Det vore bättre om du skrev barn till föräldrar som inte ville fira Jesus Kristus födelse, din gruppering bara skriker främlingsfientlighet men det kanske är meningen?
+6
Secrist
redalert
Thetaxpayer
Sniperace
Redvictory
ANNA2LINK
10 posters
För att vi ska kunna minska på exremism...
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 51
Rasism?
He, he...Croz får här symbolisera samhällets samtalsklimat i frågor som rör mångkultur. Gud nåde den som har en avvikande åsikt.
Det vore bättre om du skrev barn till föräldrar som inte ville fira Jesus Kristus födelse, din gruppering bara skriker främlingsfientlighet men det kanske är meningen?
redalert- Antal inlägg : 13973
Secrist skrev:He, he...Croz får här symbolisera samhällets samtalsklimat i frågor som rör mångkultur. Gud nåde den som har en avvikande åsikt.
Croz påminner en hel del om fisten här!
Santa Croz?
croz- Antal inlägg : 278
lazy skrev:croz skrev:
Så länge du firar Jesu födelse, Anna, så kommer traditionen finnas kvar. Jag tycker att det är äckligt att du vill påtvinga små barn dina religösa idéer. Låt folk ha sin egen religon, även du, men utanför skolan.. Sen att du grupperar barn genom att kalla dem svenska vs invandrabarn, det är sånt som skapar segregation.
Då är du m.a.o en av de första att skriva under på att skolor som Römosseskolan i Göteborg borde läggas ned?
Vet tyvärr inte vad det är för skola?
croz- Antal inlägg : 278
Secrist skrev:He, he...Croz får här symbolisera samhällets samtalsklimat i frågor som rör mångkultur. Gud nåde den som har en avvikande åsikt.
Inte riktigt med på vad du menar, tyvärr. Jag tycker det är bra att vi alla har olika åsikter.
Det som stör mig är när man vill påtvinga barn sin egen religon och kultur som inte kan försvara sig. Jag tror inte att Anna förstår att när hon försöker påtvinga sin egen religon och kultur på dessa "invandrarbarn" som hon kallar det så skapar det ännu större segregation. Jag tycker även att det är tråkigt att hon ska dela upp dessa barn i grupper "svenska" och "invandrarbarn". Snacka om att skapa "vi" och "dem" mentalitet..
Sniperace- Antal inlägg : 32948
croz skrev:Secrist skrev:He, he...Croz får här symbolisera samhällets samtalsklimat i frågor som rör mångkultur. Gud nåde den som har en avvikande åsikt.
Inte riktigt med på vad du menar, tyvärr. Jag tycker det är bra att vi alla har olika åsikter.
Det som stör mig är när man vill påtvinga barn sin egen religon och kultur som inte kan försvara sig. Jag tror inte att Anna förstår att när hon försöker påtvinga sin egen religon och kultur på dessa "invandrarbarn" som hon kallar det så skapar det ännu större segregation. Jag tycker även att det är tråkigt att hon ska dela upp dessa barn i grupper "svenska" och "invandrarbarn". Snacka om att skapa "vi" och "dem" mentalitet..
Men bör islamska friskolor där de proppar barnen fulla med religion i stort sett varje lektion, och där bön i mosken är obligatoriskt, utom för flickor som har mens, de får INTE vara med.
så frågan är gäller det ALLA religioner, eller bara kristendomen som ska förbjudas prackas på skolbarn?
RedCloud- Antal inlägg : 23039
Men bör islamska friskolor där de proppar barnen fulla med religion i stort sett varje lektion, och där bön i mosken är obligatoriskt, utom för flickor som har mens, de får INTE vara med.
så frågan är gäller det ALLA religioner, eller bara kristendomen som ska förbjudas prackas på skolbarn?
Religösa friskolor, oavsett religion borde förbjudas.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen....den borde vara helt sekularíserad.
RedCloud skrev:
Religösa friskolor, oavsett religion borde förbjudas.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen....den borde vara helt sekularíserad.
Du menar med förbud mot all religionsundervisning i skola?
eller var går gränsen mellan att informera om en religion och att vara utöver detta?
Men halt klart borde friksolor som drivs av religiösa intressen vara förbjudna, de får inte syfta till att fostra goda religiösa tillämpare.,
Nej.
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
[religösa friskolor, oavsett religion borde förbjudas.
Håller med.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen[/quote]
Bra förslag.
Håller med.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen[/quote]
Bra förslag.
Men var går gränsen för vad de ska få lära ut?RedCloud skrev:
Nej.
Lite allmängiltiga sidor, eller mer på djupet?
Bliur det inte lite av en svår balansgång?
Thetaxpayer skrev:[religösa friskolor, oavsett religion borde förbjudas.
Håller med.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen
Bra förslag.
liiiiiiiiiiite motsägelsefullt....hmmm
Men var går gränsen för vad de ska få lära ut?
Varje religion borde få motsvarande tid utifrån dess storlek...
Men om man då lägger stor tid på alla, är då allt ok att lära ut, eller bör man bara ta en allmängiltig genomgång?RedCloud skrev:
Men var går gränsen för vad de ska få lära ut?
Varje religion borde få motsvarande tid utifrån dess storlek...
så alla ska inte behandlas lika?
det ska man ju göra med alla människor, och alla tro borde väl då ges samma utrymme.
Kanske allt eller inget?
och storleken är det det totala antalet beräknade anhängare i hela världen, eller i landet?
men visst, på båda sätten blir ju det så att kristendomen får mer tid än islam eftersom denna ännu är den största.
Senast ändrad av Sniperace den 2011-08-10, 18:58, ändrad totalt 1 gång
så alla ska inte behandlas lika?
En regnsskogsindiansstams gudar kanske inte behövde få lika mycket tid som kristendomen eller islam ?
Kanske allt eller inget?
om man vill se världen svart och vitt kanske....
Skolans uppgift är att vara helt fri från religös påverkan (tack o lov) men det ingår ju i allmänbildningen att känna till religionerna.
RedCloud skrev:Thetaxpayer skrev:[religösa friskolor, oavsett religion borde förbjudas.
Håller med.
Fast nu har ju tokfan Björklund ökat på andelen kristendom i skolan igen
Bra förslag.
liiiiiiiiiiite motsägelsefullt....hmmm
Varför?
Jag tycker inte att religiösa friskolor verkar vara en sund ide´. Dock så tycker jag att då Sverige har varit kristnat sedan hedenhös och det är helt naturligt att den får mera tid i skolan plus att det är den överlägset största religionen i Världen och Sverige.
Dock så tycker jag att då Sverige har varit kristnat sedan hedenhös och det är helt naturligt att den får mera tid i skolan plus att det är den överlägset största religionen i Världen och Sverige.
se svaret t Sniper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trosuppfattningar_efter_antalet_bek%C3%A4nnare
Björklunds förslag är att undervisningen ska vila på "kristen grund".
Puke......
RedCloud skrev:så alla ska inte behandlas lika?
En regnsskogsindiansstams gudar kanske inte behövde få lika mycket tid som kristendomen eller islam ?
Kanske allt eller inget?
om man vill se världen svart och vitt kanske....
Skolans uppgift är att vara helt fri från religös påverkan (tack o lov) men det ingår ju i allmänbildningen att känna till religionerna.
men vi har ju andra stora religioner, ex hinduismen, buddismen, att ta med småreligioner som bara finns i mycket begränsad omfattning är ingen man behöver befatta sig med om det nu intre skulle gälla någon specalinriktning, men ingen religion skulle få framföras som den enda sanningen
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myt-att-kristendomen-byggt-sverige_4344755.svd
"KRISTENDOM I SKOLAN Svenska värderingar har inte formats tack vare kristendomen, utan trots den. När utbildningsministern hävdar motsatsen är han historielös, skriver Christer Sturmark, Morgan Johansson, P C Jersild och Olle Häggström. "
"KRISTENDOM I SKOLAN Svenska värderingar har inte formats tack vare kristendomen, utan trots den. När utbildningsministern hävdar motsatsen är han historielös, skriver Christer Sturmark, Morgan Johansson, P C Jersild och Olle Häggström. "
men vi har ju andra stora religioner, ex hinduismen, buddismen
se Wiki länken, jag tycker man ska fördela tiden på religionsundervisning utifrån den, i stora drag
RedCloud skrev:Dock så tycker jag att då Sverige har varit kristnat sedan hedenhös och det är helt naturligt att den får mera tid i skolan plus att det är den överlägset största religionen i Världen och Sverige.
se svaret t Sniper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trosuppfattningar_efter_antalet_bek%C3%A4nnare
Björklunds förslag är att undervisningen ska vila på "kristen grund".
Puke......
Vad är det du pukar över kristendomen eller Björklund?
RedCloud skrev:men vi har ju andra stora religioner, ex hinduismen, buddismen
se Wiki länken, jag tycker man ska fördela tiden på religionsundervisning utifrån den, i stora drag
Hur har det sett ut innan och hur tror du att det kommer att förändras?
RedCloud skrev:men vi har ju andra stora religioner, ex hinduismen, buddismen
Med andra ord ca dubbelt så mycket kristendomsundervisning som i islam, ateism nästan samma som islam, hinduism något mindre än ateism och sedan hinduism, resten verkar enligt wiki då vara så små att de saknar värde att läras ut mer än i förbifarten
Vad är det du pukar över kristendomen eller Björklund?
skit i det du
Hur har det sett ut innan och hur tror du att det kommer att förändras?
förmodligen ganska stabila siffror, ateister är dock på frammarsch
Med andra ord ca dubbelt så mycket kristendomsundervisning som i islam, ateism nästan samma som islam, hinduism något mindre än ateism och sedan hinduism
typ, det vore väl det mest logiska ?
Sniperace skrev:RedCloud skrev:men vi har ju andra stora religioner, ex hinduismen, buddismen
Med andra ord ca dubbelt så mycket kristendomsundervisning som i islam, ateism nästan samma som islam, hinduism något mindre än ateism och sedan hinduism, resten verkar enligt wiki då vara så små att de saknar värde att läras ut mer än i förbifarten
Tror att rc har lika lite svar på detta som vilka skattesatser vi skall ha!
RedCloud skrev:
skit i det du
Okej glöm inte som man bäddar får man ligga!