Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
Vad skulle jag gjort menar du?
Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
ericTheDog skrev:Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
RedMentalCase skrev:ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
Finns säkert många röda tanter och fjollor som anser detta beteende är helt ok.
Såg en tiggare utanför kyrkporten, en tönt i vårt sällskap gick fram och gav pengar, hade vi inte varit vid kyrkan hade jag rutit till.
Svensken i gemen är en menlös fjant och idiot? tror världen och omgivningen är ett flummigt dagis , tycker synd om organiserade tiggare som står i vägen framför kyrkportar och ICA affärer.
Infra skrev:Skrönorna blir allt fantasifullare. VilkenericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
restarurang släpper in tiggare? De släpps
ju inte ens in på offentliga toaletter.
http://xml.ra.se/Forvaltningshistorik/20_Fattig_Socialtjanst.htmRedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Organiserat, i det närmaste lagstiftat, tiggeri vid kyrkan är en av våra urgamla hederliga svenska traditioner.RedMentalCase skrev:Såg en tiggare utanför kyrkporten, en tönt i vårt sällskap gick fram och gav pengar, hade vi inte varit vid kyrkan hade jag rutit till.
... tycker synd om organiserade tiggare som står i vägen framför kyrkportar ...
Vanligtvis hanterades detta tiggeri av lokalt kravodlade svenskar, men du inbillar dig kanske att du inte är svensk ?
Svensk tradition?, du är totalt blåst i huvet du, men varför berätta nåt för dig som du redan vet.
formsvackan skrev:Säg inte att du förväntar dig något annat från någon som haft RMC som ledstjärna i många år. Det må vara hur det vill med sanningshalten, den brukar inte vara så viktigt i de kretsarna.Infra skrev:Skrönorna blir allt fantasifullare.
Infra skrev:Skrönorna blir allt fantasifullare. VilkenericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
restarurang släpper in tiggare? De släpps
ju inte ens in på offentliga toaletter.
Då kanske jag skulle inse ännu mera hur jävla mycket ni svamlar med ert förbaskade "organiserat".ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Säg inte att du förväntar dig något annat från någon som haft RMC som ledstjärna i många år. Det må vara hur det vill med sanningshalten, den brukar inte vara så viktigt i de kretsarna.Infra skrev:Skrönorna blir allt fantasifullare.
Herr foliehatt borde kanske göra ett studiebesök i en stad värd namnet. Skulle hen någonsin komma över chocken en dos verklighet skulle ge?
du hänvisar alltså till dagens läge med något som fanns under medeltiden i kyrkan, menar du att detta existerar IDAG?formsvackan skrev:http://xml.ra.se/Forvaltningshistorik/20_Fattig_Socialtjanst.htmRedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Organiserat, i det närmaste lagstiftat, tiggeri vid kyrkan är en av våra urgamla hederliga svenska traditioner.RedMentalCase skrev:Såg en tiggare utanför kyrkporten, en tönt i vårt sällskap gick fram och gav pengar, hade vi inte varit vid kyrkan hade jag rutit till.
Vanligtvis hanterades detta tiggeri av lokalt kravodlade svenskar, men du inbillar dig kanske att du inte är svensk ?
Svensk tradition?, du är totalt blåst i huvet du, men varför berätta nåt för dig som du redan vet.
Kyrkan hade under medeltiden ett speciellt ansvar för fattiga men även enskilda människor var skyldiga att tänka på de fattiga. Det var en god gärning att hjälpa, och goda gärningar visade att man ångrat sina synder och ville bättra sig. Fattigdom betraktades inte som en skam, det var en olycka som liksom så mycket annat berodde av Guds vilja. Efter döden hade den rike mer att svara för än den fattige, därför att rikedomen gav mer möjligheter att göra gott och den som då inte tog tillvara denna möjlighet fick sona detta efter döden. Den fattige hade inte så många möjligheter att hjälpa andra och därmed mindre ansvar. Med 1500-talets reformation ändrades det medeltida tänkesättet, och rikedom började anses som ett tecken på Guds nåd. Fattigdom uppfattades då som ett personligt misslyckande, men det dröjde ännu ett par århundraden innan den sågs som ett samhällsproblem.
.
1624 års hospitalsförordning är landets första fattigvårdsförordning
.
Enligt förordning 1642 skulle varje församling inrätta en fattigstuga, och detta upprepades i 1686 års kyrkolag, men först under 1700-talet började fattigstugor inrättas i någon omfattning. De äldsta fattigstugorna, även kallade sockengård, låg nära kyrkan så att församlingsborna kunde medföra gåvor till de fattiga samtidigt som de besökte kyrkan.
Gammaldags "organiserat" tiggeri alltså.
Om du absolut måste in och dribbla mer i ämnet kan du börja med att upplysa Snipern om att kollekt i kyrkan är något helt annat.
Sniperace skrev:ericTheDog skrev:Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
kunde ju hojtat att ge fan i andras mat?
agerar du aldrig om du ser pågående stöld?
ok, då såg du alltså inte att han stal, och kunde inte veta, det är en helt annan sak ju.ericTheDog skrev:Sniperace skrev:ericTheDog skrev:Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
Måste kanske förtydliga hur detta observerades:
Cafét har sittplatser på en innergård. Innergården har i sin tur en utgång direkt till gatan och en bakdörr direkt in på caféet. Jag och min fru sitter - trötta efter en dyr shopping-raid - på denna innergård och sörplar varsin Latte. Vi sitter mittemot varandra. Då ser jag en man komma ut genom bakdörren på caféet. Han går emot oss, passerar oss och försvinner ut på via innergårdens direktutgång. När han passerar mig så ser min fru honom bakifrån. Han håller två engångsförpackningar med sallader bakom ryggen.
Vi fattar först inte vad som pågår, men min fru misstänker ganska snabbt att maten var stulen. Denna misstanke stärks en aning när jag ser en annan man i dörröppning stå och spana efter sin mat. Helt bekräftat blir det när han kommer ut och frågar om vi såg vart hans mat tog vägen.
Jag hann således inte göra något, och att på egen risk jaga pack inne stan tänker jag inte riskera.
formsvackan skrev:Då kanske jag skulle inse ännu mera hur jävla mycket ni svamlar med ert förbaskade "organiserat".ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Säg inte att du förväntar dig något annat från någon som haft RMC som ledstjärna i många år. Det må vara hur det vill med sanningshalten, den brukar inte vara så viktigt i de kretsarna.Infra skrev:Skrönorna blir allt fantasifullare.
Herr foliehatt borde kanske göra ett studiebesök i en stad värd namnet. Skulle hen någonsin komma över chocken en dos verklighet skulle ge?
Att tiggare på gatorna är något nytt och totalt obegripligt för er begriper jag mycket väl utan att göra något studiebesök.
Sniperace skrev:ok, då såg du alltså inte att han stal, och kunde inte veta, det är en helt annan sak ju.ericTheDog skrev:Sniperace skrev:ericTheDog skrev:Sniperace skrev:Du agerade inte på något sätt?ericTheDog skrev:Satt på ett café häromdagen. Då kom det in tiggare och stal maten för en gäst medan denne hämtade bestick.
Måste kanske förtydliga hur detta observerades:
Cafét har sittplatser på en innergård. Innergården har i sin tur en utgång direkt till gatan och en bakdörr direkt in på caféet. Jag och min fru sitter - trötta efter en dyr shopping-raid - på denna innergård och sörplar varsin Latte. Vi sitter mittemot varandra. Då ser jag en man komma ut genom bakdörren på caféet. Han går emot oss, passerar oss och försvinner ut på via innergårdens direktutgång. När han passerar mig så ser min fru honom bakifrån. Han håller två engångsförpackningar med sallader bakom ryggen.
Vi fattar först inte vad som pågår, men min fru misstänker ganska snabbt att maten var stulen. Denna misstanke stärks en aning när jag ser en annan man i dörröppning stå och spana efter sin mat. Helt bekräftat blir det när han kommer ut och frågar om vi såg vart hans mat tog vägen.
Jag hann således inte göra något, och att på egen risk jaga pack inne stan tänker jag inte riskera.
Hade du varit litet mera uppmärksam hade du sett att jag skrev "en av våra urgamla hederliga svenska traditioner." Kyrkans reformation nödvändiggjorde en lagstiftning beträffande fattigvård redan år 1624. Detta tog sig bl.a. formen av ett "organiserat tiggeri", ofta i anslutning till kyrkorna.Sniperace skrev:du hänvisar alltså till dagens läge med något som fanns under medeltiden i kyrkan, menar du att detta existerar IDAG?
Likaså hade en höjd medvetandegrad måhända fått dig att se formuleringen "kollekt i kyrkan är något helt annat"Sniperace skrev:nej, det är väl snarast så att det idag är kollekten som gäller, och den finns som sagt enbart i kyrkan under gudstjänst, och utförs inte av präster sittande utanför våra butiker med muggar i handen
Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Att det förekommer litet konkurrens på en fri marknad brukar väl du inte beklaga dig över annars.
formsvackan skrev:http://xml.ra.se/Forvaltningshistorik/20_Fattig_Socialtjanst.htmRedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Organiserat, i det närmaste lagstiftat, tiggeri vid kyrkan är en av våra urgamla hederliga svenska traditioner.RedMentalCase skrev:Såg en tiggare utanför kyrkporten, en tönt i vårt sällskap gick fram och gav pengar, hade vi inte varit vid kyrkan hade jag rutit till.
Kyrkan hade under medeltiden ett speciellt ansvar för fattiga men även enskilda människor var skyldiga att tänka på de fattiga. Det var en god gärning att hjälpa, och goda gärningar visade att man ångrat sina synder och ville bättra sig. Fattigdom betraktades inte som en skam, det var en olycka som liksom så mycket annat berodde av Guds vilja. Efter döden hade den rike mer att svara för än den fattige, därför att rikedomen gav mer möjligheter att göra gott och den som då inte tog tillvara denna möjlighet fick sona detta efter döden. Den fattige hade inte så många möjligheter att hjälpa andra och därmed mindre ansvar. Med 1500-talets reformation ändrades det medeltida tänkesättet, och rikedom började anses som ett tecken på Guds nåd. Fattigdom uppfattades då som ett personligt misslyckande, men det dröjde ännu ett par århundraden innan den sågs som ett samhällsproblem.
.
1624 års hospitalsförordning är landets första fattigvårdsförordning
.
Enligt förordning 1642 skulle varje församling inrätta en fattigstuga, och detta upprepades i 1686 års kyrkolag, men först under 1700-talet började fattigstugor inrättas i någon omfattning. De äldsta fattigstugorna, även kallade sockengård, låg nära kyrkan så att församlingsborna kunde medföra gåvor till de fattiga samtidigt som de besökte kyrkan.
Gammaldags "organiserat" tiggeri alltså.
Om du absolut måste in och dribbla mer i ämnet kan du börja med att upplysa Snipern om att kollekt i kyrkan är något helt annat.
ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Att det förekommer litet konkurrens på en fri marknad brukar väl du inte beklaga dig över annars.
http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de-tiggarna-att-betala/
Fri marknad? Du går från klarhet till klarhet! Mer blåst än någonsin!!! Detta är så långt ifrån fri marknad man kan komma. Mindre nogräknade personer tar sig friheten att "hyra ut" våra gemensamma gator och torg. Och vad betalar tiggaren för? Jo, för att slippa bli bortkörd och få pisk av ledarna i tiggarmaffian.
Fri marknad - my ass.
Du borde skämmas både får din okunnighet och det faktum att du är fullständigt vrickad.
Ursäkta men...... Vad är "organiserat tiggerí"? Hur ser det ut?RedMentalCase skrev:ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Fri marknad? Du går från klarhet till klarhet! Mer blåst än någonsin!!! Detta är så långt ifrån fri marknad man kan komma. Mindre nogräknade personer tar sig friheten att "hyra ut" våra gemensamma gator och torg. Och vad betalar tiggaren för? Jo, för att slippa bli bortkörd och få pisk av ledarna i tiggarmaffian.
Fri marknad - my ass.
Du borde skämmas både får din okunnighet och det faktum att du är fullständigt vrickad.
Foliet är en gammal tradition? i att vara råkorkad, vilket nutcase. Organiserat tiggeri är ju snarast en motsats till fri marknad, kan ingen i foliets närhet stoppa ner en fogskumspruta i dårens kakhål?
Infra skrev:Ursäkta men...... Vad är "organiserat tiggerí"? Hur ser det ut?RedMentalCase skrev:ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Fri marknad - my ass.
Foliet är en gammal tradition? i att vara råkorkad, vilket nutcase. Organiserat tiggeri är ju snarast en motsats till fri marknad, kan ingen i foliets närhet stoppa ner en fogskumspruta i dårens kakhål?
Infra skrev:Ursäkta men...... Vad är "organiserat tiggerí"? Hur ser det ut?RedMentalCase skrev:ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Fri marknad - my ass.
Jag förstod att du inte hade nån förklaring. Bussigt att duRedMentalCase skrev:Infra skrev:Ursäkta men...... Vad är "organiserat tiggerí"? Hur ser det ut?RedMentalCase skrev:ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Och detta kan du styrka på vilket sätt då ?ericTheDog skrev:Det nya är det organiserade tiggeriet. Rena hallickverksamheten styr vem som får sitta var.
Fri marknad - my ass.
Det ser väl ut som nåt du inte vill se, begripa eller förstå, som resten av verkligeten typ.
Om fler än fyra romer delar på soppakostnaden från Rumänien till Sverige är det frågan om organiserad kriminalitet om man ska tro stjärnskotten inom forumhögern.Infra skrev:Ursäkta men...... Vad är "organiserat tiggerí"? Hur ser det ut?
Av samhället organiserat tiggeri utanför kyrkporten är gammal hederlig svensk tradition. Att du inte har en aning om detta beror säkerligen på att du inte är riktigt svensk. När början på vårt välfärdssamhälle, Sveriges första fattigvårdsförordning skrevs år 1624 var väl dina förfäder fortfarande förtryckta och underutvecklade danska svinaherdar som inte ens var kapabla till att svälja den lilla grötklick de beviljats.RedMentalCase skrev:Jämför idioten fattigstugor med zigenare som tigger utanför kyrkdörren, du är så råkorkad att man baxnar.