Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
Vercingetorix
Regndrottning
Sniperace
ANNA2LINK
8 posters

De äger vår välfärd, del 1,

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

De äger vår välfärd, del 1, - Sida 2 Empty Sv: De äger vår välfärd, del 1,

Inlägg  Sniperace 2011-12-18, 23:58

ANNA2LINK skrev:
    Regndrottning skrev:
    så vadäger du själv, anser du att denna gamla kvinna skulle tvångsmatats? att hon skulle lagts remmad i sängen och sondmatats?

Ja, om så är nödvändigt. Men, det är bara med läkarutlåtande, vanligvis beroende på sjukdom.

och återigen, anklagar du personalen eller ledningen för mord i det aktuellaq fallet?
    VET du hennes egen aqvsikt?

Kvinnan var dement. Har hon någon egen vilja? Jag arbetar med dementa varje dag och ser hur olika dementa kan bära sig åt. Dementa gamlingar är ofta att likna med små barn. Dessa människor måste omhändertas som om de vore små barn. Alltså, man ser till att de får mat i magen. Även om det innebär att någon måste sitta och mata dem.

Och jag anklagar ingen för mord. Men, negligens i detta fall. Kanske beroende på underbemanning, men där vet jag inte.

själv ställer jaqg mig tvivlande på at vårdpesonaql medvetet mot en paqtients vilja svälter ihjäl denne, när de hade haft MER att ctjäna på at hålla henne LEVANDE så att de fått betalt en längre tid, hennes död blev ju en ekonomnisk förlust....

Det är ingen ekonomisk förlust när en gammal, dement dör. Det är kö till boenden. De gamla kan inte dö fort nog för att bli av med kön. Det kommer en ny inom en vecka....

men men, att du kallar det godkänd AVLIVNINGSMETOD visar snarare på att du tycker det är mord än ett självvalt slut....
    anklagar di MIG för min fars död?

Nej, jag sade att det var godkänd avlivningsmetod ENLIGT DIG!!. Själv tycker jag det är grymt..... Men då din egen far valde att dö på detta viset har du försvarat svält som dödsmetod..... Däremot anklagar jag inte dig för din fars död.

Fan, Sniper, kan du inte svenska? Du läser allt jag säger som du vill att det skall stå, inte som det är skrivet....

Det är precis så som det är. Jag har också erfarenhet av just dementa som just som RD skriver betér sig som barn,de flesta gör det och många vet nog inte vad egen vilja är... De kanske har glömt det...

men var sätter man gränsen påm hur dementa de är?
    hur gör man med den demente patienen som ligger i sin säng i smärtor och ber om att få dö, och som då vägrar äta och dricka?
    spänner fast med remmar och sätter en sond för att tvångsmata?
    Tvingar denne till ett fortsatt liv i smärta och sorg, utan någon livsglädje?
    och känner sig STOLT att påtvinga någon ett liv i smärta och sorg för att man anser sig veta BÄST?

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2011-12-19, 00:50

men var sätter man gränsen påm hur dementa de är?
    hur gör man med den demente patienen som ligger i sin säng i smärtor och ber om att få dö, och som då vägrar äta och dricka?
    spänner fast med remmar och sätter en sond för att tvångsmata?
    Tvingar denne till ett fortsatt liv i smärta och sorg, utan någon livsglädje?
    och känner sig STOLT att påtvinga någon ett liv i smärta och sorg för att man anser sig veta BÄST?

Du har aldrig träffat en dement, gissar jag.....

Dementa bär inte sig åt på det viset du beskriver. De tror ofta att de är barn och ropar efter mamma och pappa..... De ber inte att få dö. De vet oftast inte vad döden betyder.

Har de smärtor, får de smärtstillande. Blir de sjuka, (annat än demensen), åker de till sjukhuset och får vård.

Jag kände en kvinna, som låg i sin HD-stol, kunde inte röra mer än på huvudet, kunde inte prata, men hon hade ändå livsglädje. Hon log och nickade 'tack' varje gång vi hade varit ute....

Och, varför försöker du påtvinga mig åsikter som jag aldrig har uttryckt? Är det så att jag skriver något du instämmer i men vill inte tillstå detta? Eller är det bara ett perverst nöje att 'tolka' allt jag säger till att betyda det motsatta? Om jag kallar dig för idiot, tar du det som komplimang då?

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-12-19, 01:07

Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Dags att skippa citaten, folks! Citera bara det som för debatten vidare, tack..

Tack för det. Citat som blir en kilometer lång är lite påfrestande. Att jag citerar dig här är inte ironiskt menat. Wink

Inte mitt citat heller... Wink
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-12-19, 01:24

Vänster stinker i sin desperation att försöka svartmåla konkurrens och privata initiativ, som nästan allltid är bättre än seg föråldrad inneffektiv och dum offentlig vård,
    där tillika de som jobbar i offentlig vård tjänar skit.

Gamla männsikor svälter ibland, för att de inte vill eller kan äta, har inget med privat eller offentligt att göra, skärp er vänstermuppar.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-12-19, 09:36

RedMentalCase skrev:Vänster stinker i sin desperation att försöka svartmåla konkurrens och privata initiativ, som nästan allltid är bättre än seg föråldrad inneffektiv och dum offentlig vård,

Gamla männsikor svälter ibland, för att de inte vill eller kan äta, har inget med privat eller offentligt att göra, skärp er vänstermuppar.
    Word, resten som vänstermupparna ägnar sig åt är bullshit!
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2011-12-19, 09:41

redalert skrev:
    RedMentalCase skrev:Vänster stinker i sin desperation att försöka svartmåla konkurrens och privata initiativ, som nästan allltid är bättre än seg föråldrad inneffektiv och dum offentlig vård,

Word, resten som vänstermupparna ägnar sig åt är bullshit!

Och RAs tunga blir bara brunare och brunare....hur fan står du ut med dig själv ?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-12-19, 10:27

man ställer sig frågan, ska alla människor oavsett viljan tvingas till liv, men ofödda avlivas oavsett deras vilja?

Ser man till det vissa skriver så ska dementa bältesspännas och tvångsmatas om de inte vill äta eller dricka, då ställer man sig frågan, ska samma sak gälla anorektiker, de är ju också sjuka och förstår inte sitt bästa osv osv.

jag har också erfarenhet av dementa, och en sak är säker inte heller de mår bra av att bältesspännas och tvångsmatas, de spjärnar emot, gråter och skriker när de tvingas till saker ger det glädje till de tvingande?
    vem gagnar det?

vem ska bestämma om viljan, att det inte finns en riktigt bestämd vilja hos en dement är inte eller rätt väg att gå, här kan det då ex skilja mycket mjellan den väldigt religiöse läkaren där det ska hållas vid liv till varje pris oavsett vad patienten tycker, och på andra sidan läkaren som eg anser att aktiv dödshjälp vore bra, och att obotligt sjuka borde avlivas vad de själva än anser.

att patienten själv inte ska få bestämma.

jag kan inte se nyttan att bältesspänna för att sedan sondmata, eller med tvång tvinga in maten som när de tvångsmatar gäss för att skapa en stor lever hos dem, en vårdad som vägrar äta, spottar ut mat, inte sväljer eller hela tiden vrider bort huvudet för att undvika maten.

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2011-12-19, 18:28

Sniperace skrev:man ställer sig frågan, ska alla människor oavsett viljan tvingas till liv, men ofödda avlivas oavsett deras vilja?

Ser man till det vissa skriver så ska dementa bältesspännas och tvångsmatas om de inte vill äta eller dricka, då ställer man sig frågan, ska samma sak gälla anorektiker, de är ju också sjuka och förstår inte sitt bästa osv osv.

jag har också erfarenhet av dementa, och en sak är säker inte heller de mår bra av att bältesspännas och tvångsmatas, de spjärnar emot, gråter och skriker när de tvingas till saker ger det glädje till de tvingande?
    vem gagnar det?

vem ska bestämma om viljan, att det inte finns en riktigt bestämd vilja hos en dement är inte eller rätt väg att gå, här kan det då ex skilja mycket mjellan den väldigt religiöse läkaren där det ska hållas vid liv till varje pris oavsett vad patienten tycker, och på andra sidan läkaren som eg anser att aktiv dödshjälp vore bra, och att obotligt sjuka borde avlivas vad de själva än anser.

att patienten själv inte ska få bestämma.

jag kan inte se nyttan att bältesspänna för att sedan sondmata, eller med tvång tvinga in maten som när de tvångsmatar gäss för att skapa en stor lever hos dem, en vårdad som vägrar äta, spottar ut mat, inte sväljer eller hela tiden vrider bort huvudet för att undvika maten.

Sniper har inte förstått vad demens handlar om.

Skulle du låta ett barn svälta? Självklart inte... (hoppas jag). Trots det så matvägrar barn ibland....

En dement människa är precis som ett barn. De lever i det förgångna och tror att de är barn. En dementsjuk blir orolig för att mamma och pappa inte vet var de är, de vill hem till mamma och pappa, de är rädda för att komma för sent till skolan... o.s.v....

Demenssjuka måste vårdas. De behöver stöd och omsorg. De behöver matas om de inte kan äta själv, de behöver aktiveras för att de är oförmögna att aktivera sig själva. Demenssjuka behöver vägledning av vuxna människor, trots att de själva är formellt vuxna själva.... Demenssjuka behöver någon att ty sig till.

Bältesspänning är mycket vanligt inom demensvården. Enbart för att den gamla inte skall göra sig illa. Men, jag förstår att Aniper vill hellre att demenssjuka skall göra sig illa för att sedan svälta ihjäl. Det är helt ok... enliogt honom själv.

Vårda skall vi absolut inte ägna oss åt. Det kostar bara pengar. Svält ihjäl de gamla och sjuka.... det är Snipers melodi. Dög svältdöden åt hans far så duger det för alla gamla.... Fy fan, Sniper. Vi8lken vidrig människosyn du har!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:27