Men jag svarade väl på din följdfråga?Dao skrev:DirtyDog skrev:Jo, men den som inte förstod att han här menade precis motsatsen borde väl ha diskvalificerat sig från vidare konversation?Dao skrev:Att generellt hävda att en viss folkgrupp brukar bete sig på ett specifikt nedvärderande sätt?
Är inte det själva GRUNDEN för rasism?
Är det förresten "ett specifikt nedvärderande sätt" att uppföra sig på om man kallar andra för rasister?
Skönt att vi fått detta klargjort åtminstone. Du tar dig Dao!
Det spelade liksom ingen som helst roll om hen "menade" det hen skrev eller inte, för min förljdfråga!
Om en svensk påstår att det är typiskt svenskar att anklaga andra för att vara rasister så är väl detta knappast ett rasistiskt uttalande?
Isåfall är det väl rasistiskt om han även påstår att det är typiskt svenskar att vara avundsjuka på de som har lyckats bättre här i livet?
Lika rasistiskt blir det väl om han påstår att det är typiskt svenskar att gnälla om att invandrare lever på bidrag?
Eller du kanske anser att det är värre om man anklagar nån för att vara rasist än att anklaga dem för att anklaga invandrare för att leva på bidrag.
Min fråga är alltså: Finns det NÅGOT man kan hävda om svenskar UTAN att anklagas för att vara rasist?
Jag tror inte att NÅGON här har förstått vad du menar med "hur som helst"?Dao skrev:Och ja - man skall inte slänga ur sig "rasister" eller andra stämplingar hur som helst. Det har jag tyckt hela tiden. Och har du inte begripit det borde diskvalificera sig från vidare konversation!
Är man rasist ifall man vill stoppa invandringen till Sverige?
Är man rasist ifall man SPECIFIKT vill stoppa invandring av muslimer eller nån annan specifierad religion?
Är alla som INTE bor i Sverige av en annan ras?
Är folk som tillhör en religion av en speciell ras?