Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
Regndrottning
Secrist
RedCloud
Sniperace
MartinLindgren
Redvictory
10 posters

Splittring i de Borgerliga partierna

Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Splittring i de Borgerliga partierna Empty Splittring i de Borgerliga partierna

Inlägg  Redvictory 2010-03-06, 19:13

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/m-ger-upp-obligatorisk-a-kassa_4385691.svd

Den borgerliga alliansen kommer inte att driva frågan om obligatorisk arbetslöshetsförsäkring inför valet. Det uppger arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (M) i Ekots lördagsintervju. Regeringen släpper därmed löftet som gavs i regeringsförklaringen.

Vem är förvånad?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Splittring i de Borgerliga partierna Empty Sv: Splittring i de Borgerliga partierna

Inlägg  MartinLindgren 2010-03-06, 19:35

Ja vad säger man, Maudan kanske säger vov vov?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Splittring i de Borgerliga partierna Empty Sv: Splittring i de Borgerliga partierna

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 19:40

Det tycker jag var väldigt tråkigt, en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring är lika viktig som en obligatorisk socialförsäkring.

men borde inte vissa vänster vara glada att de släpper detta, för efter vad jag förstod var det något de var emot, eller missminner jag mig?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2010-03-06, 19:47

Moderaterna ser väl bara sanningen och verkligheten i vitögat, först rivstartar man med att krossa akassan efter bästa förmåga, för att sen gå till val på obligatorisk?

Måste ju vara just sånt betende som myntar utrycket bita sig själv i baken!
    Men det verkar ju inte hjälpa, då dom tre små blå börjar nafsa storebror i baken istället!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 19:52

MartinLindgren skrev:Moderaterna ser väl bara sanningen och verkligheten i vitögat, först rivstartar man med att krossa akassan efter bästa förmåga, för att sen gå till val på obligatorisk?

Måste ju vara just sånt betende som myntar utrycket bita sig själv i baken!
    Men det verkar ju inte hjälpa, då dom tre små blå börjar nafsa storebror i baken istället!

Det var inte mycket till svar, hur ställer du dig själv till detta med obligatorisk arbetslöshetsförsäkring, borde vi ha det eller borde vi INTE?

är det BRA eller dåligt att denna spricka nu uppkom i just denna fråga?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 19:56

Ett parti som har "valfrihet" som slogan och sedan föreslår obligatoriskt medlemskap i en organisation....hmmm

Skulle inte sjukförsäkringarna etc ersättas av privata dito ?

Fel väg att gå enligt mig.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:01

RedCloud skrev:Ett parti som har "valfrihet" som slogan och sedan föreslår obligatoriskt medlemskap i en organisation....hmmm

Skulle inte sjukförsäkringarna etc ersättas av privata dito ?

JAg vet inte om privat sjukförsäkring vore fel, så länge den är OBLIGATORISK, och att vi ska ha obligatorisk sådan tror jag inte något parti är emot, liksom att vi måste ha trafikförsäkring på våra bilar osv....

är man tvingad till medlemsskap i en organisation för att man via skatten har socialförsäkring?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:06

är man tvingad till medlemsskap i en organisation för att man via skatten har socialförsäkring?

Nej men med obligatorisk a-kassa
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:12

RedCloud skrev:

Nej men med obligatorisk a-kassa

Nej, inte på det sätt som har diskuterats där det tydligen skulle ske tillsammans med fk eller statligt myndighet....

alfakassan är väl inte heller att anse som en organisation?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:14

gränsfall....

Jag vill iaf vara kvar i SAC.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Inlägg  MartinLindgren 2010-03-06, 20:18

Jaha du säger det Sniper, ett parti som först driver ut 500.000 medlemar ur akassan för att sen driva frågan obligatorisk kassa för rena självmordet?

Solklar inmålning av egen kraft in i hörnet, sen att den där opolitiske i demokratins namn du påstår dig vara börjar yla och snurra runt som du gör får väl ses som en bonus!

Kanske Per Schlingman ska ändra sin order att medlemmarna ska kasta av sig slipsarna till att byta ut slipsarna mot varsin blå lösnäsa!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:21

RedCloud skrev:

gränsfall....

Jag vill iaf vara kvar i SAC.

Javisst, men vad säger du då om friheten att välja mellan SAC och andra arbetslöshetskassor UTAN att tvingas in i en fackförening.

TVÅNG att ha arbetslöshetsförsäkring och kunna välja på en totalt opolitisk statlig akassa, eller en av de olika som finns.

för MIG är det en självklarhet att det borde vara obligatoriskt att ha arbetslöshetsförsäkring, precis som socialförsäkring och trafikförsäkring på bilen....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:22

Javisst, men vad säger du då om friheten att välja mellan SAC och andra arbetslöshetskassor UTAN att tvingas in i en fackförening.

Den möjligheten har vi redan idag. Man kan mycket väl välja bägge, eller bara en variant.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:27

MartinLindgren skrev:Jaha du säger det Sniper, ett parti som först driver ut 500.000 medlemar ur akassan för att sen driva frågan obligatorisk kassa för rena självmordet?

Solklar inmålning av egen kraft in i hörnet, sen att den där opolitiske i demokratins namn du påstår dig vara börjar yla och snurra runt som du gör får väl ses som en bonus!

Kanske Per Schlingman ska ändra sin order att medlemmarna ska kasta av sig slipsarna till att byta ut slipsarna mot varsin blå lösnäsa!

Och ändå klarade du inte av frågeställningen utan for bara ut i floskler och meningslöst raseri.

Vad säger du Marin, hur ställer du dig SJÄLV i frågan, anser du att vi BÖR ha en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring precis som socialförsäkringen och trafikförsökring, eller bör dessa vara något som var och en själv avgör om man vill ha?

fundera nu lite och försök ge ett svar utan att okväda och fara ut i raseriutbrott......

för mig har denna fråga noll att göra med vilka som regerar....

HAR du en egen åsikt, eller är det bara ett sätt för dig att hävda dig?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:31

RedCloud skrev:

Den möjligheten har vi redan idag. Man kan mycket väl välja bägge, eller bara en variant.

Javisst, men som sagt, fråga är om det inte borde VARA obligatoriskt, precis som socialförsäkringen.

detta med att man ska tvingas säga nej till fackföreningen för att bara vara med i akassan, jag tycker inte det känns riktigt bra.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:33

Javisst, men som sagt, fråga är om det inte borde VARA obligatoriskt, precis som socialförsäkringen.

Om man lägger ihop alla parametrar så ser ju framtiden inte så ljus ut, så jovisst, men med tillägget att fackens A-kassor bör finnas kvar som de gör nu, och en gigantisk alfa-kassa för resten.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Splittring i de Borgerliga partierna Empty Fel

Inlägg  Secrist 2010-03-06, 20:39

Vem är förvånad över det. Allt är ju fel enligt dig.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:41

Vem är förvånad över det. Allt är ju fel enligt dig.

Grinig idag, över opinionssiffrorna kanske ?

RÖTT är rätt, tex
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:42

RedCloud skrev:

Om man lägger ihop alla parametrar så ser ju framtiden inte så ljus ut, så jovisst, men med tillägget att fackens A-kassor bör finnas kvar som de gör nu, och en gigantisk alfa-kassa för resten.

men det var ju PRECIS vad jag sade, en statlig, gärna blandat med privata elle kollektiva (samma sak eg)

och detta för medborgaren eget skydd...

så tydligen ÄR vi överens?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 20:44

Konstigt nog verkar det så Razz

Men jag tror topic var att (m) bröt ett vallöfte och en regeringsdeklaration...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Splittring i de Borgerliga partierna Empty Grinig?

Inlägg  Secrist 2010-03-06, 20:46

Grinig idag, över opinionssiffrorna kanske ?

Inte det minsta! Det kommer att bli en spännande och rolig valrörelse. Smile
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2010-03-06, 20:56

Secrist skrev:Grinig idag, över opinionssiffrorna kanske ?

Inte det minsta! Det kommer att bli en spännande och rolig valrörelse. Smile

Just nu känns det som en 4-0 ledning till de rödgröna i tredje med en mycket svagt och förkylt Allianslag som tycks dra på sig alltfler utvisningar! Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-03-06, 20:58

RedCloud skrev:

Konstigt nog verkar det så Razz

Men jag tror topic var att (m) bröt ett vallöfte och en regeringsdeklaration...

Javisst, men stämmer det inte att en del vänster var VÄLDIGT emot att det skulle vara obligatoriskt med arbetslöshetsförsäkring, DE borde ju nu vara glada eller hur?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-03-06, 20:59

Jag skulle inte ropa 'hej' ännu...

I förra valrörelsen var alliansen MYCKET bra!! Medans sossarna var mediokra.... de försökte knappt.

Och en valrörelse med Sahlin? Jag får hoppas att hon inte avviker från sina rådgivares instruktioner....

queen
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-03-06, 21:04

DE borde ju nu vara glada eller hur?

Jag är glad, för det är YTTERLIGGARE en spik i kistan för Allians Mot Sverige.

@ RD:

Historiskt sett har en regringskoalition aldrig lyckats hämta in ett så stort försprång under ett valår som det är nu.

Men, det kommer bli en mycket mycket smutsig valrörelse, där bägge sidor har lagrat pajjer som är klara att kastas.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 10:43