Vilken arbetande och skattebetalande medborgare håller inte med om denna självklarhet?
http://svt.se/2.22620/1.2541204/fp_krav_motprestation_for_socialbidrag
R.O.F.L skrev:Folkpartiet vill att dem med socialbidrag ska krävas på motprestationer för att få pengar. Kravet bör regleras i lag och därmed vara obligatoriskt för landets alla kommuner, anser partiet.
Vilken arbetande och skattebetalande medborgare håller inte med om denna självklarhet?
F.I.S.T skrev:R.O.F.L skrev:Folkpartiet vill att dem med socialbidrag ska krävas på motprestationer för att få pengar. Kravet bör regleras i lag och därmed vara obligatoriskt för landets alla kommuner, anser partiet.
"Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?
ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.
Thetaxpayer skrev:ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.
Kan du utveckla?
ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:ericTheDog skrev:Tanken är god, men jag tror tyvärr att effekten av detta skulle bli ökad kriminalitet.
Kan du utveckla?
Självklart kan jag det. Tänk dig 100 socialbidragstagare. Det är inte precis någon homogen grupp vi talar om. Där finns allt från knarkare, uteliggare, kriminella samt bra folk som tillfälligt hamnat i ekonomisk knipa. Plus en massa andra grupper. Eftersom gruppen är så splittrad har jag svårt att se att man kan ställa samma krav på dem alla. Det är samhällets bottenskrap vi talar om. Flera av dessa är det inte ens någon som vill ha in på våra arbetsplatser. De är inte mogna för det.
Dessutom. Vad gör vi med de som vägrar gå med på kraven? Om de inte får några pengar så måste de nog begå brott för att överleva. Det är inte en situation jag vill ha.
Secrist skrev:"Lysande" ... då får man ju billig arbetskraft utan anställningskrav, vilken pangidé för dom som gillar låglönesektor....
Om det nu finns arbete som de klarar av, varför inte ge dom arbete med lön istället ?
Tanken är inte att mata företag med socialfall utan att de som motprestation får utföra arbeten som behövs göras inom det kommunala men som det saknas pengar till. Fullt rimlig tanke.
Sniperace skrev:eller också är det så att vänstern stoppar detta med aqnledningen att är det jobb med riktig lön ska det vara ansökningar om att få dem av ALLA arbetssökande.
För enligt facken så får sådant INTE inkräkta på "de vanliga" arbetarna.
Det är ju inte få fall där sådant protesterats mot, och då har det inte varit lönbenivån det rörde sig om utan att de arbetena skulle vara tillgängliga för ALLA, och då mer meriter osv som styr vem som ska få det.
så då sket det sig ändå eller hur?
DMustaine skrev:Jag tror Fist skiter ned sig nu när han ser detta förslag! Går det igenom tvingas ju fanskapet jobba!
Secrist skrev:Att städa utmed vägar och på grönområden är andra bra sysselsättningar. Sedan kan jag ju tycka att de som ställer upp också får några kronor utöver socialbidraget.
Secrist skrev:full lön tycker jag !
Jag vet att du tycker det. Men ska de ha full lön så räknas det också som en vanlig anställning och ska då annonseras ut i vanlig ordning och varför skulle just de få det då? Det kan ju vara någon "vanlig" arbetslös som får det då.
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:full lön tycker jag !
Jag vet att du tycker det. Men ska de ha full lön så räknas det också som en vanlig anställning och ska då annonseras ut i vanlig ordning och varför skulle just de få det då? Det kan ju vara någon "vanlig" arbetslös som får det då.
Ja så krasst och cyniskt brukar blåa röstare se på människor. De skas enl dig klara sig själv oavsett fysiska eller psykiska funktionshinder... och konkurrera med friska om jobben, eller utnyttjas som billig arbetskraft
MartinLindgren skrev:Finns det jobb till socbidragstagare så borde man inte vara bidragstagare, för arbetar man ska man ha en riktig lön