Jag tycker att våld aldrig är bra metod att bekämpa någonting. Enda skälet det kan vara accepterat är i självförsvarssyfte, men även då väldigt destruktivt.Gandalf skrev:De agerar MOT fascismen. Men eftersom de använder lite väl våldsamma metoder, så är sisken stor att de en dag går över och blir fascistiska.
Demokratin begränsar sätten att slåss mot fascismen?eller? fysiskt våld? argumentation? motdemonstration? fungerar tydligen inte, tycker jag, min subjektiva åsikt.
Ignorera, kan kanske vara effektivt?
Varför motdemonstrera, låt Fascisterna marschera, ägna dom inte en endaste blick, tysta och ensamma får dom promenera fram med sina medeltida åsikter bakom pannbenen, leder till inga skriverier i nyhetsbladen där dom får uppmärksamhet, anser jag.
Fascism kan effektivast bekämpas genom demokratiska metoder, men mest av allt att skapa ett samhälle där så få orättvisor som möjligt existerar.
Tycker gott man kan göra motdemonstrationer, men inte mer just där. Det gäller att visa de fysiskt närvarande att de åsikter fascisterna står för inte står emotsagda.
Debatter på sådana här forum är ganska givande!