Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Thetaxpayer
Infra
Secrist
RedCloud
Sossar ee lata
redalert
formsvackan
RedMentalCase
12 posters

1 (EN) procent....

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Sv: 1 (EN) procent....

Inlägg  formsvackan 2012-04-01, 18:27

Secrist skrev: fattar ni inte att industrin INTE är den gren där det finns arbeten i framtiden.

Fel. Såvida inte våra framtida regeringar skiter i industrin så kommer svensk industri fortsatt att vara en viktig del av svensk ekonomi och då behövs arbetskraft. Däremot så sjunker behovet av lågutbildad personal eftersom de enkla jobbet blir allt mer sällsynta.

För övrigt så platsar ju knappast programledare och twittrare in på din framtidsbeskrivning. Rolling Eyes
    Den av RMC förordade vägen är redan testad på annat håll, med känt resultat.

http://www.vdare.com/articles/no-jobs-for-americans-the-land-of-the-mega-rich

Let’s look now at the kind of jobs that were created. Of the new jobs reported by BLS, 92% are in services. Of this 92%, only 7% could possibly relate to exportable services—architectural, engineering, and computer systems services.

Of the reported new service jobs, 29% are in health care and social services. The categories that account for the health services jobs are ambulatory health care services and hospitals. Waitresses and bartenders account for 20% of the reported new jobs.

Employment services account for 29% of the new reported jobs. Transportation and warehousing accounted for 5% of the reported new jobs, despite a loss of 60,000 jobs in general merchandise and department stores.
    In other words, the vast majority of the new jobs are low paying jobs, except for a few truck drivers.

Other conclusions that we can draw are:

The US has nothing to export to reduce its massive trade deficit, which has, sooner or later, disastrous implications for the US dollar.

Middle class income jobs are declining, with polarization at the two extremes.

US economic policy continues to focus on the mega-rich at the expense of 99% of the population. US interest rates are kept at, or near to, zero in order to maximize mega-bank earnings, while depriving tens of millions of retired Americans of interest income on their lifetime savings, forcing them to spend their capital in order to live, thus depriving their heavily indebted children of inheritance.

Framtidsjobben ligger inom tjänstesektorn, omsorgssektorn, itsektorn media osv. / RMC

Den framtiden (the vast majority of the new jobs are low paying jobs) önskar jag inte våra efterkommande.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-04-01, 18:29

formsvackan skrev:
    Secrist skrev: fattar ni inte att industrin INTE är den gren där det finns arbeten i framtiden.

Fel. Såvida inte våra framtida regeringar skiter i industrin så kommer svensk industri fortsatt att vara en viktig del av svensk ekonomi och då behövs arbetskraft. Däremot så sjunker behovet av lågutbildad personal eftersom de enkla jobbet blir allt mer sällsynta.

För övrigt så platsar ju knappast programledare och twittrare in på din framtidsbeskrivning. Rolling Eyes
    Den av RMC förordade vägen är redan testad på annat håll, med känt resultat.

http://www.vdare.com/articles/no-jobs-for-americans-the-land-of-the-mega-rich

Let’s look now at the kind of jobs that were created. Of the new jobs reported by BLS, 92% are in services. Of this 92%, only 7% could possibly relate to exportable services—architectural, engineering, and computer systems services.

Of the reported new service jobs, 29% are in health care and social services. The categories that account for the health services jobs are ambulatory health care services and hospitals. Waitresses and bartenders account for 20% of the reported new jobs.

Employment services account for 29% of the new reported jobs. Transportation and warehousing accounted for 5% of the reported new jobs, despite a loss of 60,000 jobs in general merchandise and department stores.
    In other words, the vast majority of the new jobs are low paying jobs, except for a few truck drivers.

Other conclusions that we can draw are:

The US has nothing to export to reduce its massive trade deficit, which has, sooner or later, disastrous implications for the US dollar.

Middle class income jobs are declining, with polarization at the two extremes.

US economic policy continues to focus on the mega-rich at the expense of 99% of the population. US interest rates are kept at, or near to, zero in order to maximize mega-bank earnings, while depriving tens of millions of retired Americans of interest income on their lifetime savings, forcing them to spend their capital in order to live, thus depriving their heavily indebted children of inheritance.

Framtidsjobben ligger inom tjänstesektorn, omsorgssektorn, itsektorn media osv. / RMC

Den framtiden (the vast majority of the new jobs are low paying jobs) önskar jag inte våra efterkommande.

Säger gubben som tror att han har sossarna att tacka för allt! affraid
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2012-04-01, 23:18

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:Dumvänstern borde kanske gå ut och fråga kidsen om de vill jobba på ett löpande band inom industrin. Det kids man möter ute i verkligheten har aldrig någonsin uttrycks en sådan dröm. De talar om att jobba med media, bli hundförare, jobba med sociala medier, spotify, google, facebook m.m m.m

Och med den inställningen så lär de bli arbetslösa. Neutral

Varför det?, industrijobb är nåt som minskat de sista 40 åren och minskar alltmer.

Så alla ska sitta och blogga mot betalning eller jobba som programledare menar du? Knappast. Det sverige behöver är vårdpersonal, ingenjörer, svetsare, murare, plåtslagare, lastbilsmekaniker etc etc. Inte fler twittrare. Rolling Eyes

Jag ser inga spotifyarbetare i listan...

Bristyrken 2012
    •Vissa IT-yrken
    •Civilingenjör
    •Ingenjör och tekniker
    •Läkare
    •Apotekare
    •Sjuksköterska
    •Förskollärare
    •Företagssäljare
    •Kock
    •Byggnadsarbetare/-hantverkare
    •Lastbilsmekaniker

Vem har sagt att alla ska blogga eler jobba på TV?, du får kanske uppdatera dig till 2000 talet?

Precis som Eric sa, blev alla arbetslösa 1940 för att de inte ville bli bönder? Och i listan du har så finns mycket riktigt inga industrijobb , så vad gäller det?

Exakt. Dessutom är bloggar på väg ut samtidigt som traditionell tv minskar.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-01, 23:38

Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:Dumvänstern borde kanske gå ut och fråga kidsen om de vill jobba på ett löpande band inom industrin. Det kids man möter ute i verkligheten har aldrig någonsin uttrycks en sådan dröm. De talar om att jobba med media, bli hundförare, jobba med sociala medier, spotify, google, facebook m.m m.m

Och med den inställningen så lär de bli arbetslösa. Neutral

Varför det?, industrijobb är nåt som minskat de sista 40 åren och minskar alltmer.

Så alla ska sitta och blogga mot betalning eller jobba som programledare menar du? Knappast. Det sverige behöver är vårdpersonal, ingenjörer, svetsare, murare, plåtslagare, lastbilsmekaniker etc etc. Inte fler twittrare. Rolling Eyes

Jag ser inga spotifyarbetare i listan...

Bristyrken 2012
    •Vissa IT-yrken
    •Civilingenjör
    •Ingenjör och tekniker
    •Läkare
    •Apotekare
    •Sjuksköterska
    •Förskollärare
    •Företagssäljare
    •Kock
    •Byggnadsarbetare/-hantverkare
    •Lastbilsmekaniker

Ingår inte Spotify-arbete i "Vissa IT-yrken", Civilingenjörer, Ingenjör och tekniker ?

Är Läkare, Apotekare, Sjuksköterska, förskollärare, Företagssäljare, Kock att betrakta som industriabetare?

Inget ont om den industri som finns kvar, eller för den delen de bönder vi har kvar, men yrken kommer och går. Så har det alltid varit. De som överlever är inte de starkaste eller smartaste. Det är de som kan anpassa sig till förändring. Kanske inte direkt vänstermupparnas starkaste sida.

Nu var det inte industri i första hand jag tänkte på utan jag menar att en ungdom som vill ha ett glassigt programledarjobb lär bli arbetslös. Samma som dansare, skådespelare, konstnärer etc. Ska sverige överleva så är det knappast det som regeringen ska uppmuntra i utbildningsväg.

Det kan jag hålla med om. Men samtidigt vet man aldrig vad som kommer få Sverige att överleva. Nånting blir det, och det är inte bondgårdar, inte industri. Troligare är att Sverige diverseras. Vi har ju sett exempel på det svenska musikundret som sysselsätter åtskilliga. Vem kunde tro det 1980? Sen tycker jag inte man ska håna twittrandet som yrke heller. Fakta är att det finns personer som inte bara försörjer sig, utan t.o.m blivit rika på det.

"Så alla ska sitta och blogga mot betalning eller jobba som programledare menar du?"

Ett ganska märkligt resonemang. Det finns inte en enda yrkesgrupp som skulle fungera som landets enda källa till sysselsättning. Eller tycker du att ALLA ska montera motorhuvar till Volvo 240? Tror du det skulle fungera?

Landets behov av folk som kan montera motorhuvar är fasen så mycket större än folk som sitter och twittrar om när de var på dass sist. Vad vill du ha när du ska gjuta en bottenplatta? Byggarbetare eller en dansare?

Fakta är att det finns personer som inte bara försörjer sig, utan t.o.m blivit rika på det.

Och det räcker för att sverige ska leva på det menar du?

Musikexporten uppgick 2011 till 800 miljoner. 2008 exporterade sverige varor för 1200 miljarder. Twitter eller musik platsar inte på den listan.

Jag har hittills inte gjutit nån bottenplatta, men har läst en hel intressanta bloggar.

Varför menar du att bloggarna ska försörja hela Sverige medan motorhuvmontörerna bara försörjer sig själva? Logik?

Varför ens jämföra musikexporten med den totala exporten? Sverige lär ju exportera mer än musik - även i framtiden.

I övrigt håller jag med RMC när han skriver att den som vill ha ingenjörer av toppklass, men inte vill betala för det, får finna sig i att bli utan.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Money

Inlägg  Secrist 2012-04-02, 00:23

I övrigt håller jag med RMC när han skriver att den som vill ha ingenjörer av toppklass, men inte vill betala för det, får finna sig i att bli utan.

Det spelar väl ingen roll om pengarna finns om inte kompetensen finns.

Sorry, inga twittrare, bloggare eller programledare på denna listan heller.

Störst brist på arbetskraft under 2011
    Civilingenjörer, bygg och anläggning
    Byggnadsplåtslagare
    Läkare
    VVS-ingenjörer
    Byggnadsingenjörer och byggnadstekniker
    Civilingenjörer, elkraft
    Operationssjuksköterskor
    Sjuksköterskor, psykiatrisk vård
    Förskollärare
    Betongarbetare
    Maskinbefäl fartyg
    VVS-montörer
    Lastbilsmekaniker
    Gymnasielärare i yrkesämnen
    Anläggningsarbetare
    Plattsättare
    Kranförare
    Anläggningsmaskinförare
    Golvläggare
    Distriktssköterskor
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-04-02, 00:54

Inte fattar jag vilka öppna dörrar du försöker slå in, vem har påstått att vår industri inte kommer att vara viktig iframtiden i ekonomiskt hänseende, knappast vad det gäller arbetsmarkanden.

Min framtidsbeskrivning är verkligheten, här och nu, var lever du?,
    twittrare??, vad fånig du är, vem har sagt att vi ska bli tvittrare allihop,
    skärp dig, du påminner om form, och det var ingen komplimang.Smile

Säger samma till dig som till dd, läs denna graf och försök ta in verkligheten,
    om man inte tar in verkligheten hamnar man väldigt snett, jämför vänsterpartiet och dess anhängare och se hur snett det kan gå.

1 (EN) procent.... - Sida 3 Tillverkningsindustrin

Industrin är en förgången tid vad det gäller arbetstillfällen,
    att industrin kan producera mycket är en helt annan sak.
    Secrist
    Secrist

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Industri

Inlägg  Secrist 2012-04-02, 01:32

RedMentalCase skrev:

Inte fattar jag vilka öppna dörrar du försöker slå in, vem har påstått att vår industri inte kommer att vara viktig iframtiden i ekonomiskt hänseende, knappast vad det gäller arbetsmarkanden.

om man inte tar in verkligheten hamnar man väldigt snett, jämför vänsterpartiet och dess anhängare och se hur snett det kan gå.

Att industrin inte binder upp lika mycket folk som tidigare har jag inte ifrågasatt. Det jag vänder mig emot är trams om att framtiden ligger i att twittra, programleda, blogga och annat tjafs.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-04-02, 11:34

Ok, då är vi ju överens, ( fast du sa att jag hade fel??)
    jag fattar inte varför du hänger upp dig på twittra,
    vad som sades var väl att ungdomar har andra grejer framför ögonen.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2012-04-02, 12:03

RedMentalCase skrev:Ok, då är vi ju överens, ( fast du sa att jag hade fel??)
    Jo, det uttrycktes väl såhär:
    Sverige kan knappast förbli en välfärdsstat bara för att ungdomar fantiserar. Självklart så kommer det alltid uppstå nya miljonärer inom dessa områden men att det skall skapa nån stor sysselsättning (och då syftar jag inte på fritidssysselsättning) är nog en utopi.

De fina kurvorna som visar hur tillverkningsindustrin minskar här (och i många andra västländer) visar snarare på ett problem för framtiden även om de är lite missvisande. Bland tjänsteföretagen så sker väldigt mycket som har en direkt industriell funktion och då främst inom IT-sektorn. Ericsson som är ett rätt stort företag räknas väl även det till tjänsteföretagen även om de även har tillverkning.

Att industrijobben minskat i västvärlden innebär dock inte att de minskat globalt sett. Det är dock ganska tydligt att vinsterna för produktion numera till stor del hamnar i andra länder. Är ju inte så många saker som det står "Made in Sweden" på.

Utrikeshandel (som kan jämställas med byteshandel) förutsätter att Sverige har något attraktivt att byta med. Vi kan knappast förvänta oss att malmen och skogen skall klara av denna byteshandel i all framtid. Vad skall vi byta med utan någon tillverkningsindustri?
    Din morsa, eller några duktiga bloggare? Twisted Evil
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-04-02, 12:09

DirtyDog skrev:
    Sverige kan knappast förbli en välfärdsstat bara för att ungdomar fantiserar. Självklart så kommer det alltid uppstå nya miljonärer inom dessa områden men att det skall skapa nån stor sysselsättning (och då syftar jag inte på fritidssysselsättning) är nog en utopi.

De fina kurvorna som visar hur tillverkningsindustrin minskar här (och i många andra västländer) visar snarare på ett problem för framtiden även om de är lite missvisande. Bland tjänsteföretagen så sker väldigt mycket som har en direkt industriell funktion och då främst inom IT-sektorn. Ericsson som är ett rätt stort företag räknas väl även det till tjänsteföretagen även om de även har tillverkning.

Att industrijobben minskat i västvärlden innebär dock inte att de minskat globalt sett. Det är dock ganska tydligt att vinsterna för produktion numera till stor del hamnar i andra länder. Är ju inte så många saker som det står "Made in Sweden" på.

Utrikeshandel (som kan jämställas med byteshandel) förutsätter att Sverige har något attraktivt att byta med. Vi kan knappast förvänta oss att malmen och skogen skall klara av denna byteshandel i all framtid. Vad skall vi byta med utan någon tillverkningsindustri?

Ska du ge dig på punkten att industrin är en framtidsbranch för jobbsökare`?

Vi kan ju ha en industri som är större än nånsin, men den kräver nästan ingen arbetskraft. annat än de där ingenjörerna industrin inte ville betala för. Vi kanske kan byta bort din mossiga syn på världen?Smile
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-02, 12:45

RedMentalCase skrev:Ska du ge dig på punkten att industrin är en framtidsbranch för jobbsökare`?
    Nej, för de med kunskaper kommer industrin att fortsatt vara en framtidsbransch. Det som krävs är dock att vi ligger i framkant och har bättre utbildade medarbetare. Att löpande bandet (som sällan krävde nån direkt utbildning) är ersatt med robotar är ingen överraskning. Dock kommer det alltid finnas behov av kunniga medarbetare som förstår sig på och kan serva dessa maskiner.
    Men hur kan industrin skapa jobb ifall maskiner tar över? Jo, genom att antalet industriföretag ökar och de har de stadigt gjort i takt med att det som historiskt har kallats för "industrin" har minskat. Man har helt enkelt inom industrin lagt ut stor del av tillverkningen på entreprenad.
    Nästan ingenting i en bil är tillverkat av biltillverkaren längre. Bilindustrin är till stor del en "montage-industri" som monterar saker tillverkade av små underleverantörer (som sällan definieras som industriföretag även om de "servar" industriföretag).
    RedMentalCase skrev:Vi kan ju ha en industri som är större än nånsin, men den kräver nästan ingen arbetskraft.
    Det finns ingen faktisk begränsning av hur många som kan sysselsättas av industrin i Sverige. Begränsningen ligger i KOSTNADEN för det som produceras jämfört med vad det kostar i konkurerande länder. Det är ju inte så att det saknas plats för att anlägga nya fabriker på?
    RedMentalCase skrev:annat än de där ingenjörerna industrin inte ville betala för.
    Vem har påstått att de inte vill betala för kunskap? Det är ju kunskap som gör att de kan överleva. Problemet ligger väl i att de (när de bestämmer lönerna) måste ta hänsyn till konkurrenternas kostnader. Men vårt lands framtid ligger nog i att vi inte för evigt bor i ett land där det står "Made in China" på allt som finns i handeln. Det kommer helt enkelt inte att hålla ur samhällsekonomisk synpunkt.
    RedMentalCase skrev:Vi kanske kan byta bort din mossiga syn på världen?Smile
    Tja, den har åtminstone ett VÄRDE till skillnad mot din. Cool
    Secrist
    Secrist

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Industrin

Inlägg  Secrist 2012-04-02, 14:42

Nästan ingenting i en bil är tillverkat av biltillverkaren längre. Bilindustrin är till stor del en "montage-industri" som monterar saker tillverkade av små underleverantörer (som sällan definieras som industriföretag även om de "servar" industriföretag).

Vilket gäller all form av service som levereras av underleverantörer i form av rörmokare, mekaniker, elektriker, snickare etc etc. Varje industri binder upp massvis av folk och andra företag som dock inte har sin anställning av fabriken självt. Där behövs heller inte bloggare och twittrare och annat trams.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 18:09

Secrist skrev:I övrigt håller jag med RMC när han skriver att den som vill ha ingenjörer av toppklass, men inte vill betala för det, får finna sig i att bli utan.

Det spelar väl ingen roll om pengarna finns om inte kompetensen finns.

Sorry, inga twittrare, bloggare eller programledare på denna listan heller.

Störst brist på arbetskraft under 2011
    Civilingenjörer, bygg och anläggning
    Byggnadsplåtslagare
    Läkare
    VVS-ingenjörer
    Byggnadsingenjörer och byggnadstekniker
    Civilingenjörer, elkraft
    Operationssjuksköterskor
    Sjuksköterskor, psykiatrisk vård
    Förskollärare
    Betongarbetare
    Maskinbefäl fartyg
    VVS-montörer
    Lastbilsmekaniker
    Gymnasielärare i yrkesämnen
    Anläggningsarbetare
    Plattsättare
    Kranförare
    Anläggningsmaskinförare
    Golvläggare
    Distriktssköterskor

Vem förutom du förväntar sig finna bloggare och twittrare på en lista över framtida bristyrken? Det säger sig självt att framtida yrken aldrig kan komma ifråga på en sådan lista. Och vem har ens påstått att bloggare skulle vara ett framtida bristyrke?

Vad gäller kompetensen så finns den - som det mesta här i världen - i begränsad omfattning. Om man erbjuder ett halvtrist jobb till medioker lön så är det inte så mysko att ingenjören väljer något annat.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 18:11

Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:

Att industrin inte binder upp lika mycket folk som tidigare har jag inte ifrågasatt. Det jag vänder mig emot är trams om att framtiden ligger i att twittra, programleda, blogga och annat tjafs.

Vem har påstått att framtiden ligger i att twittra?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-02, 18:15

ericTheDog skrev:Vem har påstått att framtiden ligger i att twittra?
    Skillnaden mellan Facebook och twitter är ju inte så jättestor. Wink
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 18:36

DirtyDog skrev:

Från IT-statistik:
    IT-branschen är en både mångfasetterad och starkt föränderlig bransch. Få ifrågasätter att branschen som helhet är viktig, icke desto mindre har betydelsefulla parter - politiker, massmedia och potentiella medarbetare - en otydlig bild av branschen och dess olika delar.

Som ett led i IT&Telekomföretagens arbete att tydliggöra IT-branschen och dess utveckling, har förbundet tagit fram en rad basfakta; antal företag, anställda, omsättning etc. Siffror som sammantaget påvisar en framgångsrik bransch.

Visste du t.ex. att IT-branschen i Sverige sysselsätter fler personer än t.ex. motorfordonsindustrin eller skogsindustrin? Eller att antalet anställda i branschen har ökat med 27 procent på fem år?

IT-branschen är också en av få branscher i Sverige vars omsättning såväl som antalet anställda faktiskt ökade mellan krisåren 2008 och 2009. Detta och mer därtill kan du ta del av här på itstatistik.se.

Detta var verkligheten för 3 år sedan. Man kan misstänka att ännu fler är sysselsatta i denna bransch idag. Detta är dock bara början. Vi står inför stora förändringar framöver. Att jobba med sociala medier fanns inte för 3 år sedan. Ingen vet vad som kommer bli stort framöver. Det återstår att se.

Vad vi ska byta med i framtiden kan inte jag svara på. Råvaror kommer säkert vara viktiga även i framtiden, liksom den del av industrin som blir kvar, liksom de bönder som är kvar. Vad som kommer istället vet man inte. Men när högutbildade resurser frigörs brukar det inte dröja så länge innan nåt nytt dyker upp.

"Din morsa, eller några duktiga bloggare?"

Pajasvarning på den.

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 18:40

Secrist skrev:Nästan ingenting i en bil är tillverkat av biltillverkaren längre. Bilindustrin är till stor del en "montage-industri" som monterar saker tillverkade av små underleverantörer (som sällan definieras som industriföretag även om de "servar" industriföretag).

Vilket gäller all form av service som levereras av underleverantörer i form av rörmokare, mekaniker, elektriker, snickare etc etc. Varje industri binder upp massvis av folk och andra företag som dock inte har sin anställning av fabriken självt. Där behövs heller inte bloggare och twittrare och annat trams.

Tror du att de behöver rörmockare och annat "trams" på rebtel, spotify, skypa m.fl ?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-02, 20:37

ericTheDog skrev:Tror du att de behöver rörmockare och annat "trams" på rebtel, spotify, skypa m.fl ?
    Nej, men han menade nog inte det heller. Min gissning är att han syftade på talesättet att varje industrijobb i Sverige skapar två ytterligare arbetstillfällen i form av lokala underleverantörer. Hur detta är beräknat vet jag inte men åtminstone bilindustrin har löjligt många underleverantörer som i antal anställda vida överskrider det som bilindustrin sysselsätter. Alla blir givetvis inte av med jobben om bilindustrin läggs ned men man beräknade att ca 300 000 industrijobb skulle kunna försvinna från Sverige pga EU's utvidgning österut och att detta i sin tur skulle minska antalet anställda hos underleverantörer med ytterligare 200 000 personer.
    Vad gäller handelsbalansen så står industrins export för 76 procent av landets exportinkomster.

IT-företaget Ericsson lade ut tillverkningen på alla sina mobiler på Flextronics men numera tillverkas väl inte en enda telefon i Sverige?

Men visst skall vi hoppas på att företag som Spotify (100 anställda), Rebtel (30 anställda) eller Skype (40 anställda) skall ersätta industrier som SAAB på sikt, men de lirar lixom inte i samma division och genererar troligtvis inte lika mycket sysselsättning ens med eventuella underleverantörer.
    Secrist
    Secrist

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Knas

Inlägg  Secrist 2012-04-02, 20:58

ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:Nästan ingenting i en bil är tillverkat av biltillverkaren längre. Bilindustrin är till stor del en "montage-industri" som monterar saker tillverkade av små underleverantörer (som sällan definieras som industriföretag även om de "servar" industriföretag).

Tror du att de behöver rörmockare och annat "trams" på rebtel, spotify, skypa m.fl ?

De behöver IT-ingenjörer. Inte glada amatörer som gillar att berätta om tillståndet på deras senaste toabesök.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 21:17

DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:
    Skillnaden mellan Facebook och twitter är ju inte så jättestor. Wink

Skillnaden mellan fb och twitter är gigantisk. Förutom det är det fakta att facebook bygger enorma serverhallar i Luleå. Dessa genererar troligen jobb i många år framöver. Men fortfarande har ingen påstått att detta är det enda Sverige ska leva av. Jag tror framtiden är diversifierad. Bara genom fb skapas enorma affärsmöjligheter, som genererar jobb.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 21:26

DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Tror du att de behöver rörmockare och annat "trams" på rebtel, spotify, skypa m.fl ?
    Nej, men han menade nog inte det heller. Min gissning är att han syftade på talesättet att varje industrijobb i Sverige skapar två ytterligare arbetstillfällen i form av lokala underleverantörer. Hur detta är beräknat vet jag inte men åtminstone bilindustrin har löjligt många underleverantörer som i antal anställda vida överskrider det som bilindustrin sysselsätter. Alla blir givetvis inte av med jobben om bilindustrin läggs ned men man beräknade att ca 300 000 industrijobb skulle kunna försvinna från Sverige pga EU's utvidgning österut och att detta i sin tur skulle minska antalet anställda hos underleverantörer med ytterligare 200 000 personer.
    Vad gäller handelsbalansen så står industrins export för 76 procent av landets exportinkomster.

IT-företaget Ericsson lade ut tillverkningen på alla sina mobiler på Flextronics men numera tillverkas väl inte en enda telefon i Sverige?

Men visst skall vi hoppas på att företag som Spotify (100 anställda), Rebtel (30 anställda) eller Skype (40 anställda) skall ersätta industrier som SAAB på sikt, men de lirar lixom inte i samma division och genererar troligtvis inte lika mycket sysselsättning ens med eventuella underleverantörer.

IT-sektorn står redan idag för i runda slängar 200000 jobb. SAAB's 3500 anställda har visat sig mycket attraktiva på arbetsmarknaden. Bl.a öppnade SAAB Combitech ett kontor i Trollhättan för att försöka locka till sig många av dem.

PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Industrikatastrof

Inlägg  PE Dal 2012-04-02, 21:34

Industri, sk fabriksjobbförsörjning är nog den bransch som man som ung inte skall ha tilltro till vad gäller trygg framtidsinkomst.

Min fabriksarbetsplats reducerar bemanningen vart tredje år. Som ung nyanställd var 1600 medborgare behövliga, idag enbart ca 900. Kineserna, nästa stormakt, tar våra jobb, men Sveriges Kommunistrebeller flinar hånfullt o älskar scenari
    ot!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-04-02, 21:54

PE Dal skrev:Industri, sk fabriksjobbförsörjning är nog den bransch som man som ung inte skall ha tilltro till vad gäller trygg framtidsinkomst.

Min fabriksarbetsplats reducerar bemanningen vart tredje år. Som ung nyanställd var 1600 medborgare behövliga, idag enbart ca 900. Kineserna, nästa stormakt, tar våra jobb, men Sveriges Kommunistrebeller flinar hånfullt o älskar scenari
    ot!
    Nej Pedalen, vi älskar det inte. Men vi hackar i oss
    verkligheten. Försök själv ställa dig i vägen för ett framrusande X2000-tåg och försök stoppa
    det om du kan. Det tåget är lika obeveklig som den utveckling som jag
    själv hellre betecknar som inveckling.

Lyckas du få en kommunist att le när hans olycksbröder blir arbetslösa
    så ska jag bjuda dig på ett äpple.
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

1 (EN) procent.... - Sida 3 Empty Jordad

Inlägg  PE Dal 2012-04-02, 22:04

"""Nej Pedalen, vi älskar det inte. Men vi hackar i oss verkligheten. Försök själv ställa dig i vägen för ett framrusande X2000-tåg och försök stoppa
    det om du kan. Det tåget är lika obeveklig som en utveckling som jag
    själv hellre betecknar som inveckling.
    """

Här och snart är blir nog inte bara en hund begraven, utan även en Svensk fabriksarbetare får snart tillsist smaka på humusdoften!
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-04-02, 22:56

Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:

De behöver IT-ingenjörer. Inte glada amatörer som gillar att berätta om tillståndet på deras senaste toabesök.

Vem har påstått nåt annat?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:38