Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:vilket årtal uppfanns nollan?
fanns religionen islam då?
knappast, den ligger ju betydligt längre fram i tiden eller?
den bildades ju ca ca år 600.
Jag lade ut en wikipedialänk ovan. Där står följande:
"Nästa kända uppfinning av nollan var (förmodligen) i Indien. Från 600-talet och framåt har man hittat användning av en punkt eller ibland en liten ring för att beteckna noll. Den äldsta kända daterade inskriptionen med punkt eller cirkel som siffran noll är från Kambodja och gjord år 683. En punkt för noll nämns också i ett 600-talsmanuskript hittat i byn Bakhshali i nordvästra Indien, och i ett kinesiskt astronomiskt verk från 718, som sammanställts av indiska lärda i tjänst hos kejsaren av Kina. Indierna var också de första som räknade med 0 som ett tal. Det är möjligt att den framträdande roll som tomhet hade i indisk filosofi gjorde det naturligare att också uppfatta tecknet för "tom plats" som ett eget tal.
Europa och västvärlden har fått nollan från Indien, även om grekiska astronomer använde en nolla de torde ha "ärvt" från babylonierna i sina trigonometriska tabeller. Kunskapen och användandet av talet noll spreds via den arabiska kulturen till Europa. Noll heter för övrigt "Sifr" på arabiska vilket är ursprunget till ordet "siffra"."
Något annat har jag inte hävdat!
men då kom det ju varken från muslimer eller från araber som påstods..... så föll hela detta med ett brak...
JAG har bara skrivit att idén FÖRMEDLADES av araberna till Europa. Detta var just det fantastiska med den arabiska vetenskapen då, de fångade upp goda idéer från omvärlden, förädlade dem och spred det vidare till andra!
ahaa, du menar som det anklagades japanerna och andra att de PLAGIERADE osv
men nuvar det la fisten som var den som riktigt menade at allte kom från muslimer, ch varfört blanda in muslimer när det rätta skulle varit att s
äga mellanöstern, för som sagt då var det inte et muslimskt område, då var denna religion nyuppfunnen och mohammed hade börjat verka...