Sniperace 2012-06-07, 11:04
Redvictory skrev: Sniperace skrev: Redvictory skrev:”Att vara svensk är ingen särskild hudfärg”
MALMÖ. Daniel drog i gång nationaldagsfirandet på egen hand.
Med ett specialskrivet tal hälsade han närmare 300 nya svenskar välkomna till landet.
– Att vara svensk, det är att dela ett språk, det är dela en plats på jorden, och det är att dela en gemenskap, säger prinsen.
Det ska bli spännande att höra vad högerpöbeln tycker om detta?
Jag tycker det är helt rätt men är det inte lite rasistiskt att inte räkna med de stackare som efter ett antal år inte lyckats lära sig svenska, för de delar ju inte språket,m sedanhar vi det med dela gemenskap, är det att dela med den svenska befolkningen, eller att finnas i ett område med i stort sett bara landsmän, här undantas ju även dessa.
Men jag håller med Daniel, att bli svensk förutsätter att man verkligen lärt sig SPRÅKET att man kommer med i gemenskapen och inte VÄLJER ett utanförskap, jag tror nämligen inte att man blir svensk genom att bosätta sig i ett invandrarghetto för att sedan leva sitt liv där utan någon vidare kontakt med svensktalande och svenskar i allmänhet
Tyvärr räcker det nog inte med att Muhamed al-Baldauvi kan tala flytande svenska (även om Silvia inte gör det) trots att hon invandrade för 40 år sen!eller flyttar in till östermalm!! nazzar hittar alltid nåt mer de måste ändra på!
Silvia talar en mycket god svenska i jämförelse med många av våra invandrare som varit här lika länge, men som kommit till ex rosengård och sedan aldrig sat foten utanför.
Det hon gör är att inte ha blivit av med brytningen, men hon har troligen lika stort svenskt ordförråd som som du och lika stor ordförståelse, men du kanske inte gillar när någon bryter på annat språk, jeffla rasist.....
Talar Muhamed al-Baldauvi flytande svenska och kommit med i gemenskapen och är en del i det svenska samhället då är han också svensk, ex anser jag min vän Predrag som mer svensk än många pursvenskar, han kom hit utan att kunna ett ord svenska, han jobbade från nästan första dagen, gifte sig med en svensk flicka som totalt blåste honom, han ordnade upp allt, fick vårdnaden om de fyra barnen talar god svenska, dock med brytning, men det saknar för mig betydelse.
HAn är helt inlemmaqd i samhället och lider ibte av något utanförskap utan är helt accepterad i byn...
så nej, hur mycket du än vill utmåla mig som rasist så misslyckas du skändligt