Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Infra
Dao
redalert
Secrist
formsvackan
RedCloud
10 posters

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-16, 17:59

    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  RedMentalCase 2013-11-16, 18:10

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    En fråga som du och roffan , ställer är både infantil och löjligt ledande. Passar er utmärkt alltså.
    Jag väljer den skola som jag anser bäst för mina barn, det är väl den omständigheten som får tokavänster att gå i spinn, frihet för individen. I mitt fall är de friskolor vi använt vida överlägsna de kommunala skitskolorna, de förtjänar sina löner, och vinster.

    Dessutom måste man återigen ifrågasätta din mentala status, du påstår att du själv använt 300.000? till skolgång av egna medel, du betalar alltså frivilligt till vad du anser fuskande skolföretag som skickar dina pengar till skatteparadis?

    Har du slutat slå din fru?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-16, 18:26

    RedMentalCase skrev:Dessutom måste man återigen ifrågasätta din mentala status, du påstår att du själv använt 300.000? till skolgång av egna medel, du betalar alltså frivilligt till vad du anser fuskande skolföretag som skickar dina pengar till skatteparadis?
    Nu är det inte jag utan min son som betalar ca: 300.000 per år, men det har ingen betydelse. Det som dock betyder något i sammanhanget är att inte en enda slant skjuts till från skattebetalare, vare sig i Sverige eller någon annanstans.

    Jag har inte talat om fuskande företag. Alla företag ska naturligtvis jobba med vinstmaximering som målsättning, utifrån de lagar som gäller. Det jag ifrågasätter är lagarna som tillåter att gemensamt inbetalade skatter ämnade för utbildning av våra barn hamnar på privata konton på Guernsey istället för i svenska klassrum.

    Nu är jag tack och lov inte ensam att ifrågasätta detta så jag förväntar mig en förändring av galenskapen.


    http://www.svt.se/nyheter/sverige/fp-vill-satta-stopp-for-riskkapitalbolag-i-skolan
    http://www.svt.se/nyheter/sverige/anders-borg-domer-ut-riskkapitalister-i-skolan
    http://rod.se/stopp-f%C3%B6r-riskkapitalist-i-skolan

    Du får naturligtvis fortsätta försvara dumheterna men du får nog då leka tokhöger för dig själv Very Happy
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Dao 2013-11-16, 19:12

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    Hoppas du får ett rakt och ärligt svar!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-16, 19:23

    Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    Hoppas du får ett rakt och ärligt svar!
    Menar du ett sådant där vanligt rakt och ärligt svar som forumhögern brukar komma med, att jag är en senil sektkommunist, du älskar Hamas, RC har förstört forumet och förhållandena var värre i de forna kommunistdiktaturerna ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Dao 2013-11-16, 19:26

    formsvackan skrev:
    Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    Hoppas du får ett rakt och ärligt svar!
    Menar du ett sådant där vanligt rakt och ärligt svar som forumhögern brukar komma med, att jag är en senil sektkommunist, du älskar Hamas, RC har förstört forumet och förhållandena var värre i de forna kommunistdiktaturerna ?
    Nej! Bara ett rakt och ärligt svar, UTAN dessa företeelser...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-16, 19:27

    Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Hade du nån fråga, din fjant och storljugare.
    Varför gör sig den skattefinansierade skolpengen bättre i skatteparadisen än i klassrummet ?
    Hoppas du får ett rakt och ärligt svar!
    Menar du ett sådant där vanligt rakt och ärligt svar som forumhögern brukar komma med, att jag är en senil sektkommunist, du älskar Hamas, RC har förstört forumet och förhållandena var värre i de forna kommunistdiktaturerna ?
    Nej! Bara ett rakt och ärligt svar, UTAN dessa företeelser...
    Då lär vi få vänta ........
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  ericTheDog 2013-11-16, 21:18

    Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  ericTheDog 2013-11-16, 21:21

    Om alla inklusive foliet betalade sin anvisade skatt istället för att hålla på och skattetrixa så skulle skolbarnen kunna få mer resurser.

    Det är det det handlar om. Ska pengarna gå till skolbarnen eller stanna hos den välbärgade foliet?

    Det är jävligt lätt att tycka att andra ska betala när man själv smiter.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  redalert 2013-11-17, 01:20

    Foliet är ju minst lika råkorkad som RC-svinet! affraid pig 
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 02:57

    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Kommunala skolor torde väl belasta kommunens budget, tror du annorlunda ?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Infra 2013-11-17, 03:09

    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
     
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  redalert 2013-11-17, 10:45

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
     
    Ja herrejävlar när man trodde att det inte gick att vara mer galen än foliet så kommer Infra! lol! lol! lol! 
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  RedMentalCase 2013-11-17, 14:08

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Dessutom måste man återigen ifrågasätta din mentala status, du påstår att du själv använt 300.000? till skolgång av egna medel, du betalar alltså frivilligt till vad du anser fuskande skolföretag som skickar dina pengar till skatteparadis?
    Nu är det inte jag utan min son som betalar ca: 300.000 per år, men det har ingen betydelse. Det som dock betyder något i sammanhanget är att inte en enda slant skjuts till från skattebetalare, vare sig i Sverige eller någon annanstans.

    Jag har inte talat om fuskande företag. Alla företag ska naturligtvis jobba med vinstmaximering som målsättning, utifrån de lagar som gäller. Det jag ifrågasätter är lagarna som tillåter att gemensamt inbetalade skatter ämnade för utbildning av våra barn hamnar på privata konton på Guernsey istället för i svenska klassrum.

    Nu är jag tack och lov inte ensam att ifrågasätta detta så jag förväntar mig en förändring av galenskapen.


    http://www.svt.se/nyheter/sverige/fp-vill-satta-stopp-for-riskkapitalbolag-i-skolan
    http://www.svt.se/nyheter/sverige/anders-borg-domer-ut-riskkapitalister-i-skolan
    http://rod.se/stopp-f%C3%B6r-riskkapitalist-i-skolan

    Du får naturligtvis fortsätta försvara dumheterna men du får nog då leka tokhöger för dig själv Very Happy
    Det kanske därför som vi valt att betala ca: 300.000 i årsavgift för mitt äldsta barnbarns skola

    Hur ska du ha det din storljugande jubelidiot?, är det vi eller din son??



    I övrigt måsta man konstatera at du är så råkorkad att man inte hinner med att läsa alla dina skrattretande påståenden och ljugerier, du är ett fall för läkarstudier.

    Och vad det gäller lagar, hur var det med din skatteplanering, följer den lagen och vad gör det dig till?, samma skrot och korn som dessa riskkapitalbolag, men miffona rc och infra hejar på dig. Vänster= retarderade fjån.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Infra 2013-11-17, 14:14

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Dessutom måste man återigen ifrågasätta din mentala status, du påstår att du själv använt 300.000? till skolgång av egna medel, du betalar alltså frivilligt till vad du anser fuskande skolföretag som skickar dina pengar till skatteparadis?
    Nu är det inte jag utan min son som betalar ca: 300.000 per år, men det har ingen betydelse. Det som dock betyder något i sammanhanget är att inte en enda slant skjuts till från skattebetalare, vare sig i Sverige eller någon annanstans.

    Jag har inte talat om fuskande företag. Alla företag ska naturligtvis jobba med vinstmaximering som målsättning, utifrån de lagar som gäller. Det jag ifrågasätter är lagarna som tillåter att gemensamt inbetalade skatter ämnade för utbildning av våra barn hamnar på privata konton på Guernsey istället för i svenska klassrum.

    Nu är jag tack och lov inte ensam att ifrågasätta detta så jag förväntar mig en förändring av galenskapen.


    http://www.svt.se/nyheter/sverige/fp-vill-satta-stopp-for-riskkapitalbolag-i-skolan
    http://www.svt.se/nyheter/sverige/anders-borg-domer-ut-riskkapitalister-i-skolan
    http://rod.se/stopp-f%C3%B6r-riskkapitalist-i-skolan

    Du får naturligtvis fortsätta försvara dumheterna men du får nog då leka tokhöger för dig själv Very Happy
    Det kanske därför som vi valt att betala ca: 300.000 i årsavgift för mitt äldsta barnbarns skola

    Hur ska du ha det din storljugande jubelidiot?, är det vi eller din son??



    I övrigt måsta man konstatera at du är så råkorkad att man inte hinner med att läsa alla dina skrattretande påståenden och ljugerier, du är ett fall för läkarstudier.

    Och vad det gäller lagar, hur var det med din skatteplanering, följer den lagen  och vad gör det dig till?, samma skrot och korn som dessa riskkapitalbolag, men miffona rc och infra hejar på dig.  Vänster= retarderade fjån.
    Nu ber du Svackan om ursäkt!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 15:26

    RedMentalCase skrev:Hur ska du ha det din storljugande jubelidiot?, är det vi eller din son??
    Pratar ni inte med varandra i din familj ?
    Att det finns en generation mellan mig och mina barnbarn kanske du har svårt att förstå.
    RedMentalCase skrev:Och vad det gäller lagar, hur var det med din skatteplanering
    Den är inget annat än en förbaskad fantasi från din och råttans sida.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 16:01

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  ericTheDog 2013-11-17, 19:03

    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.

    Jag är inte så intresserad av det bokföringstekniska. När det byggs en skola så lär det behöva lånas pengar till investeringen. Oavsett om skolan är kommunal eller privat.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 21:14

    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.
    Jag är inte så intresserad av det bokföringstekniska. När det byggs en skola så lär det behöva lånas pengar till investeringen. Oavsett om skolan är kommunal eller privat.
    Om du inte är intresserad av det bokföringstekniska skulle du kanske sluta ställa så korkade frågor.

    http://www.dagensarena.se/innehall/luftslottet-som-sprangdes/

    Luftslottet som sprängdes

    Frågetecknen hopar sig kring JB-Educations konkurs. Hur är det möjligt att lämna så stora skulder efter sig när förlustsiffrorna inte var värre? Kent Werne analyserar JB-affären.

    Två månader har passerat sedan JB Education gick i graven. Först talades det om nedläggning och försäljning av en rad skolor, men ett par veckor senare valde ägarna, det danska riskkapitalbolaget Axcel, att lämna in en konkursansökan.

    Kritiken har varit hård. Och frågetecknen kring JB-affären många.

    Innan konkursen avslöjade Dagens Arena att JB gjort en sammanlagd rörelsevinst på 228 miljoner 2009-2011, att vinsten varit 73 miljoner så sent som 2011, och att en kvarts miljard slussats från skolorna till moderbolaget JB Education i form av koncernbidrag. Att det uppenbarligen funnits reserver att ta av.

    Hur det sett ut under 2012 gick det bara att spekulera om. Antingen hade en respektingivande vinst vänts till katastrof på kort tid, eller så såg Axcel ofärdsår framför sig och valde att ”gå ur sitt engagemang” innan förlusterna blev för kännbara.

    När årsredovisningen släpptes i juli visade det sig att JB visserligen gått back förra året, men bara med 17 miljoner (EBITA). Och slår man ihop det med resultaten för 2009-2011 landade den samlade vinsten trots allt på över 200 miljoner.

    Kalkylen är inte oviktig. Det brukar nämligen heta att företag måste få göra vinst så att de kan bygga upp en buffert om tiderna skulle bli sämre.
    Så vad hade man gjort av vinsterna? Varför fanns det ingen buffert? Hur kunde det fattas en miljard i konkursboet?

    Det spekulerades i om Axcel hade plockat ut kapital ur koncernen, vilket de därefter förnekat på alla möjliga sätt, senast med stöd av revisionsfirman PwC.

    Har frågetecknen därmed rätats ut? Långt därifrån. För hur är det möjligt att lämna så stora skulder efter sig om nu förlustsiffrorna inte var värre?

    Låt oss titta in i årsredovisningsdjungeln.

    Innan Axcel köpte upp JB 2008, eller John Bauer Organization (JBO) som det hette då, tömde de dåvarande ägarna, Rune Tedfors med flera, koncernen på eget kapital genom rejäla vinstutdelningar. Dessutom hade de bildat ett nytt moderbolag 2006 och köpt skolbolagen av sig själva till högt uppskruvade priser – sammanlagt 450 miljoner kronor. Det hela finansierades med ett banklån på 250 miljoner, men också genom ett skuldebrev på 200 miljoner, ett ”lån” som skulle betalas av till Tedfors & co.

    Istället för att få kontanter i handen intecknades framtida vinster.

    Ytterligare ett bolag köptes 2007 för lånade pengar. Plötsligt hade en koncern som knappt haft några lån alls ett skuldberg på 512 miljoner. Samtidigt var det egna kapitalet obefintligt. Soliditeten negativ. Normalt sett borde det avskräcka investerare.

    Men inte Axcel. Varför då?

    De såg den svenska friskolemarknaden som en ”unik möjlighet”, som man sa. Höga vinstnivåer, små behov av reala investeringar. Allt finansierat med skattepengar.

    Och riskkapitalbolag är inte rädda för skulder. Deras affärsidé är belånade uppköp vilket multiplicerar avkastningen på det egna kapitalet – en så kallad hävstång.


    Om affären går i lås blir den strålande. En koncern köps upp, drivs i några år, värdet ökas genom effektiviseringar och expansion, sedan säljs den med vinst.

    Men det är också en risky business. Utrymmet för förluster är noll. Om vinsterna faller får man svårt med räntorna. Och utan vinster kan man inte växa.

    Ofta kan riskkapitalbolaget göra sin ”exit” och skåla i champagne. Då och då serveras det istället gravöl. I synnerhet hos banken som ser lånet evaporera, och hos det uppköpta företagets anställda och kunder – i JB:s fall lärarna och eleverna.

    Axcel köpte upp John Bauer-koncernen i oktober 2008, av räkenskaperna att döma för över en halv miljard kronor. Affären finansierades med en del fondkapital, men mest med banklån, där dotterbolagen pantsattes. Man lät också skulden på 200 miljoner till de förra ägarna ligga kvar.
    2009, året efter uppköpet, redovisas en räntebärande skuld på knappt 500 miljoner i koncernen. Man hade också fyllt på kapital genom en nyemission, drygt 200 miljoner.

    Sedan rullar vinsterna in. Man expanderar enligt planen genom att köpa upp mindre skolbolag. Omsättningen växer från 980 miljoner 2008 till 1,4 miljarder 2011.

    Samtidigt minskar det egna kapitalet och soliditeten sjunker. Främst på grund av stora goodwillnedskrivningar. Goodwill är övervärden (skillnaden mellan det verkliga värdet och priset man betalat) på uppköpta bolag och har inget med kostnaderna i verksamheten att göra, men redovisas ändå som en förlustpost i resultaträkningen. Därmed minskar också det egna kapitalet.

    2009 skriver man: ”Goodwill skrivs av över 10 år mot bakgrund av att denna hänförs till en förhållandevis konjukturokänslig verksamhet med uthålligt kassaflöde.”

    Men kassaflödet blir inte så uthålligt som man trott. 2012 faller omsättningen, och dessutom blir det rörelseförlust, inte mycket, men det räcker för att få den skuldtyngda friskolejätten i gungning.

    I den sista årsredovisningen råder krisstämning: man har ”brutit de finansiella nyckeltal (covenants) som finns i låneavtalet för de långfristiga skulderna till kreditinstitutet”, och den danska banken FIH hotar dra sig ur.

    Man är nu beroende av att ”låneavtalet som förhandlas i mars kommer på plats för att säkra fortsatt finansiering av koncernen”. Annars är det rökt.
    En rad skolor läggs ner, men man sitter ändå på fasta kostnader. Axcel tillför enligt PwC-rapporten 100 miljoner i kapital och lån i väntan på ”omfinansiering”, men förhandlingarna med banken går i stöpet.

    En realisation av dotterbolag planeras för att få in cash, men då rekryteringen av elever till höstterminen 2013 går dåligt ser man inget ljus i tunneln, och istället för att skjuta till mer kapital med risk att förlora pengarna väljer Axcel konkursen som utväg.

    Kvar lämnades ett vrak med en skuld på 1,2 miljarder kronor. Axcel uppger att de förlorat mer än 200 miljoner. Men största smällen tar den danska banken (309 miljoner), ett antal leverantörer (178 miljoner), och förstås staten som får betala lönegarantin för de uppsagda lärarna på 138 miljoner. 170 miljoner fanns också kvar av reversen till Rune Tedfors, vilket ingår i ”koncernskulder på 311 miljoner”.

    Hade det kunnat gå annorlunda? Hade JB-koncernen kunnat skötas bättre?

    Axcels svenska ansikte Vilhelm Sundström har hävdat att ”alla vinstmedel återinvesterats i verksamheten”. Det stämmer inte. I stället för att satsa på kvalitetsutveckling brände man det mesta på räntebetalningar (125 miljoner) och på att shoppa skolor i jakten på expansion (130 miljoner). Vinstmedlen flöt därmed ut till aktieägarna i de mindre skolföretag man köpte upp.

    JB-koncernen var ett luftslott som blåstes upp med stora lån, som byggdes för att realisera ägarnas drömmar om snabba cash. Ett luftslott som till slut sprängdes.

    Hur många fler luftslott finns det på friskolemarknaden? I vårdbranschen? Nära att sprängas?

    Kent Werne är frilansjournalist och har granskat vinsterna och riskkapitalbolagen i välfärden sedan 2010.





    Axcel, eller snarare ägarfonden Axcel III, skickade in 200 miljoner i eget kapital, och sedan ytterligare 40 miljoner i form av en nyemission 2012. Totalt alltså 240 miljoner. Vilket sannolikt gått förlorat, såtillvida inga dolda överföringar har skett.

    Detta är dock inte pengar som riskkapitalbolaget Axcel Partners förlorat. De som drabbas är de som satsat pengar i ägarfonden Axcel III, företrädesvis danska pensionsfonder.



    Smällen tar, förutom lärare och elever, skattebetalare och pensionärer.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  ericTheDog 2013-11-17, 21:19

    Vad är problemet?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Sniperace 2013-11-17, 21:22

    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.
    men nu har de ju varit så fiffiga i de olika kommunala bolagen, att de lånar ut pengar till varandra mot ränta, och så görs ränteavdrag för dessa.

    så kommunen lånar alltså ut egna skattepengar till den egna kommunens olika avdelningar sedan får de tillbaka skattepengar från statens inkomna skattepengar osv

    de är också så smarta att de HYR UT sina egna fastigheter mellan sina olika avdelningar för att slussa pengar på olika sätt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 21:22

    ericTheDog skrev:Vad är problemet?
    Att du i vanlig ordning inte begriper ett enda jävla dugg av de dumheter du häver ur dig.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  formsvackan 2013-11-17, 21:26

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.
    men nu har de ju varit så fiffiga i de olika kommunala bolagen, att de lånar ut pengar till varandra mot ränta, och så görs ränteavdrag för dessa.

    så kommunen lånar alltså ut egna skattepengar till den egna kommunens olika avdelningar sedan får de tillbaka skattepengar från statens inkomna skattepengar osv

    de är också så smarta att de HYR UT sina egna fastigheter mellan sina olika avdelningar för att slussa pengar på olika sätt.
    Man kan tycka vad man vill om detta .....

    Kom istället med ett exempel på en kommunal skola som på egen hand lånar pengar på den öppna marknaden.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Sniperace 2013-11-17, 21:27

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Så kommunala skolor betalar ingen ränta på sina lån? Foliet kanske kan tipsa vart de lånar sina pengar...
    Idiot! De har ju egen beskattningsrätt. Inskriven i grundlagarna.
    ".....svenska folkets rätt att sig själv beskatta".
    Jag begriper inte riktigt vad du menar, men kommunala skolor är en del av kommunens service och belastar alltså kommunens budget. Jag betvivlar å det starkaste att en kommunal skola skulle kunna låna pengar "på egen hand". Vad råttan, BH och RMC inbillar sig får de stå för själva.
    men nu har de ju varit så fiffiga i de olika kommunala bolagen, att de lånar ut pengar till varandra mot ränta, och så görs ränteavdrag för dessa.

    så kommunen lånar alltså ut egna skattepengar till den egna kommunens olika avdelningar sedan får de tillbaka skattepengar från statens inkomna skattepengar osv

    de är också så smarta att de HYR UT sina egna fastigheter mellan sina olika avdelningar för att slussa pengar på olika sätt.
    Man kan tycka vad man vill om detta .....

    Kom istället med ett exempel på en kommunal skola som på egen hand lånar pengar på den öppna marknaden.
    så det är bara räknesnurror på den öppna marknaden som är fel, inte likadana inom kommunen?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  ericTheDog 2013-11-17, 21:29

    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Vad är problemet?
    Att du i vanlig ordning inte begriper ett enda jävla dugg av de dumheter du häver ur dig.
    Oavsett vad jag begriper eller inte begriper så lär du inte kunna lösa problemet att ägarna av pensionsmedlen inte tycks bry sig ett skvatt om de usla investeringar som raderar deras kapital.

    Vad gäller elever och lärare så torde de fortsätta som vanligt på någon annan skola. Behovet av utbildning lär ju vara oförändrat.

    Sponsored content


    Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor - Sida 3 Empty Sv: Knyppelmyndigheten och 250 miljoner till räntor

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 02:09