formsvackan 2015-07-27, 17:45
Sniperace skrev: formsvackan skrev: Sniperace skrev:Förstår inte Varför du så förespråkar våld av enskilda...
Bra karl reder sig själv, men OK då, lägg ut det på anbud
Sniperace skrev:Fridolin? Den galningen som var beredd att döda för att hans jämnåriga dödade en geting eller mygga?
Detta är mig obekant och dessutom svårt att tro på. Kanske du avser en annan Fridolin ?
http://www.karlfeldt.org/diktsamlingar-av-eak/fridolins-visor
det är denne Fridolin jag kände mycket väl och det var min son han försökte strypa för att han slog ihjäl en geting som fanns i bussen de skulle resa till Liseberg i, och samma sak hände på Scoutgården där min son slog ihjäl myggor...
Unge herr Fridolin fick spel och flög på honom vrålande att myggorna hade lika stor rätt att leva som han...
Gustav Fridolin jr idag minister i vår regering :')
alltså inte den diktare du visar på.
det uttrycket du gav har sagts även om denne galning
Diktaren / poeten var Erik Axel Karlfeldt. Den språkkunnige Fridolin var hans skapelse.
Med Fridolins visor fick Karlfeldts poesi en mera uttalad särprägel. I prosainledningen presenteras Fridolin: "en studerad karl av bondestam, som återvänt till fädernas värv", vars visdiktning i "ungkarlslivets ensamhet" uppvisar än "herrskapsvers", än "allmogelåt", än "en blandning av båda delarna". Han är mannen som "talar med bönder på böndernas sätt / men med lärde män på latin", som det heter i Sång efter skördeanden.
Men här dansar Fridolin!
Sen er son, han är stark, han är fin,
och han talar med bönder på böndernas sätt
men med lärde män på latin.
Och hans lie går skarp i er nyodlings gull,
och han fröjdas som I, när hans loge står full,
och han lyfter sin mö som en man av er ätt
högt mot höstmånens röda kastrull.
Fridolin-figuren var ett fynd. Den blev en naturlig symbol för Karlfeldts situation som studerad bondeättling o för blandningen av folkligt o lärt i hans poesi. Med Fridolins gestalt mellan sig själv o läsaren kunde skalden röja skilda sidor av sitt väsen ömsom med patos, ömsom på humoristiskt-ironisk distans.