Eftersom vi alla i Sverige kommer ifrån olika typer av familjer,har olika religioner och lever i samma samhälle/land så måste vi respektera varann. Mycket i samhället handlar om just respekt.
I och med att vi i Sverige har de senaste åren tagit in mycket invandrare i landet så måste vi acceptera att vi har gjort det och hjälpa dessa människor på bästa sätt. Likaså så måste invandrare som kommer hit kunna ta till sig våran kultur här också annars uppstår för mycket kulturkrockar.
Jag kan ge ett ex ifrån min egen fam som bodde förut i ett invandrartätt område och mina barn gick en kort tid i en skola med fler invandrare i än svenskar. Tyvärr en mycket stökig skola med med mycket mobbning och en otrygg atmosfär för barnen som gick där.
I en av mina pojkars klasser så ordnades det julfest bla och min pappa var tomte, men tyvärr så kom mindre än hälften av barnen till denna fest pga att föräldrar satte stopp för att deras barn skulle få vara med och det var invandrarbarnen som inte fick vara med medans svenskarna i klassen fick vara med... Då vill jag påstå att dessa familjer inte ville ta våran kultur till sig när invandrarnas föräldrar satte stop för detta.
Vi var tyvärr tvungna att söka oss ifrån denna skola pga att att barnen blev mobbade där som tror jag berodde på för många invandrare och för lite svenskar i samma skola. Alltså så var denna skola inte tillräckligt blandad.
Idag så fungerar skolorna mycket bättre för mina barn och det i samma stad(båda går på olika). Så ska det inte behöva vara...
Så det handlar om att vi svenskar ska ta emot invandrarna på ett bra sätt samt att just invandrarna bör ta till sig våran kultur samtidigt som de bär med sin egen...
Det handlar om acceptans ifrån alla håll för att vi ska kunna leva tillsammans och det handlar om öppenhet att diskutera om alla problem som vi har på ett öppet sätt.
Sen handlar det också om att vi bör kunna bo i samma områden också utan att känna oss otrygga. Att alla vet vad som gäller i Sverige när det gäller våra regler och lagar här som ofta inte är samma regler som en del som kommer ifrån ex muslimska länder.
Det handlar om att vi ska kunna bygga upp ett gemensamt tryggt, demokratiskt,rättvist,religionsfritt samhälle tillsammans...
Senast ändrad av ANNA2LINK den 2011-07-29, 12:29, ändrad totalt 3 gånger