vissa opinionsundersökningar torde väl vara beställda av någon partisk intressent ? eller ?
+5
Regndrottning
F.I.S.T
Sniperace
Infra
Sossar ee lata
9 posters
spännande.......Ser lovande ut inför 2014....
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
15% är ingenmajoritet, men definitivt en maktfaktor.
Om sd blir större än summan mp+v och samtidigt större än summan c+fp+kd...ja, då kommer det krävas ett stort ansvarstagande av de två stora partierna.
Det bästa vore självfallet om de seriösa partierna vågade ta tag i integrationsfrågan. Då skulle sd försvinna tillbaka under samma sten som de kom ifrån.
Om sd blir större än summan mp+v och samtidigt större än summan c+fp+kd...ja, då kommer det krävas ett stort ansvarstagande av de två stora partierna.
Det bästa vore självfallet om de seriösa partierna vågade ta tag i integrationsfrågan. Då skulle sd försvinna tillbaka under samma sten som de kom ifrån.
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
Svensk Opinion skriver ju t.ex. själva "Enskilda opinionsmätningar bör i allmänhet tolkas med försiktighet och i synnerhet webbaserade mätningar av United Minds och Sentios typ."Thetaxpayer skrev:Regndrottning skrev:Jag har aldrig sett att SD har fått 12-15% i någon seriös mätning. Inte i någon mätning, faktisk. 7-9% i verkligheten.F.I.S.T skrev:Sossar ee lata skrev:Absolut inte:D Jag är en trogen Moderat även om jag anser att de gått alldeles för mycket åt vänster!! Men ett resultat på 12-15% för SD bevisar att svensken är trött på vad som sker med vårt land....F.I.S.T skrev:Har du övergivit Alliansen för SD förresten ?
vad sker ? ...och är 12-15% en majoritet, eftersom du menar på att "svensken" skulle vara trött på något ?
Vilka undersökningar är enligt dig seriösa?
Det står lite analyser om SD's framgångar här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-gar-framat-i-stockholm_8452700.svd
M har historiskt tagit många röster från S pga t.ex. invandrings- och flykting-frågor och sen SD kom in i bilden så har dessa väljare hittat ett alternativ som passar dem bättre. Mer vänster men ändå rätt när det gäller deras viktigaste frågor.
Av den anledningen så är det främst dessa två partier som tappar väljare till SD. Klassiska moderater kommer nog aldrig att välja SD även om många föredrar dem före S.
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
"klassiska" av vilket parti som helst kommer nog aldrig välja nåt annat parti än sitt klassiskaDirtyDog skrev:Svensk Opinion skriver ju t.ex. själva "Enskilda opinionsmätningar bör i allmänhet tolkas med försiktighet och i synnerhet webbaserade mätningar av United Minds och Sentios typ."Thetaxpayer skrev:Regndrottning skrev:Jag har aldrig sett att SD har fått 12-15% i någon seriös mätning. Inte i någon mätning, faktisk. 7-9% i verkligheten.F.I.S.T skrev:Sossar ee lata skrev:Absolut inte:D Jag är en trogen Moderat även om jag anser att de gått alldeles för mycket åt vänster!! Men ett resultat på 12-15% för SD bevisar att svensken är trött på vad som sker med vårt land....F.I.S.T skrev:Har du övergivit Alliansen för SD förresten ?
vad sker ? ...och är 12-15% en majoritet, eftersom du menar på att "svensken" skulle vara trött på något ?
Vilka undersökningar är enligt dig seriösa?
Det står lite analyser om SD's framgångar här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-gar-framat-i-stockholm_8452700.svd
M har historiskt tagit många röster från S pga t.ex. invandrings- och flykting-frågor och sen SD kom in i bilden så har dessa väljare hittat ett alternativ som passar dem bättre. Mer vänster men ändå rätt när det gäller deras viktigaste frågor.
Av den anledningen så är det främst dessa två partier som tappar väljare till SD. Klassiska moderater kommer nog aldrig att välja SD även om många föredrar dem före S.