Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Dags för den riktiga skuldkrisen

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 13:02

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sondagsanalys-andreas-cervenka-om-finansiella-lik-i-europas-garderob_4295429.svd

    Greklands-frossan kan bara vara en föraning om vad som komma skall. Västerländska politiker har i tysthet skjutit framför sig ett gigantiskt skuldberg som de låtsas inte finns. Snart blir det obehagligt verkligt.
    .
    .
    Det handlar om västvärldens skuldproblem, och då menar jag inte de akuta som uppstått efter finanskrisen. De är illa nog, med flera länder i Europa och USA som dragit över sin budgetar med över 10 procent av BNP.
    USA beräknas bara i år gå back 11 300 miljarder kronor och räknar med ett minus på ytterligare över 60 000 miljarder de kommande tio åren. Ändå är det bara de underskott som syns på ytan. Utanför räkenskaperna ligger de framtida kostnaderna för sjukvård och pensioner som alla länder i västvärlden lovat sina medborgare.
    De utgifterna skenar när efterkrigstidens stora barnkullar når pensionsmogen ålder och ska börja nalla av kapitalet. Vilket de gör nu. Problemet är att pengarna inte finns.
    .
    .
    I alla EU-länder och i USA har det uppstått gigantiska strukturella underskott. Det är skillnaden mellan de beräknade kostnaderna för de olika förmånerna och de beräknade framtida intäkterna för staten.
    .
    .
    Det här är långtifrån några nya varningsrop. Ekonomer har i årtionden påpekat att västvärldens länder kör mot ett stup. Men det har legat så långt bort i tiden att ingen velat låtsas om problemet, än mindre ta tag i det. Men finanskrisen har gjort att avståndet krympt. Framtiden är snart här. Och det har finansmarknaderna fattat.

    Så vad kan politikerna göra?



    Fortsätta låtsas som det regnar kanske. Att icke självmordsbenägna politiker skulle ställa sig upp och efterlysa ett systemskifte tror nog inte många på. Lik förbaskat är det vad som behövs.

    Dagens sekunda ekonomiska system leder ofelbart mot avgrunden !
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-21, 13:06

    formsvackan skrev:http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sondagsanalys-andreas-cervenka-om-finansiella-lik-i-europas-garderob_4295429.svd

    Greklands-frossan kan bara vara en föraning om vad som komma skall. Västerländska politiker har i tysthet skjutit framför sig ett gigantiskt skuldberg som de låtsas inte finns. Snart blir det obehagligt verkligt.
    .
    .
    Det handlar om västvärldens skuldproblem, och då menar jag inte de akuta som uppstått efter finanskrisen. De är illa nog, med flera länder i Europa och USA som dragit över sin budgetar med över 10 procent av BNP.
    USA beräknas bara i år gå back 11 300 miljarder kronor och räknar med ett minus på ytterligare över 60 000 miljarder de kommande tio åren. Ändå är det bara de underskott som syns på ytan. Utanför räkenskaperna ligger de framtida kostnaderna för sjukvård och pensioner som alla länder i västvärlden lovat sina medborgare.
    De utgifterna skenar när efterkrigstidens stora barnkullar når pensionsmogen ålder och ska börja nalla av kapitalet. Vilket de gör nu. Problemet är att pengarna inte finns.
    .
    .
    I alla EU-länder och i USA har det uppstått gigantiska strukturella underskott. Det är skillnaden mellan de beräknade kostnaderna för de olika förmånerna och de beräknade framtida intäkterna för staten.
    .
    .
    Det här är långtifrån några nya varningsrop. Ekonomer har i årtionden påpekat att västvärldens länder kör mot ett stup. Men det har legat så långt bort i tiden att ingen velat låtsas om problemet, än mindre ta tag i det. Men finanskrisen har gjort att avståndet krympt. Framtiden är snart här. Och det har finansmarknaderna fattat.

    Så vad kan politikerna göra?



    Fortsätta låtsas som det regnar kanske. Att icke självmordsbenägna politiker skulle ställa sig upp och efterlysa ett systemskifte tror nog inte många på. Lik förbaskat är det vad som behövs.

    Dagens sekunda ekonomiska system leder ofelbart mot avgrunden !

    Jag tror tyvärr att världsekonomin går mot en krasch som får 1929 att blekna.... frågan är NÄR....??
    Man kan inte bara köra på, låna, överkonsumera, hur länge som helst...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  RedCloud 2010-02-21, 13:10

    Man kan inte bara köra på, låna, överkonsumera, hur länge som helst

    Forumets NeoCon-kramare är av en annan åsikt....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 13:16

    Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-21, 13:19

    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 13:22

    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  Regndrottning 2010-02-21, 13:24

    Pengarna kommer från ettor och nollor hos bankerna. Som kontanter finns inte dessa pengar. Inte heller finns det något reella värden som backar upp.

    Och det är lätt förfinansinstituten att skriva ettor och nollor..


    queen
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  F.I.S.T 2010-02-21, 13:26

    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?

    Är fortfarande inte helt med ...?? ... att man trycker upp nya ??... och skapar inflation ??
    Jag vet väl iofs att USA är skyldig Kinas en del ... men klargör för mig som på nyhetsprogramet på radio "Klartext" Embarassed
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 13:38

    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?

    Pengarna kommer från..... DEN STORA FOLIEPAPPAN I HIMLEN ???Smile

    Lägg ner dina knasteorier om vårt penning och valuta system, du begriper ju inte vad du snackar om.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  RedCloud 2010-02-21, 13:41

    Svartarbetaren, xenofoben, islamofoben, smygrassen, tjuven och kvinnoförnedraren Gustav Ander skrev:Lägg ner dina knasteorier om vårt penning och valuta system, du begriper ju inte vad du snackar om.

    Kanske Lyckoslants-prenumeranten Gustav "Tjuven" Ander förklara för oss lobotomerade.

    Vi behöver oss ett *gött* skratt i snöstormen.....
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 13:45

    RedCloud skrev:
    Svartarbetaren, xenofoben, islamofoben, smygrassen, tjuven och kvinnoförnedraren Gustav Ander skrev:Lägg ner dina knasteorier om vårt penning och valuta system, du begriper ju inte vad du snackar om.

    Kanske Lyckoslants-prenumeranten Gustav "Tjuven" Ander förklara för oss lobotomerade.

    Vi behöver oss ett *gött* skratt i snöstormen.....

    Du behöver en rad andra grundläggande viktiga mänskliga unktioner innan du behöver fundera på skratt. Skratt är en högre funktion, försök lära dig de lägre först.
    Ett tips, skaffa en behörig lärare så du verkligen lär dig nåt.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  RedCloud 2010-02-21, 13:54

    Du behöver en rad andra grundläggande viktiga mänskliga unktioner innan du behöver fundera på skratt. Skratt är en högre funktion, försök lära dig de lägre först.
    Ett tips, skaffa en behörig lärare så du verkligen lär dig nåt.

    a.k.a. "inga argument idag heller"
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 13:55

    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?

    Är fortfarande inte helt med ...?? ... att man trycker upp nya ??... och skapar inflation ??
    Jag vet väl iofs att USA är skyldig Kinas en del ... men klargör för mig som på nyhetsprogramet på radio "Klartext" Embarassed
    Ingen, med ytterst få undantag varav USA ser ut att vara ett, "trycker upp nya" bara så där. Alla pengar skapas genom att någon lånar dem av den som har rätten att ge ut nya, bankirerna alltså. Går du till banken och lånar 100:- innebär det att banken skapar 100:- nya kronor som inte fanns tidigare. För detta "arbete" erhåller banken ränta på det nyskapade beloppet tills dess att du återbetalat detsamma. I takt med att du amorterar på din skuld försvinner dessa pengar tillbaka till där de kom ifrån, tomma luften alltså. Banken får alltså inte din amortering utan enbart räntan på din skuld.

    Alla existerande pengar motsvaras av en skuld på samma belopp. Pengar till räntebetalningar existerar alltså inte utan måste hela tiden skapas, vilket sker genom att något "lånar dem", mot ränta naturligtvis.

    Detta system driver hela tiden upp ett enormt skuldberg vilket naturligtvis inte kommer att kunna hanteras hur länge som helst. Hela världens skuldsättning ökar dramatiskt, men ingen ifrågasätter egentligen vilka som är fordringsägare och framförallt inte varför !
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 13:56

    RedCloud skrev:
    Du behöver en rad andra grundläggande viktiga mänskliga unktioner innan du behöver fundera på skratt. Skratt är en högre funktion, försök lära dig de lägre först.
    Ett tips, skaffa en behörig lärare så du verkligen lär dig nåt.

    a.k.a. "inga argument idag heller"

    Hör du dåligt också, du måste lära dig grunderna, som att du måste dra ner byxorna INNAN du pissar ner dig. Sen kan vi gå vidare.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 13:57

    My Ass skrev:
    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?

    Pengarna kommer från..... DEN STORA FOLIEPAPPAN I HIMLEN ???Smile

    Lägg ner dina knasteorier om vårt penning och valuta system, du begriper ju inte vad du snackar om.
    Hej på dig. Det skulle vara förbaskat trevligt att åter få se dig redogöra för dina förvirrade fantasier om varifrån våra pengar kommer Very Happy
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 13:59

    formsvackan skrev:
    My Ass skrev:
    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja få veta vilka ni tror att det är som "lånar ut" dessa astronomiska belopp.

    Jag oxå ... är faktiskt inte insatt
    Se det som så. Mängden valuta i världen ökar vilket innebär att någonstans fylls det hela tiden på mera pengar i systemet. Varifrån kommer dessa pengar ?

    Pengarna kommer från..... DEN STORA FOLIEPAPPAN I HIMLEN ???Smile

    Lägg ner dina knasteorier om vårt penning och valuta system, du begriper ju inte vad du snackar om.
    Hej på dig. Det skulle vara förbaskat trevligt att åter få se dig redogöra för dina förvirrade fantasier om varifrån våra pengar kommer Very Happy

    lol

    Räcker inte dina egna ???
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Fundamentalt fel, foliehatt på ! ::)

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 14:11

    Dagens sekunda ekonomiska system leder ofelbart mot avgrunden !.. (foliet)

    Vi ska inte gå in i detalj hur vårt penga system är uppbyggt, foliet själv har inte en susning så vi lämnar det därhän !

    Vi kan dock konstatera att dina "förutsägelser" är totalt fel. Inte under någon tid har pengasystemet fungerat såpass stabilt och bra som i vår tid.
    Det har också i mycket mycket hög grad bidragit till vårt välstånd,
    så att byta ut det är inte bara huvudlöst, det vore rent sinnessjukt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 14:13

    My Ass skrev:Inte under någon tid har pengasystemet fungerat såpass stabilt och bra som i vår tid.
    Det här med den globala finanskrisen kan du väl i alla fall inte ha bommat Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 14:16

    My Ass skrev:Vi ska inte gå in i detalj hur vårt penga system är uppbyggt, foliet själv har inte en susning så vi lämnar det därhän !

    Omskrivning för: GA har inte den blekaste aning Very Happy

    Naturligtvis kan inte alla bankirer hitta på hur mycket pengar som helst och kräva ränta på dessa, utan detta hanteras av ett regelverk, Basel II gäller idag om jag inte minns fel. Detta regelverk är dock något som de stora bankirerna skapat själva som skydd mot att de inte ska kunna bli lurade av de mindre bankirerna.

    Hur det kan gå när de mindre bankirernas finurlighet överträffar kontrollerna i regelverket ser vi just nu, global finanskris kallar många det. Du och några till hävdar förmodligen fortfarande att orsaken är oansvariga fattiga färgade i USA som lånade mer pengar än de kunde klara Very Happy
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 14:23

    formsvackan skrev:
    My Ass skrev:Vi ska inte gå in i detalj hur vårt penga system är uppbyggt, foliet själv har inte en susning så vi lämnar det därhän !

    Omskrivning för: GA har inte den blekaste aning Very Happy

    Naturligtvis kan inte alla bankirer hitta på hur mycket pengar som helst och kräva ränta på dessa, utan detta hanteras av ett regelverk, Basel II gäller idag om jag inte minns fel. Detta regelverk är dock något som de stora bankirerna skapat själva som skydd mot att de inte ska kunna bli lurade av de mindre bankirerna.

    Hur det kan gå när de mindre bankirernas finurlighet överträffar kontrollerna i regelverket ser vi just nu, global finanskris kallar många det. Du och några till hävdar förmodligen fortfarande att orsaken är oansvariga fattiga färgade i USA som lånade mer pengar än de kunde klara Very Happy

    Ditt "argumenterande" överträffas i komik bara av din egen töntighet och dumhet.
    Genom eviga förolämpningar mot mig som bara visar på din obefintliga argumentation ,
    ska dina röda miffokompisar sitta och nicka bifall till dina haverist teorier.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  RedCloud 2010-02-21, 14:24

    Svartarbetaren, xenofoben, islamofoben, smygrassen, tjuven och kvinnoförnedraren Gustav Ander skrev:Inte under någon tid har pengasystemet fungerat såpass stabilt och bra som i vår tid.

    Värsta utbrottet av utlevd stupiditet på den här sidan 2000-talet
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 14:26

    Och direkt, kommer en av foliets miffon och konfirmerar hans UNA bombar teorier.Smile)

    Krisen idag är en fis i vinden i jämförelse med exempelvis 1930 talet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 14:28

    My Ass skrev:Genom eviga förolämpningar mot mig som bara visar på din obefintliga argumentation
    GA, jag gillar dig ! Tonen oss emellan har du själv slagit an och jag tycker faktiskt att den är riktigt underhållande allt som oftast. Ibland är du riktigt fyndig i ditt ivriga invektivfabricerande Very Happy
    My Ass
    My Ass


    Antal inlägg : 654
    Join date : 10-01-23

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  My Ass 2010-02-21, 14:33

    Underhållande är dock aldrig du, du bara maler på om undergången.

    Inga svar inga egna lösningar på dina egna uppställda "problem",
    bara dravel och fnoskiga teorier om bankirer.

    Hur tror du vår värld och vårt välstånd skulle sett ut om vi behållit de gamla systemen ?
    Inser du inte att de var konstruerade bara för de rika och besuttna.

    Det är har man får lust att kalla dig nåt elakt, och de röda clownerna som studsar in här och "stöder" dig ska vi bara inte tala om....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 14:42

    My Ass skrev:Underhållande är dock aldrig du, du bara maler på om undergången.
    Ni behöver väckas ! Ni kan inte få sitta hur länge som helst och bara låtsas som att det regnar.
    My Ass skrev:Inga svar inga egna lösningar på dina egna uppställda "problem",
    bara dravel och fnoskiga teorier om bankirer.
    "inga egna lösningar" ? Jag har under flera år försökt få dig att förstå att det behövs ett systemskifte om vår civilisation ska klara sig en generation till.
    My Ass skrev:Hur tror du vår värld och vårt välstånd skulle sett ut om vi behållit de gamla systemen ?
    Inser du inte att de var konstruerade bara för de rika och besuttna.
    HALLÅ DÄR ! Detta är just precis vad vi gör. Att du inte inser detta beror bara på att man har fintat dig ända upp på läktaren.
    My Ass skrev:Det är har man får lust att kalla dig nåt elakt,
    Det gör du i varje inlägg, men jag tycker bara det är roligt Very Happy
    My Ass skrev:och de röda clownerna som studsar in här och "stöder" dig ska vi bara inte tala om....
    Du saknar BH, eller hur ? Var inte ledsen, med tanke på hur ofta du sitter på pottkanten lär du dig nog att torka röven själv så småningom Very Happy

    Sponsored content


    Dags för den riktiga skuldkrisen Empty Sv: Dags för den riktiga skuldkrisen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:32