Vad säger du KP-RC? Hur ska hon straffas?
Flyktingvågen från Syrien ökar
Flyktingvågen från Syrien till Södertälje ökade under augusti med 80 procent.
– Det går inte. Vi klarar inte det här, säger Boel Godner (S).
Många flyr just nu från krigsdrabbade Syrien. Sverige är det EU-land som tar emot flest flyktingar – och allra flest tar Södertälje kommun emot.
Enligt den senaste statistiken är siffran på asylsökande syrier som kommer till Sverige nu uppe i över 1000 personer i månaden. I augusti tog Södertälje emot 131 flyktingar från Syrien, en ökning med 80 procent jämfört med juli, rapporterar Dagens Nyheter.
– Det går inte. Vi klarar inte det här, säger Södertäljes kommunalråd Boel Godner (S) till DN.
Hon anser att det är orimligt att några få kommuner ska ta emot så många flyktingar.
– Jag är för en generös flyktingpolitik. Men det går inte längre att några få kommuner ska ta emot så många.
– Framförallt tänker jag på de som kommer hit och bosätter sig i Hovsjö, där de knappt kommer att träffa någon som har ett jobb, säger hon till tidningen.
Enligt Länsstyrelsen i Stockholms län beräknar man att 1000-1500 asylsökande kommer till Södertälje nästa år.
–Jag önskar dem något annat än trångboddheten här, säger Godner som även kallar regeringens integrationspolitik för ”plottrig utspelpolitik”.