Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
formsvackan
DirtyDog
R.O.F.L
redalert
lazy
Secrist
10 posters

Venezuela vädjar till Kina

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Venezuela vädjar till Kina  - Sida 3 Empty Sv: Venezuela vädjar till Kina

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 15:20

DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Ja dina "kunskaper" förtjänar att hånas speciellt efter att du kastade in att du hade ekonomiutbildning, jag la av ett gapskratt, berra som är efterbliven  är på din sida, ringer det en klocka nu DD?
    Nu var det din idiotkommentar om folk på svältgränsen som köper villor för 5 miljoner (vilket visade att du inte kan tänka) åtföljt av kommentaren "lite högre nivå bör du ha om du ska diskutera ekonomi" som föranledde kommentaren om att min bakgrund nog duger i detta sorgliga sällskap.

Det var HÄR som du BÖRJADE angripa mig, vilket i ditt fall alltid har visat sig vara ett misstag.

Du skulle kanske gå tillbaka och se vad du skrev, men med ditt ordbajseri har du väl själv glömt 90% av vad du skrev. Det är aldrig ett misstag att "angripa" såna tosserier som du försöker sälja in, och din linje är " så länge ingen annan motbevisar mig är det sant...", ¨Pajas är ordet.

Att få stöd från berra är förvisso lite pinsamt och nästan i nivå med att få stöd från RedAlert (som jag ibland tror är din 12-årige son eller demente far eller helt enkelt nån förvirrad släkting).  Twisted Evil
    RedMentalCase skrev:Att du försöker påstå att lögner är sanna innan nån motbevisar dem bevisar bara att du är en skrattretande pajas nästan i folieklass.
    Nästan lika skrattretande som att påstå att något är en lögn utan att kunna styrka detta menar du?

Nej, du bevisar ännu en gång att du är en pajas, man kan inte diskutera på det sättet du försöker dig på, fattar ju minsta barn.

Exakt VAD är det som du menar är en lögn?  Du svävar ju även ut på detta utan att kunna peka på någonting?
    RedMentalCase skrev:Vi börjar med lögn ett sen kan du kanske hålla käften för evigt och framstå som den clown du är.

Nästan alla hade sina fastigheter belånade till 100% och när prisfallet kom så innebar detta snabbt att husen var belånade till 200%. ------- Clownen DD, med ekonomiutbildning på Clownuniversity of Stupidtown.

Sanningen är att villorna under 1990 tals krisen sjönk i värde med ca 22%.  Men du lär väl försöka ljuga dig ur ditt ordbajsande .
    Som Foliet redan visat så föll många privata villor i Stockholm med runt 70–80 % vilket är betydligt MER än de 50% som jag antydde.
    Detta kan självklart inte jämföras med snittet i hela LANDET eller ens SNITTET i Stockholm utslaget på ett helt år. Vi talar om hur läget var under de månader som var värst och som försatte folk i konkurs.

Som sagt, du försöker ljuga dig ur din okunnighet och ditt ordbajseri, jag sa ju det. " vissa villor.." Gapskratt, ska vi ta dina låtsatskopmpisar och utgå ifrån dem i en diskussion?, du är ett skämt. Och till och med i ditt skrattretande "svar" gör du bort dig och visar att du fattar 0 om verkligheten. Prisfallet var ca 22% på 2 år under krisen, du fortsätter ljuga vidare och fantiserar.

Från Dagens Nyheter Publicerad 1992-09-04 01:00

Den stickprovskontroll Dagens Nyheter gjorde under torsdagen visar att det är de dyrare husen som fått ta mest stryk och att nedgången varit störst i Stor-Stockholms dyraste villaområden.

I Bromma, ett av Stockholms mest populära och dyrare villaområden, är det i dag svårt att sälja exklusiva hus.

- Vi har sett en nedgång med cirka 40 procent under de senaste två åren, säger fastighetsmäklaren Lars Widman.

- Tidigare gick de för cirka tre miljoner kronor. I dag ligger priset under två miljoner kronor. Och det är nästan omöjligt att bli av med ordinära men påkostade villor som inte har mycket bra lägen.

- Däremot är det fortfarande bra efterfrågan på egnahemshusen i Norra Ängby. De har klarat prisfallet bäst. En villa som kostade något över en miljon kronor säljs nu för 850 000-900 000 kronor.

I den mindre exklusiva Stockholmsförorten Huddinge finns samma tendens:

- Här gick de dyraste husen tidigare för 1,6-1,7 miljoner kronor. Nu går samma villa för 1,2 miljoner kronor, om vi får den såld, säger mäklaren Bo Juthberg.

Om SNITTET i de dyrare områdena i Stockholm låg på 40% i nedgång så är det väl ganska självklart att enskilda dyra hus (som dessutom såldes på exekutiv auktion) gick ned betydligt MER?  Inte ens DETTA behöver du nån ekonomiutbildning för att begripa.
    Ditt snack om 22% blir i sammanhanget FULLSTÄNDIGT skrattretande och bevisar bara hur jävla dålig koll du har. Dessutom BERÄTTADE jag att han inte kunde få sitt hus (som VAR påkostat men hade fel läge) sålt, fast kronofogden lyckades förvisso bättre.

Du är ett skämt, och saknar insikt att begripa det själv. Ett troll, om du hade haft ens ett uns av förstånd och ett uns av vett hade du försökt ta reda på hur mycket priset på villor sjönk, istället anser du att man ska diskutera hur man ska förhålla sig till räntor och amorteringar utifrån extremfallen, du är en idiot DD, det måste du själv inse.

Min polare köpte en 3:a för 270 000 på exekutiv auktion som två år tidigare gick för 480 000 så inte BARA dyra hus gick billigt.  Förklaringen är att när nästan ingen vill köpa och man är TVINGAD att sälja så måste man fortsätta sänka tills nån inte kan låta bli att köpa skiten TROTS de höga räntorna.

Såhär skrev Mäklarsamfundet 2008:  - Det kommer att dröja. Om man tittar på bankkrisen i Sverige 1992 sjönk priserna på dyra objekt medan bostäder som vände sig till vanligt folk med vanliga inkomstlägen stod ganska stilla.

Då antalet objekt för "folk med vanliga inkomstlägen" var så OTROLIGT många fler så påverkar detta givetvis ditt snitt på 22%.  Det här sistnämnda måste man förvisso kanske vara en ekonom för att begripa så "Take my word 4 it!".  Wink

Nu har vi alltså fullständigt tillintetgjort din "lögn ett" och vi väntar med spänning på nästa.  alien alien alien

Tro inte att du avskräcker mig från att diskutera genom att kalla mig för pajas eller clown. Det bara inspirerar mig och sätter dessutom ribban på en nivå som jag trivs på.  Twisted Evil  

Din lögn kvarstår, men du saknar insikt om din egen störning och vägrar vika från den, du diskuterar alltså med din egen förvirrade störning DD, och jag förstår inte varför du måste göra det på detta forum, du kan inte ens orka inse att det du skrev om prisfall och skuldsättningsgrad är rent skitsnack,
    varför pratar du inte med dig själv vid köksbordet som alla andra tossingar gör?Smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990%E2%80%931994

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 15:23

Secrist skrev:Hur gick vi från ekonomin i Venezuela till detta? Very Happy

Bra fråga, tror att det började med att "ekonomen" DD försökte analysera hur man ska förhålla sig till amortering och ränta på villalån utifrån hans förvirrade låtsaskompisar och lögner.
    Principen tycktes vara
    ,---------------- jag (DD) har en låtsaskompis som för 20 år sen var lika korkad på ekonomiska frågor som jag(DD), och därför anser jag (DD )att  det är sunt att agera utfirån dessa fiktiva förhållanden....   LOL

Vad ni än gör, ring Tarotkortslinjen 0771.... INNAN ni tar ett råd från DD angående bostadspriser och låneräntor. Vem vet , bakom Tarotlinjen döljer sig kanske nån som hävdar att de har ekonomiutbildning....... Gapskratt.

Senast ändrad av RedMentalCase den 2015-01-15, 15:33, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 15:26

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Sanningen är att villorna under 1990 tals krisen sjönk i värde med ca 22%.  
    Och med detta tror du dig bevisa vad då ?

Krisen berörde framförallt de kommersiella fastigheterna som tappade omkring två tredjedelar av värdet, men slog även igenom på priset på villor och bostadsrätter, som i vissa fall tappade nästan lika mycket men vissa bara 15–20 % eller mindre av värdet.

Dessutom kan väl diskuteras vilket värde som avses. I bankens ögon är det troligtvis det momentana "säkerhetsvärdet" för lånet som är av betydelse. Vilka priser som sedan betalades när/om villorna såldes har egentligen inte med saken att göra.

Jag var själv involverad i denna galna karusell med vansinniga värderingar och motsvarande lånebelopp, men det gällde i och för sig kommersiella fastigheter. Fy fan vilka idioter det då sprang lösa, de flesta på bankerna Very Happy

Läs och lär. Bankerna var totalt fartblinda och hade i vissa fall som synes noll koll.  Du kanske skulle passat bra in där.

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD996410.htm

btw: killen bakom Friherren hann lämna landet i tid.

Du är ett  troll, och det är du ju, om du anser att jag måste bevisa nåt bär DD far med lögner.
    Tro inte jag eller nån annan med normalbegåvning och över har nåt att lära av ditt dravel.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2015-01-15, 17:35

RedMentalCase skrev:

Bra fråga, tror att det började med att "ekonomen" DD försökte analysera hur man ska förhålla sig till amortering och ränta på villalån utifrån hans förvirrade låtsaskompisar och lögner.
    Principen tycktes vara
    ,---------------- jag (DD) har en låtsaskompis som för 20 år sen var lika korkad på ekonomiska frågor som jag(DD), och därför anser jag (DD )att  det är sunt att agera utfirån dessa fiktiva förhållanden....   LOL

Vad ni än gör, ring Tarotkortslinjen 0771....  INNAN ni tar ett  råd från DD angående bostadspriser och låneräntor.   Vem vet , bakom Tarotlinjen döljer sig kanske nån som hävdar att de har ekonomiutbildning....... Gapskratt.

Nu kommer väl Biggus Dickus att håna och snacka skit om någon stackars 12-åring eller någon stackars dement gubbe igen! affraid
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2015-01-15, 19:04

RedMentalCase skrev:Du är ett  troll, och det är du ju, om du anser att jag måste bevisa nåt bär DD far med lögner.
    Måhända DD tog i litet i överkant i syfte att åskådliggöra vad som hände på lånemarknaden, men någon lögn var det inte. Att som du blanda ihop kommande försäljningpriser med bankers momentana säkerheter är inte riktigt OK. Du kan ju alltid fråga någon mera begåvad vilket "värde" en icke såld fastighet då hade i bankens ögon. Det är ju trots allt detta "värde" som ska ställas i relation till lånebeloppet.

DD's eventuella överdrift är dessutom en piss i Mississippi jämfört med de halsbrytande fantasier du bestått oss med genom åren.

Till DD's försvar, om han nu behöver något, kan tilläggas att han inte sänker sig ner till din nivå, blunda och blåneka alltså.
    RedMentalCase skrev:Tro inte jag  eller nån annan med normalbegåvning och över har nåt att lära av ditt dravel.
    Att du med din udda begåvning inte kan skilja bu från bä i sammanhanget är inget som förvånar det minsta. Du har för fasiken inte minsta koll på vad som egentligen hände där och då.

Här kan du få lära dig litet.

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/lan-pa-miljarder-utan-kontroll

Inte ett Nickel, hi hi ....

Att du numera har befordrat mig från sektkommunist till troll känns riktigt bra Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 20:05

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är ett  troll, och det är du ju, om du anser att jag måste bevisa nåt bär DD far med lögner.
    Måhända DD tog i litet i överkant i syfte att åskådliggöra vad som hände på lånemarknaden, men någon lögn var det inte. Att som du blanda ihop kommande försäljningpriser med bankers momentana säkerheter är inte riktigt OK. Du kan ju alltid fråga någon mera begåvad vilket "värde" en icke såld fastighet då hade i bankens ögon. Det är ju trots allt detta "värde" som ska ställas i relation till lånebeloppet.

DD's eventuella överdrift är dessutom en piss i Mississippi jämfört med de halsbrytande fantasier du bestått oss med genom åren.

Till DD's försvar, om han nu behöver något, kan tilläggas att han inte sänker sig ner till din nivå, blunda och blåneka alltså.
    RedMentalCase skrev:Tro inte jag  eller nån annan med normalbegåvning och över har nåt att lära av ditt dravel.
    Att du med din udda begåvning inte kan skilja bu från bä i sammanhanget är inget som förvånar det minsta. Du har för fasiken inte minsta koll på vad som egentligen hände där och då.

Här kan du få lära dig litet.

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/lan-pa-miljarder-utan-kontroll

Inte ett Nickel, hi hi ....

Att du numera har befordrat mig från sektkommunist till troll känns riktigt bra Very Happy

Man kan säga samma saktill dig som DD,du borde sitta vid köksbordet och diskutera med ditt störda själv då du både hittar på vad jag sagt tycker och vet, du är en tvättäkta knäppgök! du är ett troll som inte bryr dig om fakta och sanning och du har dessutom ingenting att tillföra en saklig debatt, ett troll alltså.

Du ljuger om vad du kallar mina fantasier men att Tomten DD överdriver fallet på villor med 10 ggr bekymrar dig inte, trolet kallar det " eventuell överdrift.."  

Du har inget att tillföra en debatt, ditt enda intresse är att försöka ljuga om mig, du är en stört troll.

Senast ändrad av RedMentalCase den 2015-01-15, 20:10, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2015-01-15, 20:09

RedMentalCase skrev:
    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Ja dina "kunskaper" förtjänar att hånas speciellt efter att du kastade in att du hade ekonomiutbildning, jag la av ett gapskratt, berra som är efterbliven  är på din sida, ringer det en klocka nu DD?
    Nu var det din idiotkommentar om folk på svältgränsen som köper villor för 5 miljoner (vilket visade att du inte kan tänka) åtföljt av kommentaren "lite högre nivå bör du ha om du ska diskutera ekonomi" som föranledde kommentaren om att min bakgrund nog duger i detta sorgliga sällskap.

Det var HÄR som du BÖRJADE angripa mig, vilket i ditt fall alltid har visat sig vara ett misstag.

Du skulle kanske gå tillbaka och se vad du skrev, men med ditt ordbajseri har du väl själv glömt 90% av vad du skrev. Det är aldrig ett misstag att "angripa" såna tosserier som du försöker sälja in, och din linje är " så länge ingen annan motbevisar mig är det sant...", ¨Pajas är ordet.

Att få stöd från berra är förvisso lite pinsamt och nästan i nivå med att få stöd från RedAlert (som jag ibland tror är din 12-årige son eller demente far eller helt enkelt nån förvirrad släkting).  Twisted Evil
    RedMentalCase skrev:Att du försöker påstå att lögner är sanna innan nån motbevisar dem bevisar bara att du är en skrattretande pajas nästan i folieklass.
    Nästan lika skrattretande som att påstå att något är en lögn utan att kunna styrka detta menar du?

Nej, du bevisar ännu en gång att du är en pajas, man kan inte diskutera på det sättet du försöker dig på, fattar ju minsta barn.

Exakt VAD är det som du menar är en lögn?  Du svävar ju även ut på detta utan att kunna peka på någonting?
    RedMentalCase skrev:Vi börjar med lögn ett sen kan du kanske hålla käften för evigt och framstå som den clown du är.

Nästan alla hade sina fastigheter belånade till 100% och när prisfallet kom så innebar detta snabbt att husen var belånade till 200%. ------- Clownen DD, med ekonomiutbildning på Clownuniversity of Stupidtown.

Sanningen är att villorna under 1990 tals krisen sjönk i värde med ca 22%.  Men du lär väl försöka ljuga dig ur ditt ordbajsande .
    Som Foliet redan visat så föll många privata villor i Stockholm med runt 70–80 % vilket är betydligt MER än de 50% som jag antydde.
    Detta kan självklart inte jämföras med snittet i hela LANDET eller ens SNITTET i Stockholm utslaget på ett helt år. Vi talar om hur läget var under de månader som var värst och som försatte folk i konkurs.

Som sagt, du försöker ljuga dig ur din okunnighet och ditt ordbajseri, jag sa ju det.  " vissa villor.." Gapskratt, ska vi ta dina låtsatskopmpisar och utgå ifrån dem i en diskussion?, du är ett skämt.  Och till och med i ditt skrattretande "svar"  gör du bort dig och visar att du fattar 0 om verkligheten.  Prisfallet var ca 22% på 2 år under krisen, du fortsätter ljuga vidare och fantiserar.

Från Dagens Nyheter Publicerad 1992-09-04 01:00

Den stickprovskontroll Dagens Nyheter gjorde under torsdagen visar att det är de dyrare husen som fått ta mest stryk och att nedgången varit störst i Stor-Stockholms dyraste villaområden.

I Bromma, ett av Stockholms mest populära och dyrare villaområden, är det i dag svårt att sälja exklusiva hus.

- Vi har sett en nedgång med cirka 40 procent under de senaste två åren, säger fastighetsmäklaren Lars Widman.

- Tidigare gick de för cirka tre miljoner kronor. I dag ligger priset under två miljoner kronor. Och det är nästan omöjligt att bli av med ordinära men påkostade villor som inte har mycket bra lägen.

- Däremot är det fortfarande bra efterfrågan på egnahemshusen i Norra Ängby. De har klarat prisfallet bäst. En villa som kostade något över en miljon kronor säljs nu för 850 000-900 000 kronor.

I den mindre exklusiva Stockholmsförorten Huddinge finns samma tendens:

- Här gick de dyraste husen tidigare för 1,6-1,7 miljoner kronor. Nu går samma villa för 1,2 miljoner kronor, om vi får den såld, säger mäklaren Bo Juthberg.

Om SNITTET i de dyrare områdena i Stockholm låg på 40% i nedgång så är det väl ganska självklart att enskilda dyra hus (som dessutom såldes på exekutiv auktion) gick ned betydligt MER?  Inte ens DETTA behöver du nån ekonomiutbildning för att begripa.
    Ditt snack om 22% blir i sammanhanget FULLSTÄNDIGT skrattretande och bevisar bara hur jävla dålig koll du har. Dessutom BERÄTTADE jag att han inte kunde få sitt hus (som VAR påkostat men hade fel läge) sålt, fast kronofogden lyckades förvisso bättre.

Du är ett skämt, och saknar insikt att begripa det själv. Ett troll, om du hade haft ens ett uns av förstånd och ett uns av vett hade du försökt ta reda på hur mycket priset på villor sjönk, istället anser du att  man ska diskutera hur man ska förhålla sig till räntor och amorteringar utifrån extremfallen, du är en idiot DD, det måste du själv inse.

Min polare köpte en 3:a för 270 000 på exekutiv auktion som två år tidigare gick för 480 000 så inte BARA dyra hus gick billigt.  Förklaringen är att när nästan ingen vill köpa och man är TVINGAD att sälja så måste man fortsätta sänka tills nån inte kan låta bli att köpa skiten TROTS de höga räntorna.

Såhär skrev Mäklarsamfundet 2008:  - Det kommer att dröja. Om man tittar på bankkrisen i Sverige 1992 sjönk priserna på dyra objekt medan bostäder som vände sig till vanligt folk med vanliga inkomstlägen stod ganska stilla.

Då antalet objekt för "folk med vanliga inkomstlägen" var så OTROLIGT många fler så påverkar detta givetvis ditt snitt på 22%.  Det här sistnämnda måste man förvisso kanske vara en ekonom för att begripa så "Take my word 4 it!".  Wink

Nu har vi alltså fullständigt tillintetgjort din "lögn ett" och vi väntar med spänning på nästa.  alien alien alien

Tro inte att du avskräcker mig från att diskutera genom att kalla mig för pajas eller clown. Det bara inspirerar mig och sätter dessutom ribban på en nivå som jag trivs på.  Twisted Evil  

Din lögn kvarstår, men du saknar insikt om din egen störning och vägrar vika från den, du diskuterar alltså med din egen förvirrade störning DD, och jag förstår inte varför du måste göra det på detta forum, du kan inte ens orka inse att det du skrev om prisfall och skuldsättningsgrad är rent skitsnack,
    varför pratar du inte med dig själv vid köksbordet som alla andra tossingar gör?Smile

Så du menar att texten från DN var felaktig?

Hur är det då med texten från DIN EGEN länk som Foliet redan presenterat?

Den allmänna meningen strax före kraschen var att fastigheter av "god kvalitet" (det vill säga i bra lägen i storstäder) skulle klara prisfallet bäst medan landsortsfastigheter beräknades få mest stryk. Detta antagande visade sig dock felaktigt då prisfallet på kommersiella fastigheter i Stockholm blev runt 70–80 % medan landsortsfastigheterna föll mindre än hälften. Villor och bostadsrätter påverkades av prisfallet, i vissa fall tappade de nästan lika mycket som kommersiella fastigheter

Vad fan är det som du inte BEGRIPER????? Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 20:35

" så du menar....."

Jag menar vad jag skrivit och dina forsatta idiotier om vad jag vet tycker och menar bara bevisar att du är en pajas som borde fortsätta diskussionen med ditt vrickade själv vid köksbordet, du diskuterar mest med dig själv fattar du inte det.

Jag, och inte du heller, har tidigare diskuterat kommersiella fastigheter,
    diskussion som du var helt förvirrad i, handlade om villor och hur man skulle förhålla sig till ränta och amortering, du ordbajsade om dina låtsaskompisar och kryddada med att du hade ekonomiutbildning, rena pajaserietna ingat annat.

Jag begripet allt,du är en ordbajsare som inte ens har koll på vad du själv tror dig begripa.

Följande gäller fortfarande för normalfallet, genomsnittslåntagaren,
    amortera inte , använd pengarna till sparande i fonder eller aktier ex. istället.
    Dina utläggningar är totalt irrelevanta, diskuterar man vad som är bäst måste man utgå från normalitet, inga extremfall.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-15, 20:38

RedMentalCase skrev:

Principen tycktes vara

Vad ni än gör, ring Tarotkortslinjen 0771....  INNAN ni tar ett  råd från DD angående bostadspriser och låneräntor.   Vem vet , bakom Tarotlinjen döljer sig kanske nån som hävdar att de har ekonomiutbildning....... Gapskratt.
    När skall du inse att du är överbevisad? Twisted Evil

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/stockholmsvillor-svarast-att-salja
    Noteras bör att detta skrevs i början på hösten och prisfallet blev (naturligt nog) högre på senhösten och sedan ÄNNU VÄRRE 1993. Det finner du fakta för på DIN EGEN länk.

FRÅGOR PÅ DETTA???

Den kände bloggaren cornucopia beskriver själv hur hans bostadsrätt tappade i värde.

Vid bostadskraschen 1991 och framåt föll bostadsrätter avsevärt mer procentuellt än villor. Min egen lägenhet gick för 600 000:- i slutet av 1980-talet, jag köpte den för 325 000:- 1992 och sålde 1997 för 180 000:-. Det är en nedgång på 70% från toppen. Det där var 1km från Kungsportsavenyn i Göteborg. (Idag kostar lägenheten 1 300 000:- baserat på kvadratmeterpris för andra objekt i samma förening, en prisökning på 622%)

Han (precis som jag) passade på att köpa efter den stora kraschen men min kostade förvisso 450 tusen 1992 och var nere i 250 tusen några år senare. Detta berörde inte mig då banken inte krävde in lånet på 400 tusen. När jag istället sålde 2005 och köpte hus så fick jag ut 1,2 miljoner. En nätt vinst på 750 tusen vilket gjorde att jag hade fått betalt för att bo där.

Diskussionen började med att jag spekulerade i att vår nya regering kanske skulle minska räntaavdraget och att det därför kan kännas tryggt att binda vid en låg ränta eller ännu hellre amortera. Nu blev jag omgående idiotförklarad pga detta förslag av nån jävla clown.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 20:47

LOL

Du är ju en idiot på riktigt, hur ska du kunna överbevisa mig i nåt jag aldrig påstått, du tycks fortsätta diskussion vid ditt eget köksbord med ditt pajas alterego. Men vad ska man förvänta sig från en som anser att ens skrattretande tramserier anses som sant såvida ingen överbevisar det, och när det görs inte accepterar det.

I diskussionen som startade sa du att det vore tryggt att binda ränta eller amortera, ett råd som är fel för normalfallet, påstod jag, och all erfarenhet och all fakta säger att jag har rätt.
    Amortera inte om du har rimlig skuld vilket gäller ca 90% av låntagarna.
    Ditt pajasråd tycks vara att man ska utgå från folk som dina låtsaskompisar, jag ser ingen annan förklaring  på din mundiaree om dina låtsaskompisar med 5 miljonersvillan.

Senast ändrad av RedMentalCase den 2015-01-15, 20:49, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-15, 20:49

RedMentalCase skrev:"  så du menar....."    

Jag menar vad jag skrivit och dina forsatta idiotier om vad jag vet tycker och menar bara bevisar att du är en pajas som borde fortsätta diskussionen med ditt vrickade själv vid köksbordet, du diskuterar mest  med dig själv fattar du inte det.

Jag, och inte du heller, har tidigare diskuterat kommersiella fastigheter,
    diskussion som du var helt förvirrad i, handlade om villor och hur man skulle förhålla sig till  ränta och amortering,  du ordbajsade om dina låtsaskompisar och kryddada med att du hade ekonomiutbildning, rena pajaserietna ingat annat.
    Missade du verkligen sista meningen ovan???
    Villor och bostadsrätter påverkades av prisfallet, i vissa fall tappade de nästan lika mycket som kommersiella fastigheter
    Fortfarande problem med svenska språket?
    RedMentalCase skrev:Jag begripet allt,du är en ordbajsare som inte ens har koll på vad du själv tror dig begripa.

Följande gäller fortfarande för normalfallet, genomsnittslåntagaren,  amortera inte , använd pengarna till sparande i fonder eller aktier ex. istället.
    Dina utläggningar är totalt irrelevanta, diskuterar man vad som är bäst måste man utgå från normalitet, inga extremfall.
    Jag föreslår att du läser tråden en gång till.  Det framgår väldigt TYDLIGT att jag håller med dig om vad som NORMALT lönar sig men varnar även för vad som KAN hända om man har otur.

Hade du inte varit så jävla kåt på att slå ned på ALLT som jag skriver så hade du inte blivit tvingad att göra bort dig så mycket.  Wink

Är du född på 70- eller 80-talet eftersom du verkar ha ett så sjukligt högt förtroende för aktier och fonder?  Laughing
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-15, 21:09

Språket är inget problem för mig, problemet är dina fantasier om prisfallen, fortsätt du den diskussionen med dig själv du.
    Nu tycks ni DD are ( fniss)  anse att vissa är en definition av genomsnitt, att ge råd utifrån vad som hänt med vissa är ju råkorkat.

Jag slog bara ner på 2 saker, dina korkade råd om att binda lån och amortering.

Jag noterar dessutom att du backar ungefär 10 mil när du nu påstår att du  visst anser att investera sina pengar är bättre än att amortera, hur ska du ha det ? vilket är  ekonomens  . fniss.   råd, anser du att normalfallet ska amortera eller inte?

Förtroendet för aktier och fonder är statistiskt, slå det om du kan med dina skrönor om hönshjärnor med huslån.Smile

Jag är naturligtvis inte ensam om att förordra att inte amortera, snarare så är det att råden om att amortera kommer från förnumstiga dumskallar och innehåller inte sällan moraliska aspekter typ,
    Den som är satt i skuld är inte fri,        Har man tagit lån ska man betala tillbaka...
    Och roligast,   Att amortera är att spara.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-16, 03:06

RedMentalCase skrev:Språket är inget problem för mig, problemet är dina fantasier om prisfallen, fortsätt du den diskussionen med dig själv du.
    Nu tycks ni DD are ( fniss)  anse att vissa är en definition av genomsnitt, att ge råd utifrån vad som hänt med vissa är ju råkorkat.

Nja, nu spekulerade jag i inflation vilket på sikt får räntorna att stiga.  Det var därför som jag skrev "Kanske börjar bli dags att binda lånen alltså? varpå du genast påstod att det var idiotiskt.  Det var alltså inget råd utan en reflektion samtidigt som jag berättade att JAG hittills gjort precis det du föreslår. Framtiden kan dock förändras vilket historien visat oss och som exempel på det berättade jag om en bekants föräldrar och deras "otur" att sitta med 2 dyra och högt belånade hus när ballongen sprack senast.  Wink

Du fortsätter att svamla om "Fantasier" när ALLA länkar bevisar att jag hade rätt (även din egen länk som skriver att 70-80% i prisfall ÄVEN gällde PRIVATA villor). Att du är för korkad för att ta åt dig fakta är dock DITT problem.  Tror inte att nån annan som läser denna tråd har samma problem (om vi undantar din "kusin").  Wink
    RedMentalCase skrev:Jag noterar dessutom att du backar ungefär 10 mil när du nu påstår att du  visst anser att investera sina pengar är bättre än att amortera, hur ska du ha det ? vilket är  ekonomens  . fniss.   råd, anser du att normalfallet ska amortera eller inte?
    Återigen så tycks du ha missat att läsa tråden.   Laughing
    Vad som är bäst hänger naturligtvis på vad som händer i framtiden. Om börsen rasar så brukar inte aktieinvesteringar vara den bästa affären man gjort och de flesta har ju redan FÖRLORAT pengar på sina pensionsfonder eftersom de lät dina "pundhuvuden" på banken sköta investeringarna istället för en apa som kastar pil.  Wink

Visst, jag sparar också pengar i aktier men dessa väljer jag själv.

Sen är det också väldigt viktigt inför valet att amortera eller investera huruvida räntan är på väg upp eller ned och hur stora marginaler som man själv har.
    Skillnaden mellan att investera i aktier eller i hus är väl att det är lättare att belåna huset samtidigt som man kan bo i det.
    Skulle du rekommendera någon att låna 2 miljoner för att investera i aktier?  Det är väl säkra pengar?
    Skulle du även rekommendera dem att belåna även värdeökningen på dessa aktier?  Det är ju så folk gjorde med fastigheter på 80-talet och gigantiska fastighetsimperium växte upp som svampar.  Att tusentals gick i konkurs verkar du ändå förneka och så beskyller du MIG för att fantisera?   Laughing
    RedMentalCase skrev:Förtroendet för aktier och fonder är statistiskt, slå det om du kan med dina skrönor om hönshjärnor med huslån.Smile
    bounce  bounce  bounce  bounce  bounce
    I rest my case!   Laughing
    RedMentalCase skrev:Jag är naturligtvis inte ensam om att förordra att inte amortera, snarare så är det att råden om att amortera kommer från förnumstiga dumskallar och innehåller inte sällan moraliska aspekter typ,
    Den som är satt i skuld är inte fri,        Har man tagit lån ska man betala tillbaka...
    Du syftar förstås på Finansinspektionen?
    Beskedet om att öka amorteringstakten kom efter ett möte i Stabiliseringsrådet, ett samarbetsorgan för finansdepartementet, Riksbanken, Finansinspektionen och Riksgäldskontoret.

Själv förespråkar jag att man istället har en buffert då pengarna kan behövas till något viktigt och amorterade pengar kan vara svåra att låna på nytt när man som mest behöver dem. Är man som jag ungkarl så kan det vara bättre med pengar att röra sig med än ett amorterat hus på ålderns höst.  Wink
    Hus går förvisso normalt att sälja om behovet skulle uppstå.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-16, 04:11

En liten film på berra som följer vår debatt.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-01-20, 16:01

DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Språket är inget problem för mig, problemet är dina fantasier om prisfallen, fortsätt du den diskussionen med dig själv du.

Nja, nu spekulerade jag i inflation vilket på sikt får räntorna att stiga.  Det var därför som jag skrev "Kanske börjar bli dags att binda lånen alltså? varpå du genast påstod att det var idiotiskt.  Det var alltså inget råd utan en reflektion samtidigt som jag berättade att JAG hittills gjort precis det du föreslår. Framtiden kan dock förändras vilket historien visat oss och som exempel på det berättade jag om en bekants föräldrar och deras "otur" att sitta med 2 dyra och högt belånade hus när ballongen sprack senast.  Wink

Du fortsätter att svamla om "Fantasier" när ALLA länkar bevisar att jag hade rätt (även din egen länk som skriver att 70-80% i prisfall ÄVEN gällde PRIVATA villor). Att du är för korkad för att ta åt dig fakta är dock DITT problem.  Tror inte att nån annan som läser denna tråd har samma problem (om vi undantar din "kusin").  Wink
    RedMentalCase skrev:Jag noterar dessutom att du backar ungefär 10 mil när du nu påstår att du  visst anser att investera sina pengar är bättre än att amortera, hur ska du ha det ? vilket är  ekonomens  . fniss.   råd, anser du att normalfallet ska amortera eller inte?
    Återigen så tycks du ha missat att läsa tråden.   Laughing
    Vad som är bäst hänger naturligtvis på vad som händer i framtiden. Om börsen rasar så brukar inte aktieinvesteringar vara den bästa affären man gjort och de flesta har ju redan FÖRLORAT pengar på sina pensionsfonder eftersom de lät dina "pundhuvuden" på banken sköta investeringarna istället för en apa som kastar pil.  Wink

Visst, jag sparar också pengar i aktier men dessa väljer jag själv.

Sen är det också väldigt viktigt inför valet att amortera eller investera huruvida räntan är på väg upp eller ned och hur stora marginaler som man själv har.
    Skillnaden mellan att investera i aktier eller i hus är väl att det är lättare att belåna huset samtidigt som man kan bo i det.
    Skulle du rekommendera någon att låna 2 miljoner för att investera i aktier?  Det är väl säkra pengar?
    Skulle du även rekommendera dem att belåna även värdeökningen på dessa aktier?  Det är ju så folk gjorde med fastigheter på 80-talet och gigantiska fastighetsimperium växte upp som svampar.  Att tusentals gick i konkurs verkar du ändå förneka och så beskyller du MIG för att fantisera?   Laughing
    RedMentalCase skrev:Förtroendet för aktier och fonder är statistiskt, slå det om du kan med dina skrönor om hönshjärnor med huslån.Smile
    bounce  bounce  bounce  bounce  bounce
    I rest my case!   Laughing
    RedMentalCase skrev:Jag är naturligtvis inte ensam om att förordra att inte amortera, snarare så är det att råden om att amortera kommer från förnumstiga dumskallar och innehåller inte sällan moraliska aspekter typ,
    Du syftar förstås på Finansinspektionen?
    Beskedet om att öka amorteringstakten kom efter ett möte i Stabiliseringsrådet, ett samarbetsorgan för finansdepartementet, Riksbanken, Finansinspektionen och Riksgäldskontoret.

Själv förespråkar jag att man istället har en buffert då pengarna kan behövas till något viktigt och amorterade pengar kan vara svåra att låna på nytt när man som mest behöver dem. Är man som jag ungkarl så kan det vara bättre med pengar att röra sig med än ett amorterat hus på ålderns höst.  Wink
    Hus går förvisso normalt att sälja om behovet skulle uppstå.

Du säger att du " rest my case.."  Bra, då har du kanske fattat att dina sagor om dina urblåsta kompisar med lustjakter och dina fantasier om värdeminskning och konkurs???  ( vi diskuterade villor, inte fastighetsbolag) inte har i en debatt att göra, utan man måste titta på fakta och statistik.  Eller du är ironisk och fortsätter vara dumstruten, ja nån måste ju vara det.Smile    Du lyckas ganska bra med det, nästan i folieklass.

Ingen länk bevisar att du har rätt, mer än inför sig själv och ditt svammlande, du väljer ut särfall och det abnorma. Prisfallet var 20% över 2 år, kan du inte ens erkänna verkligheten? är du foliets oäkta bror?Smile Du framstår. som dum om du inte ens vill veta verkligheten.
    Kan du inte ens läsa?

Om man tillhör normalfallet ska man inte amortera, om man inte gått på de moraliska aspekterna angående lån.
    Jag rekommenderar att hålla lånen på 75% , använd de pengar som "blir över" till diverse sparande, amortera inte, normalfallet alltså, dina desperata försöka att tillskriva mig grejer är patetiskt, men det är klart, har man en villa som är obelånad rekommenderar jag att låna upp till 75% och investera i nåt sparande.

Jag har ännu inte nämt det allra roligaste och löjeväckande du kläckt ur dig i denna debatt, en av tiotals grejer.
    Du sa typ, " .Jo, statisktiskt sett så kommer det över tid normalt att löna sig med rörlig ränta om man har obegränsat med ekonomiska resurser..."

Obegränsade ekonomiska resurser????  Men käre ekonomiutbildade ( fniss) DD, om man har det behöver man ju knappast låna till nåt  eller bekymra sig om fast eller rörlig ränta.

Jag tror vi avslutar med det uttalandet som faktiskt är i folieklassen.  Grattis!
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-21, 02:19

RedMentalCase skrev:Du säger att du " rest my case.."  Bra, då har du kanske fattat att dina sagor om dina urblåsta kompisar med lustjakter och dina fantasier om värdeminskning och konkurs??? ( vi diskuterade villor, inte fastighetsbolag) inte har i en debatt att göra, utan man måste titta på fakta och statistik.  
    Kommentaren hänvisade till ditt enfaldiga påstående om att förtroendet för aktier och värdepapper var statiskt.   bounce  bounce  bounce  bounce  bounce
    Trodde ärligt inte att man skulle få se ett så korkat påstående från en vuxen person?   Laughing
    Så du har helt missat de stora svängningarna som vi ständigt har på aktiemarknaden?
    Förtroendet för aktier är till stor del kopplat till den internationella ekonomiska konjunkturen men variationerna är väldigt stora.  Just nu står väl knappast Rysslands-fonderna på topp, men för 10 år sedan så var förtroendet för dem kompakt.

När Ratos introducerades på börsen så köpte jag ett gäng aktier.  Under de 9 år som jag ägde dem så 10-dubblades värdet. Jag sålde dem då jag behövde pengar för att anskaffa en lastbil till min verksamhet och inte hade sådana inkomster i bolaget att jag skulle få ta ett lån.
    Gråter inte för det idag då värdet på den fonden har sjunkit med 60% sen dess. Fast förtroendet är ju "statiskt" givetvis.  Wink

Mina påståenden om värdesänkningen på huset i Stocksund baserades på FAKTA och inte som ditt snack om nåt ointressant snitt för hela riket.  Det är helt otroliga skillnader i värdeutvecklingen mellan olika områden. Är du verkligen inte medveten om detta?

Mellan 1988 - 2009 så har värdet på snittvillan i Norsjö kommun (i Västerbottens län) backat med 1 procent och under samma tid så har värdeökningen i Solna (strax utanför Stockholm) varit på 373 procent. I Skånska Lomma så var värdeökningen under samma period på 418 procent fast ändå så kostar genomsnittsvillan i Solna dubbelt så mycket som motsvarande skjul i Lomma.
    Allt handlar alltså inte om procent min vän.  Wink
    RedMentalCase skrev:Eller du är ironisk och fortsätter vara dumstruten, ja nån måste ju vara det.Smile  

Är detta förklaringen att du återkommer i denna tråd som nån retarderad Energizer Bunny?  Venezuela vädjar till Kina  - Sida 3 Bunny
    Ja, nu är jag "ironisk". Wink
    RedMentalCase skrev:Ingen länk bevisar att du har rätt, mer än inför sig själv och ditt svammlande, du väljer ut särfall och det abnorma.
    Inte, så du menar att mäklarna i Bromma som talade om en prisnedgång på 40% på DN-länken bara ljög menar du?
    RedMentalCase skrev:Prisfallet var 20% över 2 år, kan du inte ens erkänna verkligheten? är du foliets oäkta bror?Smile   Du framstår. som dum om du inte ens vill veta verkligheten.
    VEM har påstått att det GENOMSNITTLIGA prisfallet inte var 20%?
    Inte jag åtminstone så vad svamlar du om?
    Det jag skrev var:  Jo, statisktiskt sett så kommer det över tid normalt att löna sig med rörlig ränta om man har obegränsat med ekonomiska resurser.
    Har man INTE det så kan dock rörlig ränta sluta med katastrof.

För att beskriva vad jag menade så tog jag upp exemplet där en bekants föräldrar drabbades av att ha lån på bortåt 10 miljoner med rörlig ränta.  Ingenstans skrev jag att de utgjorde något "SNITT" av landets befolkning.

Han hade blivit erbjuden 9,8 miljoner för villan men vägrade sälja då han trodde att han skulle få 14 miljoner.
    Några år senare gick den för 3,8 miljoner på exekutiv auktion. I annons-länken såg du att kanske 20% av fastigheten har ett utropspris på drygt 7 miljoner.
    Jo, och på din länk som du nu UPPREPADE gånger har postat så står ORDAGRANT:  prisfallet på kommersiella fastigheter i Stockholm blev runt 70–80 % medan landsortsfastigheterna föll mindre än hälften. Villor och bostadsrätter påverkades av prisfallet, i vissa fall tappade de nästan lika mycket som kommersiella fastigheter
    De 50% som jag nämnde i mitt exempel är väl nästan lika mycket som 70–80 %, eller?
    Vem är det egentligen som inte kan läsa?   bounce  bounce  bounce  bounce  bounce
    Jag påstod aldrig att priserna i Stockholm utgör "snittet" i landet. Tror inte att priserna i "Norsjö kommun (i Västerbottens län)" föll ens 20% (om några alls) så självklart jämnar det ut sig över hela landet. Men vad hjälper det villaägarna i Stockholm? Rolling Eyes

Att svenska banker gjorde en förlust på 179 miljarder under denna period är enligt dig också bara fantasier?  Och de är ju inga "Pundhuvuden", eller vad var det du skrev på sidan 1?   Twisted Evil
    Fattade inte bankerna att man måste ha finanser så att man klarar "åtminstone ett par års sikt"?   Laughing

Skillnaden mellan dig och en energizer bunny är väl att det inte hoppar lika många grodor ur munnen på en sådan?  Rolling Eyes
    RedMentalCase skrev:Om man tillhör normalfallet ska man inte amortera, om man inte gått på de moraliska aspekterna angående lån.
    Jag rekommenderar att hålla lånen på 75% , använd de pengar som "blir över" till diverse sparande, amortera inte, normalfallet alltså, dina desperata försöka att tillskriva mig grejer är patetiskt, men det är klart, har man en villa som är obelånad rekommenderar jag att låna upp till 75% och investera i nåt sparande.
    Har NÅGON sagt emot dig gällande detta?
    NORMALT sett så är det precis så de flesta (inklusive undertecknad) gör (vilket jag redan upplyst om!) så vad är problemet med att jag påpekar att det inte är ett RISKFRITT förfarande?
    NORMALT sett så är de som väljer rörlig ränta MEDVETNA om att de tar en risk. De vet samtidigt att det i de flesta fall lönar sig. Åtminstone om man går enligt statistiken. Världsutvecklingen går dock inte enligt någon statistik även om vissa inbillar sig detta.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med den "moraliska aspekten"?
    Inbillar du dig verkligen att långivarna VILL att vi skall amortera på lånen?   cyclops  cyclops  cyclops
    Du har aldrig frågat dig VARFÖR de inte vill att man minskar sina skulder?
    Finansbolagen gör vad som helst för att få kunder att LÅNA pengar och betala inköp på internet mot faktura eller ännu hellre med ett konto hos dem.  Vem som förlorar på detta?  Tja, enligt dig så lönar det väl sig ALLTID att låna, eller?   Twisted Evil

Skillnaden mot bostadslån?  Tja, förmodligen räntesatsen och de extra "små" avgifterna som de lägger till.
    Men storleken på räntan har väl ingen betydelse, eller hur var det nu?
    RedMentalCase skrev:Jag har ännu inte nämt det allra roligaste och löjeväckande du kläckt ur dig i denna debatt, en av tiotals grejer.
    Du sa typ, " .Jo, statisktiskt sett så kommer det över tid normalt att löna sig med rörlig ränta om man har obegränsat med ekonomiska resurser..."

Obegränsade ekonomiska resurser????  Men käre ekonomiutbildade ( fniss) DD, om man har det behöver man ju knappast låna till nåt  eller bekymra sig om fast eller rörlig ränta.
    Nej, man bekymrar sig säkert inte så mycket men de flesta med obegränsade ekonomiska resurser har förmodligen inte sina pengar i ett kassavalv likt Joakim von Anka utan troligen det mesta investerat och placerat på olika sätt.
    Har de dessutom gjort BRA investeringar så får de ränteintäkter som de tvingas betala till skatteverket.
    Om de då köper ett slott som kanske SJUNKER i värde med nån futtig procent per år och lånar hela inköpskostnaden så får de ränteKOSTNADER som de därför kan KVITTA mot sina ränteintäkter.  Det innebär för de som är rika att ränteutgifter aldrig blir en kostnad förräns räntekostnaderna överskrider ränteinkomsterna och DÅ får de ÄNDÅ dra av 30% av den överskjutande kostnaden.

En ekonom kan nog förklara för dig att en värdeförlust på slottet (1% av 100 miljoner) är lätt att leva med om man samtidigt slipper betala 2% av 100 miljoner i skatt. Om slottet inte sjunker i värde utan stiger så lönar det sig givetvis ÄNNU mera för dem att låna hela summan.

Alltså, om du skall försöka utge dig för att ha någon ekonomisk kunskap ÖVERHUVUDTAGET så får du inte komma med påståenden som får alla att betvivla just detta.  Att du sen beskriver någon som förklarar enkla fakta som "det allra roligaste och löjeväckande" du hört gör knappast saken MINDRE komisk. Twisted Evil
    RedMentalCase skrev:Jag tror vi avslutar med det uttalandet som faktiskt är i folieklassen.  Grattis!
    Grattis själv!

Ser faktiskt redan fram emot nya tokigheter ifrån dig.  Cool
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2015-01-21, 12:57

Vilket sammanträffande att dagens avsnitt av plånboken tar upp fastighetskrisen på 90-talet där en kvinna som fortfarande sitter med skuldsanering medverkar.
    I hennes fall var dock skulden en struntsumma vid jämförelse. De hade köpt ett hus för 1 100 000 och förlorat hälften (ja, inte 20%!) vid den exekutiva auktionen.

Du kanske borde ringa till P1 och berätta för dem att de sysslar med fantasier och lögner? Twisted Evil

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 03:13