Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Dao
F.I.S.T
Gandalf
Sniperace
RedMentalCase
lazy
redalert
ericTheDog
12 posters

Väldigt tyst från vänstermupparna...

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Väldigt tyst från vänstermupparna... Empty Väldigt tyst från vänstermupparna...

Inlägg  ericTheDog 2013-05-25, 19:59

Väldigt tyst från vänstermupparna...är de i Stockholm och kasar sten?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Väldigt tyst från vänstermupparna... Empty Sv: Väldigt tyst från vänstermupparna...

Inlägg  redalert 2013-05-26, 00:07

ericTheDog skrev:Väldigt tyst från vänstermupparna...är de i Stockholm och kasar sten?

Skulle inte förvåna mig annars tror jag bara att de idkar censur eller alternativt innerst inne förstår vilka losers de är i debatten! Laughing
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Väldigt tyst från vänstermupparna... Empty Sv: Väldigt tyst från vänstermupparna...

Inlägg  lazy 2013-05-26, 00:23

ericTheDog skrev:Väldigt tyst från vänstermupparna...är de i Stockholm och kasar sten?

Laughing
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-26, 11:20

Nåväl, nu klingar stenkastningen av. Det ryktas dessutom att polisen inte gör så jättemycket för att skydda "ungdomsgängen" när medborgargarden går till attack. Därmed tror jag MegaFånen förlorar makten över de unga stenkastarna.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-05-26, 11:55

Dumskallarna på vänsterkanten, alltifrån Löfven till mupparna här och på AFtonbladet försöker få det till nån slags politisk/social protest,
    allt tyder dock på att det handlar om lågbegåvade nyanlända som gillar våld.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-05-26, 12:00

JAg skulle inte bli förvånad om det är så att de gett upp och flytt fältet...
    Smile
    Gandalf
    Gandalf

Antal inlägg : 473

Väldigt tyst från vänstermupparna... Empty Vem är förvånad?

Inlägg  Gandalf 2013-05-26, 15:36

Terroristerna som inte fattar bättre än att vandalisera sin egen stadsdel, kan nu ha fått förstärkning av
    vänsteraktivister, den sk kravallvänstern som nu tror att den kommunistiska revolutionen äntligen startat?

Säkerhetspolisen hjälper sedan flera dagar till i utredningen av upploppen i Stockholmsområdet. Polisen
    misstänker att våldsamma aktivister på vänsterkanten deltar i kravallerna.

Vem är förvånad?

Tre olika slags individer ligger bakom upploppen, enligt polisen. Det är lokala ungdomar, kända kriminella samt
    ”en liten klick yrkesaktivister”.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polis-misstanker-yrkesaktivister_8207976.svd
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2013-05-26, 16:40

Sniperace skrev:JAg skulle inte bli förvånad om det är så att de gett upp och flytt fältet...
    Smile

Inte jag heller Rolling Eyes
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-26, 17:05

Gandalf skrev:Terroristerna som inte fattar bättre än att vandalisera sin egen stadsdel, kan nu ha fått förstärkning av
    vänsteraktivister, den sk kravallvänstern som nu tror att den kommunistiska revolutionen äntligen startat?

Säkerhetspolisen hjälper sedan flera dagar till i utredningen av upploppen i Stockholmsområdet. Polisen
    misstänker att våldsamma aktivister på vänsterkanten deltar i kravallerna.

Vem är förvånad?

Tre olika slags individer ligger bakom upploppen, enligt polisen. Det är lokala ungdomar, kända kriminella samt
    ”en liten klick yrkesaktivister”.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polis-misstanker-yrkesaktivister_8207976.svd

INGEN med förnuftet i behåll är ett dugg förvånad. Var finns megafånen när en stackars 18-åring åtalas för den mordbrand extremvänstern lurade honom att begå?

Nåväl, det verkar som fånens upplopp fått motsatt effekt mot vad de önskade. De som drabbats värst är våra invandrare. De som gynnats är sd. Förlorare är megafånen och andra vänstermuppar. De som försvarat mordbränder o.d framstår som fån.

Vem trodde att sd skulle få denna draghjälp ifrån extremvänstern?
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-05-26, 23:24

Känner inga "vänstermuppar", så det kan jag inte svara på!
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 00:22

Dao skrev:

Ingen förväntar sig ett svar från dig. Hur många stenar har du förresten kastat?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-05-27, 05:55

ericTheDog skrev:
    Dao skrev:

Ingen förväntar sig ett svar från dig. Hur många stenar har du förresten kastat?

Svar får du alltid, så snart du gör en vettig fråga!

Har kastat många stenar i mina dar! Och du?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 08:48

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:

Svar får du alltid, så snart du gör en vettig fråga!

Har kastat många stenar i mina dar! Och du?

Nej, inte speciellt många stenar kastade här inte, och aldrig någonsin mot en människa.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-05-27, 08:56

ericTheDog skrev:Nej, inte speciellt många stenar kastade här inte, och aldrig någonsin mot en människa.

Inte jag heller! Men det är alltid trevligt att "kasta smörgås" då och då...
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 09:19

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Nej, inte speciellt många stenar kastade här inte, och aldrig någonsin mot en människa.

Inte jag heller! Men det är alltid trevligt att "kasta smörgås" då och då...

Och vad tycker du om själva företeelsen? Är det någonsin en bra idé att kasta gatsten på en brandman som försöker hjälpa förortsborna att släcka en eld? Kan du rent av fördöma dylika aktioner? Eller försvarar du våldsverkarna genom att "förstå" dem?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-05-27, 09:21

ericTheDog skrev:Och vad tycker du om själva företeelsen? Är det någonsin en bra idé att kasta gatsten på en brandman som försöker hjälpa förortsborna att släcka en eld? Kan du rent av fördöma dylika aktioner? Eller försvarar du våldsverkarna genom att "förstå" dem?

Jag fördömde det i mitt allra första inlägg i ämnet, men det verkar ni inte bry er om...

Vad är din lösning för att undvika att sådant här händer framöver?

Varför är det fel att försöka förstå faktorerna bakom?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2013-05-27, 13:34

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Och vad tycker du om själva företeelsen? Är det någonsin en bra idé att kasta gatsten på en brandman som försöker hjälpa förortsborna att släcka en eld? Kan du rent av fördöma dylika aktioner? Eller försvarar du våldsverkarna genom att "förstå" dem?

Jag fördömde det i mitt allra första inlägg i ämnet, men det verkar ni inte bry er om...

Högern tycks tro att antingen föds man ond eller god, och att ondska bara florerar i samhällets ekonomiska bottenskikt. Du kommer aldrig kunna övertyga dem att det finns orsaker till vad som sker, och än mindre att VI samhällsmedborgare har ett indirekt ansvar till hur vårt samhälle ser ut.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-05-27, 14:10

F.I.S.T skrev:
    Högern tycks tro att antingen föds man ond eller god, och att ondska bara florerar i samhällets ekonomiska bottenskikt. Du kommer aldrig kunna övertyga dem att det finns orsaker till vad som sker, och än mindre att VI samhällsmedborgare har ett indirekt ansvar till hur vårt samhälle ser ut.

Individfundamentalism kallas det för!

Allt går att "förstå" enbart på individnivå.

Detta gäller alltid, utom när man pratar om "kommunism" eller "islam"! Smile
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-05-27, 14:33

Vad vill du vi ska göra? Ska vi stämma
    in i sjönsången till råkapitalismens lov?

scratch eller nynna med i folkhemmets reqviem?

Senast ändrad av Infra den 2013-05-27, 22:42, ändrad totalt 1 gång
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 20:10

Dao skrev:

Iom att du lägger över skulden på samhället så blir dina fördömanden attbetrakta som lögner.

I det öppna samhälle som jag förespråkar är det hart när omöjligt att hindra idioter att bete sig som idioter. Jag tycker polisen hanterat situationen föredömligt med minimalt med våld. Detta har tyvärr lett till att den enskilde drabbats, men alternativet att gå in hårt mot ungdomar hade varit sämre.

Eftersom polisen valde den passiva linjen och bara grep deallra värsta så framstår nu Megafånen som de våldsverkare de är. Det passar megafånen illa. De hade hoppats på krig mot polisen. Av den enkla anledningen avtar nu dumheterna från diverse megafånar de pantade.

Vidare har några kommuner visat vägen genom massiva nattvandringar som gjort att det helt lugnat ner sig på dessa håll. Detta helt utan att bruka våld. Megafånarna flydde med svansen mellan benen (i egen bil) när kommuninvånare sade åt dem att de inte var välkomna i deras kommun.

Skulle det eskalera och bli värre så kommer det dyka upp våldsamma medborgargarden som inte lägger fingrarna emellan.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 20:12

F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:

Dumheter. Hannes Vestberg - rikemansson - kunde 2001 ses kasta sten på en medvetslös polisman.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-05-27, 20:41

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/ilskan-i-fororten-ar-inte-bara-svensk

Ilskan i förorten är inte bara svensk

Den brittiska filosofen Nina Power följde upploppen i London 2011. Nu skriver hon exklusivt för DN Kultur om oron i Stockholm: ”Nationalismen hindrar oss från att se det stora perspektivet”.

Idén om nationen, som är så omhuldad av högern och av regeringar överallt, skapas också av medierna; alltid pigga på att oja sig över att det sociala kontraktet förstörs av illasinnade, ofta ”yttre” krafter.

Men av någon anledning verkar det mycket enklare för tidningar att förstå vad som händer någon annanstans, eller att åtminstone försöka förklara det: I fallet med Stockholmsupploppen har alltså brittiska tidningar – om de alls har rapporterat om dem – varit förvånansvärt sociologiska.

Dessa upplopp är direkta följder av polistrakasserier, ungdoms­arbetslöshet, rasism och ekonomisk ojämlikhet. De utlöstes som så ofta av en dödsskjutning från polisens sida, och de arga svar som följde – brinnande bilar, skador på egendom, en attack mot en polisstation – är en rationell reaktion både på dråpet och på hela den socioekonomiska situationen.

Trots sitt lite skamfilade rykte om en generös välfärd, hög levnadsstandard och tolerans, har Sverige nu gjort sällskap med andra europeiska länder – Frankrike och England – genom erfarenheten av upplopp i sina städer under det senaste decenniet.

Detta är storyn brittiska medier känner att de kan berätta om det som händer i Sverige. Lite beroende på den politiska övertygelsen, fokuserar man på den ena eller den andra av ”orsakerna”: dödandet av den 69-årige mannen, ungdomsarbetslöshet, bostadsbrist, den snabbt växande ekonomiska ojämlikheten (den snabbast växande ojämlikheten av alla OECD-ekonomier de senaste 25 åren, berättas det), problem som handlar om ”assimilering” eller ”integrationen” hos invandrare eller vardagligt polisvåld och rasism.

Men alla är överens om en sak – det är möjligt att förstå varför dessa upplopp sker.

Så märkligt!

När upploppen bröt ut i London och andra engelska städer i augusti 2011, efter mordet på Mark Duggan i Tottenham, en ekonomiskt underprivilegierad del av norra London, var det som om alla förklaringar plötsligt hade försvunnit. ”Nu är det inte tillfälle för förklaringar, nu är det dags att agera!”, ”vi bryr oss inte om varför det här händer, vi vill bara att det ska ta slut!”, ” mera poliser nu!”. Premiärminister David Cameron bidrog med den tunga sociologiska analysen att det handlade om ”ren och skär kriminalitet”.

Så lustigt att det skulle vara så mycket enklare för brittiska medier att kommentera den svenska situationen än det var att kommentera den egna!

Men det är så nationernas fantasilogik fungerar: Bortse från det större perspektivet, vifta undan globala trender och mönster, understryk det enskilda och det specifika i händelser, så att det blir omöjligt att förstå hur till exempel arbetslöshet i vissa städer förhåller sig till den globala ekonomiska krisen.

Vi har till och med serverats denna bekrivning av BBC: ”Men det verkar finnas ett i synnerhet svenskt problem. Landet hade rykte om sig att vara generöst och särskilt välkomnande, men nu är det tydligt att något håller på att gå fel”. Förmodligen med den underförstådda meningen att Storbritannien har rykte om sig att vara ovänligt, att alla våra upplopp är precis vad man kan vänta sig i en så grym och ogästvänlig miljö.

Men naturligtvis finns det vissa transnationella, provisoriska ”förklaringar” som faktiskt skiftar från land till land: allt är familjernas fel! Brist på manliga förebilder! Brist på vilja att lära sig engelska … jag menar svenska!

Dessa reaktionära berättelser spelar dem i händerna som försöker tjäna på en uppdelning av befolkningen i ”vi” och ”dom”. De gör det genom att lämpligt nog bortse från den börda som arbetslöshet, fattigdom, rasism och bostadsbrist uppenbarligen innebär.

Berättelsen blir sedan en berättelse om ”våld” och precis som Cameron och andra brittiska politiker försökte överträffa varandra i fördömanden av ”våldet” under upploppen för två somrar sedan, har vi Fredrik Reinfeldts uttalande:
    ”Vi har grupper av unga män som tror att man kan och bör med våld förändra samhället. Låt oss vara tydliga. Detta är ­inte okej. Vi kan ­inte låta våldet styra”.

För några år sedan gick studenter ut på gatorna i London och vandaliserade Torys partihögkvarter i protest mot en tredubbling av studieavgifterna till 9 000 pund om året. Sedan dess har flera andra protester ägt rum, inte minst upploppen 2011, och alla dessa protester har satt ljus på frågan om våld, vem som har monopol på det, och hur medierna använder detta känsloladdade ord.

Vad var krossandet av några fönsterrutor jämfört med krossandet av mångas framtid? Hur är det möjligt att jämföra brännandet av några bilar med att dagligen bli trakasserad och förolämpad av polisen?

När en människa har blivit dödad av staten, vilken reaktion är tillräcklig för att uttrycka ilskan och smärtan? Kan politiker känna tillräcklig empati med människor som har utestängts från arbete, bostad och samhället i stort?
    Och ändå är det ”våld” som skapar rubrikerna i medierna alltid våld mot egendom – aldrig det dagliga våldet mot människan, inte ens när våldet lett till att en människa har blivit dödad.

”Vi kan inte låta våldet styra”, säger Reinfeldt, men människor styrs av det hela tiden. Varför låtsas vara förvånad när de utsatta grupperna börjar slå tillbaka?

Upplopp kommer alltid som en chock – tills de äger rum, vill säga. Vilket de gör och i allt högre utsträckning kommer att göra så länge projektet att privatisera, finansialisera och övervaka mänskligt liv fortsätter. Dessa åtgärder bygger på och kräver ekonomisk ojämlikhet, själva faktorn som alltid kommer att skapa social oro, särskilt om den kombineras med polisvåld och rasistiska övergrepp.

Nyligen besökte jag Sverige och talade med folk som blev chockade när de fick höra om våra nedläggningar av bibliotek, utförsäljning av sjukvården och andra attacker på den numera minimala nivå av ”offentligt” och ”socialt” liv som finns kvar i Storbritannien.

Många hade svårt att föreställa att sådana saker skulle kunna hända i Sverige, och ännu svårare att föreställa sig något slags uppror som reaktion.

Men här står ni nu – detta är inte ett ”svenskt” problem, eller en ”nationell” fråga utan en internationell och en mänsklig fråga. Det är inte för sent att förstå varför människor är arga. Allt ni behöver göra är att titta på Storbritannien för att se ett perfekt exempel på vad ni inte ska göra härnäst.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 20:46

Artikelförfattaren har ju inte en susning om vad som händer i Stockholm.

20 bilar brann upp i Åkersberga. Jag kan garantera dig - foliet - att bilbränderna i Åkersberga inte startades av lokalbefolkningen. Det handlar om kriminella som åker omkring i bilar och ställer till jävulskap för befolkningen. Konstigare än så är det inte. Vi kan kalla dem pantade megafånar.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-05-27, 21:32

ericTheDog skrev:Artikelförfattaren har ju inte en susning om vad som händer i Stockholm.

20 bilar brann upp i Åkersberga. Jag kan garantera dig - foliet - att bilbränderna i Åkersberga inte startades av lokalbefolkningen. Det handlar om kriminella som åker omkring i bilar och ställer till jävulskap för befolkningen. Konstigare än så är det inte. Vi kan kalla dem pantade megafånar.

Du verkar "veta" allting...

Är det du som planerat det hela, månne? Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-05-27, 22:47

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Artikelförfattaren har ju inte en susning om vad som händer i Stockholm.

Du verkar "veta" allting...

Är det du som planerat det hela, månne? Very Happy

Till skillnad från dig läser jag på innan jag skriver. Självfallet vet jag vart det brunnit.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 12:01