DirtyDog 2012-12-16, 22:51
Regndrottning skrev: DirtyDog skrev: Regndrottning skrev:
Man kan undra varför detta sker med jämna mellanrum just i USA.
Beror det på USA:s liberala vapenlagstiftning? Kanske.....
Men, Kanada, Australien och Schweiz har också liberala vapenlagstiftning och skolmassakrar förekommer inte där.
Vad är det i USA som gör att detta sker där?
Jag tycker frågan är intressant. För detta är ett stort problem och oroskälla för amerikanerna själva.
Kan folk i Kanada, Australien och Schweiz även köpa hem likadana automatvapen?
Har dessa länder samma problem med droger och religion (som väl också är en drog)?
Dock är det inte VAPEN som dödar utan även svenska ungdomar som vill döda en massa skolkamrater skulle lyckas med det alldeles utmärkt om de bara ville. Möjligheten är minst lika stor som i USA även utan automatvapen (som även går att få fram här) inte skulle bli deras verktyg.
Jag tror tyvärr att dessa händelser smittar av sig och att om ett område i Sverige får en massa bilar uppbrända så kommer snart ett annat område få samma problem fast kanske i ännu större utsträckning.
Men om man vill så kan man givetvis skylla på Obamas sjukvårdsreformer eller USA's inblandning i världspolitiken?
Vad du syftar på vet bara du själv.
Och alla som är utrustade med en hjärna. Jag förklarade VARFÖR jag tror att det hänt mer än en gång.
Regndrottning skrev:Jag försöker tala om ett amerikansk problem som har hållit på i deccenier. Du hänvisar till Sverige=? Goddag yskaft, på dig med.
Inte lätt att förklara för hjärndöda.
Om vi inte får blanda in andra länder så undrar man onekligen vad din hänvisning till Kanada, Australien och Schweiz är? Hur kommer det sig att du glömde Finland? Passade det inte in i din teori? Hänvisningen till Sverige var att man i Rosengård "smittades" av händelser i Paris och att samma sak sen spred sig till andra platser (t.ex Uppsala). I USA är det mig veterligen inte lika utbrett att ungdomsgäng bränner en massa bilar men senast förra veckan arresterades en 19-åring för detta i södra Stockholm. Förstår du nu? Troligtvis inte.
Regndrottning skrev:Obama har inte varit president i decennier... så, nej, jag skyller inte på honom.
Så bra, ville bara visa att det INTE har med vem som styr landet att göra och det insåg tydligen du med. För andra är det nog inte lika självklart.
Slutligen så måste jag säga att den stora förekomsten av vapen i USA ökar chansen för att det skall hända igen och då Svenskar tar över så mycket från USA så skall vi vara glada för att det är svårare att få tag på vapen här.