Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

4 posters

Socialbidrag och systembolaget

Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Socialbidrag och systembolaget Empty Socialbidrag och systembolaget

Inlägg  Kakmonstret 2009-11-28, 17:51

En person i min trappuppgång är ett socialfall (även kallad "uteliggarkärringen" i folkmun), idag stod hon strax framför mig i kön till bankomaten som är placerad alldelles utanför Systembolaget. På ryggen hade hon en ryggsäck som såg tom ut som sannolikt skulle fyllas. Jag såg inte hur mycket hon tog ut, valörerna var dock 500-kronorssedlar. Hon in direkt in på systemet och gjorde sannolikt slut på alla pengar.

Det var nog dumt att avskaffa förmyndare, folk som inte kan hantera eller ansvara för sina pengar borde inte ha full tillgång till dem. Socialbidrag borde inte få användas till alkoholkonsumtion i större mängder.

Det är sorgligt att se.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Socialbidrag och systembolaget Empty Sv: Socialbidrag och systembolaget

Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 18:48

TMB skrev:En person i min trappuppgång är ett socialfall (även kallad "uteliggarkärringen" i folkmun), idag stod hon strax framför mig i kön till bankomaten som är placerad alldelles utanför Systembolaget. På ryggen hade hon en ryggsäck som såg tom ut som sannolikt skulle fyllas. Jag såg inte hur mycket hon tog ut, valörerna var dock 500-kronorssedlar. Hon in direkt in på systemet och gjorde sannolikt slut på alla pengar.

Det var nog dumt att avskaffa förmyndare, folk som inte kan hantera eller ansvara för sina pengar borde inte ha full tillgång till dem. Socialbidrag borde inte få användas till alkoholkonsumtion i större mängder.

Det är sorgligt att se.

Det tycker nog dom flesta!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-28, 22:07

Uteliggar kärring i folkmun,har man gjort den resan så förstår man att tanten haft det tufft,

Har hon sen socbidrag,vilket du antagligen inte vet du tror, sen undrar jag hur du vet att hon gick till bolaget, var du också där?

Men då har hon runt 3000 som räcka till allt en helmånad, fråga henne om hon vill byta ekonomi med dig?

Vilket som så har ju TBM en djävligt nedlåtande syn på folk som har det svårt,
    Förövrigt så är hon väl inte hemlös längre om ni bor grannar?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-11-28, 22:12

martin7lindgren skrev:Uteliggar kärring i folkmun,har man gjort den resan så förstår man att tanten haft det tufft,

Har hon sen socbidrag,vilket du antagligen inte vet du tror, sen undrar jag hur du vet att hon gick till bolaget, var du också där?

Men då har hon runt 3000 som räcka till allt en helmånad, fråga henne om hon vill byta ekonomi med dig?

Du resonerar utifrån en värld som de flesta inte har den blekaste aning om. Fortsätt med det.
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2009-11-28, 22:34

martin7lindgren skrev:Uteliggar kärring i folkmun,har man gjort den resan så förstår man att tanten haft det tufft,

Hur jag vet att hon gick till bolaget? Som jag sade bankomaten ligger utanför systembolaget. Efter att jag tagit ut mina pengar råkade jag titta in genom fönstret och såg henne gå omkring där inne. Uteliggarkärring är bara ett smeknamn, hon brukar hänga med a-lagarna i parken. Dock så har hon en son i tonåren som verkar fullständigt normal, dessutom har de en schäferhund.
    Hon har då inget jobb, så jag antar att hon har socialbidrag, kanske bostadsbidrag, sonen får väl barn/studiebidrag, vem vet om hon super upp det också. Hon verkar inte vara en elak kärring, hon brukar hälsa trevligt. bara det att hon super bort sitt liv.
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-11-28, 23:47

Det är ju fan bara titta in på vilket djävla bolag som helst nu till jul, om man är så nyfiken som du, så ser du vilka som är där inne och handlar,

Ser du 5 alagare samtidigt i ringlande köer med folk och fulla korgar på bolagen så är det många,
    Och då har gubbsen kanske max 2 pilsner?

Dessutom är välbolaget öppet för alla över 20 år,eller hur?
    Säger en hel del om dig TBM, smyga på grannen och snoka vad hon handlar,för att sen gå ut på nätet och gnälla? No

Har hon familj och en hund,så låter hon ju inte som en uteliggare, sen kan man ju vara säker på att det inte kan vara många kronor av ett minimalt socbidrag som går till bolaget!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 16:51