Secrist skrev:redalert skrev:Secrist skrev:redalert skrev:Secrist skrev:redalert skrev:Secrist skrev:RedMentalCase skrev:Secrist skrev:RedMentalCase skrev:Secrist skrev:RedclownIII skrev:Secrist skrev:Sossar ee lata skrev:http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-till-danska-tv2-sparplan-klar/
Facken skriker väl som vanligt om löneförhöjning........
Ska folk inte ha löneförhöjning i din värld?
Är det så enkelt?
Beror inte lönjusteringar på en rad av olika omständigheter?
Om inte ett företag kan betala bärkraftiga löner de ska de sållas bort. Lönesänkningar ska bara användas i extrema fall.
Det sägs att en som är i kabinen och severar kaffe för SAS har 35 tusen i månan, lite för mycket tycker jag.
Bagagehanterarna har 18000/mån. Är det en orimligt hög lön tycker du?
Bullshit, jag känner flera bagagehanterare på Kastrup, de tjänar fett. Sagt upp jobb i Sverige för att jobba där.
Är de förresten anställda av SAS, ?? de jag känner jobbar för Kastrup.
Återger bara vad jag hörde på radion. Men visst är det så att SAS personal ligger väldigt högt i löneläge jämfört med sina konkurrenter. Så i detta fallet kanske det är ett nödvändigt ont med en sådan lönejustering. Men det ska endast göras i extrema fall. Annars kommer arbetsgivaren alltid att kräva det. Och sverige är redan billigt att producera i.
Så du tror inte det behöver kompromissas från fackets sida såväl som från arbetsgivare i rådande tider och omständigheter?
Det måste väl vara bättre att fler kan behålla jobbet istället för massavskedanden?
Det beror på. Att ha ett jobb är bra men inte till vilket pris som helst. Lägre lön innebär lägre sjukpenning, lägre a-kassa, lägre pension etc. Skulle man ge sig in på en lönesänkningsbana så är man inne på en farlig väg. Arbetsgivaren hävdar alltid att det är dåliga tider när det är dags för löneförhandling. Oavsett hur mycket vinst företaget gör.
Och facket hävdar väl alltid att det finns lönehöjningsutrymme?
Vad tror du de tusentals som nu sparkas tycker?
Även de inser att om bolaget inte fungerar så måste man göra något. Även om det är tungt för den enskilde. Att rädda vanskötta företag med lönesänkningar är ingen väg framåt.
Åhfan!
Du driver inget företag va?
Så enligt din åsikt så är det lönesänkningar som är bra för sverige? Hur lågt vill du gå då? Ner till socialbidragsnivå eller?
Finns det fasta gränser?
Beror det inte på omständigheterna?
Hur gick det för Grekland som inte ville minska sina utgifter?