Hitler var demokratiskt vald ingen ringklocka?
Stalin var demokratiskt vald ingen ringklocka?
Mao var demokratiskt vald ingen ringklocka?........
blueheaven skrev:Hitler var demokratiskt vald ingen ringklocka?
formsvackan skrev:blueheaven skrev:Hitler var demokratiskt vald ingen ringklocka?
Reinfeldt är demokratiskt vald, pling pling.
.
blueheaven skrev:Hitler var demokratiskt vald ingen ringklocka?
Nu undrar jag om du inte är en aning obetänksam i detta. I stort sett samtliga ledare i världen kan anse sig vara vara "demokratiskt" valda. Vad som dock måste ifrågasättas i många fall är valmanskårens sammansättning, samt tillgängliga valbara alternativ.RedCloud skrev:Ingen av herrarna du räknar är kan anses vara demokratiskt valda.
RedCloud skrev:"Hitler var demokratiskt vald ingen ringklocka?
Mao var demokratiskt vald ingen ringklocka?......."
INGET kan du om nutidshitoria heller BlueHeaven, vilket ät tragiskt.
Hitler kom till makten pga av att tyska borgare backade i förbundsdagen.
Stalin kom till makten efter det att boljsevikerna gjort revolution 1917.
Mao kom till makten efter att ha fördrivit fascisterna från Kuomintang.
Ingen av herrarna du räknar är kan anses vara demokratiskt valda.
Salvador Allende däremot var framröstad av det chilenska folket i öppna demokratiska val.
Störtad av en USA understödd general.
pling pling....typ
blueheaven skrev:Hörru baby lär dig vad demokrati är för något först!
formsvackan skrev:blueheaven skrev:Hörru baby lär dig vad demokrati är för något först!
Du kanske vill vara vänlig och informera oss om vad begreppet demokrati egentligen innehåller.
.
Tänk jag som trodde att det var yttrandefriheten som garanterade mig dettaGustavAnder skrev:Här kan jag steppa in och säga att demokrati, det innebär att även knäppgökar som SD och vänster som formfolie och rc , får uttrycka sina åsikter i viss mån.
Jovisst, mänskligheten har nog väldigt mycket att lära av den sydsvenska fantasigeneratorn.GustavAnder skrev:Säg är det inte en underbar värld ni lever i ?
formsvackan skrev:Tänk jag som trodde att det var yttrandefriheten som garanterade mig dettaGustavAnder skrev:Här kan jag steppa in och säga att demokrati, det innebär att även knäppgökar som SD och vänster som formfolie och rc , får uttrycka sina åsikter i viss mån.Jovisst, mänskligheten har nog väldigt mycket att lära av den sydsvenska fantasigeneratorn.GustavAnder skrev:Säg är det inte en underbar värld ni lever i ?
.
GustavAnder skrev:formsvackan skrev:Tänk jag som trodde att det var yttrandefriheten som garanterade mig dettaGustavAnder skrev:Här kan jag steppa in och säga att demokrati, det innebär att även knäppgökar som SD och vänster som formfolie och rc , får uttrycka sina åsikter i viss mån.Jovisst, mänskligheten har nog väldigt mycket att lära av den sydsvenska fantasigeneratorn.GustavAnder skrev:Säg är det inte en underbar värld ni lever i ?
.
Du har alltid allt att lära, exempelvis verkar du inte ens begripa att yttrandefriheten är en del av demokratin, men du kan ju göra ett undantag från den snälla, håll tyst med dig, så vi slipper dina pinsamma inlägg.
lazy skrev:RC skrev: Stalin kom till makten efter det att boljsevikerna gjort revolution 1917.
Mao kom till makten efter att ha fördrivit fascisterna från Kuomintang.
M.a.o en revolution helt enligt det kommunistiska manifestet.
Inte då, det är bara en fråga om valmanskårens storlek och beskaffenhet.Corven skrev:Japp, och hur man än vrider och vänder på det, så är det ganska svårt att få revolution till att vara demokratiskt:)