Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

3 posters

Högkostnadsskyddet för medicin

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Högkostnadsskyddet för medicin Empty Högkostnadsskyddet för medicin

Inlägg  Corven 2011-11-13, 11:24

Ibland undrar jag hur man resonerar kring vilka typer av medicin som ska ingå i högkostnadsskyddet.

Jag lider av Artros, som är den vanligaste formen av reumatiska problem.

För detta får jag värkmedicin utskrivet. Och denna täcks av högkostnadsskyddet. Jag får hur mycket som helst utskrivet, jag behöver bara gå in på vårdcentralens hemsida och begära mer utskrivet, inga problem alls.

Det finns mediciner som lindrar besvären. Mediciner som innehåller Glukosamin, som är ett godkänt läkemedel för ledbesvär. Men dessa täcks inte av högkostnadsskyddet. Utan det får man köpa själv, till det facila priset på minst 400 kr i månaden, beroende på vilket preparat man väljer.

Om man äter dessa tabletter i ca 3 månader, så minskar besvären rejält, och man behöver inte äta smärtstillande. Och efter de tre första månaderna så behöver man inte heller äta lika mycket av artrosmedicinen, eftersom brosklagret då har byggts upp, så man behöver bara stödmedicinera för att underhålla brosklagret. Istället för 4 tabletter om dagen, som jag äter just nu, så räcker det med 1 tablett om dagen, för att hålla det i schack. Dvs att en burk tabletter, som jag betalar 414 kr för räcker i 120 dagar.

Och visst kan det låta enkelt, det är bara att köpa och äta den medicinen så slipper man värktabletterna, men tyvärr är artros väldigt vanligt bland folk som haft tunga jobb, och väldigt många i den gruppen är även lågavlönade. Så dom har inte råd att lägga dom pengarna, utan dom fortsätter att använda värktabletter, som täcks av högkostnadsskyddet.

Jag är rätt övertygad om att staten skulle tjäna på att artrosmedicin omfattades av högkostnadsskyddet. Och folkhälsan skulle definitivt tjäna på det, då man slipper äta värkmedicin, eftersom värkmedicin i de doser det handlar om påverkar t ex reaktionsförmåga och såna saker....
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Högkostnadsskyddet för medicin Empty Sv: Högkostnadsskyddet för medicin

Inlägg  Thetaxpayer 2011-11-13, 17:27

Corven skrev:Ibland undrar jag hur man resonerar kring vilka typer av medicin som ska ingå i högkostnadsskyddet.

Jag lider av Artros, som är den vanligaste formen av reumatiska problem.

För detta får jag värkmedicin utskrivet. Och denna täcks av högkostnadsskyddet. Jag får hur mycket som helst utskrivet, jag behöver bara gå in på vårdcentralens hemsida och begära mer utskrivet, inga problem alls.

Det finns mediciner som lindrar besvären. Mediciner som innehåller Glukosamin, som är ett godkänt läkemedel för ledbesvär. Men dessa täcks inte av högkostnadsskyddet. Utan det får man köpa själv, till det facila priset på minst 400 kr i månaden, beroende på vilket preparat man väljer.

Om man äter dessa tabletter i ca 3 månader, så minskar besvären rejält, och man behöver inte äta smärtstillande. Och efter de tre första månaderna så behöver man inte heller äta lika mycket av artrosmedicinen, eftersom brosklagret då har byggts upp, så man behöver bara stödmedicinera för att underhålla brosklagret. Istället för 4 tabletter om dagen, som jag äter just nu, så räcker det med 1 tablett om dagen, för att hålla det i schack. Dvs att en burk tabletter, som jag betalar 414 kr för räcker i 120 dagar.

Och visst kan det låta enkelt, det är bara att köpa och äta den medicinen så slipper man värktabletterna, men tyvärr är artros väldigt vanligt bland folk som haft tunga jobb, och väldigt många i den gruppen är även lågavlönade. Så dom har inte råd att lägga dom pengarna, utan dom fortsätter att använda värktabletter, som täcks av högkostnadsskyddet.

Jag är rätt övertygad om att staten skulle tjäna på att artrosmedicin omfattades av högkostnadsskyddet. Och folkhälsan skulle definitivt tjäna på det, då man slipper äta värkmedicin, eftersom värkmedicin i de doser det handlar om påverkar t ex reaktionsförmåga och såna saker....

Ja det låter ju märkligt. Känns ju som att det behövs mera sunt förnuft på många ställen. En följdfråga som kanske inte hör till men jag undrar om du haft Artros länge och om du i så fall ätit smärtstillande länge? En närstående släkting fick diagnos Artros först och behandlingen var väl i stort sett smärt och inflammationshämmande. Problemet var att hon inte tålde medicinen så njurarna la av och hon vart riktigt dålig och inlagd i nästan 3 veckor. Otäckt det där.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-11-13, 19:53

Jag fick artros konstaterat i högra höften 2004. Senare har man även konstaterat vänster höft, och båda axlarna. och det har hela tiden blivit sämre. Sen dess har jag ätit smärtstillande dagligen, i varierande mängd, beroende på hur mycket jag behövt röra på mig.

Röra på sig är bra för lederna, men när man måste fylla sig med smärtstillande först, så vet jag inte hur bra det egentligen är för kroppen. Din släkting är ju ett bra bevis för det.

Men Glukosamin är godkänt, och bevisat verkningsfullt just vid artros. Men inte omfattat av högkostnadsskyddet....
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-13, 20:53

Corven skrev:Jag fick artros konstaterat i högra höften 2004. Senare har man även konstaterat vänster höft, och båda axlarna. och det har hela tiden blivit sämre. Sen dess har jag ätit smärtstillande dagligen, i varierande mängd, beroende på hur mycket jag behövt röra på mig.

Röra på sig är bra för lederna, men när man måste fylla sig med smärtstillande först, så vet jag inte hur bra det egentligen är för kroppen. Din släkting är ju ett bra bevis för det.

Men Glukosamin är godkänt, och bevisat verkningsfullt just vid artros. Men inte omfattat av högkostnadsskyddet....

Märkligt...
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-11-13, 21:56

Inga hostmediciner omfattas heller av högkostnadsskyddet, inte ens de narkotikaklassade varianterna.

Jag skulle gärna vilja se de olika kriterierna för att mediciner ska omfattas.

Vet någon om det finns någonstans att läsa om det?

Förr trodde jag att all receptbelagd medicin omfattades, men det har jag ju sett att så är inte fallet.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:49