Tidigare kulturminister, riksdagsledamot
Avdrag: 1 977 kronor. Har tillsammans med sambon haft städhjälp.
”Vi har haft det länge men sedan barnen blivit stora har det blivit mindre. Det innebär en lindring i vardagen."
Lars Johansson
Riksdagsledamot, talesperson i skattefrågor
Avdrag: 10 026 kronor. Utnyttjar pigavdraget tillsammans med hustrun Ingela Tuvegran. Städhjälp sedan 2004.
”Det har med familjesituationen att göra. Jag och min fru har pendlat.”
Du är vice ordförande i skatteutskottet. Kan du argumentera mot avdraget när du gör det själv?
– Ja, varför inte? Det är samma som med jobbskatteavdraget för de med höga inkomster, det vill jag också avskaffa.
Jan Eliasson
Tidigare utrikesminister, diplomat
Avdrag: 10 082 kronor. Köper städning tillsammans med sin fru Kerstin Eliasson. När Aftonbladet når honom har han precis varit ute och skottat snö.
”Jag vill inte sätta igång med en storstädning nu också. Då dricker jag hellre min kopp kaffe och läser Aftonbladet.”
Ylva Johansson
Tidigare vård- och äldreomsorgsminister, riksdagsledamot
Avdrag: 24 343 kronor. Var mycket kritisk mot reformen som minister. Köpte med maken, förre finansministern Erik Åsbrink (S), hushållstjänster för närmare 50 000 kronor.
”Det är en felprioritering att ge sådana som mig skatterabatt.”
Göran Persson
Tidigare statsminister, konsult
Avdrag: 56 365 kronor. Köpte tillsammans med hustrun Anitra Steen hushållstjänster för 112 784 kronor år 2008. Som statsminister var han kritisk.
”Vi behöver ha den här personalen i andra delar av samhällets vårdverksamhet, inte minst för de äldre och handikappade.” Sagt i en riksdagsdebatt 2005.
Bo Krogvig
Partiets valgeneral
Avdrag: 8 875 kronor. Gör avdrag för städning, trots att han egentligen är emot det.
”Man vore ju korkad om man inte utnyttjade ett avdrag när det finns.”
Han har inga moraliska betänkligheter mot privat städhjälp. Argumentet ”Vem städar hos städerskan” ger han inte mycket för.
Björn von Sydow
Tidigare talman, riksdagsledamot
Avdrag: 14 396 kronor. Har avdrag tillsammans med frun Madeleine von Sydow.
”Vi tycker att det är motiverat att ha det här. Vi har både RUT-avdrag och ROT-avdrag.”
Tycker du att det ska avskaffas?
– Jag följer partilinjen. Men det som finns lagligt kan även socialdemokrater använda lagligt.
Kjell-Olof Feldt
Tidigare finansminister
Avdrag: 18 267 kronor (tillsammans med Birgitta von Otter)
Allan Larsson
Tidigare finansminister
Avdrag: 25 000 kronor (tillsammans med Carina Fredén Larsson)
Ann Arleklo
Riksdagsledamot
Avdrag: 16 624 kronor (tillsammans med Ulf Arleklo)
Lars Stjernkvist
Kommunalråd, före detta partisekreterare
Avdrag: 10 547 kronor
Bosse Ringholm
Tidigare finansminister, riksdagsledamot
Avdrag: 1500 kronor (tillsammans med Kerstin Pehrsson)