Sniperace 2013-01-15, 21:35
Dao skrev: Sniperace skrev:Som jag sa, när en svensk mördar sin närstående är det sällan för att DENNE anser att det upprättar dennes heder, tvärtom inser han att uptäcks detta så är den totalt förlorad, och inte får han hjälp av släkten osv.
och jag anser att det stämmer, det upprättar ingen heder, men åberopas inte heller eller hur?
Du förringar det genom att försöka påstå att det inte har denna orsak, du fritar där deras omgivnings medverkan osv osv
vi måste ha en benämning för detta och som jag sa, det ÄR en internationellt accepterad benämning, vill du ändra denna får du väl påverka fn och resten av världen för att ändra det.
men de kallar det SJÄLVA att återupprätta hedern.
Som jag sa - det är oerhört sällan som släkten ställer sig bakom även när invandrare beter sig som svensken här. Oftast får det beteckningen "hedersrelaterat" ENBART för att det är en invandrare från muslimska områden inblandad - inte på grund av det du skriver. Det finns också, men är otroligt sällsynt.
Den "internationellt accepterade benämningen" är fel - då den på något sätt rättfärdigar beteendet, och försöker skilja denna företeelse från bl.a. de svenska motsvarigheter. Det är helt och hållet ett SKAMLIGT beteende, som inte har något med heder att göra - och så måste vi börja kalla det!
Man skulle kunna säga att du vill förringa det svenska "hedersrelaterade" våldet!
Undrar varför..?
jasså, sällan, men det är ju det som es benämningen hedersbrott, och nej även enligt myndigheterna i dessa länderna äre det inte sällan, och ofta ger deras rättssystem helt andra domar och frikännanden när det gäller sådant, försöker du förringa och förneka något som världen är överens om att finns?
Vad gäller svenskt hedersrelaterat finns detta inte, och det är nog de flesta myndigheter överens om.
det finns helt enkelt inte i vår kultur att släkten kräver att någon ska dödas för att denne valt fel partner eller för att denne kränkt släktens heder osv osv.
jag förstår inte riktigt vad din agenda i detta är, att få sådant acepterat, eller är det bara s¨å att du vill det ska heta annat?
men som sagt, det är stor skillnad på de brott du vill se som samma, även om det kanske kvittar för den döde.
men ännu en gång ingen svensk dödar för att återuppräta sin "heder" för hanVET att ingen ser det så, men i de andras kultur finns detta tänkande, villdu verkligen förneka det, varför hävdar de annars detta, varför säger deras hemländer att det är så osv osv, du menar att DU vet bättre än alla andra?