Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
ericTheDog
Infra
formsvackan
Vercingetorix
RedCloud
9 posters

    the rise and fall of JB......

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    the rise and fall of JB...... - Sida 2 Empty Sv: the rise and fall of JB......

    Inlägg  formsvackan 2013-08-16, 11:38

    DirtyDog skrev:Nu förlöjligar du dig själv med kommentaren att barn sällan betalar skatt. Vilken idiot som helst borde inse att föräldrar till barn som går i privat skola betalar precis lika mycket skatt som föräldrar till barn som går i kommunal skola.
    Somliga har många barn, andra har inga alls ..............

    Varför ska jag som pensionär utan barn dessutom betala en högre skatt än löntagare med flera barn i skolan ?
    DirtyDog skrev:Dock är det inte utlandet vi diskuterar nu.
    Det kanske vi skulle göra.

    Sverige skiljer sig markant från alla jämförbara länder när det gäller privatiseringen av skolsystemet. Norge till­åter inte att vinster från privatiserade skolor slinker ut från verksam­heten. Danmark tillåter inte vare sig aktiebolagsformen eller avtappning av vinster. Också i Finland är skolverksamhet i vinstsyfte förbjudet.

    Våra grannländers syn på saken är högst begriplig. Vinst i skola kan ­bara åstadkommas genom försämrad undervisning och besparingar, det vill säga på skolbarnens bekostnad. Och det blir särskilt förargligt när det är skattebetalarnas pengar som används till sämre undervisning för att göra riskkapitalister rikare.

    Det anser alltså politikerna, i stor enighet, i våra grannländer.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    the rise and fall of JB...... - Sida 2 Empty Sv: the rise and fall of JB......

    Inlägg  DirtyDog 2013-08-16, 21:22

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Nu förlöjligar du dig själv med kommentaren att barn sällan betalar skatt. Vilken idiot som helst borde inse att föräldrar till barn som går i privat skola betalar precis lika mycket skatt som föräldrar till barn som går i kommunal skola.
    Somliga har många barn, andra har inga alls ..............
    Självklart!  Jag har inga barn, men vad fan har detta med ovanstående att göra?  
    Anser du att jag inte borde betala skatt för framtida generationer alls?  Nej, det verkar som du önskar att min skatt ENDAST skall gå till de barn som går i en kommunal skola och alltså inte fördelas rättvis mellan barnen OAVSETT vilken skola deras föräldrar väljer.  Sen spelar det mindre roll för mig ifall den privata skolan går med vinst så länge som barnen får den utbildning som jag betalt för och att ALLA barn får SAMMA andel av det jag bidrar med.  Skall detta verkligen vara så jävla svårt att begripa?  Berätta hur du tänkte.
    formsvackan skrev:Varför ska jag som pensionär utan barn dessutom betala en högre skatt än löntagare med flera barn i skolan ?
    Så du anser att det är OK att betala högre skatt än löntagare UTAN barn i skolan alltså?  Vilket antal barn är du villig att betala skatt för?
    Du kanske skall glädjas åt att man planerar sänka skatten för pensionärer (som förvisso inte behöver pendla till jobb och äta ute på arbetstid och som får pensionärsrabatt lite här och där)?
    formsvackan skrev:Nedan ser du "prislistan" för den skola som ett av mina barnbarn går på.
    Du måste vara den första i historien som saknar barn men ändå har barnbarn? Har dina barn avlidit och är det därför barnbarnen går i skola i utlandet?  Kanske har du adopterat bort dina barn och behållit barnbarnen?  Berätta gärna, detta måste ju utredas! Shocked 
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Dock är det inte utlandet vi diskuterar nu.
    Det kanske vi skulle göra.

    Sverige skiljer sig markant från alla jämförbara länder när det gäller privatiseringen av skolsystemet. Norge till­åter inte att vinster från privatiserade skolor slinker ut från verksam­heten. Danmark tillåter inte vare sig aktiebolagsformen eller avtappning av vinster. Också i Finland är skolverksamhet i vinstsyfte förbjudet.
    Jag måste motvilligt erkänna att jag trots att jag är för vinster i skolan är emot att dessa kan föras ut från verksamheten även om det i praktiken kan vara svårt att kontrollera.  Det vettiga vore ifall vinsten fanns kvar i skolan och att finansiärer endast kan få tillbaka "ränta" på sin investering i form av en garanterad räntesats på summan de bidragit med.  Då kan en investering i utbildning vara en lönsam OCH trygg sådan dock utan möjlighet till några "klipp".
    formsvackan skrev:Våra grannländers syn på saken är högst begriplig. Vinst i skola kan ­bara åstadkommas genom försämrad undervisning och besparingar, det vill säga på skolbarnens bekostnad. Och det blir särskilt förargligt när det är skattebetalarnas pengar som används till sämre undervisning för att göra riskkapitalister rikare.

    Det anser alltså politikerna, i stor enighet, i våra grannländer.
    Nu vet jag inte vem idioten är som du citerar (varför annars kursiv text) men att påståendet är helt fel begriper alla som lärt sig att tänka logiskt.  Man kan göra otroliga besparingar bara på att effektivisera administrationen, rationalisera utbildningen och förbättra sin upphandling. Detta inser alla med intellekt och detta GYNNAR normalt eleverna, inte tvärtom. Det finns många fler möjligheter att minska verksamhetens omkostnader.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    the rise and fall of JB...... - Sida 2 Empty Sv: the rise and fall of JB......

    Inlägg  ericTheDog 2013-08-17, 00:13

    Foliet är en rödgrön fjant som genom avancerad skatteplanering skott sig på barnens bekostnad. Nu ojar sig samma folie över att behva betala rödgrön skatt på sin pension. Han som röstade för att denna högre skattesats skulle gälla alla. Foliet har inte ens föörstånd att skämmas.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    the rise and fall of JB...... - Sida 2 Empty Sv: the rise and fall of JB......

    Inlägg  redalert 2013-08-17, 10:41

    ericTheDog skrev:Foliet är en rödgrön fjant som genom avancerad skatteplanering skott sig på barnens bekostnad. Nu ojar sig samma folie över att behva betala rödgrön skatt på sin pension. Han som röstade för att denna högre skattesats skulle gälla alla. Foliet har inte ens föörstånd att skämmas.
    Fy fan vilken ogin apa hen är, foliet! Shocked

    Sponsored content


    the rise and fall of JB...... - Sida 2 Empty Sv: the rise and fall of JB......

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 22:30