Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
formsvackan
lazy
R.O.F.L
RedMentalCase
ericTheDog
9 posters

Skattehöjning på vanliga arbetare

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Skattehöjning på vanliga arbetare - Sida 2 Empty Sv: Skattehöjning på vanliga arbetare

Inlägg  Secrist 2016-10-11, 15:05

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:Till sist, om folk vore intresserade att bo i glesbygden så vore det inte glesbygd.

Stan är full av möjligheter. Det händer saker hela tiden.

Nja, många hade nog velat bo utanför storstäderna men då dem töms på serviceinrättningar så är det närmast omöjligt att få ett vettigt liv där. Speciellt när de rödgröna beskattar skiten ur alla som inte bor i storstäderna.

De töms ju på serviceinrättningar för att de redan tömts på folk.  Ska man ha en vårdcentral där det bor 38 personer?

Men jag håller med dig om att skatten är för hög för glesbygdsbor, emn jag tvivlar starkt på att det skulle förändra ungdomars vilja att bo kvar, det är helt andra grejer och prioriteringar de har och väljer utifrån.

Det är ingen naturlag att folk söker sig till storstäderna. Staten kan göra mycket för att stimulera företagsetableringar även utanför de tre stora städerna. Men då måste det finnas en politisk vilja.

För övrigt lägger man ner vårdcentraler när det bor 8000 personer som i fallet Söderköping. Så ditt flamsande om 38 personer är bara trams.

Det hjälper nog inte så mycket med företagsetableringar heller, få ungdomar vill bo kvar.

8000 och ingen vårdcentral?, ja jag var medveten tramsig med antalet 38, ett barn förstod ju den ironin, men du verkar mena allvar med ditt dravel,
    vad har Söderköping med glesbygden att göra och var är länken?

Vilken länk? Söderköping?

Fågelholk?

Du vill ju alltid själv ha länkar, varför ger du inga själv när du dillar om Söderköping? i en debatt om glesbygd.

Därför att detta är så vanligt så att jag inte trodde att någon kunde ha missat det. Men tydligen gick det att missa. Rolling Eyes

Men visst kan du få en länk. Very Happy

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/beslutet-vardcentralen-i-soderkoping-laggs-ner
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Skattehöjning på vanliga arbetare - Sida 2 Empty Sv: Skattehöjning på vanliga arbetare

Inlägg  RedMentalCase 2016-10-11, 16:32

Med risk för att bli tjatig, vad har Söderköping att göra med en diskussion om glesbygd?

Inget naturligtvis.

Jag kan upplysa dig om att antalet vårdcentraler/mottagningar per invånare är betydligt lägre i Norrbotten än de flesta andra län.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2016-10-11, 17:53

RedMentalCase skrev:Med risk för att bli tjatig, vad har Söderköping att göra med en diskussion om glesbygd?

Inget naturligtvis.

Jag kan upplysa dig om att antalet vårdcentraler/mottagningar per invånare är betydligt lägre i Norrbotten än de flesta andra län.

Vilket är ganska naturligt såvida du inte tycker det är ok med 100 mil till närmaste vårdcentral. Men Sverige består av mer än Norrbotten.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2016-10-12, 08:49

Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:Med risk för att bli tjatig, vad har Söderköping att göra med en diskussion om glesbygd?

Inget naturligtvis.

Vilket är ganska naturligt såvida du inte tycker det är ok med 100 mil till närmaste vårdcentral. Men Sverige består av mer än Norrbotten.

Är det inte enklare och billigare om denna person flyttar närmare vårdcentralen?
    Kan inte se att det är samhällets uppgift att se till att varenda människa har vårdcentral inom gångavstånd.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2016-10-12, 22:36

redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Är det inte enklare och billigare om denna person flyttar närmare vårdcentralen?
    Kan inte se att det är samhällets uppgift att se till att varenda människa har vårdcentral inom gångavstånd.

Är det inte samhällets uppgift att försöka se till att hela Sverige kan leva eller ska alla tränga ihop sig i Stockholm?
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2016-10-13, 08:08

Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Är det inte samhällets uppgift att försöka se till att hela Sverige kan leva eller ska alla tränga ihop sig i Stockholm?

Man får hoppas att för de flesta är det frivilligt att flytta till storstaden eller flytta till landsbygden med sina för och nackdelar.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2016-10-13, 12:23

Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Nja, jo, nej och ja.Smile

Om folk inte vill bo i glesbygd hjälper nog inga åtgärder alls.
    I motsats till vad foliekorken tror så vill väldigt få bo kvar i glesbygden, vårdcentral eller ej.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2016-10-13, 12:46

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

I motsats till vad foliekorken tror så vill väldigt få bo kvar i glesbygden, vårdcentral eller ej.

Jag skulle aldrig flytta till en storstad, jag och många med mig bor hellre avsides i en lugn och naturlig miljö.
    Stadens larm och hets är inte på något sätt lockande, tvärtom något som går mig att direkt vilja vända hemåt igen.

Det bästa med Stockholm är E4 söderut......
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2016-10-13, 17:20

Sniperace skrev:Det bästa med Stockholm är E4 söderut......
    Du är sanningen på spåret, men orientering är kanske inte din bästa gren. Måhända håller du karta eller kompass upp och ner Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2016-10-13, 19:28

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Det bästa med Stockholm är E4 söderut......
    Du är sanningen på spåret, men orientering är kanske inte din bästa gren. Måhända håller du karta eller kompass upp och ner Very Happy
    Oavsett så föredrar jag söderöver mot varmare klimat.

I norra Skånes skogar är livet skönt, men ner mot slätten blåser de för mö.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2016-10-13, 23:55

Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:Till sist, om folk vore intresserade att bo i glesbygden så vore det inte glesbygd.

Nja, många hade nog velat bo utanför storstäderna men då dem töms på serviceinrättningar så är det närmast omöjligt att få ett vettigt liv där. Speciellt när de rödgröna beskattar skiten ur alla som inte bor i storstäderna.

De töms ju på serviceinrättningar för att de redan tömts på folk.  Ska man ha en vårdcentral där det bor 38 personer?

Men jag håller med dig om att skatten är för hög för glesbygdsbor, emn jag tvivlar starkt på att det skulle förändra ungdomars vilja att bo kvar, det är helt andra grejer och prioriteringar de har och väljer utifrån.

Det är ingen naturlag att folk söker sig till storstäderna. Staten kan göra mycket för att stimulera företagsetableringar även utanför de tre stora städerna. Men då måste det finnas en politisk vilja.

För övrigt lägger man ner vårdcentraler när det bor 8000 personer som i fallet Söderköping. Så ditt flamsande om 38 personer är bara trams.

Klart det inte är en naturlag, det är ju heller inte en glass t.ex.

Vad som står klart är att det är en synnerligen stark trend, inte bara i Sverige. Världens städer växer så det knakar. Självfallet leder detta till att priset för att bo i glesbygd blir allt högre. I stan kan fler dela på kostnaden.

Staden erbjuder enorma fördelar eftersom det är i team vi alla kan åstadkomma underverk. Ju större stad desto lättare att testa nya idéer med likasinnade hur udda intresset än må vara.

Gillar glesbygden också och spenderar gärna ett par veckor i total tystnad. Ta en öl och njuta av tystnaden och den vackra naturen. Därefter längtar jag tillbaka till staden.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2016-10-14, 00:01

Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:

Det hjälper nog inte så mycket med företagsetableringar heller, få ungdomar vill bo kvar.

8000 och ingen vårdcentral?, ja jag var medveten tramsig med antalet 38, ett barn förstod ju den ironin, men du verkar mena allvar med ditt dravel,
    vad har Söderköping med glesbygden att göra och var är länken?

Vilken länk? Söderköping?

Fågelholk?

Du vill ju alltid själv ha länkar, varför ger du inga själv när du dillar om Söderköping? i en debatt om glesbygd.

Därför att detta är så vanligt så att jag inte trodde att någon kunde ha missat det. Men tydligen gick det att missa. Rolling Eyes

Men visst kan du få en länk. Very Happy

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/beslutet-vardcentralen-i-soderkoping-laggs-ner

Hur många vårdcentraler behöver de i den lilla hålan?
    http://www.1177.se/Stockholm/Hitta-vard/Ostergotland/Kontakt/Geria-Vardcentral-i-Soderkoping-Soderkoping/?ar=True
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2016-10-14, 00:05

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Man kan ju inte gärna tvinga sjuksköterskor och läkare att bosätta sig i diverse byhålor.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Skattehöjning på vanliga arbetare - Sida 2 Empty Ignoransteorien, Termitteorien, Pyramidteorien

Inlägg  formsvackan 2016-10-14, 01:52

Ur en rapport från en, förhoppningsvis inte allt för avlägsen framtid.

Storstäder

Parallellt med den utveckling som via teletekniken leder fram till datan, finns det – som vi tidigare påpekat – många andra utvecklingslinjer, av vilka de flesta endast leder in i återvändsgränder. För den tekniska utvecklingen tycks i detta hänseende samma lagar gälla som för den biologiska: ett stort antal olika möjligheter prövas, och det är endast resultatet som slutgiltigt avgör vilka som är sunda, vilka som kan leda vidare. Det finns många som vill pressa analogien mellan den biologiska och den tekniska utvecklingen så långt att de söker en motsvarighet mellan snart sagt alla de viktigaste händelserna. Så till exempel har det hävdats att dinosaurierna svarar mot storstäderna – i båda fall av megalomana experiment som snart skulle visa sig vara misslyckade. På samma sätt har man velat jämföra däggdjuren, som vann kampen mot dinosaurierna och som vidare utvecklades mot människan, med teletekniken som kom storstäderna att upplösas och som ledde vidare mot datan.

Sådana analogier är väl tämligen ytliga, och vi skall inte diskutera dem närmare. Men storstäderna spelade en alltför stor roll under den fördatiska tiden för att vi skall kunna förbigå dem. Deras uppkomst är en av den moderna historieforskningens stora olösta gåtor. Mycken tankemöda har ägnats åt att kartlägga hur dessa remarkabla bildningar kunnat uppstå. Vi har klassificerat och analyserat en mängd dokument, och vi kan i detalj följa hur storstäderna vuxit fram och avfolkats. Vi vet snart sagt när vartenda hus byggdes, reparerades, renoverades och övergavs. Vi har studerat alla beslut av städernas styrelser och känner i detalj den psykologiska strukturen hos alla dem som medverkat vid storstädernas planering – om vi nu skall använda ordet planering i detta sammanhang. Men trots detta har vi inte lyckats förstå varför storstaden uppkom. Vi kan endast konstatera att det finns ett antal olika teorier som i här skall diskutera.

Låt oss först avfärda den tyvärr mycket populära teori som våra mystiker lanserat. Enligt deras tro har storstaden uppkommit för att ge en tillräckligt mörk bakgrund åt den första datans framträdande. Liksom tiden för datans uppkomst är så mörk som möjligt – mitt under ett av de fasansfulla världskrigen då atombomben utexperimenterades – så måste också platsen för dess framträdande vara så dyster och deprimerande som tänkbart är – i centrum av en storstad. Denna teori, som fått en stor popularitet, tar emellertid ingen verklig historiker på allvar. Kanske är det inte helt orimligt att tänka sig att människorna skulle bygga en storstad för att skapa en värdig kontrast till en så viktig händelse, men vi vet ju att det fanns hundratals storstäder, och det kunde ju bara vara i en av dem som den första datan framkom. Dessutom utbyggdes storstäderna ytterligare efter den första datans uppkomst. Vi kan också finna klara skäl till deras försvinnande: de avfolkades så snart som datorna möjliggjort ett rationellt samhälle. Det enda beträffande storstäderna som är oklart är orsakerna till deras uppkomst. Men i denna centrala fråga svävar vi i okunnighet.

Alla känner vi väl från turistbesök dessa stora stenöknar med deras oregelbundna, kantiga och groteska ”begrsformationer”, som först på senare tid börjat täckas med grönska. Vi har väl alla försökt att tänka oss in i hur det kan ha känts att leva instängd i något av deras otaliga kyffen. De gator som bryter igenom husmassiven användes en gång som upplag för de otaliga bilar som den tiden producerade – var skulle man annars ha gjort av allt skrotet när de laserstyrda farkosterna infördes? – Och dessutom var det pietetsfullt. Gatorna var nämligen vid vår tideräknings början normalt packade med bilar. Man tycks ha skilt mellan bilar som stod parkerade och dem som stod i bilkö, men vari skillnaden bestod är oklart.

Vi skall inte underskatta svårigheterna att i våra dagar få en verklig uppfattning av det normala livet i en storstad. Det öronbedövande larmet och den fruktansvärda stanken från de giftgaser som bilarna utspydde, har vi inga förutsättningar att föreställa oss. Försök har gjorts att reproducera dessa förhållanden. Vid ett tillfälle snart efter storstädernas avfolkning reparerade man alla bilarna på en stor gatat och fyllde deras tankar med bensin. Folk fick sätta sig i dem och vrida på rattarna. Mellanrummet mellan bilarna packades med turister som strömmat till för att uppleva ”en dag i storstaden”. Men när bilarna började sitt öronbedövande larm och deras giftgaser strömmade ut, råkade turisterna i panik. medicinska prov visade att normala människor endast kan uthärda en kort tid i sådan miljö utan allvarliga psykiska men. Vissa förgiftningsfaktorer av avgaserna har också fastställts. Föreställningen har därför aldrig upprepats. Det mesta av vad som förut varit bilar har nu förvandlats till rostbruna avlagringar i de igenslammade kloakerna.

Moderna historiker diskuterar på allvar tre olika teorier för storstadens uppkomst. Teorierna kallas ignoransteorien, termitteorien och pyramidteorien. Tungt vägande skäl har anförst för samtliga, men det är svårt att avgöra vilken som är den riktiga.

Ignoranstiden utgår ifrån att man skall läsa protokollen och referaten från den tiden efter ordalydelsen. När en person uttalade att han helst ville förlägga sitt arbete till en storstad, skulle detta endast betyda att han verkligen ansåg att arbetsförhållandena var bäst för honom där. En av orsakerna till detta skulle kunna vara att kommunikationer mellan människorna, utbyte av tankar och fattandet av beslut till övervägande del försiggick vid sammanträden, där ett större eller mindre antal människor packats samman i ett rum. Förutsättningen för att människorna på den tiden skulle kunna samtala med varandra var nämligen att de var inom hörhåll, dvs. vanligen i samma rum. Det var därför en fördel att alla sammanträden förlades till en stor stad, då dess innevånare ätt kunde färdas från det ena sammanträdet till det andra. Det är dock svårt att acceptera denna tankegång bl.a. därför att storstäderna växte – och växte mest – långt efter det att telefonen och televisionen hade gjort det möjligt för människorna att samtala och se varandra utan att vara i samma rum.

Ett annat argument är att handeln bäst försiggick i en storstad. Detta faller på sin egen orimlighet. Det kunde uppenbarligen inte vara fördelaktiskt att först forsla varor in till storstaden, och sen – efter försäljningen – ut igen, när man betänker hur enorma kommunikationssvårigheterna var. Vi vet ocks att det viktigaste i en god affär var goda parkeringsplatser, och sådana var det ju maximalt svårt att ordna just i en storstad.

Man kan på detta sätt gå igenom det ena argumentet efter det andra. Det är omöjligt att finna något enda bärande skäl för byggandet av storstäder.

Ignoransteorien hävdar nu att det visserligen för oss är självklart att storstaden var ett missfoster, men att dåtidens människor var för okunniga, ignoranta, för att inse detta. Som stöd för denna teor har anförts att vid den tiden den mänskliga samlevnadens problem aldrig analyserats på ett tillfredsställande sätt. Vi kan urskuldande tillägga att det knappast var möjligt att göra detta före datornas uppkomst. Den rudimentära planering som förekom sköttes av personer som rekryterats mera till följd av sin maktlystnad än sin kompetens. Det har gjorts gällande att de styrandes intelligens ofta var underhaltig.

Ignoransteorien har mött kraftiga invändningar. Först och främst har det klarlagts att det inte alls varit så klent beställt med de styrandes intelligens. Studiet av födelsedagshyllningar och avskedstal från den tiden visar tvärtom att alla de makthavande utmärkt sig genom en enastående vishet, klokhet och framsynthet. Vidare finner man i dåtidens böcker och tidningar en helt nedgörande kritik av storstaden som lämplig miljö för samlevnad, och det finns bevis för att denna kritik bragts till de styrandes kännedom tillsammans med förslag om andra organisationsformer. Men det är även klart att tillståndet i storstäderna ständigt förvärrades. Kommunikationerna försämrades, bullret blev allt mer outhärdligt, luften förgiftades, stressen ökade, nervsammanbrott blev allt vanligare, kriminaliteten tilltog osv. Samtidigt motiverade de styrande i regel sina beslut med att de avsåg att vilja förbättra kommunikationerna, minska bullret, göra luften hälsosam och livet behagligt och effektivt. Ignoransteorien förutsätter alltså att de beslut som fattades i det långa loppet ofta – eller snarare i regel – hade precis motsatt effekt mot vad som åsyftades. Detta förefaller orimligt. Det måste ha funnits andra motiv fastän dessa inte kommit till uttryck i de bevarade dokumenten. Vi måste alltså – om vi inte accepterar ignoransteorien – förutsätta att de viktiga argumenten kamouflerats av hyckleri, eller av djupare liggande psykologiska skäl. Det är måhända signikativt att en av dåtidens största kulturpersonligheter uttalade att ”orden är till för att dölja tankarna”.

Det är denna argumentation som fört fram den s.k. termit-teorien. Före datornas tid stod människan i intim kontakt med naturen. Hon levde till stor del på naturens produkter och avskydde att företa sig något som ”stred mot naturen”. när hon byggde sitt samhälle, sökte hon därför ivrigt efter förebilder till detta i naturen. Hon fann att av alla djur hade myrorna och särskilt termiterna bäst lyckats att konstruera ett stabilt ehuru föga progressivt samhälle. Hennes kanske omedvetna ideal för sitt eget samhälle blev därför termitstacken. Den blev förebilden för storstäderna.

Ett stöd för denna teori finner vi i det idealiserande av den flitiga myran som förekommer i dåtidens litteratur. Husen utformades gärna som termitstackar, och myllret i storstäderna liknades ibland vid myrornas trängsel i myrstackarna. Man visste från biologiska studier att livet i termitstacken reglerades genom ett system av doftämnen, och det kan hända att avgaserna från bilarna hade en sådan funktion.

En annan teori är den s.k. pyramidteorien (även kallad ”litofil-teorien”). Enligt denna skall storstaden vara en analogi till pyramiderna. Dessa fyllde ju inte någon nyttig funktion i samhällslivet utan byggdes av religiösa skäl. Det är endast om man lever sig in i de gamla egyptiernas föreställningsvärld som man möjligen tror sig kunna förstå att de lade ned så mycket arbete på att bygga pyramider. Nu är ju storstäderna enormt mycket större stenanhopningar än pyramiderna. Men man kan visa att i förhållande till de olika kulturernas prestationsförmåga är storstäderna nästan precis lika stora som pyramiderna. Man har därför trott sig kunna uppställa den allmäna satsen att varje kultur har en strävan att sammanföra så mycket sten som står i dess förmåga. Denna omedvetna drift att samla sten (den litofila driften) kamoufleras sedan, hos egyptierna med religiösa motiv och hos människorna vid vår tideräknings början med alla de lätt genomskådade svepskälen för storstadsbyggande. Det är för övrigt möjligt att man i alltför hög grad förbisett den roll relgiösa motiv spelat in på storstadens organisation. Att så många människor tillbragte en stor del av dagen att sitta i en plåtlåda och vrida på ett hjul skulle kunna bero på att detta tillstånd var lämpligt för religiös kontemplation. Hjulet kan ha varit en dyrkansvärd symbol för den tekniska kulturen. Det finns också uppgifter om att de som satt i bilklöer flitigt anropade vissa på den tiden mycket populära gudamakter.

Vi har här redovisat de viktigaste argumenten för och emot de olika teorierna utan att ta ställning i denna viktiga vetenskapliga fejd. Det är endast att tillägga att termitteorien och litofilteorien länge dominerat diskussionen, men att på senare tid ignoransteorien allt mera trätt i förgrunden. Detta kan möjligen sammanhänga med den allmänna tendens till nedvärdering av den mänskliga prestationsförmågan som måhända är naturlig inför den omvälvning som nu förestår.

/Hannes Alfven, nobelpristagare i fysik. Hade han varit i livet idag hade han kanske också knipit litteraturpriset före Dylan Very Happy
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2016-10-14, 11:04

Jasså Råttan. Du tycker att en inkomst på 38000:- är en "medioker inkomst".
    För en ensamstående undersköterska är det skillnaden mellan ett ovärdigt liv
    och ett värdigt.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2016-10-14, 11:09

Infra skrev:Jasså Råttan. Du tycker att en inkomst på 38000:- är en "medioker inkomst".
    och ett värdigt.
    Här håller jag med dig Joakim.
    En lön på 38.000 är hög jämfört med en undersköterskas, en normal polisen eller en industriarbetares.

Allt över 30.000 är relativt högavlönat
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2016-10-14, 12:47

38000:- är synnerligen mediokert för att bli av med infra.....

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2016-10-14, 12:59

Infra skrev:Jasså Råttan. Du tycker att en inkomst på 38000:- är en "medioker inkomst".
    och ett värdigt.

Om man ska betala undersköterskan 38 papp, vad anser miffoinfra att en läkare som studerat i 10 år ska ha? 138.000?

Kommunister är det sinnesslöaste som finns frigående.

redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2016-10-14, 13:58

och ett värdigt.

Men jobbar inte undersköterskan i en politikerstyrd verksamhet? Rolling Eyes
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2016-10-14, 19:42

redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Man får hoppas att för de flesta är det frivilligt att flytta till storstaden eller flytta till landsbygden med sina för och nackdelar.

Fördelarna och nackdelarna är staten med och bestämmer.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2016-10-14, 20:36

Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Kanske skulle minska statens inflytande genom att sänka skattetrycket?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2016-10-15, 01:07

redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    redalert skrev:
    Secrist skrev:

Inget naturligtvis.

Kanske skulle minska statens inflytande genom att sänka skattetrycket?

Kanske, men också att inte låta Mp få igenom idiotiska beslut som att tvinga bensinmackar att installera etanolpumpar som resulterade i att massvis av mackar slog igen. Och var gjorde dem det? Utanför storstäderna så klart.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2016-10-15, 01:17

och ett värdigt.

Jo, kanske det. Vem har sagt att en medioker inkomst på 38k skulle vara ovärdig? Jag talade väl om Stockholm och du vet kanske vad en värdig bostad kostar?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2016-10-15, 01:18

Sniperace skrev:
    och ett värdigt.
    En lön på 38.000 är hög jämfört med en undersköterskas, en normal polisen eller en industriarbetares.

Löjligt trams. Högavlönade har garanterat råd att bo i villa, köra ny bil. Åka utomlands 2 ggr per år. Det klarar man inte på 30k. Trams.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2016-10-15, 10:17

Sniperace skrev:
    och ett värdigt.

En förtacke. En förtacke för medhåll. Det kunde nog ingen ana.
    Du tror inte att det bara är vi som inte hängt med? Att vi har
    föråldrade löneuppfattningar?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-21, 15:51