Sniperace 2011-09-07, 08:40
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev:Har Sverige brist på arbetskraft?
Varför är då så många arbetslösa, och varför klagas det på att det är svårt att få arbete?
Hade vi BRIST skulle ju arbetslösheten kunnat vara NOLL?
KOnstigt iallafall att ena sekunden klagas det på arbetslösheten, i nästa sekund på att vi måste ta in flwer invandrare för att det är brist på arbetskraft, det verkar inte särskilt logiskt....
Jag vet att logik inte är din starka sida.
Det handlar om flera saker.... delvis så är många invandrare driftiga egenföretagare. För det andra så borde du ha så pass mycket kunskap att du förstår att alla människor inte kan ta alla typer av jobb pga av kompetens och utbildning. FR kan förmodligen inte klara av kockyrket tex om han inte har utbildning för det.
Vidare är det så att det finns en snobbig attityd hos vissa som anser sig vara bättre än andra pga hög utbildning och därför inte tar tex ett städjobb fast de skulle kunna klara av det med lite hjälp....
Ganska basic kunskap för de flesta, men inte för alla tydligen
Vilka yrken har vi brist på folk till?
Vilka yrken han direkt ta in invandrare utan kunskaper i svenska?
Läkare?
där krävs kunskaper i svenska så att de kan kommunicera med patienten, där krävs kompletteringa för att uppfylla svenska krav och kunskaper om de mediciner vi har här, sjuksköterskor samma sak...
alla yrken som har med kundkontakt att göra kräver svenskakunskaper och möjlighet att göra sig fullt förstådda, läraryrken?
även i industriyrken är det ganska viktigt att kunna kommunicera och förtå när det ges arbetsuppgifter, och svenska lärs inte på en dag eller hur?
så kvar blir att kanske anställas hos en landsman ex i köket på en pizzeria, eller en skrot som ägs och drivs av en invandrare.
Menb jag tvivlar på att vi idag har ARBETARBRIST, och tror nog snarare att vi har brist på lediga arbeten, annars borde väl den enormt stora del arbetslösa invandrare ha jobb precius som alla svenskar som saknar jobb, men som sagt, vi har en stor arbetslöshet inom både invandrardelen och våra svenskar sedan generationer bakåt.
Rätt ofta undrar jag om du ens läser det du svarar på. Det kan vara arbetskraftbrist och arbetslöshet samtidigt, beroende på kompetensfrågan
Och som jag skrev så är den delen minimal, vi har idag knappast något område där de klarar sig utan kunskaper i svenska så att de utan problem kan kommunicera, vore det så underbart wsom du påskiner skulle väl alla i rosengård ha jobb på olika pizzerior och andra ställen startade av invandrare, men så är det ju inte i verkligheten eller hur?
Kán du ge ett enda reellt exempel på yrkesområde där vi har en arbetskraftsbrist där invandrarna är den allenarådande räddningen?, kompetensen är nog det minsta problemet i denna fråga, då får vi nog istället se till vilka jobb som en del möjligen INTE vill utföra, och dessa ligger nog partipolitiskt lika över hela linjen, dvs lika många från alla partier vill nog tacka nej till det som de kallar skitjobben, men se där är jag av åsikten att man ska ta de jobb som finns om man klarar av det rent praktiskt istället för att gå på akassa eller soc...
Andra verkar anse att sådant ska invandrare göra, tillhör du de?