berralarzon skrev:Sniperace skrev:berralarzon skrev:Vercingetorix skrev:berralarzon skrev:Vercingetorix skrev:Infra skrev:
Barnfattigdomen som länge var på väg bort stiger nu igen, år för år
alliansen regerar. Det är trist att en del ensamstående ska hinna
bli sjuka av oro över sina barns situation innan regeringsskiftet.
Värst är det nog i af att tvinga sina barn att avstå från skolutflykter
för att ungarna ska slippa skämmas för från vilken påver miljö de
kommer.
Vilka skolutflykter? Upplysningsvis kan jag meddela att den svenska skolan är avgiftsfri...
Skolan ja! är du dum på riktigt.. men utflykterna då? dom var inte gratis på -60 talet min mamma betala 5-kronor för en utflykt till Furuvik.
//Niklas
Dum på riktigt eller inte får andra avgöra, men jag är åtminstone påläst. Skolan får inte ta ut extra avgifter för några aktiviteter. Det finns glasklara riktlinjer från skolverket. Vad din mamma gjorde på sextiotalet förändrar inget i sak. Läs på och gör rätt.
Vet att du inte är dum på riktigt.. nåväl ändå förekommer det att skolor tar ut avgifter för aktiviteter utanför ordinarie tid.
Frivilligt att följa med eller ej alla barn kan inte delta, jag har själv stått med att betala för andra barn än mina egna för att dessa ska få följa med.
//Niklas
Det är idag FÖRBJUDET, de får inte heller längre ha gemensamt sparande för ex att göra en klassresa när de går ur nian, vill någon ordna sådant måste det ske UTANFÖR skolan helt utan dess inblandning, och det är till och med så att skolläraren får då inte vara med på skoltid eller lönetid
Ädock så följs inte dessa direktiv enär privataskolor rullar på som att det regnar när det kommer till utflykter betala om du vill följa med annars kan du vara hemmma! sedan ditt svamel om lönetid vad är det? vad jag fått mig till livs så betalar huvudägaren gladeligen övertid för den "barnpassningen" va inte så naiv Sniperace!
//Niklas
Du ger här exempel på brott mot skollagen. De blir tack och lov mera sällsynta. Men icke desto mindre är det ett brott emot den lag som syftar till att främja det kompensatoriska uppdrag som skolan har. Att skolor bryter mot lagstiftning kan vare sig (s) eller (m)-regeringar lastas för. ALLA aktiviteter i grundskolans regi SKALL vara kostnadsfria. Punkt.
Skolutflykter är således inte ett argument med bäring.