ANNA2LINK skrev:Regndrottning skrev:så vadäger du själv, anser du att denna gamla kvinna skulle tvångsmatats? att hon skulle lagts remmad i sängen och sondmatats?
Ja, om så är nödvändigt. Men, det är bara med läkarutlåtande, vanligvis beroende på sjukdom.
och återigen, anklagar du personalen eller ledningen för mord i det aktuellaq fallet?
VET du hennes egen aqvsikt?
Kvinnan var dement. Har hon någon egen vilja? Jag arbetar med dementa varje dag och ser hur olika dementa kan bära sig åt. Dementa gamlingar är ofta att likna med små barn. Dessa människor måste omhändertas som om de vore små barn. Alltså, man ser till att de får mat i magen. Även om det innebär att någon måste sitta och mata dem.
Och jag anklagar ingen för mord. Men, negligens i detta fall. Kanske beroende på underbemanning, men där vet jag inte.
själv ställer jaqg mig tvivlande på at vårdpesonaql medvetet mot en paqtients vilja svälter ihjäl denne, när de hade haft MER att ctjäna på at hålla henne LEVANDE så att de fått betalt en längre tid, hennes död blev ju en ekonomnisk förlust....
Det är ingen ekonomisk förlust när en gammal, dement dör. Det är kö till boenden. De gamla kan inte dö fort nog för att bli av med kön. Det kommer en ny inom en vecka....
men men, att du kallar det godkänd AVLIVNINGSMETOD visar snarare på att du tycker det är mord än ett självvalt slut....
anklagar di MIG för min fars död?
Nej, jag sade att det var godkänd avlivningsmetod ENLIGT DIG!!. Själv tycker jag det är grymt..... Men då din egen far valde att dö på detta viset har du försvarat svält som dödsmetod..... Däremot anklagar jag inte dig för din fars död.
Fan, Sniper, kan du inte svenska? Du läser allt jag säger som du vill att det skall stå, inte som det är skrivet....
Det är precis så som det är. Jag har också erfarenhet av just dementa som just som RD skriver betér sig som barn,de flesta gör det och många vet nog inte vad egen vilja är... De kanske har glömt det...
men var sätter man gränsen påm hur dementa de är?
hur gör man med den demente patienen som ligger i sin säng i smärtor och ber om att få dö, och som då vägrar äta och dricka?
spänner fast med remmar och sätter en sond för att tvångsmata?
Tvingar denne till ett fortsatt liv i smärta och sorg, utan någon livsglädje?
och känner sig STOLT att påtvinga någon ett liv i smärta och sorg för att man anser sig veta BÄST?