Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
MartinLindgren
fredrik rahm70
lazy
palmevara
8 posters

Vilken del kommer konsumenterna in i bilden?

palmevara

Antal inlägg : 82

Vilken del kommer konsumenterna in i bilden? Empty Vilken del kommer konsumenterna in i bilden?

Inlägg  palmevara 2009-02-19, 23:50

Vi måste sänka skatterna för folket.
    Vi måste sänka skatterna så att företagandet blir mera atraktivt.
    Vi måste hålla i skattebetalarnas pengar och noga överväga varje uttag.
    Vi måsta rädda bankerna.
    Vi måste sänka arbetsgivar avgifterna.
    Vi måste stötta företagarna med riktade bidrag. Bidrag i form av löne kompensering för de som anställs.
    Vi måste hemlighetstämpla de som söker chefs jobb innom staten.
    Vi måste låta företagen granska trafiken på nätet.
    Vi måste höja säkerheten kring politiker.

Listan kan göras oändligt lång. Är det inte så att dessa påståenden ibland talar mot varandra?

Min fråga är egentligen, vart ska konsumenterna komma från?
    Inte kan man väll vänta sig att de som är arbetslösa, sjuka, gamla, hemlösa kan konsumera? Vem är det som ska öka konsumtionen så att efterfrågan av arbeten ökar?

Är det inte så att arbete ger konsumtion?
    Är det inte så konsumtion ger arbetskrafts efterfrågan?
    Är det inte så att konsumtion efterfrågar mera företagare?

Om det är så som jag skriver ovan, varför börjar vi då i andra ändan? varför börja med att företagarnas förutsätningar måste bli bättre? Är det inte konsumenternas möjligheter som måste bli bättre? Är det inte konsumtion vi borde eftersträva innan vi jagar företagarnas vinst kalkyler?
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Vilken del kommer konsumenterna in i bilden? Empty Sv: Vilken del kommer konsumenterna in i bilden?

Inlägg  lazy 2009-02-20, 00:18

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 17:33, ändrad totalt 1 gång
    palmevara

Vilken del kommer konsumenterna in i bilden? Empty Sv: Vilken del kommer konsumenterna in i bilden?

Inlägg  palmevara 2009-02-20, 00:32

lazy skrev:Vi måste sänka skatterna för folket.

Vi måste sänka arbetsgivar avgifterna.

Inte kan man väll vänta sig att de som är arbetslösa, sjuka, gamla, hemlösa kan konsumera? Vem är det som ska öka konsumtionen så att efterfrågan av arbeten ökar?

Förhoppningsvis så är det de som har arbete o har fått jobbskatteavdrag
    som kommer att bidra till en bättre levnadsstandard för alla, oavsett
    om du tror det el. inte men om man har fått mera i plånboken så unnar man
    sej kanske lite mer än innan det som är synd är att det kom värsta
    finanskrisen nu innan man kunde se det riktiga resultatet av den här
    politiken.

Sänkta skatter ger inte det kommunerna ännu mera anledning att dra ner på arbetstillfällen? Är det inte så att varje krona du tar från staten i skattelättnader enbart genererar i dyrare sjukvård, äldreomsorg, sämre vägar etc etc? Är inte sänkta skatter enbart gynnsam under en kortare tid? När arbetsbristen blivigt för stor så måste skatten höjas igen. Vad blir då kontentan? Jo en liten skara människor högst uppe på toppen har fått otroligt mycket pengar genom skattelättnader.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 00:37

paraoxalt nog jobbar ju folk MER när dom känner att dom får mer för det..

detta är normalt...människan är i grund och botten väldigt sniken och självisk

likaså stiger ju magiskt arbetslöshet när ersättningen för arbetslösa höjs.

( som i Finland och Frankrike)

exakt samma med sjukersättningar

(bara för ett par år sedan var Sverige världens mest sjukskrivna friska folk )

Dock är ju sänka arbetsgivar avgifter samt luckra upp anställningsskyddet snabbaste vägen till att få små företag att EXPANDERA vilket gynnar alla..

MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2009-02-20, 01:01

Människan är i grund och botten självisk och sniken? Jag förmodar att du talar i egen sak nu, och utgår från dig, eller...?
    För inte känner jag igen mig i din beskrivning av människorna, och jag lär nog inte vara den enda?
    Jag tror precis tvärtom, dom allra flesta människorna bryr sig om även andra? Smile
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 01:08

martin7lindgren skrev:Människan är i grund och botten självisk och sniken? Jag förmodar att du talar i egen sak nu, och utgår från dig, eller...?
    För inte känner jag igen mig i din beskrivning av människorna, och jag lär nog inte vara den enda?
    Jag tror precis tvärtom, dom allra flesta människorna bryr sig om även andra? Smile

nej Martin jag talar ej enkom om mej själv

jag talar om ca 9 miljarder människor på planetet jorden (tellus)

(uruselt försök att häckla och ge dig på mej där)

folk bryr sig mest om sig själv först sedan sin familj och sist vänner sedan efter det fuskas det och roffas hej vilt.

med både skatter pengar jobb ersättningar lån ja ALLT som gynnar en person

så verkligheten säger emot dig Martin..

palmevara

Inlägg  palmevara 2009-02-20, 01:09

fredrik rahm skrev:

Dock är ju sänka arbetsgivar avgifter samt luckra upp anställningsskyddet snabbaste vägen till att få små företag att EXPANDERA vilket gynnar alla..

Tänker inte kasta paj med dig Fredrik Rahm.
    Men måste bara fråga en sak angående ditt lilla inlägg nyss.
    Fredrik Rahm skrev, jag citerar:
    "bara för ett par år sedan var Sverige världens mest sjukskrivna friska folk "

Då frågar jag hur dessa två motsatser kan förekomma i samma mening?
    Är det läkarnas utlåtande av att sin patient är sjuk du tolkar som felaktig och vems utlåtande som rätt? Jag menar, innan Alliansen kom till makten så fanns det ju inga som kunde ogiltligförklara läkarnas utlåtande av sina patienter.

Så varifrån får du denna lite underliga slutsats ifrån?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-02-20, 01:10

x

Senast ändrad av lazy den 2010-01-18, 17:34, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 01:13

palmevara skrev:
    fredrik rahm skrev:

Tänker inte kasta paj med dig Fredrik Rahm.
    Men måste bara fråga en sak angående ditt lilla inlägg nyss.
    Fredrik Rahm skrev jag citerar
    "bara för ett par år sedan var Sverige världens mest sjukskrivna friska folk "

Då frågar jag hur dessa två motsatser kan förekomma i samma mening?
    Är det läkarnas utlåtande av att sin patient är sjuk du tolkar som felaktig och vems utlåtande som rätt? Jag menar, innan Alliansen kom till makten så fanns det ju inga som kunde ogiltligförklara läkarnas utlåtande av sina patienter.

Så varifrån får du denna lite underliga slutsats ifrån?

palmevara

paradoxen UPPKOM genom att svenskarna BEVISAT med fakta (scb , fk, af, och 1000 andra källor)

sjukskrev sig allt mer och allt längre , MEN sjukvården upplevde ej mera tryck eller mera sjuka..

därav denna ganska vedertagna paradox som berättar allt för mycket om vår svenska mentalitet

kasta paj kan du stå för själv eftersom du blandar ca 15-16 ämnen hej vilt i dina trådar med frågor utan svar och massor av påhitt utan uppbackning..

det går ej att svara vettigt på dom och därmed blir det Propaganda ifrån DIN sida och ej debatt
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-02-20, 01:27

lazy skrev:Sorry att förstöra alla dina världsbilder martin men om jag
    fick välja mellan att gå iväg o jobba o fick betalt för det
    OCH att vara hemma o få nästan lika mycket så finns det ingen
    tvekan om vad jag skulle välja! Det är skönt att ha "semester" Basketball

Sorry Lazy... Jag måste nog säga emot dig här.

Att gå hemma med ingenting som bryter av dagen och alla dagar är lika är inte som en semester. Inget att se fram emot, inget blir gjort, man blir nedstämd och har inget liv.... För det har man inte råd med.

Det är en myt att man lever gott på 65-, 70- eller ens 80% av 18 700 kr. Det är inte mycket pengar som är över....
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 01:34

Sorry Lazy... Jag måste nog säga emot dig här.

Att gå hemma med ingenting som bryter av dagen och alla dagar är lika är inte som en semester. Inget att se fram emot, inget blir gjort, man blir nedstämd och har inget liv.... För det har man inte råd med.

Det är en myt att man lever gott på 65-, 70- eller ens 80% av 18 700 kr. Det är inte mycket pengar som är över....

Vad du ej tänker på regn är att när man jobbar lägger man ut pengar på kläder luncher resor och annat man måste ha på jobbet och då ter sig 80% med FULL semester rena vinsten.

OM jag slapp dra till jobbet en kall rå vintermorgon med snor i näsan och kunde ligga i en varm säng och gå upp kl 13-14 och dessutom nästan få ut mera än emot ag jobbade skulle jag med SÄKERHET göra detta.

vilket faktiskt hände förut:'

Publicerad: 2005-02-10

Lågavlönade kvinnor förlorar pengar på att arbeta
    Sjukskrivna får cirka 1 000 kronor mer i månaden

Nio av tio kvinnor i Sverige förlorar pengar på att yrkesarbeta.

Och tjänar på att vara långtidssjuka.

Det är en av orsakerna till att de har svårt att komma tillbaka till arbetslivet visar en ny undersökning från Karolinska institutet.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article264713.ab
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-02-20, 01:36

x

lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2009-02-20, 01:42

x

Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-02-20, 01:49

lazy skrev:Förlåt RD men just nu känns det som att det skulle vara väldigt
    skönt att slippa allt ansvar o bara vara hemma.

Ja, det är skönt att gå hemma ett litet tag. som semester lite... men månad ut och månad in är verkligen tjatigt!

Och på 80% får man max ut 11 500 kr... vid en 23-dagarsmånad. Vanligast är 1000 kr mindre, alltså 21 dagar.

Så det beror mycket på hur mycket man har tjänat innan för att kunna göra en riktig jämförelse.

Siffrorna varierar förstås på den kommunala skattesatsen som råder.

Räkningarna skall betalas, Mat skall ätas vare sig man är på jobbet eller inte. Kläder måste man ha vare sig man jobbar eller inte, resor måste man ha för att söka jobb, besöka AF... o.s.v.

Tro på mig att vara långtidsarbetslös är INGEN semester! Bara tjatigt!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-02-20, 01:56

Regndrottning skrev:
    lazy skrev:Förlåt RD men just nu känns det som att det skulle vara väldigt
    skönt att slippa allt ansvar o bara vara hemma.

Ja, det är skönt att gå hemma ett litet tag. som semester lite... men månad ut och månad in är verkligen tjatigt!

Och på 80% får man max ut 11 500 kr... vid en 23-dagarsmånad. Vanligast är 1000 kr mindre, alltså 21 dagar.

Så det beror mycket på hur mycket man har tjänat innan för att kunna göra en riktig jämförelse.

Siffrorna varierar förstås på den kommunala skattesatsen som råder.

Räkningarna skall betalas, Mat skall ätas vare sig man är på jobbet eller inte. Kläder måste man ha vare sig man jobbar eller inte, resor måste man ha för att söka jobb, besöka AF... o.s.v.

Tro på mig att vara långtidsarbetslös är INGEN semester! Bara tjatigt!

det är INGEN som förminskar eller PÅSTÅR att långtids arbetslöshet är "kul"

dock skulle jag nog ganska lätt säga att jag lägger ut mera än 20 % av min lön på "jobbrelaterade" saker grejer kläder luncher resor och liknade.

(beror helt på va man jobbar med och var .. exempel: en sjukvårdsarbetare behöver ju ej köpa arbetskläder och kan oftast värma mat på jobbet osv)

Därför skulle 80% faktiskt skumt nog vara en VINST för mej..med den fritid man får dessutom.
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-02-20, 07:49

Jag kan bara hålla med Regndrottning.

Att vara långtidsarbetslös är pest. Det är ingen semester, och fruktansvärt passiviserande. Den som tror något annat har aldrig provat. Det låter säkert väldigt skönt för någon som sliter för två på sitt jobb, men de flesta arbetslösa skulle gärna avlasta arbetsbördan. För tyvärr är det ju så att många företag har skurit ner på personalstyrkan, men inte på arbetsuppgifterna.....

Jag gick mer eller mindre arbetslös i 9 år. Med början ungefär samtidigt som förra lågkonjunkturen började. Hade kortare jobb, max 3 månader åt gången. Jobbade väl sammanlagt 2 år utspritt över de 9 åren. Lyckades få ihop så jag klarade a-kassan i alla fall. Skaffade 2 barn under tiden också. Och i början var det ganska skönt att kunna göra som man ville, men efter ett tag så ledsnar man ganska rejält. Man känner sig ganska så värdelös när ingen vill anställa en.

Sen kom databoomen, och min fallenhet för problemlösning kombinerat med att jag pratar danska har gjort att jag idag är hett eftertraktad, trots att jag är både kvinna, snart 50 och bara har grundskola....

Jag skulle aldrig vilja bli arbetslös igen.
    cleopatra
    cleopatra

Antal inlägg : 511

Vilken del kommer konsumenterna in i bilden? Empty Sjukskriven

Inlägg  cleopatra 2009-02-20, 14:25

Jag har buktande diskar i ryggen och har varit sjukskriven av och till i tre år. Har genomgått två steloperationer, en i januari och en i december förra året. Nu vänta jag på nästa operation (troligtvis i juni) som förhoppningsvis ska göra mig smärtfri.

Under de här tre åren har jag ofta fått höra att jag har det SÅÅÅ bra som får vara hemma och "slippa" jobba. No Det folk glömmer är att visst, jag kan inte jobba pgra smärtorna, men jag kan heller inte göra roliga saker. Vare sig jag överanstränger ryggen med tråkigt (men nödvändigt) hushållsarbete eller gör någontig roligt så får jag sona det genom flera dagars överjävlig smärta och blir mer eller mindre sängliggande dessa dagar.
    Till saken hör att jag har ett arbete som jag älskar, jag jobbar på en förlossningsavdelning. Jag ser det mer som ett privilegium att få vara med och dela andra människors största ögonblick i livet än som ett arbete. Jag längtar tillbaka till jobbet, jag saknar mina arbetskamrater och mina små bebisar enormt mycket
    Att ha all denna energi inom sig men inte kunna göra något utan att få tokont tar knäcken på psyket. Att man dessutom ska klara sig på sjukpenningen (som dessutom nu sänkts ännu mer eftersom jag varit sjukskriven mer än ett år) och ha f-kassan flåsande i nacken hela tiden gör ju inte saken bättre Mad
    Jag kan helt ärligt säga att jag skulle göra nästan vad som helst för att slippa smärtorna och få gå tillbaka och arbeta.
    palmevara

Inlägg  palmevara 2009-02-20, 15:59

cleopatra skrev:Jag har buktande diskar i ryggen och har varit sjukskriven av och till i tre år. Har genomgått två steloperationer, en i januari och en i december förra året. Nu vänta jag på nästa operation (troligtvis i juni) som förhoppningsvis ska göra mig smärtfri.

Under de här tre åren har jag ofta fått höra att jag har det SÅÅÅ bra som får vara hemma och "slippa" jobba. No Det folk glömmer är att visst, jag kan inte jobba pgra smärtorna, men jag kan heller inte göra roliga saker. Vare sig jag överanstränger ryggen med tråkigt (men nödvändigt) hushållsarbete eller gör någontig roligt så får jag sona det genom flera dagars överjävlig smärta och blir mer eller mindre sängliggande dessa dagar.
    Till saken hör att jag har ett arbete som jag älskar, jag jobbar på en förlossningsavdelning. Jag ser det mer som ett privilegium att få vara med och dela andra människors största ögonblick i livet än som ett arbete. Jag längtar tillbaka till jobbet, jag saknar mina arbetskamrater och mina små bebisar enormt mycket
    Att ha all denna energi inom sig men inte kunna göra något utan att få tokont tar knäcken på psyket. Att man dessutom ska klara sig på sjukpenningen (som dessutom nu sänkts ännu mer eftersom jag varit sjukskriven mer än ett år) och ha f-kassan flåsande i nacken hela tiden gör ju inte saken bättre Mad
    Jag kan helt ärligt säga att jag skulle göra nästan vad som helst för att slippa smärtorna och få gå tillbaka och arbeta.

Instämmer i det du just beskrivigt Cleopatra. (Trotts att jag arbetar)
    Det där snacket om att de som är sjuka eller arbetslösa lever livet, det har jag aldrig riktigt förstått tankegången i. Men jag har en bra jämförelse från riktiga livet som jag gärna delar med mig av. Den handlar inte om sjuka eller arbetslösa, men nog är det samma resonemang bakom.

Jag och två arbetskollegor åkte en solig dag förbi en park då vi var på väg till ett möte. Då pekar en kollega mot parken och säger. Titta där, där sitter de och lever livet på vår bekostnad. Han pekade på en klase alkoholister som satt bänkade runt ett bord. Fy fan sa han sedan, detta är inte klokt. Då svarade min andra kollega mycket lugnt, det finns ingenting som hindrar dig från att byta levnadsstil till deras. Dom har det ju så bra som du säger. Efter det blev det tyst.

Den här lilla kommentaren har hängt med mig, den var väldigt klarspråkig.
    Den skulle även kunna stämma in på de som klagar på de arbetslösa och sjukskrivna. Det är bara att byta om det nu är så bra! Det finns massor av arbetslösa som gärna vill ta deras plats.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-02-20, 16:02

Klockrent inlägg, Palmevara!

Tack för den!
    Laughing
    cleopatra
    cleopatra

Antal inlägg : 511

Inlägg  cleopatra 2009-02-20, 16:10

palmevara skrev:
    cleopatra skrev:Jag har buktande diskar i ryggen och har varit sjukskriven av och till i tre år. Har genomgått två steloperationer, en i januari och en i december förra året. Nu vänta jag på nästa operation (troligtvis i juni) som förhoppningsvis ska göra mig smärtfri.

Instämmer i det du just beskrivigt Cleopatra. (Trotts att jag arbetar)
    Det där snacket om att de som är sjuka eller arbetslösa lever livet, det har jag aldrig riktigt förstått tankegången i. Men jag har en bra jämförelse från riktiga livet som jag gärna delar med mig av. Den handlar inte om sjuka eller arbetslösa, men nog är det samma resonemang bakom.

Jag och två arbetskollegor åkte en solig dag förbi en park då vi var på väg till ett möte. Då pekar en kollega mot parken och säger. Titta där, där sitter de och lever livet på vår bekostnad. Han pekade på en klase alkoholister som satt bänkade runt ett bord. Fy fan sa han sedan, detta är inte klokt. Då svarade min andra kollega mycket lugnt, det finns ingenting som hindrar dig från att byta levnadsstil till deras. Dom har det ju så bra som du säger. Efter det blev det tyst.

Den här lilla kommentaren har hängt med mig, den var väldigt klarspråkig.
    Den skulle även kunna stämma in på de som klagar på de arbetslösa och sjukskrivna. Det är bara att byta om det nu är så bra! Det finns massor av arbetslösa som gärna vill ta deras plats.
    Precis så palmevara! Jag har ofta erbjudit dem som tyckt att jag har det bra att byta med mig, men tänk! Ingen ville det? No Konstigt va? Wink
    Thors

Antal inlägg : 2065

Inlägg  Thors 2010-02-19, 23:37

UPPP!!!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 21:52