samhällsansvar"
Och det ansvaret ligger inte bara inom ramarna för vad som är lagligt, ... lite vett och moral kan man utkräva av människor.... men vi kanske har olika uppfattningar där ... ??
- Inlägg 43
jag trodde inte vi talade om miljö osv, utan om att LÅNA pengar till konsumtion eller ägodelar...
Hur ställer DU dig vill du att det ska vara de rikas möjlighet att låna pengar att köpa hus, bostadesrätter osv, och inte vanligt folk som tänker INNAN de lånar?
vilka krav vill du ha?
Själv anser jag att långivarens ansvar är att kolla låntagarens ekonomi se till att det verkligen finns marginaler att kunna återbetala detta osv.
Men att låntagare SJÄLV har ett stort ansvar att inte låna mer än vad denne klarar av.
eller ska alla vanliga människor omyndigförklaras och inte ha något eget ansvar, föra in motboken igen så att ingen köper för mycket brännvin, ha hjälm och knäskydd på alla som rör sig ute eller inne för att de inte ska skada sig osv?
Hur ställer DU dig vill du att det ska vara de rikas möjlighet att låna pengar att köpa hus, bostadesrätter osv, och inte vanligt folk som tänker INNAN de lånar?
vilka krav vill du ha?
Själv anser jag att långivarens ansvar är att kolla låntagarens ekonomi se till att det verkligen finns marginaler att kunna återbetala detta osv.
Men att låntagare SJÄLV har ett stort ansvar att inte låna mer än vad denne klarar av.
eller ska alla vanliga människor omyndigförklaras och inte ha något eget ansvar, föra in motboken igen så att ingen köper för mycket brännvin, ha hjälm och knäskydd på alla som rör sig ute eller inne för att de inte ska skada sig osv?
- Inlägg 44
Nej, vi vill nog samma sak, men uttrycker oss olika.F.I.S.T skrev:
Nej vi förstår nog inte varann......
Jag uppfattar din hållning som att Företagare är utan ansvar....
.. men det kanske är fel uppfattad ?
Jag anser att företagare inte ska avkrävas något ansvar för annat än det egna ekonomiska resultatet.
Nu kommer du in på det jag menar. Vi ska gemensamt, naturligtvis via valda företrädare, stifta de lagar som företagen ska rätta sig efter. Att "lyda lagen" anser jag inte är att ta ansvar, det är att uppfylla en skyldighet !F.I.S.T skrev:
Det diffusa samhällsansvaret du pratar om ... är diffust uttryckt !
Själv menar jag på att ett samhälle skall ha lagar skrivna FÖR folket, av representanter (politiker) ...
Nej inget konstigt alls, men det ska också vara det enda de ansvarar för.F.I.S.T skrev:
Och att en företagare naturligtvis bör driva sitt företag till vinst ... inget konstigt och motsägningsfullt i detta...
Vi tänker helt lika. Jag vill att marknadskrafterna ska vara helt fria, men inom ramar som "folket" bestämmer, inte de själva.F.I.S.T skrev:
Men jag menar på att det är ett problem idag, att marknaden styr världen och folket, och inte tvärtom .... och detta är en konsekvens av att släppa marknadskrafterna fria... EFTERSOM de inte tänker på annat sätt än att till varje pris öka vinst.
Som sagt, detta anser jag inte ha med ansvar att göra. Det ska hanteras med lagstiftning och uppföljning av åtlydnaden. Den företagare som av lönsamhetsskäl medvetet bryter mot lagar, ska inte längre få vara företagare.F.I.S.T skrev:
Ett företag och dess ansvariga..... har ansvar för sina handlingar.... utnyttjar man arbetskraft på regelvidriga sätt, el inhumana ... är detta åt helvete... dumpar man gifter i vattnet..... är detta ett stoooort problem ... det kan inte kallas "diffust samhällsansvar"
Visst tycker jag att man ska "kräva" vett och moral av människor, men det kan vara svårt att lagstifta om något sådantF.I.S.T skrev:
Och det ansvaret ligger inte bara inom ramarna för vad som är lagligt, ... lite vett och moral kan man utkräva av människor.... men vi kanske har olika uppfattningar där ... ??
Att "kräva" att företag ska uppvisa ett samhällsansvar baserat på "moral och etik" tror jag inte ett enda dugg på, i synnerhet inte i tider som dessa.
Ansvar kan endast utkrävas av den som har beslutanderätt, och beträffande samhället bör väl denna ligga hos folkets representanter, inte företagen.
- Inlägg 45
Kanske inte, men det är lik förbaskat du som tvingas vara med och betalaSniperace skrev:Är det inte att dra det att JAG lånar lite långt?
- Inlägg 46
formsvackan skrev:Kanske inte, men det är lik förbaskat du som tvingas vara med och betalaSniperace skrev:Är det inte att dra det att JAG lånar lite långt?
med höjda skatter eller högre matpriser eller energipriser?
- Inlägg 47
Skatter, definitivt. I övrigt kan man förmodligen se det på olika sätt.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Kanske inte, men det är lik förbaskat du som tvingas vara med och betalaSniperace skrev:Är det inte att dra det att JAG lånar lite långt?
- Inlägg 48
formsvackan skrev:Skatter, definitivt. I övrigt kan man förmodligen se det på olika sätt.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Kanske inte, men det är lik förbaskat du som tvingas vara med och betalaSniperace skrev:Är det inte att dra det att JAG lånar lite långt?
Men de höga skatterna beror nog mest på en ineffektiv förvaltning, stor och tungrodd byråkrati......
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 49
Med propaganda, bland annat reklam, luras människan att känna sig mindre värd utan att konsumera!
När en människa tar sig ur denna fälla blir livet betydligt lättare, men man blir ofta behandlad som en särling och ett original - och inte sällan hamnar utanför samhället.
Vem vill leva i ett utanförskap!
När en människa tar sig ur denna fälla blir livet betydligt lättare, men man blir ofta behandlad som en särling och ett original - och inte sällan hamnar utanför samhället.
Vem vill leva i ett utanförskap!
- Inlägg 50
Nu var det väl inte detta vi diskuterade.Sniperace skrev:Men de höga skatterna beror nog mest på en ineffektiv förvaltning, stor och tungrodd byråkrati......