Det heter skolplikt. Det innebär även att det är tvingande att barnen ska gå i skola.Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
då vet vi att Daoren INTE anser ett tvång att hoppa mot döden som värre än tvång att gå i skola
Givetvis finns det grader i olika tvång, men alla är lika fel för det!
+6
Sniperace
lazy
redalert
Secrist
Dao
Infra
10 posters
Slöjan - frihetssymbolen.
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 76
Sv: Slöjan - frihetssymbolen.
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 77
Jag har aldrig använt mig av källkritiken på det sättet du anklagar mig för. Men det hör till din debattmetod - att liksom hitta på saker om bl.a. mig.Secrist skrev:Stor eller liten kan ju alltid diskuteras. Mer än dig i vilket fall. Din definition av källkritik verkar vara att man ska förkasta all information som inte passar in på ens åsikter.
Det är när dina argument tryter, som du helst försöker gå in på att försöka provocera. Mestadels funkar inte detta. Men det är i praktiken omöjligt att från det fortsätta en konstruktiv debatt om ett ämne som du inte vill ska diskuteras.
Vilket förklarar både det ena och det andra om hur du fungerar.
Vad gäller källkritik har jag förklarat grunderna för dig ganska utförligt tidigare, och gett dig länkar. Jag läser gärna beskrivningar av andra vinklingar på de aktuella problemen än bara de som beskriver ståndpunkter som jag inte har.
Du väljer att inte läsa artiklar om det kommer från "fel" budbärare. Jag läser ganska ofta Timbros böcker, som jag läser Chomsky. Har läst mer avpixlat och NyaTider än vad jag läst Expo, och Proletären har jag ALDRIG läst.
Du tror att om man inte håller med det som sägs i en länk, att man då har "dålig källkritik", vilket ju liksom inte stämmer.
Men utan att ta del av meningsmotståndares argument, kan jag ju inte vara medveten om att jag tycker det jag faktiskt tycker!
Du borde testa detta, Secrist.
I all välmening!
- Inlägg 78
Skolplikt är inget skoltvång. Många har exempelvis hemundervisning idag.Secrist skrev:Det heter skolplikt. Det innebär även att det är tvingande att barnen ska gå i skola.Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
då vet vi att Daoren INTE anser ett tvång att hoppa mot döden som värre än tvång att gå i skola
Men Sveriges form av skolplikt är ganska fel, håller jag med om. I Danmark har man undervisningsplikt, istället för skolplikt.
Men tvång är det inte! Polisen kommer inte och hämtar dig om du inte går i skolan!
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 79
jasså, är det bara en rättighet, varför talas det då om SKOLPLIKT, varför hämtas då skolkande elever med tvångsåtgärder?Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
JO skolan är också ett tvång, ingen slipper denna för att denne inte vill.
men ok, vi tar ett annat exempel för att inte göra dig så upprörd.
Låt säga att familjen TVINGAR barnet att gå och lägga sig på kvällen, eller att äta sin mat är detta tvång då lika fel som att den andra familjen tvingar en flicka att hoppa från balkongen på sjätte våningen?
- Inlägg 80
Jodå, det sker om man inte fått tillstånd till hemundervisning.Dao skrev:Skolplikt är inget skoltvång. Många har exempelvis hemundervisning idag.Secrist skrev:Det heter skolplikt. Det innebär även att det är tvingande att barnen ska gå i skola.Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
Men Sveriges form av skolplikt är ganska fel, håller jag med om. I Danmark har man undervisningsplikt, istället för skolplikt.
Men tvång är det inte! Polisen kommer inte och hämtar dig om du inte går i skolan!
är du för att detta undantagslöst ska beviljas?
så jo Skolplikten ÄR ett bindande tvång, och föräldrar kan fällas i åtal för att de inte tvingar sitt barn till skolan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemundervisning#Sverige
och MÅNGA, det sägs att det är 239st är det MÅNGA relativt till det totala antalet elever?
http://www.hemundervisning.se/2013/01/kraftig-okning-av-antalet.html
märk väl att en majoritet av dessa är barn till invandrare, inte pursvenskar
Men som sagt, här kan du se att det även är ett tvång
- Inlägg 81
Öh, jo det gör dem. Även om det är extremt och samhället inte kunnat komma överens med föräldrarna.Dao skrev:Skolplikt är inget skoltvång. Många har exempelvis hemundervisning idag.Secrist skrev:Det heter skolplikt. Det innebär även att det är tvingande att barnen ska gå i skola.Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
- Inlägg 82
Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.Sniperace skrev:Jodå, det sker om man inte fått tillstånd till hemundervisning.Dao skrev:Skolplikt är inget skoltvång. Många har exempelvis hemundervisning idag.Secrist skrev:Det heter skolplikt. Det innebär även att det är tvingande att barnen ska gå i skola.Dao skrev:Skolan är ingen tvång, det är en rättighet!Sniperace skrev:Ok, då anser du alltså att tvånget att gå i skola är lika fel som tvånget för en muslimsk flicka att hoppa från balkongen när hennes klan kräver detta?
är du för att detta undantagslöst ska beviljas?
så jo Skolplikten ÄR ett bindande tvång, och föräldrar kan fällas i åtal för att de inte tvingar sitt barn till skolan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemundervisning#Sverige
och MÅNGA, det sägs att det är 239st är det MÅNGA relativt till det totala antalet elever?
http://www.hemundervisning.se/2013/01/kraftig-okning-av-antalet.html
märk väl att en majoritet av dessa är barn till invandrare, inte pursvenskar
Men som sagt, här kan du se att det även är ett tvång
- Inlägg 83
Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Skolan är en rättighet, inget tvång.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 84
Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
- Inlägg 85
Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
vad sker när barn vägrar gå till skola?
tror du i din enfald att detta accepteras?
- Inlägg 86
Det finns ingen som tvingar dem till skolan om de vägrar gå dit!Sniperace skrev:Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Testa!
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 87
Nej visst vet du!Dao skrev:Det finns ingen som tvingar dem till skolan om de vägrar gå dit!Sniperace skrev:Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Testa!
- Inlägg 88
Jag vet föräldrar som dömts i domstol för att de inte TVINGAT barnen till skola, tydligen är du inte ett dugg kunnig inom detta utan bara låtsas.Dao skrev:Det finns ingen som tvingar dem till skolan om de vägrar gå dit!Sniperace skrev:Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Testa!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/boter-for-brott-mot-skolplikten/
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/ogiltig-franvaro-dyr-historia-for-foraldrarna%283340389%29.gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bot-nyheter+%28BOT+Nyheter%29
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 89
[quote="Sniperace"]
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/ogiltig-franvaro-dyr-historia-for-foraldrarna%283340389%29.gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bot-nyheter+%28BOT+Nyheter%29[/quote
Dao har rätt. Man lirkar med barnet. Man tvingar det inte.
Jag vet föräldrar som dömts i domstol för att de inte TVINGAT barnen till skola, tydligen är du inte ett dugg kunnig inom detta utan bara låtsas.Dao skrev:Det finns ingen som tvingar dem till skolan om de vägrar gå dit!Sniperace skrev:Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Testa!
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/ogiltig-franvaro-dyr-historia-for-foraldrarna%283340389%29.gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bot-nyheter+%28BOT+Nyheter%29[/quote
- Inlägg 90
Att bara säga nej kommer inte att accepteras.Infra skrev:Sniperace skrev:Jag vet föräldrar som dömts i domstol för att de inte TVINGAT barnen till skola, tydligen är du inte ett dugg kunnig inom detta utan bara låtsas.Dao skrev:Det finns ingen som tvingar dem till skolan om de vägrar gå dit!Sniperace skrev:Så ingen tvingas gå i skola menar du?Dao skrev:Mest typiskt på "motargument" som inte återspeglar det jag skrivit!Secrist skrev:Ganska typiskt exempel på Daos svepande argument som sällan tål närmare granskning.
Testa!
- Inlägg 92
Jag kan sträcka mig så här långt: i Iran på den tid det begav sig
d v s efter Shahen så kom slöjtvång att införas i samband med att
Iran omvandlades till en islamsk stat.
Det är klart att detta sågs som ett tvång för stolta persiskor som
sedan lång tid vant sig av med bruket att bära slöja. Utbildade och
sekulära som många av dom var, fann dom sig aldrig tillrätta med
de nya propåer som utgick från maktens män.
I det fallet är det naturligtvis ett tvång. Det är också inom den
gruppen som det största motståndet mot slöjan finns. Det är synd
att denna relativt lilla grupp muslimska kvinnor baktalar bruket
att bära slöja. Det här är även en högljudd grupp som tar för sig.
Dock har de inget stöd hos sina stolta systrar i andra länder eller i
Väst där slöjan bärs som en tillhörighetsfetisch ofta i opposition mot
en intolerant omgivning. Den är också tecken på protest och egensinne
hos en samhällsgrupp som är innerligt medveten om Västs alla fördomar
och koloniala restbeteende samt allt det våld och fiendskap som Västvärlden
drabbat den muslimska världen så hårt även i närtid.
Försök att se slöjan som en protest mot nykolonialt våld, vet jag.
d v s efter Shahen så kom slöjtvång att införas i samband med att
Iran omvandlades till en islamsk stat.
Det är klart att detta sågs som ett tvång för stolta persiskor som
sedan lång tid vant sig av med bruket att bära slöja. Utbildade och
sekulära som många av dom var, fann dom sig aldrig tillrätta med
de nya propåer som utgick från maktens män.
I det fallet är det naturligtvis ett tvång. Det är också inom den
gruppen som det största motståndet mot slöjan finns. Det är synd
att denna relativt lilla grupp muslimska kvinnor baktalar bruket
att bära slöja. Det här är även en högljudd grupp som tar för sig.
Dock har de inget stöd hos sina stolta systrar i andra länder eller i
Väst där slöjan bärs som en tillhörighetsfetisch ofta i opposition mot
en intolerant omgivning. Den är också tecken på protest och egensinne
hos en samhällsgrupp som är innerligt medveten om Västs alla fördomar
och koloniala restbeteende samt allt det våld och fiendskap som Västvärlden
drabbat den muslimska världen så hårt även i närtid.
Försök att se slöjan som en protest mot nykolonialt våld, vet jag.
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 93
Vem vet, snart tycker väl den gamle sunkige rödmuppen infra att slavarnas bojor var frihetssymboler, burna av de stolta slavarna.
Var kommer såna dårar som infra ifrån?
- Inlägg 94
Dom skickas ned till Jorden för att bekämpa ondskaRedMentalCase skrev:Vem vet, snart tycker väl den gamle sunkige rödmuppen infra att slavarnas bojor var frihetssymboler, burna av de stolta slavarna.
i gestalt av dig och dina meningsfränder.
- Inlägg 95
Säger antisemiten och Talibankramaren.Infra skrev:Dom skickas ned till Jorden för att bekämpa ondskaRedMentalCase skrev:Vem vet, snart tycker väl den gamle sunkige rödmuppen infra att slavarnas bojor var frihetssymboler, burna av de stolta slavarna.
i gestalt av dig och dina meningsfränder.