bryts sambandet mellan fortsatt tillväxt och ökade utsläpp av växthusgaser om man ser sig omkring och använder insidan?
borde göra iaf....
bryts sambandet mellan fortsatt tillväxt och ökade utsläpp av växthusgaser om man ser sig omkring och använder insidan?
RedCloud skrev:bryts sambandet mellan fortsatt tillväxt och ökade utsläpp av växthusgaser om man ser sig omkring och använder insidan?
borde göra iaf....
måste man inte agera på något sätt,
RedCloud skrev:måste man inte agera på något sätt,
Det kommer sen, först måste man nog inse hur illa ställt det är i världen...
RedCloud skrev:bryts sambandet mellan fortsatt tillväxt och ökade utsläpp av växthusgaser om man ser sig omkring och använder insidan?
borde göra iaf....
ericTheDog skrev:RedCloud skrev:bryts sambandet mellan fortsatt tillväxt och ökade utsläpp av växthusgaser om man ser sig omkring och använder insidan?
borde göra iaf....
Allt åt alla lär inte minska våra utsläpp.
Allt åt alla lär inte minska våra utsläpp.
RedCloud skrev:Allt åt alla lär inte minska våra utsläpp.
inte heller marknadsekonomin så som vi känner den....
Säg mig, vilken kommunistisk regim var det som utvecklade katalysatorn som kraftigt minskar bilars utsläpp?
Har dagens fina miljöbilar utvecklats i marknadsekonomier eller i diktaturer (med demokratiska val) ?
Infra skrev:Det är klart att han lindar in det, men jag hörde honom ventilera
dessa och liknande tankegångar i en intervju tidigare i veckan.
Greklandskrisen är så stor och hotande mot hela världsmarknaden
att förståsigpåare av Borgs sort helt enkelt tvingas tänka i
andra banor för att tackla och förstå vad som hänt.
I veckan hörde jag honom också säga att det inte är nån ide att
skjuta till nytt kapital till Grekland ty vid varje utvärdering
efter ett antal månader visar det sig att Grekland inte gjort
nånting.
Naturligtvis uttrycker han sig inte lika frankt som jag
gör, men han var tydlig nog.
Det har ända sedan 80-talet (kanske längre sedan) varit känt bland
ekonomer att privatkapitalister utan ansvar med förkärlek spekulerar
sönder mindre ekonomier som den svenska t ex.
Nu har jag ännu större utbildningsluckor än Borg men jag har bestämt
för mig att det är därför vår valuta flyter ända sedan den ödesdigra
500-procents-ränteperioden på 80-talet.
Bildt hade tendens att kalla såna valutor för skvalpvalutor och var
därför anhängare av ett svenskt Euromedlemsskap. Undrar vad han
tänker nu då privatkapitalet tack vare en rå kapitalism tillåtits
växa över alla breddar.
Exemplet Grekland visar att inte ens inom Eurozonen är man fredad.
Den privata kapitalansamlingen i enskildas fickor har nu kunnat växa
sig så stor att inte ens Eurozonen går fredad. Klart är att detta
väcker eftertanke hos de ansvariga marknadskramarna.
Dock har vi inte sett (och kommer väl inte heller att få se)
regleringar som begränsar kapitalets makt över enskilda regeringar.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article15022561.ab
Secrist skrev:Infra skrev:Det är klart att han lindar in det, men jag hörde honom ventilera
nånting.
växa över alla breddar.
Du får nog ta en ny vända i historieböckerna. Krisen kom på 90-talet. Du får mer trovärdighet om du åtminstone kan hålle reda på de mest elementära fakta.
Infra skrev:Secrist skrev:Infra skrev:Det är klart att han lindar in det, men jag hörde honom ventilera
nånting.
växa över alla breddar.
Du får nog ta en ny vända i historieböckerna. Krisen kom på 90-talet. Du får mer trovärdighet om du åtminstone kan hålle reda på de mest elementära fakta.
Det är du som ska friska upp dina historiekunskaper, Du har fel när du tror
att jag pratar om 90-talskrisen som tiden för 500 % ränta.
Under 80 talet begåvades Sverige med en borgerlig regering ledd av
Bo Lundgren. Det var under den vi fick flera olika räknenisseposter.
Ett räknenissepar hette Mundeboman. Det var Mundebo och Gösta Boman i
skön förening.
En annan räknenisse som satt och stiftade lagar som gynnade honom
själv och hans släktingar var nuvarande talmannen, Per Westwerberg.
Carl Bildt var finansministern som tappade greppet fullständigt.
När räntan passerade 500-%-spärren fick han ge sig och börja låta
pengavärdet flyta. Inget ont som inte för nåt gott med sig. Sen dess
har vi haft det så och det har funkat.
Det är möjligt att de två kriserna på ett eller annat sätt är länkade
till varandra men på 90-talet fick vi en annan kris. Det var då som
bostadsbidrag och barnbidrag sänktes,
semesterdagar drogs in och matsubventioner från arbetsgivare
i form av kuponger avskaffades raskt.
Det ströps åt runt de fattigaste på det sätt man nu kräver av Grekland.
T o m kaffekassan var man inne och reglerade på så sätt att
nu skulle de anställda få
betala för kaffet som dracks på arbetsplatsen och som arbetsgivaren tidigare
hade bjudit anställda på. Alla som var med då kände inpå skinnet att det här var
ett illvilligt och fientligt anslag mot de som redan hade minst.
Jag minns att Margot Wallström som var socialminister fick frågan varför inte
de rikaste skulle vara med och betala? Svaret blev att de inte var lika många
som de fattiga. Att de kunde ha fått bidra med så mycket mer i kraft av sin
goda ekonomi föll henne aldrig in. Efter den intevjuen skämdes hon såppass att
hon for till Bryssel för att gömma sig i ett antal decennier.
Så försök skilj på det här nu Secrist. 80-talskrisen seglade upp under en
borgerlig regering - 90-talskrisen inföll under socialdemokratiskt styre.
Dao skrev:500% ränta blev det under Bildts regering 1992, då Anne Wibble var finansminister, och Bengt Dennis var riksbankschef.
http://www.dn.se/ekonomi/94-dagar-som-skakade-sverige
Secrist skrev:Dao skrev:500% ränta blev det under Bildts regering 1992, då Anne Wibble var finansminister, och Bengt Dennis var riksbankschef.
Ja, det är korrekt. Dennis var för övrigt riksbankschef när bankernas kreditreglering luckrades upp med stöd av Feldt 1985.
Dao skrev:Secrist skrev:Dao skrev:500% ränta blev det under Bildts regering 1992, då Anne Wibble var finansminister, och Bengt Dennis var riksbankschef.
Ja, det är korrekt. Dennis var för övrigt riksbankschef när bankernas kreditreglering luckrades upp med stöd av Feldt 1985.
Ja, gamle Kjell-Olov, som har stort ansvar till att sossarna började anamma nyliberala doktriner, och lade därmed grunden till kräftgången för sossarna...
Secrist skrev:Eller så kan man säga att de anpassade sig till nyare tider. Att bara fortsätta höja skatter blir ohållbart i längden.
Dao skrev:Secrist skrev:Eller så kan man säga att de anpassade sig till nyare tider. Att bara fortsätta höja skatter blir ohållbart i längden.
Ja, det kan man säga om man vill. Helt galet blev det vilket som...
Secrist skrev:Fast Göran gjorde ett bra jobb att sanera den svenska ekonomin. Det är nog de flesta överens om. Tänk om grekerna kunde visa samma handlingskraft.
Vi har endast haft 500% ränta på 90-talet så hans "troende" var väl fullt naturligt?Infra skrev:Det är du som ska friska upp dina historiekunskaper, Du har fel när du tror att jag pratar om 90-talskrisen som tiden för 500 % ränta.
Kan man bli mer intelligensbefirad än dig?Infra skrev:Under 80 talet begåvades Sverige med en borgerlig regering ledd av Bo Lundgren. Det var under den vi fick flera olika räknenisseposter.
Ett räknenissepar hette Mundeboman. Det var Mundebo och Gösta Boman i skön förening.
Carl Bildt har mig veterligen aldrig varit finansminister? Är du sann?Infra skrev:
En annan räknenisse som satt och stiftade lagar som gynnade honom själv och hans släktingar var nuvarande talmannen, Per Westwerberg.
Carl Bildt var finansministern som tappade greppet fullständigt.
Jo, det alltid bäst att låta MARKNADEN styra fast det kan du väl inte erkänna?Infra skrev:När räntan passerade 500-%-spärren fick han ge sig och börja låta pengavärdet flyta. Inget ont som inte för nåt gott med sig. Sen dess har vi haft det så och det har funkat.
Vilka "två" kriser syftar du på nu? Mellan vilka årtal pågick de?Infra skrev:Det är möjligt att de två kriserna på ett eller annat sätt är länkade till varandra men på 90-talet fick vi en annan kris. Det var då som bostadsbidrag och barnbidrag sänktes, semesterdagar drogs in och matsubventioner från arbetsgivare i form av kuponger avskaffades raskt.
Vilken jävla clown du är. Dina anhängares värsta mardröm.Infra skrev:
T o m kaffekassan var man inne och reglerade på så sätt att nu skulle de anställda få betala för kaffet som dracks på arbetsplatsen och som arbetsgivaren tidigare hade bjudit anställda på. Alla som var med då kände inpå skinnet att det här var ett illvilligt och fientligt anslag mot de som redan hade minst.
Hon skämdes nog snarare över sina partimedlemmars idioti.Infra skrev:
Jag minns att Margot Wallström som var socialminister fick frågan varför inte de rikaste skulle vara med och betala? Svaret blev att de inte var lika många som de fattiga. Att de kunde ha fått bidra med så mycket mer i kraft av sin goda ekonomi föll henne aldrig in. Efter den intevjuen skämdes hon såppass att hon for till Bryssel för att gömma sig i ett antal decennier.
Man blir alldeles stum!!!!Infra skrev:
Så försök skilj på det här nu Secrist. 80-talskrisen seglade upp under en borgerlig regering - 90-talskrisen inföll under socialdemokratiskt styre.
Och de 500 procentens ränta? Var det också "sossarnas fel"?DirtyDog skrev:Vi har endast haft 500% ränta på 90-talet så hans "troende" var väl fullt naturligt?Infra skrev:Det är du som ska friska upp dina historiekunskaper, Du har fel när du tror att jag pratar om 90-talskrisen som tiden för 500 % ränta.Kan man bli mer intelligensbefirad än dig?Infra skrev:Under 80 talet begåvades Sverige med en borgerlig regering ledd av Bo Lundgren. Det var under den vi fick flera olika räknenisseposter.
Ett räknenissepar hette Mundeboman. Det var Mundebo och Gösta Boman i skön förening.
Bo Lundgren var skatteminister tillika biträdande finansminister 1991-1994 men har aldrig lett någon regering. Dock så ledde han Moderaterna mellan 4 september 1999–25 oktober 2003 fast då var varken Mundebo eller Boman kvar i politiken. Bohman lämnade riksdagen 1991 och Mundebo redan 1980. De var heller inget par utan avlöste varann som finansministrar.Carl Bildt har mig veterligen aldrig varit finansminister? Är du sann?Infra skrev:
En annan räknenisse som satt och stiftade lagar som gynnade honom själv och hans släktingar var nuvarande talmannen, Per Westwerberg.
Carl Bildt var finansministern som tappade greppet fullständigt.Jo, det alltid bäst att låta MARKNADEN styra fast det kan du väl inte erkänna?Infra skrev:När räntan passerade 500-%-spärren fick han ge sig och börja låta pengavärdet flyta. Inget ont som inte för nåt gott med sig. Sen dess har vi haft det så och det har funkat.
Alla partier utom ny demokrati ville väl försvara kronan men när Socialdemokraterna gick ut med att de inte ville stödja några nedskärningar och stödja regeringens ekonomiska politik så fick det på allvar fart på attackerna mot kronan och man tvingades att ge upp försvaret. Sen fick vi givetvis alla de nedskärningar som S var emot men nu ansåg man att de var nödvändiga? HALLÅ!!!!!??????????Vilka "två" kriser syftar du på nu? Mellan vilka årtal pågick de?Infra skrev:Det är möjligt att de två kriserna på ett eller annat sätt är länkade till varandra men på 90-talet fick vi en annan kris. Det var då som bostadsbidrag och barnbidrag sänktes, semesterdagar drogs in och matsubventioner från arbetsgivare i form av kuponger avskaffades raskt.Vilken jävla clown du är. Dina anhängares värsta mardröm.Infra skrev:
T o m kaffekassan var man inne och reglerade på så sätt att nu skulle de anställda få betala för kaffet som dracks på arbetsplatsen och som arbetsgivaren tidigare hade bjudit anställda på. Alla som var med då kände inpå skinnet att det här var ett illvilligt och fientligt anslag mot de som redan hade minst.
Reglerade kaffekassan?
Vore det inte bra ifall grekerna gjorde som svenskarna trots allt? Det gjorde åtminstone så att vi nu har europas bästa finanser istället för tvärtom?Hon skämdes nog snarare över sina partimedlemmars idioti.Infra skrev:
Jag minns att Margot Wallström som var socialminister fick frågan varför inte de rikaste skulle vara med och betala? Svaret blev att de inte var lika många som de fattiga. Att de kunde ha fått bidra med så mycket mer i kraft av sin goda ekonomi föll henne aldrig in. Efter den intevjuen skämdes hon såppass att hon for till Bryssel för att gömma sig i ett antal decennier.Man blir alldeles stum!!!!Infra skrev:
Så försök skilj på det här nu Secrist. 80-talskrisen seglade upp under en borgerlig regering - 90-talskrisen inföll under socialdemokratiskt styre.
Inte ens Corn Flakes paket kan bidra till en så här skandalös historiebeskrivning.
När S tog över makten 1982 rådde ingen kris utan den inträffe året efter att de borgerliga åter fick makten (1991) men berodde på 10 års vanstyre (av S).
Ok! Jag förväxlade Bo Lungrens och Carl Bildts olika poster. Mitt minneDirtyDog skrev:Vi har endast haft 500% ränta på 90-talet så hans "troende" var väl fullt naturligt?Infra skrev:Det är du som ska friska upp dina historiekunskaper, Du har fel när du tror att jag pratar om 90-talskrisen som tiden för 500 % ränta.Kan man bli mer intelligensbefirad än dig?Infra skrev:Under 80 talet begåvades Sverige med en borgerlig regering ledd av Bo Lundgren. Det var under den vi fick flera olika räknenisseposter.
Bo Lundgren var skatteminister tillika biträdande finansminister 1991-1994 men har aldrig lett någon regering. Dock så ledde han Moderaterna mellan 4 september 1999–25 oktober 2003 fast då var varken Mundebo eller Boman kvar i politiken. Bohman lämnade riksdagen 1991 och Mundebo redan 1980. De var heller inget par utan avlöste varann som finansministrar.Carl Bildt har mig veterligen aldrig varit finansminister? Är du sann?Infra skrev:
Carl Bildt var finansministern som tappade greppet fullständigt.Jo, det alltid bäst att låta MARKNADEN styra fast det kan du väl inte erkänna?Infra skrev:När räntan passerade 500-%-spärren fick han ge sig och börja låta pengavärdet flyta. Inget ont som inte för nåt gott med sig. Sen dess har vi haft det så och det har funkat.
Alla partier utom ny demokrati ville väl försvara kronan men när Socialdemokraterna gick ut med att de inte ville stödja några nedskärningar och stödja regeringens ekonomiska politik så fick det på allvar fart på attackerna mot kronan och man tvingades att ge upp försvaret. Sen fick vi givetvis alla de nedskärningar som S var emot men nu ansåg man att de var nödvändiga? HALLÅ!!!!!??????????Vilka "två" kriser syftar du på nu? Mellan vilka årtal pågick de?Infra skrev:Det är möjligt att de två kriserna på ett eller annat sätt är länkade till varandra men på 90-talet fick vi en annan kris. Det var då som bostadsbidrag och barnbidrag sänktes, semesterdagar drogs in och matsubventioner från arbetsgivare i form av kuponger avskaffades raskt.Vilken jävla clown du är. Dina anhängares värsta mardröm.Infra skrev:
Reglerade kaffekassan?
Vore det inte bra ifall grekerna gjorde som svenskarna trots allt? Det gjorde åtminstone så att vi nu har europas bästa finanser istället för tvärtom?Hon skämdes nog snarare över sina partimedlemmars idioti.Infra skrev:
Jag minns att Margot Wallström som var socialminister fick frågan varför inte de rikaste skulle vara med och betala? Svaret blev att de inte var lika många som de fattiga. Att de kunde ha fått bidra med så mycket mer i kraft av sin goda ekonomi föll henne aldrig in. Efter den intevjuen skämdes hon såppass att hon for till Bryssel för att gömma sig i ett antal decennier.Man blir alldeles stum!!!!Infra skrev:
Inte ens Corn Flakes paket kan bidra till en så här skandalös historiebeskrivning.
När S tog över makten 1982 rådde ingen kris utan den inträffe året efter att de borgerliga åter fick makten (1991) men berodde på 10 års vanstyre (av S).
Så jävla farligt var det inte. Vartenda ord är sant utom det jag rättar till här ovanför.Inte ens Corn Flakes paket kan bidra till en så här skandalös historiebeskrivning.
Dao skrev:Secrist skrev:Fast Göran gjorde ett bra jobb att sanera den svenska ekonomin. Det är nog de flesta överens om. Tänk om grekerna kunde visa samma handlingskraft.
Vet inte riktigt vart jag skall placera honom riktigt. Hur som helst hade han ordning på statskassan, vilket arrogansen haft mycket nytta av...