Moderatpolitiker: Sexköp är okej
Årepolitikern Göran Jämting (M) tycker inte att prostitution är fel.
Utan han menar att det är en överrenskommelse mellan sexköparen och säljaren.
– Vem blir egentligen utnyttjad vid ett samlag? Det finns ju faktiskt män som aldrig får tag i en kvinna, säger han till Länstidningen Östersund.
I slutet på månaden ska politikerna i socialnämnden i Åre fatta beslut om alkoholtillstånd för kommunens andra strippklubb.
Vilket har lett till en diskussion för och emot nakendans bland politikerna.
Moderaten Göran Jämting ser inget fel med verksamheten:
– Jag är inte fördömande när det gäller att folk vill bedriva strippklubbar. Jag tycker vi är extrema här i Sverige. Jag vill inte vara kategorisk när jag ska diskutera sådant här. Så vitt jag vet är det i huvudsak kvinnor från Baltikum som strippar. För dem är det väl ett sätt att försörja sig på, säger han till Länstidningen Östersund.
"Synd om mannen”
Inte heller är han särskilt tveksam till sexköp heller.
– Jag är inte hemskt negativ till prostitution heller egentligen. Det är ett bilateralt avtal mellan köparen och säljaren. För vem blir egentligen utnyttjad vid ett samlag? Det finns ju faktiskt män som aldrig får tag i en kvinna säger han till Länstidningen.
Och då ska de kunna köpa sex?
– Ja, på något sätt är det ju synd om mannen, säger Jämting till Länstidningen.
Socialnämndens andre vice ordförande, Ann-Marie Johansson (S), är kritisk till sin nämndkollegas uttalande.
– Man blir bestört över att en som har förtroendeuppdrag i socialnämnden uttrycker sig på det här viset och har de åsikterna, säger hon till Aftonbladet och fortsätter:
– Han skulle aldrig ens bli nominerad till socialnämnden eller till något annat med de åsikterna om han funnits i mitt parti.
”Exploaterar människor”
Den gällande frågan om alkoholtillstånd som nått nämnden har sin grund i att kommunfullmäktige i Åre inte har beslutat om riktlinjer mot alkoholservering vid nakendans, menar hon.
– Det är lagligt med strippklubbar, men det är en verksamhet som vi helst inte vill ha i kommunen. Så är det ju. Jag tycker inte att själva verksamheten är okej eftersom den bygger på att exploatera människor, säger Ann-Marie Johansson (S).